Wie zou er geschikt zijn voor Dakar

Van een Lada Niva in de grote stad tot Parijs-Dakar. Op veler verzoek is er dan eindelijk ook een echt off road forum!
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Wie zou er geschikt zijn voor Dakar

Bericht door Mathieu » 12 jan 2008, 20:34

Als er sponsorbudget zou zijn, wie zou zich geschikt vinden om zich in de duinen te wagen in een 4x4, motor of truck?

Roderic E34T
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40

Bericht door Roderic E34T » 13 jan 2008, 03:43

Ik. 8)

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 13 jan 2008, 10:57

Ik niet ...

SteV6

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 13 jan 2008, 11:29

steek m'n kop in het zand...

[img:300:234]http://hardlopendebroers.web-log.nl/pho ... svogel.gif[/img]

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 jan 2008, 12:56

Mij moet je niet hebben hoor, als ik naar t strand ben geweest met zn 4en in mijn auto sta ik dezelfde avond nog urenlang de auto te stofzuigen 8)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 13 jan 2008, 13:20

Wel eens gevolgd, maar moet toegeven dat ik dat dus no-way ga uithouden. Als er ooit en Dakarweekend/midweek zou zijn, begin ik sponsors te werven :P.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 13 jan 2008, 13:40

Ik 8)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4855
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 13 jan 2008, 15:02

Lijkt me fantastisch.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 13 jan 2008, 15:04

Tom944 schreef:Lijkt me fantastisch.
+1

Geen offroad-skills nekt je natuurlijk meteen. Maar het spreekt me enorm aan als je de beelden ziet en de sfeer proeft.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 14 jan 2008, 17:51

Tom944 schreef:Lijkt me fantastisch.
+1

Maar geschikt, nee. Bij mij komt er nooit snelheid bij kijken.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 14 jan 2008, 18:38

Ik denk dat ik een eind kom. (serieus)

Offroad ervaring zat. (wil niet zeggen dat dit voldoende is voor Dakar)
Overleven onder primitieve omstandigheden ook genoeg gedaan.
Navigeren is een van mijn militaire specialiteiten.
Beetje technische kennis van wat reparaties aan auto's uitvoeren heb ik ook nog wel een beetje.
Ik weet ook hoe ik vastgereden auto's moet los maken e.d.

Ik weet niet wat je nog meer voor kennis en kunde je nodig hebt, maar ik denk dat ik dit wel aan kan. (alleen financieel niet)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 14 jan 2008, 20:16

Ik kan goed kaartlezen zonder wagenziek te worden, telt dat? 8)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 15 jan 2008, 00:58

Martijn Koevoets schreef:Ik kan goed kaartlezen zonder wagenziek te worden, telt dat? 8)
Kan je wel met mij mee ;).

Het lijkt mij echt enorm gaaf. Een enorme uitdaging voor jezelf en je team. Daarnaast is het gewoon het opzoeken van je eigen fysieke en mentale max. Wat betreft skills zou ik nu natuurlijk nooit kunnen gaan. Maar met de nodige ervaring en trainig zou ik het wel erg erg gaaf vinden.

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 15 jan 2008, 09:49

Ik ga wel met de trekker en de servicekar erachter :mrgreen:

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 15 jan 2008, 10:15

Ik ken de juiste mensen om mee te gaan, zelf ook nog wat ervaring met offroaden en zelf ook de stuk de dakar gevolgd in de woestijn in Marokko (Merzouga, wereldse plek) dus ik denk dat ik het wel aan kan.

Kan de auto het aan dat is de vraag :lol:

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Bericht door René130i » 15 jan 2008, 12:00

Lijkt me echt niks. Offroaden is vet, maar zo lang en zwaar....

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 15 jan 2008, 18:56

Ik ben gek op motorrijden, maar de Dakar op de motor lijkt me niks.

Met een auto leek het mij wel wat. Hoezo LEEK???

Voor de kerst reed ik met de Vito door het achterland van de Costa Dorada. Ik zag een stuwmeer met een typische kleur turquoise water. Er was een weggetje wat naar beneden richting het meer liep. Ik sloeg die in en reed door tot zo wat de waterlijn. Wat rondgelopen. Wil de bus rondrijden op de zandplaat....vast. Blijkt dus meer modder dan zand te zijn en zelf M+S banden zitten dan zo vol en hebben geen grip meer. Gelukkig heb ik een troffel in de bus en begin de achterwielen uit te graven. Probeer een stukje vooruit...niks. Achteruit...niks. Dit ritueel een aantal keer herhaald en opeens wil ie achteruit. Ik zat echter al zo diep, tot aan zijn assen, dat de voorwielen nu in die diepe gaten staan. Na wat pogingen kom ik toch verder los, rij nu wel heel dicht achteruit langs het water en moet nu wel weer vooruit. Maar je raad het al, ook nu weer vast. Ik denk, dit is kut, ik ga wel terug lopen naar de weg om hulp te halen. Maar ja, in the fucking hell of nowhere rijden niet veel auto's...

Ik vind wel 2 planken en hoop daar mijn bus mee uit de modder te krijgen. Ook dat is geen succes. Dan maar weer terug naar de weg. Op de weg kijk ik over het meer heen en zie daar een 4x4 aankomen. Ik al blij, en gebaar naar de bestuurder om te stoppen. Hij doet ze alarm lichten aan en als ie dichterbij is doet ie een nee schuddend gebaar met zijn vinger en rijdt door. WTF, het zal toch niet aan mijn uiterlijk liggen... 8)

Ja daar sta je dan (bij mekaar al dik 2 uur). Dan maar mijn laatste troef uitspelen. Ik heb toch de motorfiets achterin de bus staan. Ik bedenk me om die eruit te halen en in een dorpje hulp te halen. Zo gezegd, niet zo gedaan. Ik kom in een dorpje en zie een kroeg met een aantal 4x4's in de buurt. Ik naar binnen en vraag aan de barmeid of ze Engels kan. Niet dus en dat geld ook gelijk voor alle aanwezige in de zaal. Fuck, ik kom niet verder dan "Mi coche...uhh stuck in mud?!" :oops:
Hier werden ze ook niks wijzer van, dus ik op zoek naar een politie buro of werkplaats. Maar natuurlijk niks kunnen vinden. Joder, wat nu, het begint al schemerig te worden.
Ik besluit mijn broer te bellen, hem het verhaal uitgelegd en zeg tegen hem dat ik weer naar die kroeg ga en dan de telefoon aan die barmeid geef en dat hij het dan uit kan leggen. Hij spreekt wel Spaans.
Dat werkt. 2 kerels gaan met 2 4x4's achter mij aan richting stuwmeer. Daar met sleepkabels mij er met gemak uitgetrokken.

Zoiets gebeurd in de Dakar meerdere malen, soms per dag. Ik zou dan gewoon die auto in de fik steken.
Laat mij maar lekker over glad asfalt knallen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2008, 19:15

ROFL! Mooi verhaal!!

Ik zou Dakar best eens willen doen, maar dan wel met een serieuze voorbereiding. Mag van mij best over 10 tot 20 jaar zijn, wil eerst andere leuke dromen proberen te realiseren. Het is één van de weinige autosport evenementen die me niet trekt vanwege het autorijden, maar vanwege het avontuur. Ik rijd liever op kleine weggetjes (die heb je ook wel), dan over zand en duinen vlaktes. Maar die ongereptheid is super. Ik ben één keer in de Sahara geweest en vond het een fantastisch landschap.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 04 mar 2008, 12:03

Het zou wel iets voor mij zijn

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Wie zou er geschikt zijn voor Dakar

Bericht door Erik » 27 okt 2008, 19:09

Ik zou mezelf te kort doen als ik zou zeggen dat het niets voor mij is :bag:

Liefst op de motor maar dat wordt m'n dood...................

Dus plan B:

Geef me een bowler nemesiss en ik ben erbij :-)

Enige waar ik me zorgen om maak is m'n jeugdige overmoedigheid, met andere woorden het eerste beste duin afrollen omdat ik er te snel overheen knal

Dakar (of hoe het ook gaat heten) staat hoog op mn wishlist

Zodra de financiele middelen er vanuit de zaak zijn denk ik dat ik er eens serieus naar zou kijken (exposure=goed)

E

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Wie zou er geschikt zijn voor Dakar

Bericht door Erik » 27 okt 2008, 19:15

Ik kreeg trouwens al een aardig Dakar gevoel toen ik IJsland met een Suzuki Jimney ben overgestoken (Sprengisandur)
En bijna ben verzopen (met auto en al) in 1,5m diep snelstromend water, het water kwam over de deurrand (raam open) naar binnen en net toen ik wilde gaan gillen om m'n moeder kregen we weer grip en reden de andere oever op, waar een IJslander ons vriendelijk stond te groeten vanuit zijn gletsjertruck met zijn wijsvinger naar zijn voorhoofd wijzend. We moesten nog 3x dezelfde rivier over. Ongekend gaaf.
:banaan:

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
Contacteer:

Re:

Bericht door Jeroen van Emmerik » 27 okt 2008, 21:07

Elmar schreef:Ik ben gek op motorrijden, maar de Dakar op de motor lijkt me niks.

Met een auto leek het mij wel wat. Hoezo LEEK???

Voor de kerst reed ik met de Vito door het achterland van de Costa Dorada. Ik zag een stuwmeer met een typische kleur turquoise water. Er was een weggetje wat naar beneden richting het meer liep. Ik sloeg die in en reed door tot zo wat de waterlijn. Wat rondgelopen. Wil de bus rondrijden op de zandplaat....vast. Blijkt dus meer modder dan zand te zijn en zelf M+S banden zitten dan zo vol en hebben geen grip meer. Gelukkig heb ik een troffel in de bus en begin de achterwielen uit te graven. Probeer een stukje vooruit...niks. Achteruit...niks. Dit ritueel een aantal keer herhaald en opeens wil ie achteruit. Ik zat echter al zo diep, tot aan zijn assen, dat de voorwielen nu in die diepe gaten staan. Na wat pogingen kom ik toch verder los, rij nu wel heel dicht achteruit langs het water en moet nu wel weer vooruit. Maar je raad het al, ook nu weer vast. Ik denk, dit is kut, ik ga wel terug lopen naar de weg om hulp te halen. Maar ja, in the fucking hell of nowhere rijden niet veel auto's...

Ik vind wel 2 planken en hoop daar mijn bus mee uit de modder te krijgen. Ook dat is geen succes. Dan maar weer terug naar de weg. Op de weg kijk ik over het meer heen en zie daar een 4x4 aankomen. Ik al blij, en gebaar naar de bestuurder om te stoppen. Hij doet ze alarm lichten aan en als ie dichterbij is doet ie een nee schuddend gebaar met zijn vinger en rijdt door. WTF, het zal toch niet aan mijn uiterlijk liggen... 8)

Ja daar sta je dan (bij mekaar al dik 2 uur). Dan maar mijn laatste troef uitspelen. Ik heb toch de motorfiets achterin de bus staan. Ik bedenk me om die eruit te halen en in een dorpje hulp te halen. Zo gezegd, niet zo gedaan. Ik kom in een dorpje en zie een kroeg met een aantal 4x4's in de buurt. Ik naar binnen en vraag aan de barmeid of ze Engels kan. Niet dus en dat geld ook gelijk voor alle aanwezige in de zaal. Fuck, ik kom niet verder dan "Mi coche...uhh stuck in mud?!" :oops:
Hier werden ze ook niks wijzer van, dus ik op zoek naar een politie buro of werkplaats. Maar natuurlijk niks kunnen vinden. Joder, wat nu, het begint al schemerig te worden.
Ik besluit mijn broer te bellen, hem het verhaal uitgelegd en zeg tegen hem dat ik weer naar die kroeg ga en dan de telefoon aan die barmeid geef en dat hij het dan uit kan leggen. Hij spreekt wel Spaans.
Dat werkt. 2 kerels gaan met 2 4x4's achter mij aan richting stuwmeer. Daar met sleepkabels mij er met gemak uitgetrokken.

Zoiets gebeurd in de Dakar meerdere malen, soms per dag. Ik zou dan gewoon die auto in de fik steken.
Laat mij maar lekker over glad asfalt knallen.
Dakar is ook voor een 4x4 wagens en niet voor een Vito!! of überhaupt een Mercedes!! BMW heeft al de grootste moeite om aan te komen...

ja, het lijkt mij wel iets, zolang het in de vrachwagen i.. in de diensttijd verschrikkelijk veel over het stroesezand gereden met de 4x4 daf en dat ging heerlijk! (met een gangetje van 55km/u)
dus ik vraag me af hoe dat is met 3x die snelheid. laat ik maar beginnen met een service-wagen dan komt de ervaring wel.....

wat mij echt een keer leuk lijkt is de Dakar-rally voor oude wrakken... met een oud barrel toch Dakar halen, weert alleen niet of ze dat nog organiseren :bag:

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Wie zou er geschikt zijn voor Dakar

Bericht door Casper » 27 okt 2008, 21:18

Elmar schetst idd precies de reden dat ik niet mee zou doen aan Dakar. Dat zelfs afgezien van de verschrikkelijke verlaging van je levenverwachting....

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Re:

Bericht door G Kolkman » 14 jan 2009, 13:56

Jeroen van Emmerik schreef:
Elmar schreef:Ik ben gek op motorrijden, maar de Dakar op de motor lijkt me niks.

Met een auto leek het mij wel wat. Hoezo LEEK???

Voor de kerst reed ik met de Vito door het achterland van de Costa Dorada. Ik zag een stuwmeer met een typische kleur turquoise water. Er was een weggetje wat naar beneden richting het meer liep. Ik sloeg die in en reed door tot zo wat de waterlijn. Wat rondgelopen. Wil de bus rondrijden op de zandplaat....vast. Blijkt dus meer modder dan zand te zijn en zelf M+S banden zitten dan zo vol en hebben geen grip meer. Gelukkig heb ik een troffel in de bus en begin de achterwielen uit te graven. Probeer een stukje vooruit...niks. Achteruit...niks. Dit ritueel een aantal keer herhaald en opeens wil ie achteruit. Ik zat echter al zo diep, tot aan zijn assen, dat de voorwielen nu in die diepe gaten staan. Na wat pogingen kom ik toch verder los, rij nu wel heel dicht achteruit langs het water en moet nu wel weer vooruit. Maar je raad het al, ook nu weer vast. Ik denk, dit is kut, ik ga wel terug lopen naar de weg om hulp te halen. Maar ja, in the fucking hell of nowhere rijden niet veel auto's...

Ik vind wel 2 planken en hoop daar mijn bus mee uit de modder te krijgen. Ook dat is geen succes. Dan maar weer terug naar de weg. Op de weg kijk ik over het meer heen en zie daar een 4x4 aankomen. Ik al blij, en gebaar naar de bestuurder om te stoppen. Hij doet ze alarm lichten aan en als ie dichterbij is doet ie een nee schuddend gebaar met zijn vinger en rijdt door. WTF, het zal toch niet aan mijn uiterlijk liggen... 8)

Ja daar sta je dan (bij mekaar al dik 2 uur). Dan maar mijn laatste troef uitspelen. Ik heb toch de motorfiets achterin de bus staan. Ik bedenk me om die eruit te halen en in een dorpje hulp te halen. Zo gezegd, niet zo gedaan. Ik kom in een dorpje en zie een kroeg met een aantal 4x4's in de buurt. Ik naar binnen en vraag aan de barmeid of ze Engels kan. Niet dus en dat geld ook gelijk voor alle aanwezige in de zaal. Fuck, ik kom niet verder dan "Mi coche...uhh stuck in mud?!" :oops:
Hier werden ze ook niks wijzer van, dus ik op zoek naar een politie buro of werkplaats. Maar natuurlijk niks kunnen vinden. Joder, wat nu, het begint al schemerig te worden.
Ik besluit mijn broer te bellen, hem het verhaal uitgelegd en zeg tegen hem dat ik weer naar die kroeg ga en dan de telefoon aan die barmeid geef en dat hij het dan uit kan leggen. Hij spreekt wel Spaans.
Dat werkt. 2 kerels gaan met 2 4x4's achter mij aan richting stuwmeer. Daar met sleepkabels mij er met gemak uitgetrokken.

Zoiets gebeurd in de Dakar meerdere malen, soms per dag. Ik zou dan gewoon die auto in de fik steken.
Laat mij maar lekker over glad asfalt knallen.
Dakar is ook voor een 4x4 wagens en niet voor een Vito!! of überhaupt een Mercedes!! BMW heeft al de grootste moeite om aan te komen...

ja, het lijkt mij wel iets, zolang het in de vrachwagen i.. in de diensttijd verschrikkelijk veel over het stroesezand gereden met de 4x4 daf en dat ging heerlijk! (met een gangetje van 55km/u)
dus ik vraag me af hoe dat is met 3x die snelheid. laat ik maar beginnen met een service-wagen dan komt de ervaring wel.....

wat mij echt een keer leuk lijkt is de Dakar-rally voor oude wrakken... met een oud barrel toch Dakar halen, weert alleen niet of ze dat nog organiseren :bag:


Amsterdam-dakarchallenge bestaat nog steeds volgens mij. Staat wel ergens op een todo-lijst :mrgreen: .

@Elmar: volgende keer een foto met je mobiel maken van je bus die vastzit en laten zien :) . Wel een mooi verhaal :mrgreen: !

Ik zou nog wel wat aan m'n conditie moeten doen om er klaar voor te zijn :bag: , maar lijkt me gaaf. Niet op een motor (ik mag niet eens op een motor rijden), te gevaarlijk tussen die Kabirov en de Rooy. Die rally-toyota RAV 4 lijken relatief betrouwbaar te zijn.

Ik mag dan alleen eerst wel wat aan m'n financiele situatie gaan doen. Wil je niet een maand bezig zijn met bijkomen als je thuis komt (áls je de finish al gehaald hebt) dan zul je ook een backup-voertuig/servicecrew nodig hebben. Een ton is niks in de woestijn volgens mij :) !

Wat dat betreft kan ik me beter in zo'n serviceteam nestelen :hmmm: .

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Re: Wie zou er geschikt zijn voor Dakar

Bericht door Roman » 14 jan 2009, 14:31

Vast zitten is inderdaad minder.

Heb zelf een keer 16 uur in totaal (vanaf 12 uur 'snachts gemeten) vast gezeten in een rivier bed hierzo. Lang gewacht totdat een geprepareerde Landrover Discovery V8 op 33" swampers aan kwam zetten, maar die brak z'n diff na 5 minuten al dus ook weer typisch...

Uiteindelijk een HDJ80 en een Patrol nodig gehad om 2 soezen eruit te krijgen.

Ook een keer 6 uur midden in de nacht in de sneeuw vastegesteen in de sierra de las nieves hier. Kon geen hulp komen want we waren te ver weg en hadden geen telefoon signaal. Uiteindelijk na lang graven eruit gekregen. Was best wel verkluimd daarna.

Maar in principe kan je Dakar rustig doen hoor, als je niet zoals de fabrieks teams met hele hoge snelheid probeert te raggen kom je er makkelijk. Zijn genoeg mensen hier in de buurt om mij heen die voorbij Dakar gereden hebben (Congo om precies te zijn) en je moet gewoon niet te hard willen gaan want dan gaat het mis. En vast in het zand kom je met een paar man, sleeptouw (of lier) en "planchas" (hoe heten die metalen planken?) kom je er zo weer uit.

Zou het heel graag doen maar heb het geld niet voor. Merzouga (Marokko) is werelds mooi om te rijden! Moet je een keer doen! :banaan:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten