Rij-examen en zenuwen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Rij-examen en zenuwen

Bericht door Wouter81 » 15 jan 2008, 11:56

M'n vriendin vanochtend vroeg gezakt voor haar autorijbewijs, de 2e keer was dit. :(

Balen dus, vooral voor haar. Beetje emotioneel ook zij. Ik heb laatst een keer meegereden bij een rijles (ken de instructeur en die zei dat ik wel es een keertje mee kon) en ze rijdt echt erg goed, ook mooi vlot enzo, niet als een bejaarde. Ze is echter heel snel zenuwachtig. Ook nu weer, puur gezakt vanwege de zenuwen. Halverwege het examen zijn ze zelfs nog even langs de kant gestopt om de zenuwen weer onder bedwang te krijgen. Had net haar instructeur nog even aan de telefoon en die vond het ook ontzettend jammer want rijden kan ze echt wel. Ze rijdt hartstikke goed waren zijn letterlijke woorden.

Nu betaal ik haar nieuwe examen wel en waarschijnlijk kan ze binnen een week of 2 weer maar het zou zomaar kunnen dat ze dan weer 'blokkeert' door de spanning. Ik weet dat sommigen middeltjes nemen (wat pillen ofzo) om wat rustiger te worden. Lijkt me in haar geval geen overbodige luxe.

Weet iemand hier meer vanaf of heeft iemand zelf ervaringen ergens mee, om de spanning en zenuwen wat onder controle te krijgen? :? Heb ook niet zoveel zin om nog 3 nieuwe examens te betalen, daarvoor zijn ze ook weer wat te duur. :wink:

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 12:03

Allereeerst klote dat ze niet geslaagd is :cry:

ff langs de dokter voor een homeopatisch middel

of vragen of ze een speciaal examen kan doen, doen ze tegenwoordig niet zo moeilijk meer over.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 15 jan 2008, 12:03

Tom V

Bericht door Tom V » 15 jan 2008, 12:34

Valeriaan kan goed helpen denk ik. Of anders St Jans kruid. Helpt concentratie best goed en laat de andere zaken die wat minder belangrijk zijn op een bepaald moment even wat minder in de aandacht.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2008, 12:54

Laat haar gewoon van tevoren zeggen: ik ben zenuwachtig.

Het is echt de sufste tip die ik ooit heb gehad, maar ik was vroeger altijd zenuwachtig voor ik een presentatie (spreekbeurt ook) moest geven, ook voor bekenden.

Dus ik kreeg eens de tip: zeg gewoon en public dat je zenuwachtig bent.

1 keer gedaan en binnen 10 seconden stopte het zweten, de zenuwen en ging mijn presentatie (aan klasgenoten) goed.

Daarna aan jan en alleman presentaties gegeven en nooit last gehad van die zenuwen.Tuurlijk is er een gezonde dosis spanning aanwezig, maar dat is gezond.

Ademhalingsoefeningen schelen ook. Van te voren 10 keer heeeeel diep inademen en heel rustig volledig uitademen.

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 15 jan 2008, 13:59

Dennis Cavallino schreef:Laat haar gewoon van tevoren zeggen: ik ben zenuwachtig.

Het is echt de sufste tip die ik ooit heb gehad, maar ik was vroeger altijd zenuwachtig voor ik een presentatie (spreekbeurt ook) moest geven, ook voor bekenden.

1 keer gedaan en binnen 10 seconden stopte het zweten, de zenuwen en ging mijn presentatie (aan klasgenoten) goed.

Daarna aan jan en alleman presentaties gegeven en nooit last gehad van die zenuwen.Tuurlijk is er een gezonde dosis spanning aanwezig, maar dat is gezond.

Ademhalingsoefeningen schelen ook. Van te voren 10 keer heeeeel diep inademen en heel rustig volledig uitademen.
+1

Kazimir

Bericht door Kazimir » 15 jan 2008, 16:19

Banaantje eten van te voren, schijnt erg goed te helpen :)

En vooral gewoon zeggen dat je zenuwachtig bent! :)

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 15 jan 2008, 19:23

Ha, die Wouter;

Ik weet er alles van. Nooit ergens nerveus voor, ook nooit examenvrees gehad, totdat ik voor de eerste keer moest afrijden. Ik had mijn zenuwen totaal niet onder controle. Dat is heel wat keren zo gegaan, allerhande adviezen ('ik benzenuwachtig' zeggen en banaantje eten zijn echter nieuw voor mij) gevolgd maar nix hielp. De keer dat ik uiteindelijk slaagde was ik het hele weekend met maten wezen kamperen en ik voelde die maandagochtend nog hoe hevig alcoholisch het er aan toe was gegaan. Ik had mezelf dus allang bij weer een afgang neergelegd en misschien bracht dat de nodige rust, want ik slaagde. Mogelijk heeft de relaxte examinator die ook nog eens niet ter plaatse bekend was (een invaller) daarbij geholpen. Ik wil niet zeggen dat je vriendin zich de avond tevoren moet laten vollopen, maar bij anderen helpt het misschien. Laat haar vooral volhouden.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 15 jan 2008, 19:26

Een banaan

RVV

Bericht door RVV » 15 jan 2008, 22:02

Waardeloze tips allemaal. Wouter, het vrouwtje een minirokje met netpanty aan laten trekken. Blouse met lage decolete en een push up BH. Wel hopen op een kerel als examinator :lol:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 15 jan 2008, 22:14

Banaan of cholola schijnt te helpen.. maar als het echt zo is :?:

Voor presentaties etc. was ik vroeger ook altijd senieuwachtig, maar voor mijn rijexamen totaal niet. Balen, 3x is scheepsrecht!

Echter als ik mij verplaats in de examinator had ik haar ook laten zakken.., als rijinstructeur niet omdat je haar beter kent en betere prestanties gewent bent.
Misschien is het een idé om je rijinstructeur mee te laten rijden?
Rico v Velzen schreef:Waardeloze tips allemaal. Wouter, het vrouwtje een minirokje met netpanty aan laten trekken. Blouse met lage decolete en een push up BH. Wel hopen op een kerel als examinator :lol:
:lol:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 16 jan 2008, 08:49

LOL

Bedankt allemaal, ze gaat straks ff bellen met de huisarts, wat die zegt als anti-stress middeltje. Dat Valeriaan klinkt ook goed als ik het zo lees.

3x is scheepsrecht, daar houden we het maar op. :wink:

Roy

Bericht door Roy » 16 jan 2008, 09:18

Het is erg balen voor je vriendin. Maarja, hopen dat het de derde keer dan maar lukt.

Gelukkig heb ik nooit en met niets zenuwen.

Macboy

Bericht door Macboy » 16 jan 2008, 12:08

Hansv (Hans van Velzen) schreef:(...)De keer dat ik uiteindelijk slaagde was ik het hele weekend met maten wezen kamperen en ik voelde die maandagochtend nog hoe hevig alcoholisch het er aan toe was gegaan. Ik wil niet zeggen dat je vriendin zich de avond tevoren moet laten vollopen, maar bij anderen helpt het misschien.
:P :lol: briljant ! Als advies voor het rijexamen aan de alcohol :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jan 2008, 12:40

Advies vragen aan een huisarts???

Zo, ik ben blij dat ik dat heb afgeleerd zeg, wat een troep stoppen die je toe.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 jan 2008, 18:01

BBVW schreef:
Dennis Cavallino schreef:Laat haar gewoon van tevoren zeggen: ik ben zenuwachtig.

+1
+2. Eerst moet je het gewoon stomweg bekennen, daarna is de grootste stap accepteren dat je nu eenmaal zo bent en vervolgens moet je ermee om proberen te gaan op een manier die het beste bij je past. Ik zeg altijd tegen mezelf: zenuwachtig is een goed teken, dat betekent dat je goed je best wilt doen en liever niet teleur wil stellen.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 jan 2008, 18:06

luco hornsveld schreef:Allereeerst klote dat ze niet geslaagd is :cry:

ff langs de dokter voor een homeopatisch middel

of vragen of ze een speciaal examen kan doen, doen ze tegenwoordig niet zo moeilijk meer over.
Hier heb ik doorgaans ook grote baat bij en kan het dus van harte aanbevelen. Laat al die wetenschappelijke zeurders maar lullen die het persé op hun manier bewezen moeten hebben, wat mij betreft werkt het.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 18 jan 2008, 18:27

De assistente van de huisarts wou iig. niets voorschrijven omdat ze zwanger is, mocht absoluut niet van die mevrouw.

Anyway, geloof niet dat iets homeopatisch bij de apotheek/drogisterij een negatief effect op de zwangerschap zal hebben dus daar moet ze op korte termijn maar even informeren.

In ieder geval bedankt voor jullie input, wordt gewaardeerd! 8)

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 18 jan 2008, 19:03

Ha, die Wouter;

Mij werden ooit een keer valeriaandruppels aangeraden. Ben zelf niet zo'n medicijnenslikker, maar dat spul is homeopatisch, op kruidenbasis en schijnt weinig kwaad te doen. Bij mij ook weinig goed helaas.... :roll:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jan 2008, 09:49

Wouter: Gefeliciteerd!!! Kwam de huisarts daar achter of wisten jullie het al? :) :)

Ronnie

Bericht door Ronnie » 19 jan 2008, 10:46

toen ik ging afrijden voor de motor was ik ook als de dood.
examinator vroeg of ik even de voorrem in wilde knijpen om te kijken of het remlicht wel aanging en ik kneep volgas de koppeling in.....
toen maar tegen die kerel gezegd dat ik behoorlijk zenuwachtig was en hij zei : 'ok, jongen maakt niet uit, gewoon lekker rijden en dan zien we wel'.
Alles ging prima toch een paar flinke fouten gemaakt (dacht ik) maar ik was geslaagd, kreeg ook geen commentaar dus ik was gelukkig.
Vervolgens een heel interessante high speed run met mijn instructeur naar huis (over busbanen geknalt etc).
moraal van het verhaal : vertel het gewoon, kom er eerlijk voor uit. Op een gegeven moment krijg je daardoor een rustpunt en kun je lekker rijden.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 06 feb 2008, 11:35

YES

Ze is zojuist geslaagd. :) Nog wel wat zenuwachtig maar dat had ze van te voren ook gezegd tegen de examinator (thx voor de tip Dennis!) en dat hielp wel mee. Verder wat homeopatische dingen geslikt van Dr. Vogel en blijkbaar werkt dat wel, al is het maar tussen de oren. :wink:

Vanaf nu mag ik me zorgen gaan maken over parkeerschade aan m'n 17" LM wielen vrees ik. :cry: :P

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2008, 11:47

GEFELICITEERD

Daar moet op gedronken worden :D :D :D :D :D

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 06 feb 2008, 11:55

Dubbel gefeliciteerd want lees net een eerdere bericht waarin staat dat ze zwanger is. 8)

Hunter

Bericht door Hunter » 06 feb 2008, 12:01

Goed nieuws!!! Van harte gefeliciteerd... Weer een zorg minder!!

Wens er ook succes met der zwangerschap!

Plaats reactie