Pagina 1 van 1

Fiat Bravo 1.4 T-JET 16V 120

Geplaatst: 22 dec 2007, 23:02
door Stéphane
Die heb ik dus nu voor een week :) Ik had even een auto nodig met 4 stoelen vanwege Kerst-transport van mijn moeder en zus en bovendien had ik sowieso de zwarte roadster nog niet terug.

Eerste indruk is goed. Blue & Me vind ik echt handig. Navi nog niet geprobeerd, maar zal ik nog wel eens naar kijken. Motortje is best pittig, niet superheftig, maar toch.

Onderstel voelt in vergelijking met mijn roadsters wel wat soft aan. Wegligging en weggedrag zijn voor zover nu te bepalen ook wel in orde. Gewicht is ook weer wat hoger dan mijn roadster (1235kg), dus dat merk ik dan ook wel weer. Is een klein beetje omschakelen, maar daar is wel aan te wennen. Zal in de loop van de week nog wel even wat foto's maken. Is een Minuet Azure met 16/17" meerspaaks lichtmetalen velgen. Laatste heb ik nog niet eens goed bekeken ;)

Geplaatst: 23 dec 2007, 17:46
door Stéphane
Net maar even snel wat foto's gemaakt. Auto is niet gewassen, maar dat boeit toch verder niet. Is maar gewoon een transportmiddel in dit geval. Zijn trouwens 17" met notabene Bridgestone RE050A's er op.

Hier de foto's:
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo1.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo2.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo3.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo4.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo5.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo6.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo7.jpg[/img]
[img:1500:1000]http://www.8200rpm.com/gallery/101/bravo8.jpg[/img]

Geplaatst: 23 dec 2007, 17:52
door Bram
Vind het een verdomd mooie Fiat en naar 't schijnt is deze ook zeer goed in elkaar geschroeft.

Geplaatst: 23 dec 2007, 17:54
door Miesjel
Gave foto's. 1235kg voor een Bravo, dat had ik echt niet gedacht.

Geplaatst: 23 dec 2007, 22:40
door Stéphane
Michel Huisman schreef:Gave foto's. 1235kg voor een Bravo, dat had ik echt niet gedacht.
Dank je :)

Echt licht is hij inderdaad niet. Hij is de zwaarste van alle 5-deurs Europese hatchbacks (1.6 gekozen):
Mégane, 1150 kg
Astra, 1165 kg
Focus, 1180 kg
Leon, 1224 kg
Golf, 1233 kg
Bravo, 1235 kg

Geplaatst: 24 dec 2007, 00:52
door Andry
Zijn trouwens 17" met notabene Bridgestone RE050A's er op.
Onder de Bravo en Grande Punto met af fabriek 17" velgen zitten standaard de RE050A's :wink:

Ik heb een dag in een Bravo 1.4 TJET 150 pk Sport gereden. In deze uitvoering voelde de 1.4 wel heel erg gretig aan, misschien wel TE voor de gemiddelde koper :roll: Het maximale koppel overtreft het van 2.0 motoren plus dat de curve ook nog eens veel breder is, schakelen hoeft meestal niet.

Nadeel: de motor is zo gretig dat jezelf continu in de sport mode zit.

Qua weggedrag is het vooral veilig maar toch sportief, pas heel laat onderstuur. Overstuur is afwezig. Alleen ff het gas liften vlakvoor de bocht laat de achterkant iets omkomen. Je kan het gebruiken om de auto iets zetten voor krappe bochten, maar meer ook niet.

Het onderstel voelt strak aan, geeft ook gelijk heel veel vertrouwen. Bijgeluiden ed. zijn ook geheel afwezig. Het onderstel kan zeker meer vermogen hebben.

Het stuurgedrag zou iets direkter mogen en meer gevoel mogen hebben. Soms voelt het wat kunstmatig aan. Wel een met leer bekleed stuurwiel, dat lekker klein is en goed in de hand ligt.

Remmen zijn en blijven goed, wel gingen ze na flink te zijn gebruikt ff heel erg stinken en roken. Daarna niet meer geconstateerd.

Afwerking en gebruikte materialen zijn zeker heel goed te noemen, vandaar het vrij hoge gewicht :wink: Auto voelt solide aan zonder zwaar te aan te voelen.

Deze combinatie motor/onderstel is voor de gemiddelde rijder ruim voldoende. Totaal niet te vergelijken met een dodelijk saaie Astra of Golf, beschreven auto liet bij mij toch een smile achter :)

Het 'gevaar' van deze auto is dat ie je steeds uitnodigt om flink gas te geven en mooie bochtige dijkjes op te zoeken.

Tijdens het rijden kreeg ik vanaf de bijrijdersstoel het commentaar dat ik niet in m'n Evo reed... :lol:

Goede sportieve allrounder voor relatief weinig geld :D

Geplaatst: 25 dec 2007, 00:00
door Stéphane
Leuk verhaal, Andry. Vandaag maar eens even echt een beetje het ding bij zijn nekvel gepakt. En ik zou het bijna hetzelfde hebben geschreven als jij ;) Ik vind de bak trouwens ook nog wel redelijk hakerig schakelen en het onderstel vind ik zelf wat 'zompig'. Niet slecht, maar het draagt ook niet echt bij aan het stuurgevoel.

Maar inderdaad, gewoon een redelijk vlot ding voor niet al te veel geld.

Geplaatst: 25 dec 2007, 13:03
door Andry
Wat jij omschrijft wbt de wegligging kan goed kloppen, Stéphane.

De sport staat iets lager bij het asfalt en ook zijn de veer/dempersettings iets stugger. Vandaar dat de Sport direkter aanvoelt.

De sport heeft ook een 'sportswitch', als je deze indrukt wordt het koppel met 15% verhoogt. Ook de parameters van de stuurbekrachtiging en gaspedaal zijn dan sportiever afgesteld. Eerst had ik zoiets van: ja het zal wel. Maar het resultaat na die knop te hebben ingedrukt is heel goed te merken. Na de knop weer te hebben ingedrukt leek het als of de auto in noodloop reed :lol:

De bak vond ik in het door mij geteste exemplaar niet dramatisch, echter wel hakeriger en minder informatief dan de 6 bak uit de Grande Punto 1.4 T-Jet.

Alleen dat er 'slechts' een 1,4 liter motor in ligt schrikt de meeste mensen af, wat zeker niet nodig is. Vanaf fabriek royaal 200 pk en 300Nm liggen zeker in het verschiet.

Alleen nog ff wachten op de Bravo Abarth :wink:

Geplaatst: 05 jan 2008, 19:13
door Prins Claus †
Andry schreef:De bak vond ik in het door mij geteste exemplaar niet dramatisch, echter wel hakeriger en minder informatief dan de 6 bak uit de Grande Punto 1.4 T-Jet.
De GP T-Jet heeft toch een 5-bak? De 1.4 non-T heeft wel een 6-bak...

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Geplaatst: 06 jan 2008, 11:50
door Wouter81
Prins Claus † schreef:
Andry schreef:De bak vond ik in het door mij geteste exemplaar niet dramatisch, echter wel hakeriger en minder informatief dan de 6 bak uit de Grande Punto 1.4 T-Jet.
De GP T-Jet heeft toch een 5-bak? De 1.4 non-T heeft wel een 6-bak...

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH
Klopt, m'n T-JET Sport heeft een 5 bak.

Mijn vorige ongeblazen 1.4 16V had een 6 bak.

Ik heb laatst in een Bravo diesel gereden. Geen sportuitvoering. Met name de besturing vond ik echt waardeloos. Deze voelde bijzonder kunstmatig aan waardoor langere bochten nogal rafelig werden, vanwege het gebrek aan gevoel waren er constant kleine stuurcorrecties nodig. Dan vind ik de besturing van m'n eigen Grande Punto Sport echt heeeeeeel erg veel beter. Verder een goed rijdende auto al vond ik het onderstel in de non-sport uitvoering veel te week, da's echter een kwestie van voorkeur natuurlijk. :)