informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

mijn grootste zorg mbt rekeningrijden is dat:

het autorijden duurder maakt
29
33%
ik voortaan overal gevolgd kan worden
41
46%
het niet snel genoeg wordt ingevoerd
2
2%
het niet leidt tot minder files
11
12%
ik maak me geen zorgen, alles komt goed
6
7%
 
Totaal aantal stemmen: 89

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Gijzert » 07 sep 2023, 08:48

Elise schreef: 07 sep 2023, 08:36
Gijzert schreef: 06 sep 2023, 10:07 Niet geprivatiseerd. De aanleg is al privaat gebeurd. Daarom zo duur.
In Nederland gaat het om onderhoud. Dat is dan toch niet te vergelijken?
Motorrijtuigenbelasting of rekeningrijden is gewoon een inkomstenbron om de staatskas te vullen, de tarieven staan los van de kosten van onderhoud.
Je legt net zelf de link naar de prijzen in FR.
Nu is het weer een ander verhaal.

Maar je hebt vast gelijk.

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Elise » 07 sep 2023, 08:56

:thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door JP » 07 sep 2023, 15:49

Elise schreef: 06 sep 2023, 09:50
JP schreef: 05 sep 2023, 14:30 In Frankrijk is het onderliggende wegennet wel stukken beter dan in dit kikkerland.
Daar ben ik het zeker niet mee eens, voor je het weet rij je weer ergens door de bebouwde kom, Rouen is daar weer een mooi voorbeeld van. Vorige maand een kleine 4000km door de UK gereden ook daar hetzelfde probleem. Dan is het hier een Nederland toch een stuk beter geregeld met alle ringwegen zodat doorgaand verkeer niet in door een stadscentrum hoeft (is hier door het vlakke land ook veel makkelijker te realiseren).
De bebouwde kommen in Frankrijk zijn, op wat rotrondes na, toch altijd goed te doen. Heb er zelf met convoi exceptionnel gereden en dan ging alles binnendoor ipv de snelweg.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Martijn_bmw » 07 sep 2023, 15:59

^^ vraag uit interesse, waarom rijdt zo’n convoi dan RN ipv tol?

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Opa » 07 sep 2023, 16:11

JP schreef: 07 sep 2023, 15:49
Elise schreef: 06 sep 2023, 09:50
JP schreef: 05 sep 2023, 14:30 In Frankrijk is het onderliggende wegennet wel stukken beter dan in dit kikkerland.
Daar ben ik het zeker niet mee eens, voor je het weet rij je weer ergens door de bebouwde kom, Rouen is daar weer een mooi voorbeeld van. Vorige maand een kleine 4000km door de UK gereden ook daar hetzelfde probleem. Dan is het hier een Nederland toch een stuk beter geregeld met alle ringwegen zodat doorgaand verkeer niet in door een stadscentrum hoeft (is hier door het vlakke land ook veel makkelijker te realiseren).
De bebouwde kommen in Frankrijk zijn, op wat rotrondes na, toch altijd goed te doen. Heb er zelf met convoi exceptionnel gereden en dan ging alles binnendoor ipv de snelweg.
Rouen is niet prettig om doorheen te rijden, het is niet echt alleen maar 50km/h, maar wel druk, stoplichten en voor je het weet zit je op een verkeerde baan en moet je weer proberen om op de hoofdbaan terecht te komen en die Fransen willen je er niet tussen laten.....ik zat ernaast en zei tegen m'n vrouw: "gewoon brutaal zijn en doorrijden, niet laten zien dat je bang bent, dat is het enige dat helpt" en dat was ook zo. :tooth:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door HJ2 » 07 sep 2023, 17:56

Topic kan weer in de ijskast tot het volgende ‘kabinet’ zoals ik het nu lees…

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Martijn_bmw » 07 sep 2023, 18:53

Las ik ook, Maarja dat is helaas nog maar kort :)

CWATR
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 sep 2022, 14:46
Auto: Pulsar GT, Accord R, A110

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door CWATR » 07 sep 2023, 19:31

Met dat hele rekeningrijden heb ik altijd het gevoel gehad dat het er de overheid alleen maar om ging om per saldo meer geld binnen te harken i.p.v. om heffen naar gebruik eerlijk in te richten…

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Nivek » 07 sep 2023, 21:39

CWATR schreef: 07 sep 2023, 19:31 Met dat hele rekeningrijden heb ik altijd het gevoel gehad dat het er de overheid alleen maar om ging om per saldo meer geld binnen te harken i.p.v. om heffen naar gebruik eerlijk in te richten…
Dat zal het ook wel zijn. Kunt mij niet wijs maken dat het voor de normale inwoner goedkoper word. (wanneer je uit gaat van 1 auto).

Naar mijn idee is hét struikelpunt de registratie. De enige manier die ik zie gebeuren is dat er een gps kast in je auto moet en daar ben ik fel op tegen. Als je het mij vraagt moeten ze gewoon kappen met al dat gezeik en bezig gaan met belangrijkere dingen.

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Eric Z » 07 sep 2023, 22:40

Registreren bij APK en overschrijven? Je betaling als voorschot dus na apk/overschrijven weet je wat je bij mag lappen of terug krijgt.
Maar ze zullen er wel een veel te duur en ingewikkeld systeem van maken. Waarbij de IT-kosten 7x zo hoog uitvallen als verwacht. :mrgreen:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door HJ2 » 08 sep 2023, 07:56

Je vergeet dat de IT achteraf niet meer aan te passen is omdat de kennis weg is en niks is gedocumenteerd en de sourcecode zoek is…

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Baboulah » 08 sep 2023, 13:39

https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-be ... 30-3544219

Ergens wel jammer, los van het feit dat de manier waarop het in de planning was en dat buitenlandse km ook telde vond ik echt vd zotte, voor mij een reden om een auto in buitenland te hebben op buitenlands kenteken, dan kan ik daar rijden zonder de nl roverheid ervoor te hoeven betalen.

Grote voordeel had wel geweest, goedkoper om meerdere autos te hebben in de maandelijkse kosten, maar dat weegt voor mij niet op tegen de nadelen die er aan gebonden was, en we wisten ook allemaal al, dit ging het autorijden nog veel duurder maken voor ons als liefhebbers, dus ik ben blij dat het langer duurt, of zelfs wellicht helemaal niet meer komt

Ook fijn voor de EV transitie als die straks vol naar gewicht wegenbelasting mogen betalen, ik zie nu al uit naar al die jankebalken straks dat ze wegenbelasting betalen, volledig terecht gezien zij het zwaarder belasten dan wij met onze ICE autos

Online
Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Wimo » 08 sep 2023, 15:09

Ook fijn voor de EV transitie als die straks vol naar gewicht wegenbelasting mogen betalen, ik zie nu al uit naar al die jankebalken straks dat ze wegenbelasting betalen, volledig terecht gezien zij het zwaarder belasten dan wij met onze ICE autos
Gaat voorlopig nog 25% zijn volgens de berichten.. wat al flink pijn doet! Gelukkig gaat fossiel ook omhoog, zodat het niet meer dan 25% hoeft te worden :roll:

Nu nog een privé linkerbaan voor EVs die wat meer haast hebben dan de rest van de fossiele slakken en het is compleet.
Laatst gewijzigd door Wimo op 08 sep 2023, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Baboulah » 08 sep 2023, 15:15

Klopt, eerste jaar is 25% (ik dacht 50% maar 25% zou ook kunnen) en het jaar erna naar vol tarief van wat ik begrepen heb. lekker op de blaren zitten met hun "goedkope" auto rijden :)

Online
Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Wimo » 08 sep 2023, 15:16

Afgunst is a bitch. En nu aan de kant voor de subsidievloot!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door JP » 08 sep 2023, 15:38

Ev rijden zal nooit duurder worden dan ice. Daar zorgt de overheid wel voor :coffee:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door Kadett » 08 sep 2023, 15:45

Wimo schreef: 08 sep 2023, 15:16 Afgunst is a bitch. En nu aan de kant voor de subsidievloot!
Ik ga alleen voor blauw zwaailicht aan de kant :tong:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gisae, Google [Bot], KoenM, L5S1, Semrush [Bot], Wimo en 134 gasten