Hardyschijf

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Hardyschijf

Bericht door Fernando » 19 nov 2007, 11:41

Reed zaterdag op de A4 richting Den Haag toen ik in m'n dashboard het wijzertje van m'n temperatuur helemaal naar rechts zag staan. Bij het eerste het beste tankstation gestopt en ff naar m'n koelvloeistof gekeken en het was aardig leeg. Dus ff een litertje erbijgegooid en verder gereden.

Tot na 5 min. weer het wijzertje naar rechts stond te branden. Maar voordat ik na de garage rij zou ik ff willen weten waar ik allemaal op moet letten om te weten te komen wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn. Want op m'n werk hoor ik kreten als "lekke koppakking", "thermostaat", "waterpomp".Dus hebben jullie misschien een troubleshoot-guide wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Fernando op 21 apr 2008, 10:35, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 nov 2007, 12:08

Waterpomp naar zijn grootje is mijn eerste gedachte.

Als je thermostaat stuk is blijft hij vaak open staan, en dan daalt je temperatuur meestal.

Roderic E34T
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40

Bericht door Roderic E34T » 19 nov 2007, 12:21

Visco is ook nog een mogelijkheid...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 nov 2007, 12:23

Roderic E34T schreef:Visco is ook nog een mogelijkheid...
Daar dacht ik ook aan behalve dat er een litertje bij moest....Indien er geen uitwendige lekkages te zien zijn lijkt het me toch de koppakking :?

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 19 nov 2007, 12:39

M50's hebben idd een waterpomp-probleem. Maar voor je begint te demonteren:

- Rookt ie erg wit?
- Blok uitwendig nat?
- Druk op het water? Koelslangen dik en erg stijf?

zo niet, beginnen met het controleren op dichtheid en flow van de radiator, die verstoppen nog wel eens.
Als deze toch goed is verder werken naar de thermostaat, zo naar de waterpomp en als laatste koppakking + kop. Let ook goed op of er geen scheurtjes zitten in de koelslangen. M50's zijn uitermate gevoelig aan lucht in het koelcircuit, goed ontluchten is dus ook een must!

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 19 nov 2007, 12:39

Niels schreef:
Roderic E34T schreef:Visco is ook nog een mogelijkheid...
Daar dacht ik ook aan behalve dat er een litertje bij moest....Indien er geen uitwendige lekkages te zien zijn lijkt het me toch de koppakking :?
Dat zou serieus minder zijn.

Roderic E34T
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40

Bericht door Roderic E34T » 19 nov 2007, 13:30

Niels schreef:
Roderic E34T schreef:Visco is ook nog een mogelijkheid...
Daar dacht ik ook aan behalve dat er een litertje bij moest....Indien er geen uitwendige lekkages te zien zijn lijkt het me toch de koppakking :?
Als de visco niet goed werkt, kan die ook water uit de overloop gooien. Heb het zelf ook een keer gehad, bleek de visco te zijn, want ik hield het probleem na vervangen van de waterpomp.

Nadat ik visco had vervangen, was het opgelost.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 nov 2007, 17:33

O.k. Roderic dat zou kunnen. Ik vind het koelsysteem van BMW nogal vaag :wink: Ik hoop dan voor Fernando dat het de Visco is, dat zou aanzienlijk schelen in de kosten.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 19 nov 2007, 17:36

Mocht dat het zijn, gelijk overstappen op een electrische fan. Ben je van het hele bmw gedonder af. :wink:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 19 nov 2007, 21:00

ik ben helemaal geen fan van een electrische fan [woordgrapje...], heb ik ook op mijn M3 en het systeem is niet 100% betrouwbaar

je hebt sensoren [hoog en laag], bedrading, twee relais, een fanmotor met een weerstand voor low, alles kan kapot

terwijl je bij een visco een heel simpel geheel hebt dat het zo 300.000km uit kan houden en dat als het kapot gaat altijd geleidelijk kapot gaat, dus je hebt zat tijd om je eens af te vragen wat er mis is, terwijl je bij een electrische fan altijd alles of niks hebt

waterpompen kunnen een probleem zijn bij BMW, gewoon preventief vervangen door eentje met metalen schoepen [non BMW pomp]

maar als hij tot het rood is geweest, loop je ook nog eens de kans dat hij echt oververhit is geweest en je kop niet meer recht is

frank

Roderic E34T
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40

Bericht door Roderic E34T » 19 nov 2007, 21:57

Overigens, sluit ik de waterpomp ook niet uit hoor...

De M50 motoren werden tot de komst van de M52 uitgevoerd met een plastic schoep... :?

Als je vervangt, gelijk vervangen voor 1 met een metalen schoep.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 19 nov 2007, 22:19

Iedereen bedankt tot nu toe voor de tips. Ga woensdag samen met een maat de auto helemaal nalopen om te kijken wat het precies is. Hoop dus alleen niet dat het de koppakking is.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 nov 2007, 23:45

Roderic E34T schreef:
De M50 motoren werden tot de komst van de M52 uitgevoerd met een plastic schoep... :?
Die motor van mij was ook nog steeds met kunstof schoepen uitgevoerd (2.8 dubbelvanos). Toch ongelofelijk terwijl de koeling bij een zes in lijn zo belangrijk is :roll:

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 20 nov 2007, 19:03

Sorry;maar dit lijkt me voor 80% kans de koppakking;m'n broer had exact dezelfde symptomen;laat de koelvloeistof even controleren met een ''snuffelaar'' voor uitlaatgassen;de meeste autobedrijven hebben er wel 1.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 20 nov 2007, 23:08

Pascal schreef:Sorry;maar dit lijkt me voor 80% kans de koppakking;m'n broer had exact dezelfde symptomen.
Maar dan hoor ik toch een grote witte wolk achter me te hebben hangen?

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 21 nov 2007, 19:19

Nee hoor;mijn broer zag ook niets in z'n spiegel bij gasgeven. Als er iemand achter reed,zag diegene wel een beetje witte uitlaatgassen,maar was heel weinig;als je er niet op lette,had je niks in de gaten.
De ''snuffelaar'' test geeft uitsluitsel :wink: .

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 21 nov 2007, 21:17

grote moment aangebroken, t'is de thermostaat, die blijft "dicht" staan waardoor de temp. oploopt.

pak van m'n hart, gaat nu wel een nieuwe waterpomp en thermostaat in.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 21 nov 2007, 21:52

Opletten dat er geen lucht in je watercircuit zit, dan gaat de thermostaat ook niet open.

anyway, proficiat! :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 nov 2007, 21:57

Lijkt mee te vallen dus :D

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 29 nov 2007, 13:17

valt dus niet mee, vandaag weer oplopende motortemperatuur, nu wel koppakking stuk.... :-(
geen idee wat ik nu moet doen, maken of toch maar andere auto zoeken.

Roderic E34T
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40

Bericht door Roderic E34T » 29 nov 2007, 14:01

Gewoon repareren.

Kop er af, kop laten vlakken, nieuwe koppakking, kop er weer op en afstellen.

Afstellen is nog het moeilijkste.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 nov 2007, 16:02

Fernando schreef:valt dus niet mee, vandaag weer oplopende motortemperatuur, nu wel koppakking stuk.... :-(
geen idee wat ik nu moet doen, maken of toch maar andere auto zoeken.
wie heeft het gemonteerd dan :roll: kan me nog herinneren dat je sommige thermostaat kleppen verkeerd om kunt zetten dus verkeerde richting...is alles wel goed gemaakt dan? of heeft ie zoveel op z'n donder gehad dat alsnog de koppakking eruit ligt...zonde kerel..sterkte en gewoon repareren en wel goed :wink: immers anders krijg je helemaal niks voor zo'n auto weer...en reparen hoeft niet duur te zijn als je het zelf kunt en van een E36 320 lijkt het me niet echt super moeilijk? heb ooit ook een kop meten vervangen, niet afflakken maar een revisie kop erop gezet voor heeeeeeeeel weinig :lol: had iemand nog liggen 8)

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 29 nov 2007, 16:31

GTRene schreef:
Fernando schreef:valt dus niet mee, vandaag weer oplopende motortemperatuur, nu wel koppakking stuk.... :-(
geen idee wat ik nu moet doen, maken of toch maar andere auto zoeken.
wie heeft het gemonteerd dan :roll: kan me nog herinneren dat je sommige thermostaat kleppen verkeerd om kunt zetten dus verkeerde richting...is alles wel goed gemaakt dan? of heeft ie zoveel op z'n donder gehad dat alsnog de koppakking eruit ligt
Dat van die thermostaat weet ik niet (zou wel beter zijn) maar dat zou ik moeten vragen. En toen die motortemp. opliep ben ik naar dichtsbijzijnde pomp gereden en daarna langzaam naar huis gereden (stond niet meer in het rood). Dus hoop niet dat ie veel op z'n donder heeft gehad.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 29 nov 2007, 19:44

Ik had dit bericht al verwacht;ook omdat die verdwenen koelvloeistof toch ergens heen moet :wink: .

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 nov 2007, 20:06

Soms kun je het koelwater nog wat laten afkoelen door de kachel op vol hot en de ventilator op vol te zetten(ramen open :P ) en als de lucht uit de kachel ook kouder wordt zo snel mogelijk stoppen want dat betekent lucht in het systeem door waterverlies...

en als een thermostaat verkeerd om erin wordt gezet zit de thermoskoppel? dus aan de "koude" kant en kan de werkelijke temp van de motor niet voelen en dus niet op zeg 90gr open gaan...en dus raakt de motor ook oververhit maar dat merk je snel, verder om zelf te checken zijn de leidingen aan en afvoer naar radiateur als je de motor stationair op temp laat komen en dan als ie op temp komt gaat de klep los en wordt de slang ook hot dan werkt de thermostaat over het algemeen of gaat ie in elk geval open.

succes met het verloop van het verhaal

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i en 11 gasten