race debuut

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1198
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

race debuut

Bericht door Leen » 02 apr 2006, 11:33

Goed , gisteren dus mijn race debuut op zandvoort bij de DNRT .

Om 06.30 keuren in zandvoort betekend dat de wekker al op 05.30 ging op.....(je moet er wat voor over hebben)
auto goed gekeurd , nummers en streamers nog opplakken en om 09.20 mocht ik voor het eerst de baan op voor de vrije training , op een nog vochtige baan , dus de slicks er weer af en de toyo's er even op zetten. auto heeft weliswaar te weinig vermogen (standaard e30m3 met 200 pk) maar de balans van de m3 is toch (althans volgens mijn beginners gevoel) redelijk goed in orde.
Dan om 11.10 kwalificeren in de sportklasse , op een droge baan met de toyo's er nog op , kwam ik tot 2.08 , dat viel mezelf toch wat tegen had er gezien de tijden die ik allemaal las in de bladen en forums iets meer van verwacht. nou ja niet getreurd , mijn motto is plezier hebben en heel houden .

Dan Race 1 . op een droge baan , slicks erop en 6 ronden met zijn 38en op de tarzan af van een 10e positie . kom ik uiteindelijk als 7e over de streep met een 2.07 als snelste ronde tijd (valt me wederom wat tegen gezien de slicks , dus ik laat nog veels te veel liggen)

Race 2 als 8e gestart over 8 ronden , verschakel ik me bij de start (van 1 naar 4 ......)en lig gelijk 14e ofzo ...... anyway toch nog uiteindelijk als 7e gefinished met een snelste rondetijd van 2.06 (gelukkig weer wat progressie )

Dan de finale , wederom na de tarzan een schakelfout ( de bak is niet zo okselfris meer ) en weer 4 plaatsen kwijt , en uiteindelijk toch weer als 7e geeindigd .

al met al smaakte het naar meer!

16/17 mei op zolder 2e ronde .
Laatst gewijzigd door Leen op 02 apr 2006, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 11:58

Als je het maar naar je zin hebt toch? Van 1 naar 4, dan was je wel zenuwachtig of niet? ;)

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 02 apr 2006, 12:02

Gaaf. Jammer dat het niet helemaal ging zoals je wilde maar dat kan gebeuren.

Met welke auto heb je gereden?

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1198
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 02 apr 2006, 12:03

knot, bij mijn m3 zit de 1 links onderin en die gebruik je alleen bij de start , en dat in combinatie met een "losse" bak + wat adrenaline zal wel de oorzaak zijn 8)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 12:05

Oke, een Getrag bak, wist ik niet, wel lekker tussen 2/3 dan.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 02 apr 2006, 21:11

Heej Leen, ik had dit verhaal net gelezen toen je even kwam kijken, precies toen mijn race debuut met de Volvo 360 in de remvloeistof, uhm in het water liep :lol:

Even draadje kapen


Wij waren om 4 uur vanochtend opgestaan. Ivm een verjaardag pas om middernacht thuis... alle spullen de lift in. Ik had me zomers gekleed, want zaterdag was het prachtig weer en toen ik de BMW de garage uit reed wist ik dat dit een natte dag zou worden, pijpenstelen regende het!

Met een mooie drift en net op tijd kwam ik aan op de afgesproken locatie waar Arnoud al bezig was om de trailer met Volvo aan te koppelen achter de Defender. Na een trage rit kwamen we aan op een kletsnat Zandvoort. Snel ingeschreven, auto van de trailer. 5e + 6e gordel goed vastgemaakt en met wat kunst en vliegwerk door de keuring. :lol:

Er stonden nog steeds mensen die vorig jaar met illegale Volvo's rondreden en bij navraag vertelden ze dat ze niets of weinig aan de auto's hadden veranderd. Lekker kansloos dus.

Arnoud besloot vervolgens dat het mijn dag was, dus ik mocht kwalificeren en de 2e race rijden. Arnoud deed de vrije training en de eerste race.

In de vrije training regende het zo hard, dat Arnoud heel slim 2 rondjes reed voor een 'tijd' en de rest reed om te zien waar plassen lagen. Noem sommige plassen maar gerust mini wildwaterbanden trouwens. Ik had een doekje in de auto gelegd om de voorruit schoon te vegen, want die besloeg om de haverklap.

Arnoud heeft tussen de vrije en kwalificatietraining even de 'ventilatie' op gang gekregen, dus ik had een redelijk zicht vooruit. Opzij en achter me zag ik niets. Blauwe vlaggen waren een indicatie om geen afwijkende lijnen te gaan rijden :lol:
Bij mijn outlap gleed ik al alle kanten op, even voelen noem ik dat maar. In de eerste volle ronde was ik nog steeds zoekende. Dit duurde tot de 2e of 3e ronde. Toen kwam er iemand voorbij die ik ben gaan volgen omdat ie wel netjes reed (stond uiteindelijk op pole) maar toen kwam er code 60 ivm een glijpartij voor het aanremmen van het Scheivlak. Einde kwalificatie toen ik net wilde beginnen dus. 14e plek.

Arnoud startte dus vanaf die positie in de eerste race. Het was inmiddels droog en de zon scheen in een strakblauwe lucht. Arnoud makte in de eerste bochten meteen wat plaatsen goed (10e of 9e). In de 2e ronde had hij een prachtige inhaalactie buitenom in de Tarzan, maar kwam klem te zitten in de Gerlach (4 man naast elkaar past echt niet).

Ik was druk bezig met filmen, maar mistte zijn aller stoerste actie. Hij remde in de 3e ronde aan voor de Tarzan, maar de auto vertraagde niet, dus maakte hij een prachtige drift door de grindbak. Volgas gehouden, tegengestuurd en naar mening van velen die het gezien hadden een supergave drift. 8) Even het grind afgeschud in het gras en weer verder... zonder remmen.

De auto viel dus langzaam terug. Vermogen nam ook al af. De auto is op.

Voor mijn neus in de Hugenholtz gebeurde nog een flinke klapper, staat op film, dus eerdaags online. Daardoor heel lang nog code 60. Uiteindelijk kwam Arnoud als laatste over de finish.

Bij inspectie van het remsysteem bleek dat zowel de hulpremcylinder als een remcylinder in de rechter achter remtrommel kaduuk waren. Remvloeistof spoot eruit nadat we het systeem opnieuw hadden gevuld.

Einde verhaal, zowel voor mijn racedebuut als voor deze volvo. We hebben alle nuttige spullen er al uitgehaald voor de verkoop, daarna gaat ie naar de sloop wellicht. Jammer, want er zit een goeie kooi in en de body is hard.

Veel bekenden gezien en in de middag erg genoten van de zon. Op naar de 325 cup!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 23:32

Leuk verslagje, kom maar op met die beelden!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 15:07

inderdaad leuk verslag. En leuke ervaring lijkt me.

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1198
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 04 apr 2006, 19:15


Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 19:17

Wat een drukte man... ik zou mezelf niet kunnen beheersen denkik...

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 04 apr 2006, 22:09

Ik zie dat die kever weer in de weg rijdt.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 22:17

Prachtige verhalen inderdaad!

Lijkt me ook super om te doen, maar de running costs van een echte racer is het me eigenlijk ook niet waard, dan liever wat trackdays, Ringen en een keertje een heuvelklim.
Zo'n ZAC is volgens mij al meteen stukken duurder qua running costs en inschrijfgelden of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 04 apr 2006, 22:19

leuke verhalen allemaal.

lijkt me toch ook leuk om zoiets te doen...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2006, 22:19

Echt niet, ZAC is goedkoper want:
- lage inschrijfkosten (<200 euro)
- relatief weinig rondjes

Reglementen zorgen voor beperkingen van je uitgaven.

Close racing is gaaf. Hier Arnoud voor een zooi 360's.
[img:500:352]http://www.racefotos.nl/fotos/E06%20ZAC ... 0(334).JPG[/img]

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1198
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 05 apr 2006, 08:30

@ peter ,

Kosten van ZAC vallen wel mee :

inschrijfgeld 1malig p/j bij DNRT = 75 euro
inschrijfgeld per evenement = 185+15 voor transponder = 200 euro
Rijtijd = 5 x 25 minuten = 60 liter benzine = 85 euro

en je banden slijtage , rij denk ik zo'n 3 evenementen met de slicks = 150 per evenement

dus als je geen schade rijdt kost het ca. 500 euro per dag

Ervan uitgaande dat er 8 evenementen zijn heb ik een budget nodig van 4000/6000 euro per jaar

Even wat sponsors zoeken (heb inmiddels zo'n 4000 euro boven water) en het valt eigenlijk reuze mee Peter 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 05 apr 2006, 09:29

Mooi samengevat Leen.

Met trackdays heb je geen kans op sponsors. Met racen wel.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 05 apr 2006, 15:20

Ja, ga me even in de kop praten dat het eigenlijk heel rationeel is om een ZAC auto op te gaan bouwen. :wink:

Hoe kom je trouwens aan die sponsors?
Zakenrelaties/kennissen/vrienden of op goed geluk wat bedrijven aanschrijven?
Heb namelijk geen flauw idee en het klinkt zeker wel interessant, als ik het goed begrijp rij jij nu voor €2000 een jaar lang ZAC, dat was ik vorig jaar voor twee zondagen Ring al kwijt (incl. wat pech en afsleepkosten), dus ik ben nu een en al oor. :)

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1198
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 05 apr 2006, 15:25

Peter, het zijn zakenrelaties die natuurlijk helemaal niets aan sponsoring hebben :lol: , maar er niet onderdoor kunnen , zoals onze twee accountants en fiscalist bijv. , mijn BMW dealer enz.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 05 apr 2006, 15:52

Hmmm ok ja, dat soort contacten heb ik minder, weinig mensen die veel aan me verdienen, is meestal een voordeel maar soms ook niet. :lol:
Hoe dan ook, ik vind 6000 euro per jaar om te racen in een M3 nog best te doen; had veel erger verwacht.
Hou het wel even in mijn achterhoofd dus, zoiets moet je gewoon doen als je de kans krijgt, voordat je het weet zit je achter de geraniums of erger en is het je hele leven bij dromen gebleven.
Serieus hulde dus voor de mensen die hun dromen waarmaken! :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 05 apr 2006, 16:15

Zag afgelopen weekend veel mensen rondrijden met reclame van locale ondernemers. Die houden natuurlijk 0,0 euro over aan die 'reclame', maar het is wel een leuke versie van belastingtechnisch interessante kostenposten voor ze :wink:

Ik betaal helemaal niets. 8)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 05 apr 2006, 16:27

Och ja, zet maar eens op een zaterdag een race-M3 voor de lokale buurtsuper of vul-maar-in winkel, wedden dat het klanten aantrekt?
Misschien in Zandvoort of Assen wat minder, maar hier zeker wel, leuke prijsvraag erbij, hoofdprijs een paar rondjes meerijden met een echte raceauto (weten die mensen veel) x10 en zo is er best wel wat van te maken hoor, je moet alleen behoorlijk wat gaan lopen leuren langs de verschillende ondernemers als je de contacten zoals Leen niet hebt ben ik bang en dat zie ik minder zitten.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 05 apr 2006, 16:45

Ja dat probleem is hier niet echt :lol:
We moeten ook wel wat leuren hoor, maar dat heeft meer te maken met: als je niets zegt, weten ze het ook niet. Zolang je een factuurtje kunt sturen vinden ze het allemaal prima. Sticker op de auto is niet zo belangrijk. Af en toe mooie foto of film opsturen al wat meer. en mee laten rijden van relaties/personeel vinden ze super.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 05 apr 2006, 17:40

Leuke site dit:
http://www.raceresults.nu/

Hier zijn bijv. Leen zijn rondjes terug te vinden:
http://www.raceresults.nu/ResultsUitsla ... fault.aspx

Die E30M klasse lijkt me ook wel een hele leuke klasse, zie ik het nou goed dat er gereden wordt op Zandvoort, Zolder, Assen, Spa en Oschersleben?
Dat was ook altijd zoiets van de ZAC vond ik, lekker 8 races op Zandvoort rijden, niet zo boeiend (ja vooroordeel, ik weet het), maar met zo'n kalender is het echt een hele leuke klasse inderdaad!

Word nog eens enthousiast, tijd om Cav uit mijn msn lijst te blokken denk ik, die jongen heeft een slechte invloed. :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 05 apr 2006, 22:28

E30 standaard cup vind ik leuker dan de modifieds. Maar inderdaad, Zandvoort rijden we maar een paar keer en dat maakt het qua racen zelfs leuker dan VLN waar je alleen op de GP Strecke kunt inhalen zonder anderen levensgevaarlijk te passeren en vice versa.

Hoop na de volgende race een leuker/langer verslag te hebben, met onboard beelden (speciaal voor Hielke met groothoek lens). De oude kooi is vandaag eindelijk uit de E30... gaat helemaal goedkomen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 13 apr 2006, 13:16

Leen, hoe kom jij met de E30 M3 in de E30M klasse?
En rijden daar meer van die auto's rond?

Wat ik op internet van reglementen kan vinden is het een klasse voor getunede 325i's en zijn M3's in die klasse niet toegstaan???
http://www.dnrt.nl/reglementen/2005-Reg ... sse1.1.htm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcF en 4 gasten