Hardyschijf
- Fernando
- Berichten: 5084
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Hardyschijf
Reed zaterdag op de A4 richting Den Haag toen ik in m'n dashboard het wijzertje van m'n temperatuur helemaal naar rechts zag staan. Bij het eerste het beste tankstation gestopt en ff naar m'n koelvloeistof gekeken en het was aardig leeg. Dus ff een litertje erbijgegooid en verder gereden.
Tot na 5 min. weer het wijzertje naar rechts stond te branden. Maar voordat ik na de garage rij zou ik ff willen weten waar ik allemaal op moet letten om te weten te komen wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn. Want op m'n werk hoor ik kreten als "lekke koppakking", "thermostaat", "waterpomp".Dus hebben jullie misschien een troubleshoot-guide wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Alvast bedankt
Tot na 5 min. weer het wijzertje naar rechts stond te branden. Maar voordat ik na de garage rij zou ik ff willen weten waar ik allemaal op moet letten om te weten te komen wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn. Want op m'n werk hoor ik kreten als "lekke koppakking", "thermostaat", "waterpomp".Dus hebben jullie misschien een troubleshoot-guide wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Fernando op 21 apr 2008, 10:35, 6 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
M50's hebben idd een waterpomp-probleem. Maar voor je begint te demonteren:
- Rookt ie erg wit?
- Blok uitwendig nat?
- Druk op het water? Koelslangen dik en erg stijf?
zo niet, beginnen met het controleren op dichtheid en flow van de radiator, die verstoppen nog wel eens.
Als deze toch goed is verder werken naar de thermostaat, zo naar de waterpomp en als laatste koppakking + kop. Let ook goed op of er geen scheurtjes zitten in de koelslangen. M50's zijn uitermate gevoelig aan lucht in het koelcircuit, goed ontluchten is dus ook een must!
- Rookt ie erg wit?
- Blok uitwendig nat?
- Druk op het water? Koelslangen dik en erg stijf?
zo niet, beginnen met het controleren op dichtheid en flow van de radiator, die verstoppen nog wel eens.
Als deze toch goed is verder werken naar de thermostaat, zo naar de waterpomp en als laatste koppakking + kop. Let ook goed op of er geen scheurtjes zitten in de koelslangen. M50's zijn uitermate gevoelig aan lucht in het koelcircuit, goed ontluchten is dus ook een must!
- Fernando
- Berichten: 5084
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40
Als de visco niet goed werkt, kan die ook water uit de overloop gooien. Heb het zelf ook een keer gehad, bleek de visco te zijn, want ik hield het probleem na vervangen van de waterpomp.Niels schreef:Daar dacht ik ook aan behalve dat er een litertje bij moest....Indien er geen uitwendige lekkages te zien zijn lijkt het me toch de koppakkingRoderic E34T schreef:Visco is ook nog een mogelijkheid...
Nadat ik visco had vervangen, was het opgelost.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
ik ben helemaal geen fan van een electrische fan [woordgrapje...], heb ik ook op mijn M3 en het systeem is niet 100% betrouwbaar
je hebt sensoren [hoog en laag], bedrading, twee relais, een fanmotor met een weerstand voor low, alles kan kapot
terwijl je bij een visco een heel simpel geheel hebt dat het zo 300.000km uit kan houden en dat als het kapot gaat altijd geleidelijk kapot gaat, dus je hebt zat tijd om je eens af te vragen wat er mis is, terwijl je bij een electrische fan altijd alles of niks hebt
waterpompen kunnen een probleem zijn bij BMW, gewoon preventief vervangen door eentje met metalen schoepen [non BMW pomp]
maar als hij tot het rood is geweest, loop je ook nog eens de kans dat hij echt oververhit is geweest en je kop niet meer recht is
frank
je hebt sensoren [hoog en laag], bedrading, twee relais, een fanmotor met een weerstand voor low, alles kan kapot
terwijl je bij een visco een heel simpel geheel hebt dat het zo 300.000km uit kan houden en dat als het kapot gaat altijd geleidelijk kapot gaat, dus je hebt zat tijd om je eens af te vragen wat er mis is, terwijl je bij een electrische fan altijd alles of niks hebt
waterpompen kunnen een probleem zijn bij BMW, gewoon preventief vervangen door eentje met metalen schoepen [non BMW pomp]
maar als hij tot het rood is geweest, loop je ook nog eens de kans dat hij echt oververhit is geweest en je kop niet meer recht is
frank
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
wie heeft het gemonteerd danFernando schreef:valt dus niet mee, vandaag weer oplopende motortemperatuur, nu wel koppakking stuk....
geen idee wat ik nu moet doen, maken of toch maar andere auto zoeken.



- Fernando
- Berichten: 5084
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Dat van die thermostaat weet ik niet (zou wel beter zijn) maar dat zou ik moeten vragen. En toen die motortemp. opliep ben ik naar dichtsbijzijnde pomp gereden en daarna langzaam naar huis gereden (stond niet meer in het rood). Dus hoop niet dat ie veel op z'n donder heeft gehad.GTRene schreef:wie heeft het gemonteerd danFernando schreef:valt dus niet mee, vandaag weer oplopende motortemperatuur, nu wel koppakking stuk....
geen idee wat ik nu moet doen, maken of toch maar andere auto zoeken.kan me nog herinneren dat je sommige thermostaat kleppen verkeerd om kunt zetten dus verkeerde richting...is alles wel goed gemaakt dan? of heeft ie zoveel op z'n donder gehad dat alsnog de koppakking eruit ligt
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Soms kun je het koelwater nog wat laten afkoelen door de kachel op vol hot en de ventilator op vol te zetten(ramen open
) en als de lucht uit de kachel ook kouder wordt zo snel mogelijk stoppen want dat betekent lucht in het systeem door waterverlies...
en als een thermostaat verkeerd om erin wordt gezet zit de thermoskoppel? dus aan de "koude" kant en kan de werkelijke temp van de motor niet voelen en dus niet op zeg 90gr open gaan...en dus raakt de motor ook oververhit maar dat merk je snel, verder om zelf te checken zijn de leidingen aan en afvoer naar radiateur als je de motor stationair op temp laat komen en dan als ie op temp komt gaat de klep los en wordt de slang ook hot dan werkt de thermostaat over het algemeen of gaat ie in elk geval open.
succes met het verloop van het verhaal

en als een thermostaat verkeerd om erin wordt gezet zit de thermoskoppel? dus aan de "koude" kant en kan de werkelijke temp van de motor niet voelen en dus niet op zeg 90gr open gaan...en dus raakt de motor ook oververhit maar dat merk je snel, verder om zelf te checken zijn de leidingen aan en afvoer naar radiateur als je de motor stationair op temp laat komen en dan als ie op temp komt gaat de klep los en wordt de slang ook hot dan werkt de thermostaat over het algemeen of gaat ie in elk geval open.
succes met het verloop van het verhaal
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i en 11 gasten