Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11744
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door WJ » 13 sep 2023, 22:29

jos_br schreef: 13 sep 2023, 20:14 Toch weer een stukje typen hier. Inmiddels iemand bij de installatie gehad die de DSP afgesteld heeft. Wel lachen aangezien die jongen eerst niet goed durfde te zeggen dat hij het eigenlijk niets vondt..........🙈 ik was er blij mee. Alles wat ik ingesteld had heeft hij terug gezet en middels een paar aanpassingen (scheiding bass/fullrange) op 150hz en de bass 2db hoger. Het verschil is toch verbazend groot. Ander probleempje, ik dacht snel een vervorming te horen, en dat dat aan mezelf lag. Dat blijkt alles met reflecties in de ruimte (kamer dus) te maken te hebben. Het klinkt nu dus echt goed, maar dit kan beter, en hoe we de kamer zonder allerlei absurde dempingsaanpassingen aan moeten kleden wordt even zoeken..... :blink: Ben al blij dat de speakers er mogen staan, zijn best groot.
Komend weekend een luisterdag met allerlei zelfbouwers, benieuwd hoe anderen spullen bouwen en hoe dit klinkt.

Jos.
Gordijnen doen ook wonderen als je die nog niet hebt, en kan je mooi bij het interieur laten passen. Anders zijn plafondplaten ook wel interessant, kan heel subtiel allemaal tegenwoordig.

Zelfbouw blijft mij ook wel trekken, lijkt me leuk om een keer te doen.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 13 sep 2023, 22:40

jos_br schreef: 13 sep 2023, 20:14 Toch weer een stukje typen hier. Inmiddels iemand bij de installatie gehad die de DSP afgesteld heeft. Wel lachen aangezien die jongen eerst niet goed durfde te zeggen dat hij het eigenlijk niets vondt..........🙈 ik was er blij mee. Alles wat ik ingesteld had heeft hij terug gezet en middels een paar aanpassingen (scheiding bass/fullrange) op 150hz en de bass 2db hoger. Het verschil is toch verbazend groot. Ander probleempje, ik dacht snel een vervorming te horen, en dat dat aan mezelf lag. Dat blijkt alles met reflecties in de ruimte (kamer dus) te maken te hebben. Het klinkt nu dus echt goed, maar dit kan beter, en hoe we de kamer zonder allerlei absurde dempingsaanpassingen aan moeten kleden wordt even zoeken..... :blink: Ben al blij dat de speakers er mogen staan, zijn best groot.
Komend weekend een luisterdag met allerlei zelfbouwers, benieuwd hoe anderen spullen bouwen en hoe dit klinkt.

Jos.
Ik denk dat de akoestiek van een ruimte vaak over het hoofd wordt gezien en dat er tegen geringe kosten best grote winsten qua geluidskwaliteit zijn te halen. Als je de luisterpositie 1 meter verplaatst is er al verschil. Leuk om er al doende achter te komen.

Ik heb een nieuw huis gekocht waar de woonkamer (rechthoekig 45m2) bestaat uit enkel harde materialen, ik denk dat het in eerste instantie schrikken wordt en meten van de akoestiek zal een must zijn om het goed te laten klinken. In ieder geval is er al wel een aparte groep voor de audio dus dat scheelt al :wink:

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 13 sep 2023, 22:46

WJ schreef: 13 sep 2023, 22:29
Gordijnen doen ook wonderen als je die nog niet hebt, en kan je mooi bij het interieur laten passen. Anders zijn plafondplaten ook wel interessant, kan heel subtiel allemaal tegenwoordig.

Zelfbouw blijft mij ook wel trekken, lijkt me leuk om een keer te doen.
We beginnen met dikke vloerkleden, gordijnen hebben we ooit er weer uit gegooid maar zouden enorm helpen aangezien achter en aan de zijkant overal ramen zitten. Maar het zelfbouwen is leuk, maar best tijdrovend. Op zelfbouwforums en luisterdagen kom je er wel achter dat het een behoorlijke natuurlijke theorie is. Om dat een beetje te begrijpen is voor mij wel een uitdaging. Dus beroep ik me voor een deel op mensen die er wél verstand hebben en luister ik braaf.

Jos.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 14 sep 2023, 02:14

Het mooie van rommelen met akoestiek is dat het lekker simpel is. Iedereen heeft wel wat oud zacht spul in huis. Kleden, kussens, gordijnen.. verspreid het over een oppervlak.. beetje rekening houden met de 'straling' van de speakers en de voornaamste oppervlakken van reflectie richting je zitplek. Kost je niets en maakt je een boel wijzer.

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 14 sep 2023, 22:19

TLRS schreef: 14 sep 2023, 02:14 Het mooie van rommelen met akoestiek is dat het lekker simpel is. Iedereen heeft wel wat oud zacht spul in huis. Kleden, kussens, gordijnen.. verspreid het over een oppervlak.. beetje rekening houden met de 'straling' van de speakers en de voornaamste oppervlakken van reflectie richting je zitplek. Kost je niets en maakt je een boel wijzer.
Ik ben inderdaad verbaasd wat de akoestiek doet. De duurste installatie blijft niets van over wanneer dit niet goed is. Maar een hele kamer daarvoor aanpassen is wel een dingetje...........

Jos.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 15 sep 2023, 12:11

jos_br schreef: 14 sep 2023, 22:19 Ik ben inderdaad verbaasd wat de akoestiek doet. De duurste installatie blijft niets van over wanneer dit niet goed is. Maar een hele kamer daarvoor aanpassen is wel een dingetje...........

Jos.
Daar ben je volgens mij de pragmatisch voor.

Zelf heb ik er nog niet mee geexpirimenteerd.. maar ik heb me wel eens afgevraagd of zoiets bij de bron aangepakt kan worden. Met kokers van foam geplaatst voor de speakers. Dat je vanaf de luisterplek in de kokers kijkt. Heb het nooit eerder gezien.. dus zal er wel een nadeel aan zitten. Maar het lijkt me een eenvoudig en goedkoop experiment.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Forza » 15 sep 2023, 14:26

Dat gaat niet werken, daarmee demp je de (midden en hoge tonen) van het directe geluid vanaf de speaker naar de luisterpositie. Akoestiek problemen zijn juist de reflecties vanaf muren, vloer en plafond. Een dik tapijt en een paar slim geplaatste absorbtie of diffractie panelen doen al wonderen.

Of een ander type speaker bouwen, met beperkte afstraling om reflecties te voorkomen in het midden en hoog zoals een cardoide. In de lage tonen kan je kiezen voor een mutisub opstelling die het laag in de hele kamer min of meer gelijk trekt in plaats van flinke knopen en buiken verpreid door de kamer.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10423
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door tomgtr » 15 sep 2023, 18:31

Bij mijn Devialets gaat de bas echt strak naar voren. Zit je aan werkblad keuken krijg je er nauwelijks iets van mee. Heel apart maar scheelt wel gezeur van buren. Overigens maken simpelweg gordijnen en vloerkleden enorm verschil. Ik zou daarmee beginnen en je zal waarschijnlijk verrast zijn met verbetering? De hele kamer vol hangen met geluidsisolatie zou weleens wat moeilijke reacties kunnen geven van mdv.

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 15 sep 2023, 21:34

De bas is bepaald het probleem niet, die kan serieus laag en is verschrikkelijk strak. Bij hogere tonen hoor ik wel reflecties die dus door de kamer (ramen e.d.) veroorzaakt worden. Zoals gezegd krijgen we eerst weer wat dikke kleden in de kamer, eerst eens kijken wat dit doet. Zag ook iets van akoestische panelen voor het plafond. Schijnt ook goed te helpen.

Ik probeer van het weekend een stel hoorns, eens kijken hoe dit gaat. Nadeel daarvan is dat je wel een echte "sweetspot" creëert. Nu is dat veel minder het geval.

Jos.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 16 sep 2023, 00:35

Forza schreef: 15 sep 2023, 14:26 Dat gaat niet werken, daarmee demp je de (midden en hoge tonen) van het directe geluid vanaf de speaker naar de luisterpositie. Akoestiek problemen zijn juist de reflecties vanaf muren, vloer en plafond. Een dik tapijt en een paar slim geplaatste absorbtie of diffractie panelen doen al wonderen.
Een open koker hè? Waarmee de drivers vanaf de luisterplek zichtbaar zijn.



Hoe zat dat ook alweer met afstand tot aan de muur? Best een minimale afstand toch.. om genoeg vertraging te hebben tussen direct en indirect geluid..

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 16 sep 2023, 09:49

Met betrekking tot afstand tot wand zou deze informatie in de gebruikshandleiding van je luidsprekers moeten staan.

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 16 sep 2023, 22:32

Maus schreef: 16 sep 2023, 09:49 Met betrekking tot afstand tot wand zou deze informatie in de gebruikshandleiding van je luidsprekers moeten staan.
Die heb ik er niet bij gekregen............ :blink:

Jos.

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 17 sep 2023, 09:24

Gister naar een luisterdag geweest van mensen die zelf bouwen. Maar die maken werkelijk alles zelf, dus DAC's, versterkers, luidsprekers e.d. Mooi om te zien, en vooral te horen wat mensen er van maken. En je steekt er zelf ook weer wat van op.

Jos.

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Tom » 02 nov 2023, 15:48


Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn M » 02 nov 2023, 16:09

Tom schreef: 02 nov 2023, 15:48 Mooi verhaal:
https://fd.nl/tech-en-innovatie/1494330 ... lijk-hield
https://archive.ph/EKpKK

Hier zonder paywall. Leuk stuk ja :)

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 02 nov 2023, 16:48

Thanks ^ heel interessant!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 02 nov 2023, 19:51

Zeker mooi verhaal en klinkt heel interessant

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1986
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door 350 Z » 03 nov 2023, 09:22

Mijn oortjes willen een demonstratie van dat geluid.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 04 feb 2024, 19:56

Onlangs is hier de hoofdzekering vervangen door een zwaarder exemplaar (was nog 25A, is nu 35A). Nooit bij stil gestaan dat zo iets simpels, nog zo'n (positief) effect op de weergave kan hebben.
Over het geheel is de weergave krachtiger geworden, meer body, voller, volumeknop nu weer iets teruggedraaid worden.
Groot effect zit 'm wel in het laag (wat ergens ook wel logisch is natuurlijk) :headbang: ; Limit to your love van James Blake, normaal al geen stakker als het om het laag gaat, maar mijn god, wat komen daar nu klappen uit zeg! :mrgreen: :hangloose:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 04 feb 2024, 20:10

Hoe kan dat dan? Hebben de versterker(s) zoveel power dat ze met 25a (6kW) niet voldoende stroom kregen om te leveren wat ze kunnen leveren?

Online
Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Wimo » 04 feb 2024, 20:19

Snel upgraden naar 80 dan!

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door vester86 » 04 feb 2024, 22:01

Maus schreef: 04 feb 2024, 19:56 Onlangs is hier de hoofdzekering vervangen door een zwaarder exemplaar (was nog 25A, is nu 35A). Nooit bij stil gestaan dat zo iets simpels, nog zo'n (positief) effect op de weergave kan hebben.
Over het geheel is de weergave krachtiger geworden, meer body, voller, volumeknop nu weer iets teruggedraaid worden.
Groot effect zit 'm wel in het laag (wat ergens ook wel logisch is natuurlijk) :headbang: ; Limit to your love van James Blake, normaal al geen stakker als het om het laag gaat, maar mijn god, wat komen daar nu klappen uit zeg! :mrgreen: :hangloose:
sorry, maar wat een kolder… prima als het tussen de oren zit maar verkondig het niet al “de waarheid” of “een feit” want het is nergens op gebaseerd.

en om met wat feitelijkheden te komen: een zekering is een begrenzer van de maximale stroom. geen verhoging van de nominale stroom. een grotere zekering zorgt er niet voor dat een apparaat meer stroom kan gaan verbruiken. als dat het geval zou zijn zou je in de oude situatie vaak zekeringen aan het vervangen /omzetten zijn…

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 04 feb 2024, 22:13

vester86 schreef: 04 feb 2024, 22:01
Maus schreef: 04 feb 2024, 19:56 Onlangs is hier de hoofdzekering vervangen door een zwaarder exemplaar (was nog 25A, is nu 35A). Nooit bij stil gestaan dat zo iets simpels, nog zo'n (positief) effect op de weergave kan hebben.
Over het geheel is de weergave krachtiger geworden, meer body, voller, volumeknop nu weer iets teruggedraaid worden.
Groot effect zit 'm wel in het laag (wat ergens ook wel logisch is natuurlijk) :headbang: ; Limit to your love van James Blake, normaal al geen stakker als het om het laag gaat, maar mijn god, wat komen daar nu klappen uit zeg! :mrgreen: :hangloose:
sorry, maar wat een kolder… prima als het tussen de oren zit maar verkondig het niet al “de waarheid” of “een feit” want het is nergens op gebaseerd.

en om met wat feitelijkheden te komen: een zekering is een begrenzer van de maximale stroom. geen verhoging van de nominale stroom. een grotere zekering zorgt er niet voor dat een apparaat meer stroom kan gaan verbruiken. als dat het geval zou zijn zou je in de oude situatie vaak zekeringen aan het vervangen /omzetten zijn…
Ben hier ook mee bezig geweest, dus een soort filter tussen de stroomtoevoer (maat van me had zo'n ding liggen, ik hoor het echt niet (neemt alleen een hoop plaats in) evenals allerlei dure luidsprekerkabels. Ik heb nu 4x4mm2 goede koperen kabel liggen, dat functioneert echt goed. Ben toevallig nog op een zelfbouw luisterdag (tussen echte nerds :blink: ) geweest en weet inmiddels dat de installatie echt naar behoren klinkt. Wat mij opvalt is de verschillende keren dat je luistert alles niet altijd hetzelfde klinkt, ik wijt dat aan het feit dat je vermoeit bent ofzo, dat heeft wel een invloed.

Jos.

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door vester86 » 05 feb 2024, 10:51

dat laatste is zeker waar. moe of fris, borreltje op of nuchter, emotionele staat. heeft mega invloed op hoe je muziek ervaart en soms letterlijk hoe het “binnen komt”.
nog los van het stukje smaak. wat de een mooi vind vind de ander niet zo en andersom.

daarom geloof ik ook best dat men denkt beter geluid te hebben door het vervangen van een hoofdzekering, maar wetenschappelijk/natuurkundig bekeken slaat het nergens op.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 05 feb 2024, 12:56

Placebo effect is bewezen dus effect kan er altijd zijn.

Een zekering werkt op smelten door overbelasting toch? Valt hier uit op te maken dat een zwaardere zekering minder warm wordt bij dezelfde afname?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jos_br, Majestic-12 [Bot], Mark, Semrush [Bot], Will F., Wimo en 128 gasten