Nurburgring wanneer?

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Andre
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Nurburgring wanneer?

Bericht door Andre » 04 apr 2006, 13:42

Wanneer gaan we weer richting de ring.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 13:54

Combineren met de Autobahn run?
Zijn we toch al met een leuk groepje bij elkaar en redelijk in de buurt.

Ik heb er ook wel weer zin in, maar zit nog te wachten op een lichtgewicht motorkap (die volgens mij iemand op de bagagedrager uit Slowakijke komt brengen, schiet niet echt op :?).

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 13:58

Ik ben gisteren geweest, als iemand mn veslag wil lezen kan ik het op verzoek hier ook wel posten.

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 04 apr 2006, 14:00

Ik ook maar wil best nog een keer gaan. Niet direct morgen maar over een maandje ofzo weer es.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 14:00

Ben benieuwd Knot !

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 15:11

Rico v Velzen schreef:Ben benieuwd Knot !
Gisterochtend ging de wekker om 07:30, kijk uit mn raam en ze zijn de straat open aan het breken, iets met een lekriool ofzo, stond een astra als enige super in de weg...gvd.. ik naar beneden, auto weg laten zetten en snel de douche in. Auto stond afgetankt en met de juiste bandenspanning en juiste oliepijl etc klaar om misbruikt te worden. De avond ervoor heb ik nog diverse video's bekeken met commentaar (o.a. van Dennis op mijn vectra kamikaze ronde), lijnen bekeken op de ringguides, nog wat rondjes GT4 gedaan dus was er helemaal klaar voor.

Eerst even langs Gouda om Rossifumi op te halen bij het station en kon meteen kennis maken met de drukte op maandag, kom nooit in Gouda op die tijden. Hup, de A12 op en in de file, gezellig muziekkie aan en op zoek naar meiden in reclameautotjes. Rond 10 uur stonden we een bakkie te doen bij de Shell voor de grens (Arnhem) en wachtend op Macboy met de A3... die kwam niet, het was de Ibiza van Jeroen (Scorpion?) die het terrein op kwam rijden... jammer, geen Audi vs Opel battle op de Oberhausen straight. De ibiza cupra was geen partij voor me, kon het met geen mogelijkheid bijhouden.

Om de dag goed te beginnen reden we achter een of andere papzak in zn 15 jaar oude Mercedes die hij waarschijnlijk zn hele leven al in bezig heeft. De ibiza kon er gelukkig op vermogen langs na een aantal kilometers met het knipperlicht naar links uit erachter gehangen te hebben met 200 terwijl rechts helemaal niemand reed. Nu ik nog... 140/150 erachter links, rechts niemand..tsja, dan maar rechts ernaast, en wat doet meneer.. precies op het gas om naast me te blijven, wat een figuur zeg, te triest voor woorden. Heb m maar laten gaan na een paar acties want zo'n vent kun je toch niets wijsmaken.

Aangekomen op de ring was het clubje snel compleet en konden we aansluiten achter onze ringguide, Der Alte. De corolla stond op winterbandjes, dacht dat hij veel voordeel zou hebben op de natte en gladde baan maar het viel me tegen hoe ik de auto grip zag verliezen, had zelf meer grip met de brede bandjes onder de astra. Ben zelf achteraan gaan rijden mocht er wat gebeuren kon ik nog hulp bieden, telefoonnummers staan bij mij allemaal ingeprogrammeerd etc, en het momentje van Sjeft zag ik van dichtbij gebeuren, Bergwerk uit plotseling overstuur, was even schrikken maar kwam volgens mij doordat de auto in eerste instantie onderstuur had, dat zag je aan de voorbandjes van afstand en bij gas minderen/lossen komt ie wel om op dat asfalt. Gelukkig ging alles goed, lesje tegensturen en hoe verhoog ik mijn hartslag in 2 seconden.

Heb zelf een 15 ronden kaartje gehaald, kost 195 euro maar je kunt even vooruit en het is voordeliger dan 4 of 8 ronden. Meteen 25 ronden of een jaarkaart vond ik wat overdreven. Door mijn fixatie op het leren rijden in de regen etc ben ik eigenlijk helemaal vergeten eens goed naar de 330i van Tom te kijken, alleen van afstand heb ik een beetje zitten dagdromen maar had graag een stukje meegereden om te voelen of de 330i genoeg vermogen heeft om zelf zoiets aan te schaffen, volgende keer dan maar (wanneer gaan we weer?????).

Markk hoorde ik al over de 206gti en overstuur, komt me bekende voor nadat ik 4 maanden in een 206hdi gereden heb, zeker op de ring is dat oppassen geblazen!

Eerste 2 ronden in een treintje gereden dus om de baan te verkennen, hatzenbach was glad, hocheichen viel mee, maar vooral hohe acht vond ik listig, evenals eis kurve. Ronde 3, 4 en 5 droogde de baan op en kon ik wat meer snelheid gaan maken. De 5e ronde nog even een momentje bij Schalbenschwanz/Kleine Karussell met Lockjaw, te hard erin dan schuif je eruit en ga je een stuk op 2 wielen, niet voor herhaling vatbaar. Steeds even een pauze na 2 ronden even afkoelen en een bakkie doen en wat lullen over vanalles en nogwat. Ideaal dat het zo rustig was, kun je binnen lekker zitten, normaal parkeren en vooral normaal en geconcentreerd rijden.

De 6e en 7e ronde op droog gingen erg lekker, Macboy ernaast om me in toom te houden en weer netjes voor de lijnen gegaan. Ik praat ook hardop tegen mezelf over de lijnen en instuurpunten, kan geen kwaad en de passagier kan er misschien ook nog wat van leren en/of later commentaar geven op de foutjes. De 7e ronde was fuchsrohre helemaal droog dus heb eens volgas gehouden, ga je er toch met bijna 200 op de klok doorheen en dat geeft een gaaf gevoel in je maag zeg, heb m niet eerder voluit gereden daar.

Topper van de dag was de focus tdci uit engeland, volgens mij een huurauto want er zat een diesel sticker op de tankdop. Beide met helm op de kop in de auto en ze reden zoals ik dat voorheen deed, kamikaze dus. Zo hard insturen dat de auto in de veren duikt, terugkomt en daarna pas daadwerkelijk instuurt. Door hun wilde stuurgedrag kon ik aanhaken met minder risico en betere lijnen. Bij Bergwerk netjes insturen en toen had ik mn battle. Ford 115pk/250nm op 205 bandjes tegen Opel 120pk/280nm op 225 bandjes, tegelijk de bocht uit met 100 op de teller en toen kwam ik metertje voor metertje dichterbij, vonden ze niet leuk in de binnenspiegel te zien. Verder bij Klostertal was met de vangrail aan het repareren dus ik heb ze maar wat meer ruimte gegeven, als ik op de bumper was blijven plakken hadden we misschien brokken gehad omdat ze toch al wat wild rond gingen.

Na een bakkie en wat gesprekken over mijn mogelijk toekomstige speeltje (markk wist een hoop te vertellen over een of andere nepkever die ik volgens hem zou moeten aanschaffen) wilde ik nog een paar rondjes doen. Wim tipte me gelukkig nog even dat het begon te regenen en nat was achterop de ring, met die wijze woorden in het achterhoofd begon ik aan de meest leerzame 3 ronden Nordschleife ooit. Goed opletten waar water ligt en kijken naar de kleur van het asfalt. Hatzenbach was glad, eis kurve en verder overal ietsje minder dan normaal en soms extra insturen om te kijken hoe snel je grip verliest. Ronde 8 was het miezer maar ronde 9 en 10 gewoon dikke regen waardoor in de laatste ronden veel water op de baan lag. Wat is dat leerzaam zeg, je voelt dat je 110% moet opletten waar het op droog met 100% voldoende is. Adenauer forst nog een rode E36 eraf en ik mocht voor het eerst zien dat een bestuurder van een GT3RS zn geld niet op het spel wilde zetten met tevens veel te breden banden voor deze condities, hij liet me voorbij, en sloot achter me aan maar liet me uiteindelijk toch wegrijden, dan ben je toch in het voordeel met je dieseltje op (voor dit weer) betere banden en natuurlijk een lager risico wat aanschafprijs/reparatie/schade betreft.

Inmiddels was het half 6 en tijd om te gaat eten, met zn 9en richting het Zwijn, wat hebben we daar gelachen zeg, heb er nu nog lol om, die verhalen, elkaar een beetje belachelijk maken, kale auto's zonder opties, soep uit een broodje, kon niet op allemaal. Gaaf dat Macboy uiteindelijk het geld in zn zak heeft gestoken en in natura wilde betalen, al was hij wel snel weer buiten moet ik zeggen.

De terugreis duur zoals gewoonlijk langer dan je denkt, toch nog een stuk sturen, vooral in de regen zonder verlichting op de autobahn is dat vermoeiend. We hebben een beetje 150/160 aangehouden om toch nog op te schieten. Eenmaal op de A12 van Arnhem naar Rotterdam heb ik de cruisecontrol op 120 gezet, ID&T top500 aan en rustig de laatste kilometers gedraaid. Wat een dag zeg, 966,7km gereden toen ik voor mn eigen deur stond rond spookuur.

De astra heeft het echt goed gedaan gisteren, ben nu meer tevreden dan ooit over de auto. Stoelen zitten goed (ondanks de negatieve berichten in diverse autobladen) zelfs na dik 2 uur achtereenvolgens op snelheid sturen. Wegligging op de ring was ook super, goede communicatie op de grens en genoeg power voor mijn kunde op dit moment. Ben benieuwd of het nog lekkerder gaat als ik RE050a eronder laat zetten voor, zit nu conti sportcontact2 onder.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 15:19

Mooi verslag ! Ik ben inderdaad ook altijd flink brak als ik thuis kom rond een uur of 23/24 dan heb ik het ook helemaal gehad met autorijden.

Was het ook druk ?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 15:31

Was een maandag, dus superrustig, lekker bakkies doen tussendoor en ben eigenlijk niet verder dan de ring en de parkeerplaats geweest. Niemand die echt rap ging behalve de GT3RS'en op droog en de geflipte focus. Was lekker rijden zonder continu in de spiegels te kijken, denk max 10 op de baan zoiets.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 15:51

Ja oke da's wel het voordeel van zo'n dag, aan de andere kant heeft een drukke zondag ook zijn charmes. Veel leuke auto's te bekijken. totaal andere sfeer dan. Maar wat echt kut is op zulke dagen is het lange wachten tussendoor als er iets gebeurd is op de baan. Motorrijders staan geflipt voor de poort na een uur wachten, knallen de baan op en bij de eerste chicane hangen ze in de hekken. En met een beetje pech kun je weer een uur wachten.

Regen blijft tricky, niet mijn ding.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 16:05

Rico v Velzen schreef: Regen blijft tricky, niet mijn ding.
Dat zei ik dus ook tegen Dennis, maar vond het megagaaf, 1x een momentje gehad bij insturen hatzenbach, bijna eraf maar dan weet je tenminste wat de grens is, gewoon op lagere snelheid fors insturen een ronde lang en je weet waar de grip is en waar niet. 3e ronde ging ik goed hard rond in toch beste forse regenbuien, zie filmpje.

http://home.planet.nl/~sjaro/Astra_GTC_ ... _GT3RS.wmv

De gein is dat je dan genoeg hebt aan een 120pk diesel met sportonderstel om lijnen te rijden!

Een drukke zondag is leuk, maar dan ga ik liever langs de baan kijken en een paar bier achterover gooien. Gisteren heb ik echt megaveel geleerd en dan kan alleen op een lege baan in alle rust!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 16:11

Echt langs de baan kijken doe ik bijna nooit, rije zal ik :lol:, daarom vind ik regen ook niks, hoe goed je de baan dan ook kan leren, het gaat me te langzaam. Hou ik niet van als ik naar de ring ga wil ik knallen liefst zo hard mogelijk.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 16:11

Rico v Velzen schreef:Echt langs de baan kijken doe ik bijna nooit, rije zal ik :lol:, daarom vind ik regen ook niks, hoe goed je de baan dan ook kan leren, het gaat me te langzaam. Hou ik niet van als ik naar de ring ga wil ik knallen liefst zo hard mogelijk.
Dan moet je dus een dag vrij nemen en op een maandag gaan!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 16:15

Zie net het filmpje, die GT3RS was terecht erg voorzichtig, maar dan denk ik gelijk wat doe je dan met zo'n auto op een natte baan ?

Is toch niks aan dan, hele tijd met samen geknepen billen omdat je bang bent dat je je auto afschrijft.

Hard op een natte ring is voor de die hards mischien ultiem, maar ik zie er geen voordelen in, je kunt ook je skills niet afstemmen op een droge baan omdat de verschillen te groot zijn. Een natte ring is voor mij een reden om niet te gaan rijden. Of sterker nog om er niet heen te gaan. Ik vind de rondjes veel te duur om rustig te moeten rijden.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 apr 2006, 16:38

Rico v Velzen schreef:Is toch niks aan dan, hele tijd met samen geknepen billen omdat je bang bent dat je je auto afschrijft.
Als je dat niet af en toe doet zal je qua rijvaardigheid een tegen een soort "plafond" blijven zitten denk ik. Als je jezelf af en toe een peetje pushed als je niet verder lijkt te komen zal je zien dat je toch wel vooruit gaat. Dit is mijn persoonlijke mening, maar je zou er een polletje aan kunnen wagen. :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 17:00

Tom goeie opmerking, maar de vraag is of je dat wilt. kijk we kennen beide het ongein rellen op 8200 rpm wie de grootste/langste heeft op de ring. Alles met een knipoog natuurlijk. Dus dat willen we hier niet.

Maar het is ook net wat je zoekt als je op de ring rijdt, voor de een is een cursus scuderia het middel om de ring beter te leren kennen en de uitdaging van de grens op te zoeken in de realiteit, voor de ander is het gewoon een leuke plezierige dag hebben als ie er heen gaat.

In mijn geval bv, zal er de nodige winst te behalen zijn als ik ga fijnslijpen aan mijn techniek/baankennis lijnen ed. Maar is mij dat het waard, die energie die ik er in moet stoppen bedoel ik dan. Ik heb er voor gekozen om hooguit 2 tot 3 keer per jaar naar de ring te gaan, ik ga dan maximaal 12 rondjes rijden, dus op zijn gekst 36 rondjes per jaar, doordat ik in het verleden veel op de ring heb gereden heb ik redelijke baankennis, dus die hoef ik niet meer te leren, maar ik hoef ook niet te leren hoe leren hoe ik ideaal bepaalde bochten aan snijdt of lijnen volg. Niet omdat ik dat niet zou willen, maar omdat het me gewoon teveel tijd kost voor die beperkte rondjes op de ring.

En omda ter voor mij geen competie is op de ring zie ik voor mezelf ook niet waar de winst ligt. Ik vind het rijden o pde ring gewoon te duur om me bezig te houden met het "leren" rijden van ideale lijnen ed. Dat neemt niet weg dat ik het zeker kan waarderen als iemand anders voor zichzelf wel de ring in finesse wilt leren kennen.

Als ik nou veel dichterbij zou wonen en maandelijks een keer naar de ring zou gaan of nog vaker dan kocht ik een jaarkaart en dan staat de prijs van het rijden in een ander perspectief en kun je het permiteren om meer energie te steken in de techniek om sneller te gaan.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 18:09

Rico v Velzen schreef:Hard op een natte ring is voor de die hards mischien ultiem, maar ik zie er geen voordelen in, je kunt ook je skills niet afstemmen op een droge baan omdat de verschillen te groot zijn. Een natte ring is voor mij een reden om niet te gaan rijden. Of sterker nog om er niet heen te gaan. Ik vind de rondjes veel te duur om rustig te moeten rijden.
Rico, misschien dat Dennis het nog een beetje toe kan lichten, ik riep ook altijd regen is kut, ik ga niet enz enz, maar na wat oefenrondjes, wat droge ronden en daarna 3 ronden in de zeikregen ben ik helemaal los gegaan, tuurlijk kan je wel hard gaan, alleen je wordt eerder gestraft. Op droog kan je bijna zo gek doen als je wilt en is de kans een stuk kleiner dat het fout gaat maar dit is echt rijden, kijken en voelen wat je auto doet op nat ben ik nu achter gekomen!

Kosten spelen ook mee, maargoed, jullie hebben meer te besteden en moeten daarom ook de brandstof zelf betalen voor de reis heen en terug.

In mijn geval ben ik een kleine 200 euro kwijt voor 10 ronden (15 ronden kaart niet helemaal op rijden), paar bakkies koffie (zelf broodjes/lunch/fruit en fles water mee), en diner in de avond. Heb deze keer zelf een halve tank diesel betaald omdat we op de heenreis te gek getrapt hebben, doe ik dat niet kan ik naar de ring rijden, op de ring rijden, terug via Venlo en daar tanken met de tankpas. Meer lol kan ik niet hebben van mn 200 euro, gisteren was me wel 400 waard eigenlijk!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2006, 18:37

Nou omdat je het zo vriendelijk vraagt dan. :lol:

In de regen rijd je langzamer/rustiger, dus neem heb je per meter meer tijd om alles in je op te nemen (Johan Cruijff uitspraken in de uitverkoop vandaag). De baan is leeg, dus je kunt je beter op jezelf consentreren in tegenstelling tot droog waar je ook rekening moet houden met véél snellere auto's en véél langzamere auto's. Om over de wespen* maar niet te spreken.

Je auto zit in tegenstelling tot op droog al sneller op de grens. De grip van je banden neemt al bij een geringe stuuruitslag af. Daar waar je op droog gewoon heel ver kunt gaan met 'lompe' acties, bewust dan wel onbewust, word je nu onherroepelijk afgestraft. Dat wil je voorkomen. Doordat je dat gaat voorkomen, ga je netter rijden. En netter rijden op de Ring zorgt doorgaans voor een snellere 'lijn' en rijtechniek. Je leert dus in 5 rondjes nat meer dan 50 op droog. In mijn onbescheiden optiek.

De fout die iedereen op droog maakt, is dat ze heel grof rijden en dat kost je gewoon snelheid. Vooral tijdens de uphill stukken moet je zorgen om alle snelheid in je auto te houden. Secuur omgaan met rem, gaspedaal, koppeling en vooral stuur zijn dus belangrijk. Dat leer je vooral op nat.

Niet alleen op de Ring trouwens.

Een ander voordeel van rijden tijdens natte omstandigheden is dat je sneller aanvoelt wanneer je op een plek komt waar camber is. Veel bochten hebben positieve verkanting (de weg loopt schuin weg naar de apex) en daar heb je veel grip... tot je bij het uitkomen van de bocht komt en de bolling van de baan overgaat in vlak. Dat is een risicopunt, zeker met hoogvermogende auto's. Daar zal je auto overstuurd raken.

Op veel plaatsen heb je echter ook negatieve verkanting (de weg loopt schuin af van de apex) dit zorgt ervoor dat je bij insturen al meer kans hebt op onderstuur (en overstuur), dus je limiet komt snel dichterbij. Ook een vlakke weg die downhill of uphill gaat vormt in de regen een risico op het punt van overgang. Hier zul je als je niet allert bent onherroepelijk worden afgestraft in de regen, terwijl je op droog volle pijp door kunt blaffen. In de regen is het kunst om zo min mogelijk te sturen. Hoe meer je stuurt, hoe groter de kans op onder- of overstuur en dus snelheids verlies.

Maar doordat je snelheid lager is en je hopelijk 100% geconsentreerd bent (op droog ben je misschien 80% geconsentreerd) zie je stroompjes, weerspiegeling van diepe plassen, je ziet de verkanting voor je hem voelt. Dat zorgt ervoor dat je heel snel veel baankennis opdoet. Baankennis die je tijdens droge omstandigheden ergens in je onderbewustzijn meeneemt en je je tijdens die droge omstandigheden weer kunt richten op de leuke zaken van autorijden zoals betere instuurpunten, hogere bochtensnelheid, vroeger uitacceleren, inhalen etc..

Het is mijn mening, dus doe lekker je eigen ding, maar ik hoop dat ik wat mensen kan overtuigen van het 'regenrijden' net als Knot! Leuk verslag Knot, volgende keer durf ik wel naast je te zitten :lol:



Ow ja: filmen mag niet: foei :wink:

*wespen zijn de motorrijders die vanuit alle hoeken en gaten van de baan tevoorschijn komen als je net een lekker rondje wilt rijden en ze blijven op 1 of andere manier altijd om jouw auto hangen. Ze zijn niet per sé geel, integendeel, gele wespen vliegen veel harder (of niet Fabian??) 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2006, 18:47

Ik heb trouwens in de regen maar 1 echt moment meegemaakt toen ik zelf achter t stuur zat. Ik reed alleen en ging relatief hard over de baan. Bij het aanremmen van Hatzenbach remde ik met 1 wiel op een plas, waardoor ik blokkeerde en zo tientallen meters remweg te kort kwam, maar door adequaat te handelen: rem zachtjes loslaten en heeeeel voorzichtig sturen haalde ik de bocht.

Daarna gewoon weer verder gereden. Die plas had ik even over het hoofd gezien omdat ik ver voor me uit keek Hatzenbach in. En mijn bandjes waren toen al redelijk 'op'. En mocht dat fout gegaan zijn, dan had ik dat mezelf alleen maar kunnen verwijten, niets of niemand anders. Gewoon te hard gereden. Gelukkig ging het goed.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 18:48

Bedankt, nette uitleg.

Ik heb inderdaad goed op zitten letten, met name de 2 verkenningsrondjes in een treintje achter Wim aan, gepast tempo de kleuren en hoeken en bulten van het asfalt in je op proberen te nemen.

Instuurpunten heb ik op nat gezien en in mn 2 ronden op droog getest, aremberg, bergwerk, eis kurve, steilstrecken, kallenhard, ik deed ze voorheen allen helemaal fout bleek dus!

Dennis, dat foutje was dat waar mijn Stuur precies even in beeld komt, daar ging ik namelijk bijna.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2006, 19:02

Ja zelfs mensen die al velen jaren op de Ring komen doen sommige bochten chronisch verkeerd. Dus je bent nooit te oud om te leren.

Meerijden met ervaren mensen blijft de sleutel tot succes, naast dat het gewoon erg leuk is! :)
Meerijden met onervaren mensen leert je tevens heel snel inzien wat zij (en jij?) fout doen. Zo heb ik het geleerd althans. Veel meerijden met mensen van alle rangen en standen in verschillende auto's, onder wisselende omstandigheden.

Twee tips:
Langzame bochten hebben late apex.
Snelle bochten hebben vroege apex.

Dat vind ik belangrijker om te weten dan of een bocht naar links of naar rechts gaat (dat zijn tips waar je niet zo heel veel aan hebt).
Het mooiste van de Ring is dat je veel bochten moet gaan combineren, waardoor alle wijsheden die je op Zandvoort of Assen geleerd worden weer geen nut hebben en je altijd bezig blijft door de wisselende omstandigheden.

De vulkanische werking van het gebied zorgt er ook voor dat de baan blijft 'leven'.

Bekende verhalen zijn er genoeg van ervaren testrijders die altijd een bepaald hobbeltje meepikten tijdens het insturen van Flugplatz bijvoorbeeld. Toen de Nurburgring gmbh dat hobbeltje had afgevlakt werden er een paar peperdure auto's afgeschreven door deze heren.

Kortom, je bent er nooit uitgeleerd.

GVD wat heb ik weer zin om naar de Ring te gaan!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 19:14

Volgende keer wil ik ook meerijden, heb tot nu toe alleen nog maar zelf gereden op de ring, vind het te leuk om niet te rijden als ik naar buiten loop maar moet het wel gaan doen om andere te zien.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 04 apr 2006, 20:46

Ik heb zondag ochtend voor het eerst kennis gemaakt met de Ring. Natte baan en dan met 400 PK op 335 cup banden...
Rico zegt dat de snelheid niet hoog is en er dan minder aan is. Daar in ga ik gedeeltelijk mee, je voelt nu eenmaal heel wat minder G-krachten. Echter je adrenaline peil is op een natte baan constant hoog en als je dan ook nog eens wat momentjes hebt die verder geen nare gevolgen hebben, geven ook een lekker gevoel.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 20:56

Helemaal mee eens Elmar, en ik rij dan nog een simpele lichte auto op relatief smalle banden. Telkens als ik iets gripverlies voelde ging mn hartslag al aardig omhoog, met een auto als die van jou moet dat helemaal schrikken zijn elk momentje, geloof ik meteen!

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Bericht door Fabian » 04 apr 2006, 21:05

Elmar schreef:Ik heb zondag ochtend voor het eerst kennis gemaakt met de Ring. Natte baan en dan met 400 PK op 335 cup banden...
Rico zegt dat de snelheid niet hoog is en er dan minder aan is. Daar in ga ik gedeeltelijk mee, je voelt nu eenmaal heel wat minder G-krachten. Echter je adrenaline peil is op een natte baan constant hoog en als je dan ook nog eens wat momentjes hebt die verder geen nare gevolgen hebben, geven ook een lekker gevoel.
ah, ik heb je zien rijden inderdaad. Je ging nog aardig van de plek zeg! Stond ervan te kijken dat er zo snel met een Viper gereden kon worden op de natte baan, en dat nog wel door een NL-er :lol: Zag er goed uit :!:

De Amerikaan met die gele Viper had wat minder geluk smorgens in Hatzenbach :o

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 04 apr 2006, 21:09

Ik heb gewoon een rustig rondje gereden achter Wim en wat zitten kletsen met m'n bijrijder. Tweede rondje met Ilija naast mij ging iets sneller maar heb echt te weinig baankennis, geen idee waar je moet insturen, hoe de bocht is achter de berg etc.... vond het wel mooi zo. Volgende keer weer en dan zien we wel. Moet wel leuk blijven en een auto afschrijven was ik niet van plan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten