Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 13 jun 2023, 22:14

De fiscalist schreef: 13 jun 2023, 21:52 Nog een opmerking over de veranderingen (tis net een auto, ook nooit af), heb ook al zitten experimenteren met bedrading naar de speaker, daar hoor ik het verschil nog niet. Heb zelfs stervensdure kabels mogen lenen, ik hoor het verschil even niet..... :duh:

Je vriendin (A.?) laten luisteren…;)

Mooi werk weer, geniet er van.

Bas
Inderdaad Bas, vriendin A... :lol:

Jos.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 14 jun 2023, 21:48

@jos_br zo te lezen is het ene vergelijkbaar met een ‘spotje’, de supertweeter meer een ‘schemerlamp’.. interessant!

Vwbt de kabels. Blijft altijd een beetje moeilijk verhaal. Ooit groot contrast gehad van qed naar vdhul. Maarja, qed misschien express slecht ontwikkeld om andere kabels automatisch beter te doen lijken..

Van welke kabels kwam je?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 14 jun 2023, 22:45

De 4mm2 had ik ooit in '88 bij een set Driade luidsprekers gekocht, weet niet welk merk. Die gebruik ik nu voor de woofers, en voor de fullrange nu nog 2,5mm2, ook onbekend. Heb even de v Hull geleend (4x 4mm2, 3 mtr), hoorde echt het verschil niet. Geloof ook meer in een goed kwaliteit koper en een kabel die dik genoeg is. Invloeden van buiten af heeft een speakerkabel toch al geen last van, dus allerlei isolatie is niet nodig. Ik zit te denken om 2x5 mtr kabels van 2x 4mm2 (Purelink ofzo) in een koes te trekken zodat het één kabel is. Die supertweeter blijft me verbazen, vergelijk met een schemerlamp is wel leuk.

Jos.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 06 jul 2023, 21:24

Tijdens wat muziek viel me op wat de 15" woofer toch een behoorlijke slag maakt, maar met pieken van 112db geen spoortje vervorming. Bas is dan wel voelbaar, ook gaaf, en geeft een beetje een concertgevoel. Wordt steeds blijer met het resultaat.



Jos.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 06 jul 2023, 23:19

mushrooms! (maar dan wel geinfecteerd) :hot:

Daar zit me dan ook een leuk stukje sub-laag in hoor...

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 07 jul 2023, 07:56

HJ2 schreef: 06 jul 2023, 23:19 mushrooms! (maar dan wel geinfecteerd) :hot:

Daar zit me dan ook een leuk stukje sub-laag in hoor...
Klopt, maar hoe strak het dan bij hoge volumes blijft krijg ik haast kippenvel van. Ik had dus helemaal blij twee versterkers gekocht die met dit soort muziek compleet door de mand vallen, kleine deceptie dus.... Maar de oude Rotels rb-980bx doen dit zonder problemen of vervormingen.

Jos.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 06 aug 2023, 20:03

Na mooie voorbeelden oa in dit topic ben ik me gaan inlezen in DIY monitoren, maar om de PMC's te doen verbleken qua weergave moet ik wel iets heel goeds bouwen en een perfect eindresultaat bereik je alleen met goed gereedschap. Het ontbreekt me aan tools en machines voor het houtbewerken plus het feit dat perfectionisme soms best moeilijk kan zijn, ga ik er niet aan beginnen. Ik heb nog andere projecten als de Kadett Coupe lopen :)

Ik heb voor de makkelijkere weg gekozen en een set PMC Fact 8 Signature's besteld.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 06 aug 2023, 20:52

Andry schreef: 06 aug 2023, 20:03 Na mooie voorbeelden oa in dit topic ben ik me gaan inlezen in DIY monitoren, maar om de PMC's te doen verbleken qua weergave moet ik wel iets heel goeds bouwen en een perfect eindresultaat bereik je alleen met goed gereedschap. Het ontbreekt me aan tools en machines voor het houtbewerken plus het feit dat perfectionisme soms best moeilijk kan zijn, ga ik er niet aan beginnen. Ik heb nog andere projecten als de Kadett Coupe lopen :)

Ik heb voor de makkelijkere weg gekozen en een set PMC Fact 8 Signature's besteld.
Das ook een oplossing! Heb me even in zitten lezen, maar dit moet wel iets speciaals zijn!!

Jos.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Nivek » 06 aug 2023, 21:09

Hebben jullie deze al eens gezien? Poah wat een set-up


TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 06 aug 2023, 22:33

Lijkt me leuk om een keer te horen zoiets. Wel erg lage waf (wife acceptancy factor).

@andry, heb je er al een versterker voor?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 07 aug 2023, 10:42


Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 07 aug 2023, 10:46

Oe! Ik vond mezelf al geen stakker met de H360, maar dat is wel een pracht versterker zeg!

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 07 aug 2023, 19:13

Andry schreef: 07 aug 2023, 10:42 ^
Yes, een Hegel H590 https://hifi.nl/artikel/27028/Review-He ... anger.html^
Das inderdaad een bijzondere versterker, zeker met die dempingsfactor!

Jos.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 07 aug 2023, 23:56

Wat ik me afvroeg: Hoe klinkt de DAC in dat machtige ding, en heb je ook al gespeeld over de USB?

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 08 aug 2023, 20:05

Net even vluchtig de revieuws over beiden doorgelezen, maar  't lijken allerminst stakkers te zijn. :thumbup:
Hoe ziet de keten er verder uit? Staat me iets van bij dat je qua interlinks en stroomvoorziening het (even oneerbiedig gezegd) simpel gehouden hebt?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 08 aug 2023, 20:47

^^

Eén bron die ik gebruik is een Rega Saturn R, die optisch/coax/analoog zijn verbonden met de versterker en 90% van de tijd gaat het vanuit de cd speler analoog naar de DAC. De digitale output van de cd speler geeft weleens teveel in in het midden en hoog, zeker met 'muzikale' pieken. De DAC van de Hegel klinkt dan veel neutraler. Overigens is het geluid van de diverse Hegel versterkers die ik heb gehad icm PMC monitoren (erg) neutraal en met heel veel detail en dat moet je eerlijk gezegd wel liggen. Een slechte opname wordt factor 2 'uitvergroot', ik heb zelfs een track op CD waar nu hoorbaar is dat iemand in de studio zegt 'SO WOW' een halve seconde na een gitaar solo :) Voorheen was dit niet hoorbaar.

USB heb ik nog niet gebruikt.

^
Alleen een PowerQuest als filter en een voedingskabel. De PQ gaf veel meer rust in het geluid en nam irritante tikken weg en op de TV een scherper beeld. Ik had van te voren er niets van verwacht maar in dit geval bracht het veel meer dan die paar honderd euro doet vermoeden.

Qua interlinks heb ik heel wat dingen geprobeerd, maar significante verschillen hoor ik niet echt.

Monitoren heb ik ontkoppeld met IsoAcoustics Gaia 3. Met standaard vaste spikes ging de zwevende houten overlegvloer vibreren en heel het geluid was om zeep. Eerst geprobeerd met rubberen dempers van een paar knaken, maar die halen het niet bij het effect van de Gaia 3.

https://hifi.nl/artikel/28466/Review-Is ... tweak.html

Op zolder heb ik de Dynaudio AIR 6 op de plank gezet en een set Yamaha HS8 op een Roland interface voor in de plaats. Prima voor het geld en het doel.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 19 aug 2023, 17:11

Je hebt geen aparte audiogroep? (Althans niet benoemd.)
Dan heb je denk ik nog wel wat te winnen in je stroomvoorziening.
Terugkijkend op mijn reis, is dat toch wel de grootste verbetering geweest in de keten. Of eigenlijk, de grootste wow kwam na het vervangen van de automatische zekering voor eentje met een ouderwetse smeltzekering.
Pas toen kwam de set tot leven. Wat niet wilt zeggen dat de andere upgrades in de stroomvoorziening geen effect hadden. Ze gaven stuk voor stuk verbetering, maar achteraf gezien was het het telkens nog nèt niet.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 19 aug 2023, 18:56

Andry schreef: 08 aug 2023, 20:47 ^^

............. Een slechte opname wordt factor 2 'uitvergroot', ik heb zelfs een track op CD waar nu hoorbaar is dat iemand in de studio zegt 'SO WOW' een halve seconde na een gitaar solo :) Voorheen was dit niet hoorbaar................

Dit is inderdaad wel een dingetje. Van een hoop muziek die ik goed vind zijn geen goede opname's. Maar ik luister nu wel eens naar muziek die zo goed opgenomen zijn,, maar waar ik normaal niet naar zou luisteren.

Jos.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 19 aug 2023, 20:19

Maar dat is ook weer de charme van een "mindere" opname.
Persoonlijk heb ik liever de oude opname, dan de geremasterde versie van het zelfde album.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 20 aug 2023, 09:03

Maus schreef: 19 aug 2023, 20:19 Maar dat is ook weer de charme van een "mindere" opname.
Persoonlijk heb ik liever de oude opname, dan de geremasterde versie van het zelfde album.
Voor een deel wel, ben fan muziek van The Stranglers, de oude Cure, oude Simple Minds e.d., daar moet je goed zoeken voor goede opname's. Yello als voorbeeld is eigenlijk altijd goed. Ik denk wanneer je van bleus, jazz of klassiek houd je vaak wel goed zit. Maar de verscheidenheid is erg groot nu.

Nog maffer is dat jezelf ook "mindere" dagen kunt hebben, alsof er een soort luistermoeheid bestaat.

Jos.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 13 sep 2023, 20:14

Toch weer een stukje typen hier. Inmiddels iemand bij de installatie gehad die de DSP afgesteld heeft. Wel lachen aangezien die jongen eerst niet goed durfde te zeggen dat hij het eigenlijk niets vondt..........🙈 ik was er blij mee. Alles wat ik ingesteld had heeft hij terug gezet en middels een paar aanpassingen (scheiding bass/fullrange) op 250hz en de bass 2db hoger. Het verschil is toch verbazend groot. Ander probleempje, ik dacht snel een vervorming te horen, en dat dat aan mezelf lag. Dat blijkt alles met reflecties in de ruimte (kamer dus) te maken te hebben. Het klinkt nu dus echt goed, maar dit kan beter, en hoe we de kamer zonder allerlei absurde dempingsaanpassingen aan moeten kleden wordt even zoeken..... :blink: Ben al blij dat de speakers er mogen staan, zijn best groot.
Komend weekend een luisterdag met allerlei zelfbouwers, benieuwd hoe anderen spullen bouwen en hoe dit klinkt.

Jos.
Laatst gewijzigd door jos_br op 13 sep 2023, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2023, 20:30

Mooi om te lezen dat met afstellen nog zoveel te halen was :)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 13 sep 2023, 21:05

Martijn_bmw schreef: 13 sep 2023, 20:30 Mooi om te lezen dat met afstellen nog zoveel te halen was :)
Daar was ik heel blij mee, en het feit dat de hardware klopt. Maar ook leren luisteren, daar kom je dan ook weer achter wanneer er mensen zijn die er zelfs hun werk van hebben gemaakt. Eigenlijk is de installatie behoorlijk overbemeten voor onze kamer (32m2), maar ik kan het werkelijk hard laten spelen zonder vervormingen van de luidsprekers. Behalve demping aanbrengen kreeg ik anders een tip de ruimte te vergroten, daar gaan we wél weer over nadenken........... :D Blijft een leuke hobby.

Jos.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door De fiscalist » 13 sep 2023, 21:13

Kun je eindelijk die bouwplannen eens uitvoeren… :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2023, 21:29

Mooie reden voor een uitbouw :lol: maar zeker leuke hobby!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt, Fabian, Kadett, SAH, tomgtr en 144 gasten