Herkenning politie camera autos

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DennisF

Herkenning politie camera autos

Bericht door DennisF » 26 nov 2007, 12:56

Hey luitjes,

Naar aanleiding van ErikKramers topic over dat hij zijn rijbewijs kwijt is door een volgauto van de politie ben ik eens gaan denken over een simpele technische oplossing voor het probleem.

Even snel Googlen(tm) leidde tot niets en daarom heb ik even een stukje geschreven over wat je nodig hebt om een systeem te bouwen wat camerawagencontroles kan herkennen. Kortweg: goede webcam, OCR en wat processingpower, paar 100E max als je het zou bouwen denk ik.

http://www.dennisfleurbaaij.com/node/827

Note:
Niet dat ik het niet eens ben met bekeuringen als je te hard rijdt, maar meer gewoon als technische oefening. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat mensen heel erg goed hun eigen grenzen kunnen stellen en dat prestatiecontracten voor de politie funest zijn. Daarnaast krijg ik altijd de kriebels als ik webmisbruikers zie, dus met dit idee probeer ik daar ook wat aan te doen :roll:

Tom

Bericht door Tom » 26 nov 2007, 13:03

Ik ben dus zaterdag aan de kant gezet en op het nippertje ontkomen aan rijbewijs-inname.
Verhaal klinkt leuk, maar:
They need to match their speed to yours for a while, making them a stationary object relative to your car.
De meting moet minimaal 30 sec. duren, maar ze hoeven niet dezelfde snelheid te rijden. Het gaat om hun gemiddelde. Als ik nog uitloop dan rijd ik nog sneller.

In mijn geval hadden ze amper echt achter mij gezeten. Ze zijn gaan versnellen toen ik ze inhaalde (dat heb je niet door natuurlijk, zijn dagelijks auto's die achter je andere auto's gaan inhalen). Daarna is er nog een auto tussen hun en mij gekomen. En daarna had ik ze gelijk in de gaten. Met andere woorden; ze hebben haast niet achter mij gereden, maar ik liep constant op hun uit en hun gemiddelde was daarom al een stuk hoger dan daar toegestaan was.

Idee is goed maar zie het in de praktijk niet vlekkeloos werken eigenlijk :)

Tom V

Bericht door Tom V » 26 nov 2007, 13:04

Erg leuk bedacht inderdaad, zou nog kunnen werken ook. Vooral met wat je op je site zegt, met kenteken herkenning. Weet alleen niet of dat over een grote(re) afstand zou werken.

DennisF

Bericht door DennisF » 26 nov 2007, 13:11

Tom schreef:Ik ben dus zaterdag aan de kant gezet en op het nippertje ontkomen aan rijbewijs-inname.
Verhaal klinkt leuk, maar:
They need to match their speed to yours for a while, making them a stationary object relative to your car.
De meting moet minimaal 30 sec. duren, maar ze hoeven niet dezelfde snelheid te rijden. Het gaat om hun gemiddelde. Als ik nog uitloop dan rijd ik nog sneller.

In mijn geval hadden ze amper echt achter mij gezeten. Ze zijn gaan versnellen toen ik ze inhaalde (dat heb je niet door natuurlijk, zijn dagelijks auto's die achter je andere auto's gaan inhalen). Daarna is er nog een auto tussen hun en mij gekomen. En daarna had ik ze gelijk in de gaten. Met andere woorden; ze hebben haast niet achter mij gereden, maar ik liep constant op hun uit en hun gemiddelde was daarom al een stuk hoger dan daar toegestaan was.

Idee is goed maar zie het in de praktijk niet vlekkeloos werken eigenlijk :)
Tom,

Nou het is maar relatief. En er mag echt wel beweging in zitten, het gaat om het snelheidsverschil. In dit (http://www.cctv-information.co.uk/constant3/anpr.html) artikel hebben ze het over cameras die vast staan op de grond en dan autos die voorbij komen.
In 1/50th second the vehicle would travel 0.27 Metres (268mm). This would cause a blurred image and problems with the OCR translation. For this reason the shutter speed should be set to 1/1000th second, in which case the vehicle would travel only 0.013 Metres (13.4mm).
Bij een cam kan dat dus lager (goedkoper) zijn omdat het verschil veel kleiner is. Dacht ik dan zo maar even

DennisF

Bericht door DennisF » 26 nov 2007, 13:13

Tom944 schreef:Erg leuk bedacht inderdaad, zou nog kunnen werken ook. Vooral met wat je op je site zegt, met kenteken herkenning. Weet alleen niet of dat over een grote(re) afstand zou werken.
Tjah waarschijnlijk moet je een kleine lens gebruiken ofzo om een wat minder breed beeld te krijgen maar wel meer zoom achter je. De cam die ik quote is 2 megapixel en ik weet niet genoeg af van lenzen om te kunnen zeggen of je daarmee successvol op 50m een nummerbord kunt lezen. Denk het niet eerlijk gezegd. Maargoed, klein probleem en maybe weet er hier iemand wel genoeg van af om het op te lossen :)

Tom

Bericht door Tom » 26 nov 2007, 13:18

Tja ik ben toch benieuwd. Bij een camera langs de weg staan die camera zelf stil en heb je een vaste hoek. Stuk makkelijker omdat kentekenplaten dan sneller te herkennen zijn (ivm vaste hoek). In dit geval zit de camera op je auto en moet alles achter je 'scannen' op kentekenplaten. Waarbij ze soms op een flinke afstand achter je rijden.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 nov 2007, 13:21

Ik denk dat je door de afstand ook tegen het oplossend vermogen van de camera/lens oploopt.

DennisF

Bericht door DennisF » 26 nov 2007, 13:26

Tom schreef:Tja ik ben toch benieuwd. Bij een camera langs de weg staan die camera zelf stil en heb je een vaste hoek. Stuk makkelijker omdat kentekenplaten dan sneller te herkennen zijn (ivm vaste hoek). In dit geval zit de camera op je auto en moet alles achter je 'scannen' op kentekenplaten. Waarbij ze soms op een flinke afstand achter je rijden.
Nouja, het rechthoekje wat je nummerbord is wordt al een trapeziumvorm vanwege de hoek die erin zit. Daarnaast wordt sluitertijd een groot (naja, duur) probleem omdat de lens maar heeel kort open mag staan omdat anders het plaatje blurred. OCR is makkelijker (lijkt me) als het recht achter je is, omdat de letters dan recht staan.

Dat scannen is idd lastig, maar OCR lost dat behoorlijk netjes op. Het maakt voor software die patronen herkent niets uit, zowiso is er een filter voor de lens nodig zodat je alleen (richting) infrarood kunt zien. Dat maakt het al makkelijker, daarnaast reflecteert een nummberbord erg goed met een hoog contrast (zodat je makkelijker geflitsts kunt worden, werkt both ways :wink:)

De afstand, tjah, lastig... Het begint te jeuken om het eens te gaan testen, even een 2MP cam pakken en kijken of ik er iets uit kan krijgen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 26 nov 2007, 13:32

Toch moet intelligente software continue kentekenplaten kunnen scannen, NL platen zijn daar immers op ontworpen dmv zwarte rand rondom de plaat die altijd van dezelfde afmeting is.
Eigenlijk zou je aan de voorzijde juist een breedhoek lens moeten hebben die continue alle auto's die voor je rijden, of die je gaat inhalen scant en de gegevens koppelt aan dat kentekenregister van bv flitsservice.
In de praktijk haal je immers in de meeste gevallen eerst die onopvallende politiewagen zelf in, waarna zij gaan proberen aan te sluiten.
Bijkomend voordeel is dat de achterplaten ook in het donker verlicht zijn dmv verlichting en reflectie van eigen koplampen en dat je al snelheid kan minderen op het moment dat je nog achter ze rijdt.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 nov 2007, 13:35

DennisF schreef:Nouja, het rechthoekje wat je nummerbord is wordt al een trapeziumvorm vanwege de hoek die erin zit.
Vervorming is volgens mij wel verwaarloosbaar op afstand.

DennisF

Bericht door DennisF » 26 nov 2007, 13:39

Marcel van Meerbeek schreef:Toch moet intelligente software continue kentekenplaten kunnen scannen, NL platen zijn daar immers op ontworpen dmv zwarte rand rondom de plaat die altijd van dezelfde afmeting is.
Juist en als je niet het hele kleurenspectrum pakt, maar alleen alles richting IR dan moet dat echt opvallen.
Marcel van Meerbeek schreef:Eigenlijk zou je aan de voorzijde juist een breedhoek lens moeten hebben die continue alle auto's die voor je rijden, of die je gaat inhalen scant en de gegevens koppelt aan dat kentekenregister van bv flitsservice.
Ja en nee, ik denk juist achter je want als je inhaalt heb je 1) teveel snelheidsverschil en sluitertijdproblemen, 2) een hoek in je detectie (je moet 1 of 2 banen naast je kijken
Marcel van Meerbeek schreef:In de praktijk haal je immers in de meeste gevallen eerst die onopvallende politiewagen zelf in, waarna zij gaan proberen aan te sluiten.
Ja agree maar als je achter je kijkt dan zie je ze namelijk altijd, ook al haal je ze niet in. Daarnaast weer minder snelheidsverschil doordat ze proberen aan te sluiten.
Marcel van Meerbeek schreef:Bijkomend voordeel is dat de achterplaten ook in het donker verlicht zijn dmv verlichting en reflectie van eigen koplampen en dat je al snelheid kan minderen op het moment dat je nog achter ze rijdt.
Dat is zeker waar, maar zie de link hierboven naar dat artikel, staat ook stukje over in hoe IR filtering/lamp dat soort problemen oplost. Het probleem van snelheid hou je altijd en ik heb liever een boete voor bruusk remmen dan voor te hard 8)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 26 nov 2007, 13:45

Maar over welk snelheids verschil praten we hier nu eigenlijk? Stel dat ik me altijd een beetje aan die max. 30 km/u sneller dan toegestaan houd op de snelwegen....dan moet zo'n camera incl. software dat toch met gemak kunnen waarnemen? Houd er ook rekening mee dat die onopvallende politiewagens altijd op hele ruime afstand jou proberen te volgen, kans op opstakels tussenbeide is aanzienlijk.

Erik K.

Re: Herkenning politie camera autos

Bericht door Erik K. » 26 nov 2007, 18:26

DennisF schreef:Hey luitjes,

Naar aanleiding van ErikKramers topic over dat hij zijn rijbewijs kwijt is door een volgauto van de politie ben ik eens gaan denken over een simpele technische oplossing voor het probleem.
Kleine correctie, degene bij wie ik in de auto zat is enkele dagen zijn rijbewijs kwijt geweest, niet ik dus.

Op het moment dat de Astra voorbij kwam kon ik mezelf niet geloven dat ik die auto tijdens het inhalen had gemist. Ik had deze auto al medere malen in het verleden gespot op deze route :(

Plaats reactie