Doornbos naar BMW Sauber?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Doornbos naar BMW Sauber?

Bericht door Wouter81 » 20 nov 2007, 14:59

Robert Doornbos in gesprek met BMW Sauber voor testzitje

Nederlander Robert Doornbos kende dit jaar een goed debuutseizoen in de Amerikaanse Champ Car bij het team van Minardi. Naast het racen in Amerika had de geboren Rotterdammer ook nog een rol als testcoureur bij het Formule 1-team bij Red Bull Racing. Of Doornbos hier volgend seizoen zal blijven valt te bezien.

Robert Doornbos wordt sinds eind vorig jaar bijgestaan door de Duitser Christian Geistdörfer. Samen met Geistdörfer was Doornbos afgelopen week in Barcelona aanwezig waarbij veelvuldig werd gesproken met één van de managers van BMW Sauber. Geistdörfer en Doornbos hebben afgelopen woensdagavond bijna drie uur met BMW Sauber gesproken en gegeten met Alain Hamer, General Team Manager van BMW Sauber. Geistdörfer had ook enkele papieren voor zijn neus, die hij had gekregen van Hamer, en nam ze aandachtig door. Donderdag ging het contact verder waarbij er meerdere malen die dag contact is geweest.

In de paddock melden diverse bronnen aan F1Today.nl dat het management van Doornbos al langer in gesprek is met BMW Sauber maar het sinds afgelopen week serieuzer is geworden doordat BMW Sauber officieel te horen kreeg dat Timo Glock naar Toyota zal vertrekken.

Een bron bij BMW Sauber vertelde aan F1Today.nl in Barcelona: “Robert Doornbos lijkt een goede kans te maken om volgend jaar reserve- en testcoureur te worden bij ons. Het gerucht bij ons in het team is dat er een shoot-out in Jerez zal komen waarbij ook Doornbos een dag zal testen. Marko Asmer, Nico Hulkenberg en Christian Vietoris zijn andere namen die circuleren.”

Bij Red Bull Racing lijkt het alsof men afscheid heeft genomen van Doornbos. Christian Horner vertelt aan F1Today.nl: “We hebben een prima samenwerking gehad met Robert in 2007 waarbij hij één van onze testcoureurs is geweest. Vanwege de nieuwe testreglementen hebben we slechts enkele keren gebruik gemaakt van zijn diensten. Ik begrijp dat Robert zich volledig wil richten op een succesvol seizoen in de Champ Car in 2008 en wij wensen hem daarbij veel succes en geluk.”

Aanvankelijk zou Doornbos drie dagen testen in Jerez voor Red Bull Racing, maar voorlopig zullen David Coulthard en Mark Webber voor het Oostenrijkse team testen. Dit maakt mogelijk de weg vrij voor Doornbos om te testen voor BMW Sauber, over twee weken in Jerez.
Da's niet gek, test/reservecoureur bij een topteam als BMW. :) Bij RedBull kwam hij ook geen stap vooruit meer.

Robert wou vast ook wel eens met een RWD rijden. :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 20 nov 2007, 16:34

Ik moet het nog zien gebeuren. Of hij moet tijdens die shoot-out echt heel veel beter zijn, maar anders geef ik een van de andere drie meer kans. Hülkenberg of Vietoris sowieso omdat het Duitsers zijn en Asmer omdat hij net als die andere twee nog jong is en niet steeds uit de VS hoeft over te komen.

Ik zou 't Asmer ook wel gunnen, want dat is een echt talent, maar helaas zonder budget voor GP2. Dus het zou zonde zijn als hij niet de steun krijgt van een fabrikant.

Laat Robert zich volgend jaar maar gewoon op Champ Car richten en de titel winnen.

Dat er voor hem geen plaats meer is bij Red Bull, snap ik ook wel. Er komt nu een heel nieuwe lichting Red Bull-jeugd aan die, als het aan Helmut Marko ligt, veel eerder kans moeten kunnen maken op zo'n testzitje. Anders stelt dat jeugdprogramma al helemaal niks voor, met DC en MW in de twee raceauto's, RB als tester en de kans dat STR wordt verkocht aan Texeira/Ferrari.

Nu ben ik zelf niet zo gecharmeerd van de twee Red Bull-talenten boven aan de ladder (Buemi en Aleshin, volgend jaar allebei in de GP2 voor Arden), maar in de F3 zitten er wel een paar die heel veelbelovend zijn, met name Hartley en Alguersuari, die nu bij Carlin in het Brits F3-kampioenschap zijn gestald.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 22 mei 2008, 10:13

Update:
Voormalig F1-rijder Robert Doornbos gaat later dit jaar rijden in de Superleague Formula, een nieuwe raceklasse voor voetbalclubs. Dit is donderdagavond officieel bekendgemaakt. De 25-jarige Nederlander zal in actie komen voor het raceteam van AC Milan, dat gerund wordt door het Italiaanse Scuderia Playteam.

Doornbos keert daarmee na een korte afwezigheid terug in de autosport. Vorig jaar reed de Rotterdammer nog in de Amerikaanse Champ Cars. Deze raceklasse fuseerde begin dit jaar met de Indy Racing League, waarin Doornbos zo vlak voor het begin van het nieuwe seizoen geen racestoeltje meer wist te vinden.

Doornbos is blij met zijn nieuwe werkgever: "Ik ben erg blij dat we een overeenkomst hebben kunnen sluiten met Scuderia Playteam. Ik ben altijd al een groot fan van AC Milan geweest. Mijn tante heeft daar gewerkt als fysiotherapeute voor Marco van Basten, Frank Rijkaard en Ruud Gullit. Op het schoolplein kon ik daar mooi over opscheppen en mijn vrienden de nieuwste clubstickers laten zien. Tegenwoordig komt Clarence Seedorf uit voor AC Milan. Hij is een van mijn beste vrienden."

Het Superleague-seizoen begint in augustus op het Britse Donington.
Mooi dat 'ie weer gaat rijden maar ik vind het maar een wazig iets, raceteams met voetbalnamen 'om voetbal en racen met elkaar te verbinden'. :roll: Ik zie de link totaal niet en heb (waarschijnlijk net zoals veel racefans) ook een hekel aan voetbal.

Dutch

Bericht door Dutch » 22 mei 2008, 10:54

Niet echt de carrièrestap waar je bij gaat staat juichen, nee.

Het zoveelste 'winterkampioenschap' voor losers die het niet kunnen betalen om gewoon in de zomer te racen... :D

En Robert is zeker geen PSV-fan? :lol:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 22 mei 2008, 11:14

Inderdaad, heb niet zo'n goed gevoel bij deze serie. Nog maar 13 deelnemers schijnt terwijl het later dit jaar al van start moet gaan. De mooie verhalen over deze serie hoor ik ook al jaren maar tot op heden is er nog niets van de grond gekomen. Verder vind ik, zoals ik net al noemde, het concept erg raar. Ik zie de link tussen voetbal en autosport niet. Krijgen we straks dan ook MotoGP motoren uitgedost in kleuren van turnverenigingen? :?: Dan klopt het concept van A1GP een stuk beter, met landenteams. Lijkt me al met al niet zo'n beste carrièremove voor RD, al had hij misschien geen keus. Hierin rijden is nog altijd beter dan helemaal niet rijden.

Dit regeltje geeft me ook niet zoveel vertrouwen: "If any teams have not yet contacted SF, they are invited to get in touch with Shazmin (shazmin.dewan@superleagueformula.com) to register their interest."

Anyway, 1 ding is wel cool en dat is dat ze met 750 PK V12 motoren rijden. :)

Tom V

Bericht door Tom V » 22 mei 2008, 16:13

Die link tussen die voetbal clubs en autosport snap ik ook niet helemaal, maargoed, zal het maar een kans geven. Ben benieuwd wat voor namen erin komen te rijden en wat het een beetje voor gaat stellen.

( voetbal is echt niet mijn ding :lol: )

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 22 mei 2008, 16:39

Had Seedorf ook geen motor race team... ????

Staat me zo maar iets van bij.....

Dutch

Bericht door Dutch » 22 mei 2008, 16:41

Zeer voorlopige who goes where:

http://8w.forix.com/6thgear/whowhere08.html#SF

Tussen haakjes de teams waarvan al bekend is voor welke club ze een auto op de baan gaan brengen. Qua coureurs is er dus nog zo goed als niemand aangekondigd.

Dutch

Bericht door Dutch » 22 mei 2008, 16:42

EHA schreef:Had Seedorf ook geen motor race team... ????
Die was betrokken bij de oprichting van het GP2-team Trident. Maar of hij nu nog mede-eigenaar is?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 22 mei 2008, 16:45

Ik denk dat dit team bedoeld wordt: http://en.wikipedia.org/wiki/Seedorf_Racing

Tom V

Bericht door Tom V » 22 mei 2008, 16:46

Waren die panoz-en niet de auto's van de f1 allstars (of iets in die richting, waar een tijdje terug Mansell, Lammers, Piquet enzo in reden )?

Plaats reactie