Banden

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartje325i
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
Locatie: ede

Banden

Bericht door bartje325i » 30 dec 2007, 22:25

Ik heb hier nog geen onderwerp over gezien, maar banden blijven altijd een discussie punt, dus...
Even een paar vragen over het zwarte goud.

*Welke banden rijden jullie mee + voor welk gebruik circuit/straat of combi
*Bandenmaat 180 achter of 190 en welke reden

Dit onder andere omdat ik nu nog met 16 inch voorwiel zit, maar voor meer bandenkeus m'n 17 inch voorvelg al heb klaarliggen.
Ook zie je dat jongens/meisjes die vaker circuitdagen doen en zowiezo jongere motors, vaak voor 190 breed achterbanden gaan.
Bij mij is dit 180 origineel volgens mij?

Graag jullie meningen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9719
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 30 dec 2007, 23:07

Achter rij ik een 160/18 van Bridgestone met de harde middenvlak en de zachtere zijgedeeltes voor beter bochtengedrag.

Voor heb ik een endere band zitten wat trouwens ook zeer veel grip geeft.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 dec 2007, 01:30

Banden zijn erg persoonlijk. Bij jouw Fireblade zou ik achter niet breder gaan tenzij je op het www kunt vinden dat dit een zeer positieve bijdrage levert. De 900RR is al een beetje gedateerd (no offence, het blijft een icoon imho!) en de bredere banden zijn eigenlijk een beetje mode van de laatste jaren. Ik heb ook wel gelezen dat men juist smaller ging van 190 naar 180 bijvoorbeeld.

Ik ben al een tijdje niet meer up to date hoor maar mijn ervaringen:

ZXR400 => Dunlop D207. Ik had hiervoor Bridgestone BT57 maar die waren meer geschikt voor zwaardere motoren.
GSXR600SRAD => Bridgestone BT010 de opvolger van de BT57 en die voldeden echt perfect. Veel grip en gingen ook lang mee.
TL1000S => Michelin Pilot Sport (geloof ik :oops: ) Ex circuit banden die ik voor een bescheiden prijs kocht. Voldoen perfect maar hebben wel temperatuur nodig om grip te hebben maar dit geldt voor de meeste zachte compounts. Slijtage weet ik zo niet aangezien ik nauwelijks rijd :wink:

Vriend van me:
GSXR600SRAD => Pirelli Corsa, veel grip en zo weg :lol:
TL1000R => BT010, veel grip en gingen lang mee!

Ik zou voor de BT010's gaan of de opvolger hiervan als die er al zijn

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 31 dec 2007, 08:34

Ik rij nu tevreden met Michelins Pilot Power 2CT, voor 120, achter 180. Doen het goed op de weg en circuit (ook tussen de oren).

Ik heb geen idee welk type de originele banden waren, maar wel dat het een 190 achter was, wat voor de velgbreedte (5,5inch) eigenlijk te groot is. Ik moet zeggen dat het niet zoveel verschil was tussen de 180 en de 190, maar 180 is genoeg voor op de straat.

Tussendoor heb ik ook met Pirelli Supercorsa gereden (het één na nieuwste model), ook een 120/180 combi. Dat zijn ook erg goede banden, maar geen profiel aan de zijkant, dus voor op de natte weg is dat gevoelsmatig minder.

Als volgende set zou ik de nieuwe Bridgestone Battlax BT-016 willen gaan proberen. (Nieuw type banden zijn praktisch altijd beter.) Die heb of krijg je trouwens ook met de juiste voorband voor de Fireblade.

180 of 190 achter is persoonlijk, maar iig moet je de juiste velg eronder hebben liggen (5,5 resp 6 inch breed). In theorie heb je met de 190 meer grip bij uitaccelereren in de bocht (dus nog plat liggend), in praktijk zal ik het denk ik nooit gebruiken (dat beetje extra grip).

Op mn nieuwe motor krijg ik een 200 achter op een 16inch wiel. Ben benieuwd hoe dat rijdt.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 dec 2007, 10:27

954 fireblade rij ik met 190 achter, sommigen vinden 180 lekkerder rijden voor circuit maar ik begeef me daar toch eigenlijk niet meer.

Diablo Corsa doen voor mij prima hun werk, de standaard diablo moet je niet hebben, de supercorsa zijn voor straat wat te extreem vind ik.

bt014/bt015 waren wat te licht voor een 900, op een 600 doen ze het wel prima en ze zijn erg communicatief.

pilot sport ben ik mee op mn plaat gegaan, veel grip maar als ie uitbreekt breekt ie ook in 1x GOED weg.

Gebruikersavatar
Edwin QV
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:11

Bericht door Edwin QV » 04 jan 2008, 19:54

Ik rijdt voor met een Michelin pPilot Power 2ct voor optimale grip en achter rijdt ik met Michelin Pilot Road 2ct voor een betere levensduur

Met de Achterband heb ik niet minder grip als met de Dunlop Qualifiers die er eerst op lagen en ze gaan zeker langer mee, op vochtig wegdek is de grip zelfs vele malen beter nu en dat is wel goed voor je zelfvertrouwen

Deze voorband is ook een juweeltje, waar de Dunlop wel eens een stapje opzij wilde zetten blijft deze goed plakken.
Waar ik wel aan moest wennen is de andere vorm van de band, omdat mijn motor nu wat ninder in de bocht valt, maar iets meer overtuigingskracht vraagt als ik de hoek om wil. Dit vind ik eigenlijk wel een verbetering, omdat ik toch een wat agressieve rijstijl heb

Shrek!
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2007, 12:58
Locatie: Omgeving Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Shrek! » 11 jan 2008, 19:02

Ik rij (reed, mister-g heeft nu mijn motor) met Michelin pilot power, 1 ding kan ik vertellen, ik wil nooit meer anders. Echt een top band, veel beter als die pirelli zooi en dergelijke. In de regen ook 10x beter en met droog weer subliem. oja, 180 :wink:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Banden

Bericht door Knot » 09 aug 2009, 18:23

Moet er binnenkort ook maar ff aan geloven, zeeeer binnenkort, andere set bandjes.

Afbeelding

Meer valt er denkik niet uit te halen als je dit zo ziet. Ben er sowieso ook niet tevreden over deze banden maar wilde ze wel opmaken. Voor is nog 3mm ofzo maar neem uiteraard een nieuwe set. Dit waren Pirelli Diablo, de straat/tour band. De Diablo Corsa is al beter en de Supercorsa SC2 of SC3 natuurlijk nog beter.

Twijfel nu of ik BT016 of Pilot Power 2CT moet nemen. De BT016 rijden makkelijker alleen slijten en cuppen sneller. De Pilot Power is slijtvaster, doet het beter op nat (niet dat ik veel in regen rij, kijk wel uit) maar duurt langer voor hij opwarmt.... en ik ben met de oude pilot power op mn bek gegaan op CPZ...

Toch zegt iets dat de Pilot Power de beter band is, zeker de 2 compound technology, met een 20% zachtere wang. Als iemand nog goedkope adresjes in de buurt heeft (zuidholland) hou ik me aanbevolen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Banden

Bericht door Niels » 09 aug 2009, 23:04

De Pilots hebben idd tijd nodig om op te warmen en dat heeft mij twee keer verrast. Geen band die ik dus neem op een straat fiets om die reden. Nieuw heb ik meerdere keren Bridgestones gekocht en die bevielen me eigenlijk altijd. BT zijn toch ook twee componenten met een slijtvaste laag in het midden?

Wat bevalt niet aan de Corsa's?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Banden

Bericht door Knot » 09 aug 2009, 23:38

Ik had op mijn vorige fireblade pilot power, maar die waren wel goed warm hoor tijdens circuitrijden op Zandvoort, alleen ik pakte na scheivlak rechtsaf dat kuiltje mee en dan is een pilot power in 1x weg als ie grip verliest... waar ik de oudere BT014 veel communicatiever vond, die brak ook wel eens uit, weliswaar op mijn motor daarvoor, een cbr600f maar toch kreeg ik die terug bij uitbreken, voelde bij mij als meer controle, ook toen ik uitbrekend naar de vangrail keek op straat een keer, kneedown, uitbreken, doseren en weer terug.....

Ik twijfel dus... omdat op papier de pilot power 2ct de betere band zou zijn, voordelen regen en minder slijtage.

Andere kant, die 2500km die ik per jaar rij, jammer als die BT016 een plat kantje heeft ofzo, haal ik gewoon weer nieuwe.

De band die jij bedoelt is denkik de BT021, die is hard in het midden en zachter op de wangen, maar is meer een toer/sport band. Heeft mijn Pa bijvoorbeeld onder zijn woon/werk R1200RT liggen.

Heb nu geen corsa's he, gewoon Pirelli Diablo... that's it.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Banden

Bericht door Roy » 09 aug 2009, 23:48

De vader van mijn vriendin heeft inderdaad ook BT021 op zijn Kawasaki ZR7, zeer over te spreken.

Haar broer heeft nu voor de tweede keer de BT016 (of 14?) onder zijn VTR SP2 en is daar zéér over te spreken.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Banden

Bericht door Knot » 09 aug 2009, 23:58

De BT014 schijnt ook nogsteeds leverbaar te zijn, dat is de iets hardere variant van de BT016 dacht ik.

Misschien dat ik deze week gewoon een setje BT016 om laat leggen, dat cuppen is alleen op circuit en slijtage zie ik wel weer over 5000km, ben dan toch al 2 jaar verder als het zo doorgaat.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Banden

Bericht door Roy » 10 aug 2009, 00:01

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar hij heeft in Alkmaar een goedkoop adresje kunnen vinden online. Hij had een achterband voor 155 euro.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Banden

Bericht door romo » 10 aug 2009, 07:42

Iemand ervaring met Metzeler? (de BMW S1000RR wordt hier standaard mee voorzien dacht ik)

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Banden

Bericht door Ruud » 10 aug 2009, 09:19

De BT-014 zou ik helemaal links laten liggen evenals de BT-016. Heb zelf een setje 016's versleten en ik vind de banden waar de Duc standaard op geleverd wordt in alles beter.

Zelfs op een 600cc rijstkoker was de 016-achterband binnen 6000km weg. Kun je nagaan wat het gaat zijn op jouw 954RR. Daarbij komt dat de grip in de regen echt heel erg dramatisch was. Ze warmen echter wel snel op, houden de warmte goed vast en hebben erg grip onder de ideale omstandigheden. Daarbij gaven ze het grensgebied ook vrij duidelijk aan en was dat gebied ook vrij groot.

De Duc wordt geleverd op Pirelli Dragon Corsa's en dat zijn toch wel erg fijna banden. Grip in de regen wederom vrij slecht, slijten vrij goed, smeren vrij weinig/laat, opwarmen wel echt nodig, duidelijk; groot grensgebied en wederom veel grip.

Een direct vergelijk kan ik niet maken omdat ze op een andere motor gemonteerd zijn ;)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Banden

Bericht door wjn » 10 aug 2009, 16:05

Banden is toch een simpel verhaal:

- Straatbanden op straat (BT016/ PP 2CT, etc), racebanden op het circuit (BT003/Pilot One Race. etc.)**
- Hoe breder achter, hoe meer grip, maar ook hoe schuiner je moet gaan om dezelfde bocht te halen.
- Hoe nieuwer (type band) hoe beter (meestal).

** Straatbanden zijn gemaakt om tussen 5 - 40 graden te werken. Racebanden werken optimaal vanaf 60 graden.
romo schreef:Iemand ervaring met Metzeler? (de BMW S1000RR wordt hier standaard mee voorzien dacht ik)
Metzeler = Pirelli, alleen wat ander profiel.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Banden

Bericht door Wouter81 » 10 aug 2009, 21:22

Ik reed altijd met gebruikte Supercorsa's. Gewoon even bij een Cup / ONK race op Assen kijken, heb je voor een paar tientjes een goede gebruikte set van 2 sessies oud waar je op straat nog makkelijk een paar duizend km mee toe kunt met lekker veel grip. :)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Banden

Bericht door romo » 10 aug 2009, 21:23

wjn schreef:Banden is toch een simpel verhaal:

- Straatbanden op straat (BT016/ PP 2CT, etc), racebanden op het circuit (BT003/Pilot One Race. etc.)**
- Hoe breder achter, hoe meer grip, maar ook hoe schuiner je moet gaan om dezelfde bocht te halen.
- Hoe nieuwer (type band) hoe beter (meestal).

** Straatbanden zijn gemaakt om tussen 5 - 40 graden te werken. Racebanden werken optimaal vanaf 60 graden.
romo schreef:Iemand ervaring met Metzeler? (de BMW S1000RR wordt hier standaard mee voorzien dacht ik)
Metzeler = Pirelli, alleen wat ander profiel.

En die Metzeler/Pirellies...............................is dat nog wat? Of gelijk maar wat anders er onder?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Banden

Bericht door Niels » 10 aug 2009, 21:28

Is een prima band Romo helemaal als je niet tot op de limiet gaat. Ik heb er nu continentals onder en daar wil de hardcore motorrijder niet aan schijnt het (had je vroeger met Metzeler ook wel een beetje) maar ik heb geen klagen :wink:

Zoals Wouter het deed heb ik ook een paar keer gedaan. Gewoon gebruikte circuit banden kopen voor weinig :beer:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Banden

Bericht door romo » 10 aug 2009, 21:32

Nog even gezocht, weet niet of ie er standaard onder komt maar op de huidige S1000RR demo modellen zit dus deze;


Metzeler Racetec K3

190/55 ZR hinten und 120/70 ZR vorne

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Banden

Bericht door Ruud » 10 aug 2009, 21:38

Kijk overigens wel uit met 180/190 banden. Heb laatst een Duc 848 gezien met een 190 Pirelli Dragon Corsa... Het nadeel wat Knot noemde was ineens geen nadeel meer want de rand van de band kwam nog niet eens in zicht (+- 3cm ongebruikt). Reed ook echt slecht in vergelijk met de 180 die standaard gemonteerd zat.

180 ipv 190 hoor ik dan wel goede verhalen over, schijnt beter in te sturen op veel fietsen.

Hier is trouwens een sportbanden-test 2009 te zien. Ik denk er het mijne van maar als je het verschil in punten ziet is het allemaal weinig spannend...

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/12812082" onclick="window.open(this.href);return false;

@romo: ik neem aan dat je die fiets op straat gaat gebruiken? Je zult nooit de grenzen van de banden overschrijden (mits verstandig met de gashendel omgaand) en zult ook geen setje afschrijven in 600km. De Metzelers zijn uiteraard meer dan prima en als dit setje versleten is weet men ook meer over de 1000RR en kun je altijd nog een andere set nemen.

Ik vind dat men op straat erg snel naar semi-racebanden grijpt terwijl ze met een sportieve straatband ook prima uit de voeten kunnen (Michelin Pilot Road bijvoorbeeld). Je neemt toch ook geen Michelin Pilot Cup (iig het type dat standaard op de M3 CSL te leveren was) op een auto welke alleen op straat komt?
Laatst gewijzigd door Ruud op 10 aug 2009, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Banden

Bericht door wjn » 10 aug 2009, 21:39

Het zijn beide super banden.

Als voorbeeld verschil tussen weg en race banden: Na een aantal sessie's Assen (1 dagje) hingen de flarden aan de wegbanden. En na 3 dagen Alès zien de circuitbanden er nog super uit. Pirelli Diablo Corsa III vs Diablo Supercorsa.

Corsa III:

Afbeelding


Supercorsa:

Afbeelding

Vergis je niet in de Supercorsa, het beste is daar wel vanaf (qua grip). Heeft niets met het profiel te maken, maar met het aantal keer opwarmen / afkoelen van de band, wat invloed heeft op het rubber.
Laatst gewijzigd door wjn op 10 aug 2009, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Banden

Bericht door Wouter81 » 10 aug 2009, 21:39

romo schreef: En die Metzeler/Pirellies...............................is dat nog wat? Of gelijk maar wat anders er onder?
Alle sportieve(re) motorbanden van de bekende merken zijn naar mening gewoon goed, zoveel maakt het ook weer niet uit. De ontwikkeling in de motorbandenwereld staat bepaald niet stil. Grip zit vooral tussen de oren :), helemaal bij motorrijden. Ik heb 2 jaar in de Suzuki SV Cup geraced, daar moesten we verplicht op Pirelli Diablo's rijden. Dat zijn sportieve straatbanden, geen race/circuitbanden dus. Had ik eerst m'n bedenkingen ook wel bij maar uiteindelijk was het gewoon heel erg goed. Ik was geen topper (subtop / middenmoot) maar heb nooit te klagen gehad over grip, zelfs op het circuit kon je megahard insturen met deze banden. Alleen bij heel heet weer gingen ze wat 'smeren', beetje meer glijden achter. Da's echter bij snelheden die heel wat hoger liggen dan op de openbare weg.

Ook gereden met Michelin Pilot Power en Continental SportAttack op het circuit met heel wat verschillende motoren, zelfde verhaal. Gewoon super.

Voordeel van Supercorsa's (de circuitband van Pirelli) is dat ze wat puntiger qua vorm zijn. Stuurt wat flitsender in dus, moet je van houden. Ook in de regen doen ze het (ondanks het weinige profiel) verrassend goed. Natuurlijk niet al te idioot doen maar door het zachte rubber heb je nog redelijk grip. Echte circuitbanden houden het gewoon bij hoge(re) temperaturen beter uit. Ze hebben echter een bepaald aantal heatcycles (keren dat de band opwarmt en weer afkoelt) dat ze optimaal werken. Dacht dat dat bij Supercorsa's 7 keer was. Is op straat echter niet zo boeiend, daar rij je toch niet maximaal.

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Banden

Bericht door Ruud » 10 aug 2009, 21:48

wjn schreef:Het zijn beide super banden. Na een aantal sessie's Assen hingen de flarden aan de wegbanden. En na 3 dagen Alès zien de circuitbanden er nog super uit. Pirelli Diablo Corsa III vs Diablo Supercorsa.

Corsa:

Afbeelding


Supercorsa:

Afbeelding
De Supercorsa is trouwens ook als E-keur band, dus straatlegaal, te krijgen (compound 2 als ik het wel heb). Daar word de Duc 1198/1198S mee afgeleverd.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Banden

Bericht door wjn » 10 aug 2009, 21:53

Ik heb nog foto's van mijn banden geplaatst voor de volledigheid.... Zie hierboven :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten