Officieel: Corvette ZR1

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Officieel: Corvette ZR1

Bericht door indobesar » 20 dec 2007, 09:39

Afbeelding

De Corvette-familie heeft er weer een broertje bij. Voor wie de 512 pk sterke Z06 toch een tikkie te weinig in huis heeft, is er nu ook de ZR1. Die schopt het tot 620 pk.

Net als onder de Duitse fabrikanten, is er in Amerika ook een pk-oorlog aan de gang. Daar troeven met name de Dodge Viper en Corvette elkaar af met auto’s met telkens meer vermogen. Voor het nieuwe modeljaar is de V10 van de Viper opgeschroefd naar 600 pk. En dat laat Corvette niet op zich zitten.
Als tijdenlang was er sprake van de komst van deze super-Corvette. Nu heeft General Motors eindelijk de winnende cijfers prijsgegeven. De V8 van de Corvette heeft een supercharger die het schopt tot 620 pk en een maximaal koppel van 807 Nm. De compressor is van de zesde generatie en Corvette is met name trots dat de V8 er mee bij lage toerentallen al flink veel vermogen afgeeft.
Bij 3.000 toeren per minuut zit er al 300 pk onder het gaspedaal en is er 434 Nm trekkracht voorhanden. De maximale trekkracht komt vrij bij 4.000 toeren per minuut. In de toerenregio van 2.600 tot 6.000 toeren per minuut is 90 procent van de trekkracht voorhanden. Dus altijd genoeg vermogen om de ZR1 weg te katapulteren. Over hoe snel de nieuwe Corvette kan, houden de Amerikanen zich nog netjes op de vlakte.
De Corvette ZR1 wordt gebouwd in Wixom. Michigan, in een fabriek die is ingesteld op het maken van kleine series. Daar wordt ook de motor gemaakt van de Z06. Volgende zomer komt de auto als een 2009 model in de VS op de markt.
De Europese productie start in augustus van het volgende jaar waarna in oktober de eerste exemplaren bij ons op de kade staan. "De 620 pk’s zijn SAE-pk’s," vertelt de woordvoeder van Corvette in Nederland. "Wanneer je die omrekent tot DIN-pk’s, die in Europa de norm zijn, kom je op 628. De Europese specificaties zijn nog niet bekend, maar het vermogen ligt naar verwachting tussen de 620 en 630 pk. De topsnelheid van de Z06 is 320 km/u. We verwachten dat de ZR1 nog een streepje harder kan; maar reken niet op 340 of 350 km/u."

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 20 dec 2007, 09:49

Mooi ding hoor 8)

Wie word de eerste hier? :lol:

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 20 dec 2007, 09:53

Energy schreef:Mooi ding hoor 8)

Wie word de eerste hier? :lol:
Snel bestellen voodat de slurptax komt :D

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Bericht door René130i » 20 dec 2007, 10:11

Red je niet meer denk ik. Maar wat een wagen 8)

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 20 dec 2007, 10:16

At the initial introduction to the new ZR1 in the design dome at the General Motors Technical Center, Vice Chairman Bob Lutz explained the rationale behind the car. The team wanted to create a car that was both the fastest Corvette of all time, one of the fastest cars ever built and yet something that was still easy to drive on the road at lower speeds. According to Lutz, they wanted something that was docile around town, while still providing a smooth, never ending rush of power. While the Z06 is supremely fast on the track, many drivers have complained that the car can be scary to drive in the real world. The goal was to create a total performance machine that went well beyond the Z06.

To that end Vehicle Line Engineer Tom Wallace, Chief Engineer Tadge Juechter and the team have thoroughly re-engineered the C6 to create the ZR1. The aluminum and magnesium frame of the current generation Z06 forms the basis of the new model. On the outside, the visual changes from the Z06 are subtle but become more apparent as your eyes pour over the car.

At the front end, the main visual difference is the C6R-inspired splitter. As would be expected on a Le Mans winning race car, the splitter is made of carbon fiber. Moving around the sides past the front wheels, the normal single fender vent has been replaced by a pair of larger vertically stacked vents. There is clearly a lot of hot air that needs to be extracted from this engine compartment. Following the pattern set by the mid-engine cars like the Ferrari F430, Chevrolet has decided to show off its new engine, at least as much as they can with a front engine layout . Front and center in the middle of the once solid hood sits a transparent lexan window to display the new LS9 V-8 which we'll get back to later.

Along with the front splitter, the roof of the ZR1 is also made of visible carbon fiber. One of the problems with using unpainted carbon fiber for body work is that the resin oxidizes over time, turning yellow and cracking just like the old plastic rear windows on convertibles. To overcome this, GM materials engineers put a lot effort into developing an additive for the clear coat that could be applied to the carbon to preserve it for the life of the car. The ZR1 is the first car ever to have a carbon fiber clear coat that will last the life of the car. The chemical additive costs $60,000 a gallon and the clear coat with the additive mixed in comes to $2,000 a gallon. The visible carbon isn't the only such material on this car. The entire front clip is made of the same material, although those parts are painted.

Like the original 1990 ZR1, the heart of this new model is the engine. Like the Lotus designed LT5, the new LS9 shares the important dimensions of the classic Chevrolet small block V-8 including its ninety degree vee-angle and 4.4 inch bore spacing. Beyond that they share almost nothing. The LT5 was a dual-overhead cam four valve per cylinder design. The LS9 keeps the single camshaft in the valley of the block. While the LT5 kept the classic 5.7L displacement, and the current Z06 engine has grown to 7.0L the LS9 settles in at 6.2L. In its final iteration, the original LT5 in the 1990 ZR1 produced 405 hp and 71hp/L with the Z06 just beating that at 72hp/L although it's 7.0L displacement brings the total to 505 hp.

The new King drops the displacement back to the 6.2L of the current base Corvette. From there it's a whole new ball game. The LS9 adds a supercharger nestled in the valley of the block with an air-to-liquid inter-cooler sitting on top. The blower is a new 6th generation unit from Eaton. The 5th generation superchargers had three lobe rotors. The new unit has rotors with four lobes. This helps to improve the efficiency of the unit and lower parasitic losses. GM hasn't finalized the calibrations of the LS9 yet, so they aren't announcing power output. Tom Wallace did however say that the engine would produce a minimum of 100 hp/L and speculation has ranged as high as 650 hp. The final rating will probably be somewhere between 620 and 650.

In keeping with the desire to build a car that was eminently usable, GM made a major effort to minimize the hood bulge. The windowed hood has a maximum height only one inch taller than the Z06. Helping to achieve that, the engine has been lowered in the engine compartment to compensate for the increased height.

All that power is pretty useless if you can't get it to the ground. That requires a stiff chassis and a mechanically sound suspension system that can keep the rubber on the road. Speaking of rubber, the ZR1 has more of it than any previous production Corvette. Steering forces are transmitted through Michelin Pilot Sport 285/30ZR19s while tractive forces go through 335/25ZR20s at the rear axle. Those steam rollers also transmit the braking forces, which this car also has no shortage of.

Back in the C4 days, Corvettes were able to generate some insane handling numbers with their enormous for the time tires. The problem is they often could only manage this on a smooth test track surface. The flexible chassis and stiff springs meant the car often had trouble keeping its tires in contact with the pavement on real roads. The current C6 is an order of magnitude better. The chassis vastly more rigid, allowing the suspension to do it's job of following the road. Nonetheless the Z06 is still mighty stiff and often difficult to drive quickly on the road. The ZR1 actually has softer springs than the Z06 but uses the same magneto-rheological dampers as the Ferrari 599. The fluid in these units is filled with iron particles and the viscosity can be instantly changed by varying an electric current passing through it. Sensors in the car take measurements every 0.001 seconds and adjust the dampers every 0.002 seconds. The grip is promised to be superior to the Z06 on road and track while being much more comfortable.


During the presentation, Tadge held up a 15" Brembo carbon ceramic brake rotor. He explained that the Ferrari Enzo used these rotors on the front wheels. The ZR1 team put them on the rear wheels(!), while the fronts get 15.5" diameter pieces. The brake linings are squeezed around the rotors by 6-piston calipers in front and 4-piston units in back, also supplied by Brembo. Helping to distinguish the ZR1 from the more pedestrian Z06, the calipers will be painted a bright blue, while the lesser car keeps its red calipers. Moving up the drive-line from the wheels, the engine is backed up by a Tremec 6060 gearbox with unique ratios from the Z06.

So what does all this hardware do for you? Again, GM isn't talking final numbers yet, but it did replace the 200 mph speedometer in the Z06 with a new unit that goes up to 220 mph. The ZR1 is not cheap by any stretch of the imagination. At just over a third of the cost of a Ferrari 599, this is without a doubt a bargain among supercars. We can't wait for our chance to spend some quality time behind the wheel on the new road course that Maximum Bob had constructed at the GM Proving Ground. Then we want to try it on real world roads to see if this monster is really as livable as it's creators claim.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Bericht door René130i » 20 dec 2007, 10:18

Mooie kleuren.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 20 dec 2007, 10:21

Leuke detail op de luchtinlaat :)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 20 dec 2007, 10:22

WOW!!!!

Dit is echt heel mooi geworden zeg! Wat een brute wagen. In mijn ogen de mooiste Corvette sinds de C2 Sting Ray. Vooral in die metalgrey ziet ie er erg erg goed en gevaarlijk uit zeg.

Cor, Hans, FastGTO????? ;)

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Bericht door indobesar » 20 dec 2007, 10:23

Wat een schitterende kar. De blauwe kleur icm het carbon dak matched erg goed!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 20 dec 2007, 10:28

Ben ff mijn giro aan het checken maar dat is net een ui.
Als ik er naar kijk springen de tranen in mijn ogen

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 20 dec 2007, 10:31

HANZ06 schreef:Ben ff mijn giro aan het checken maar dat is net een ui.
Als ik er naar kijk springen de tranen in mijn ogen
De huidige heb je de handen toch al meer dan vol aan, zekers in de regen :D De Z06 is zo schofterig snel, dat nog 120pk meer eigenlijk niet voor te stellen is.

Michel

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 20 dec 2007, 10:43

Wie wordt de eerste ?....de eerste is al bekend...volgens mij had ie al doorgegeven dat ie 'm wil hebben:

ABC-tje: COR :mrgreen:


WAT EEN HEFTUG APPARAAT !!!!

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 20 dec 2007, 11:16

Prachtig, lekker agressief met alle lucht in- en uitlaten, en die powerdome

Mmmmmmmm... :twisted:

Paul

Bericht door Paul » 20 dec 2007, 11:16

Wat een geil ding.... mooie wielen ook..... erg gaaf!!!

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 20 dec 2007, 11:22

Paul schreef:Wat een geil ding.... mooie wielen ook..... erg gaaf!!!
Zoiets heb jij toch ook onder je E36??

"k zie em de laatste tijd ook niet op de kaden :wink:

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 20 dec 2007, 11:30

Ben zeer geinteresseerd.

Misschien dat ik zal afhaken omdat ik een achterlijke prijs verwacht die zoals het er nu op lijkt dicht bij de 180.000 euro zal liggen.

Ja dan had ik mijn SL ook niet hoeven te verkopen, want als ik zulke bedragen aan een auto uit wil geven is de keuze natuurlijk enorm.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld een Porche GT3 RS. De Porche 911 Turbo ligt dan ook nog maar ietsje duurder.

Corvette moet zeker onder de 150.000 euro blijven en dan verkopen ze goed.
Het was immers voor velen de reden om zo'n ding aan te schaffen, omdat de prijs/vermogen verhouding extreem gunstig is.

Als die 150k de nieuwe prijs wordt gaat het kriebelen.
:mrgreen:

Groeten

Cor

Oh ja .......dat had ik nog niet gezegd, maar ik vind die nieuwe Corvette ZR1 SUPER

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Bericht door René130i » 20 dec 2007, 11:32

:lol:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 20 dec 2007, 11:32

Leuk, maar heb je er nog wat aan? Sneller dan een Z06? Daar heb je je reactievermogen al ten volle nodig denk ik. Ondersteltechnische aanpassingen zijn wel interessant als ik de verhalen van Corvette lees.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 20 dec 2007, 11:33

Vette auto 8)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 20 dec 2007, 11:36

"Als die 150k de nieuwe prijs wordt gaat het kriebelen."

Kijk Cor, dat is praat. Voor mij geld waar ik alleen nog maar even van kan dromen. Maar zou wel top zijn als ie een dergelijke prijs zal hebben. Maar vrees het ergste. Weet Kroymans daar nog niets over??
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 20 dec 2007, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 20 dec 2007, 11:41

Heb ik nog niet gevraagd, maar het zal geen week meer duren en alle details kan ik vertellen.
Prijs
Levering
Details
Race uitvoering wellicht zonder BPM en BTW :lol: :lol: :lol:
is voor mij het overwegen waard, want dan gebruik ik hem alleen maar voor het circuit >>> dus is tie ineens veel aantrekkelijker, waarschijnlijk kom je dan uit op 105.000

Kan ik hem gewoon omruilen met gesloten beurs volgend jaar zomer :lol: :lol: :lol:

Groeten

Cor

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 20 dec 2007, 11:43

Heb je echt behoefte aan meer vermogen Cor? Went het 500+ pk? :D

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 20 dec 2007, 11:50

De Z06 is nu zo'n beetje 550 a 560 pk en ja dat went snel.

Gr

Cor

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 20 dec 2007, 11:56

500 pk went wel want je wilt ook steeds weer harder.
Maar als het regent of koud is zoals nu gaat dat ding elke kant op zelfs met esp aan.
Ik ben er wel achter dat je heel geconcentreerd moet rijden wan 2mm gas en de wielen spinnen.
Het blijft wel heel leuk moet ik zeggen.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 20 dec 2007, 11:58

Hee Cor, ga eens werken joh, prutser :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt en 94 gasten