Hoe een Impreza op te bouwen?

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Hoe een Impreza op te bouwen?

Bericht door Aram » 11 nov 2007, 17:35

Eens kijken hoeveel technische kennis hier aanwezig is. 8)

Mijn project is bij een aantal jongens hier wel bekend: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 438#115438

Maar hoe bouw je nu het beste zo'n auto op?
Ik heb bij de GL gewoon alles erin gebouwd met de gedachte later alles te gaan aanpassen naar mijn smaak.
Maar het bleek eigenlijk gewoon gelijk al goed te sturen, een keertje uitlijnen en klaar.

Bij dit chassis wil ik echt het maximaal haalbare eruit te halen, en dat begint al bij de opbouw.
Ik heb al wat dingetjes waarvan ik weet dat ze helpen:

- Het chassis, moet zo stijf mogelijk zijn lijkt mij, dus de stijvere 2 deurs variant die nog eens een keer is doorgelast en een kooi erin heeft lijkt mij de beste keuze.
Veel meer stijfheid is er niet te krijgen lijkt mij?
Voordeel hiervan natuurlijk is dat je het onderstel nauwkeuriger kan afstemmen omdat deze het flexen van het chassis ook niet hoeft op te vangen, dus het onderstel kan zich meer bezig houden met waar het voor bedoeld is, banden contact laten houden met de weg.

- Direct stuurhuis, voordeel, je kunt het eventuele uitbreken van de achterkant makkelijker opvangen, je hoeft minder stuurbewegingen te maken, je hoeft minder of helemaal niet meer het stuur over te pakken in krappere bochten.
Nadeel, minder stuurprecisie.

- Gewicht, zo licht mogelijk natuurlijk, dit vind ik zelf net zo belangrijk als het aantal pk's.
Het chassis wat ik heb is al helemaal kaal natuurlijk, ik heb een polyesther bodykit en motorkap, misschien dat later zelfs de de polyesther deuren erin zet, dat scheelt serieus.

Dit zijn wat dingetjes die belangrijk zijn volgens mij, er zijn er natuurlijk nog veel meer, dus laat de suggesties maar komen.

Aernoudt begon in een ander topic over een langere wielbasis van de Legacy, dat kan best zijn, maar is dit wel wat je wilt?

Het doel: Driving Fun!!!

Geen steriele knaller maar maximale snelheid en plezier.
De auto is RWD gebiasd, dat vind ik het leukst, een auto moet RWD of AWD zijn, klaar. (mijn smaak!! ;))

Ingredienten: stijf chassis, sterke motor, laag gewicht, 4wd, geen elektrische hulpmiddelen.

Ik wil dus suggesties met onderbouwing, losse opmerkingen helpen niet hier.
Ik ben geen proffesionele autobouwer en ik claim zeker geen wijsheid in pacht te hebben, alle hulp en suggesties zijn dus welkom!.

Joost kusters

Bericht door Joost kusters » 11 nov 2007, 17:48

Met zo licht mogelijk bedoel je ook dat er enkele interieur delen verdwijnen, in dat geval moet je voordat je de auto spuit alle gaatjes met aluminium plakband (tape) dichtplakken, dan ziet de auto er meer afgewerkt uit, dan 500 gaatjes . Alu tape kun je bij je lokale loodgieter of boiler/geiserboer halen voor een 10tje, geloof ik

succes joost

Aram

Bericht door Aram » 11 nov 2007, 17:57

Ja, het interieur word in principe hetzelfde als in de GL, dus alleen het dashboard met middenconsole en 2 Kuipjes met 6 puntsgordels.
Sommige gaten ga ik dichtlassen, andere met die folie en weer andere laat ik open omdat het me niet stoort.

redsub

Bericht door redsub » 11 nov 2007, 18:10

Ik denk dat je met dit chassis gewoon niet beter kan.
Zoals de GL nu rijd is al super en ik kan het weten want heb er aardig wat km in weg :lol:

IK denk ook als je gewoon alles overbouwd van de GL in de 2 deurs dat je een super strak stuurend remmend en rijdende bom op wielen gaat krijgen.
Weet niet wat de 2deurs chassis zo leegt weeg maar ik neem aan een stuk minder dan dat van de GL ookal zit daar nog maar weinig in.

Volgens mij hoef je nog maar weinig te doen en gewoon rijden met dat hok.

GarreTT

Bericht door GarreTT » 11 nov 2007, 18:42

Ik heb wel eens begrepen dat een 2 deurs chassis meer weegt dan een 4 deurs. De reden ken ik niet.

Ik zou ook eens naar de standaard onderstel componenten kijken waar nogal wat flex op zit.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2007, 18:45

GarreTT schreef:Ik heb wel eens begrepen dat een 2 deurs chassis meer weegt dan een 4 deurs. De reden ken ik niet.

Ik zou ook eens naar de standaard onderstel componenten kijken waar nogal wat flex op zit.
Dat komt omdat de deuropeningen groter zijn; om dat te compenseren (qua stijheid van de koets) moet het versterkt worden. Versterking = extra kilo's

@Aram: er zijn weinig mensen die Marnix' of mijn Legacy steriel vonden rijden ;)

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 11 nov 2007, 18:54

Aernoudt begon in een ander topic over een langere wielbasis van de Legacy,
Maar in de WRC gaan ze toch juist terug naar een kortere wielbasis? :roll:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2007, 18:57

Opa schreef:...
Maar in de WRC gaan ze toch juist terug naar een kortere wielbasis? :roll:
WRC != circuit gebruik
Balans is ook anders (naast de wielbasis). Zijn beide leuke auto's alleen anders (meer dan je zo wellicht verwacht).

Joost kusters

Bericht door Joost kusters » 11 nov 2007, 19:25

bij de autosportcompany verkopen ze draagarmen zowel voor als achter met uniballs oftewel kogelverbindingen, dat verbeterd de wegligging gigantisch, en t comfort gaat nog niet eens zo giga achteruit
en je achtersubframe, de rubberen bussen eruit halen, en stale bussen erin persen, helpt ook veel, is ie veel makkelijker dwars te gooien, en te houden.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2007, 19:28

Joost kusters schreef:bij de autosportcompany verkopen ze draagarmen zowel voor als achter met uniballs oftewel kogelverbindingen, dat verbeterd de wegligging gigantisch, en t comfort gaat nog niet eens zo giga achteruit
.....
Dat is natuurlijk gel*l ;)

Kogel verbinding != comfort (maar wel lekker strak sturen :lol: )

Aram

Bericht door Aram » 11 nov 2007, 19:51

Leo heeft die uniballs nu in zijn achterwiel ophanging, je hoort wat meer geluid maar niet heel veel meer.
Het gevoel gaat er wel veel op vooruit, ik was al van plan de uniballs te gebruiken en Leo's auto heeft bewezen dat het de juiste route is, plus dat ik als extra nog verstevigde subframes monteer.

Wat is er gel*l aan, het comfort gaat achteruit, wat niet anders kan omdat je er rubbers tussenuit haalt dus wat Joost zegt is gewoon juist.

En ik heb ook nergens beweerd dat je Legacy steriel zou rijden, ik vraag alleen af waarom een Legacy met langere wielbasis beter zou zijn.

Interessante kwestie misschien om te ontleden?
Ik denk:
- In lange bochten zal een langere wielbasis stabieler aanvoelen.
- In krappere bochten heeft een korter chassis weer de voorkeur.

Maar wat is het beste compromis en waarom?
Waar ligt de omschakeling en waarom?

Komaar. :)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2007, 19:58

Wel goed lezen Aram ;)

Aram

Bericht door Aram » 11 nov 2007, 19:58

Wat hoe en waar?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2007, 20:01

Aram schreef:....

Wat is er gel*l aan, het comfort gaat achteruit, wat niet anders kan omdat je er rubbers tussenuit haalt dus wat Joost zegt is gewoon juist....
Precies, maar dat is juist niet wat Joost aangeeft (tav comfort) ;)

Aram

Bericht door Aram » 11 nov 2007, 20:06

Eh, ik lees dat hij zegt dat het comfort achteruit gaat maar niet zo hard als dat je zou denken, wat ook zo is.
En aan jouw reactie zie ik dat jij vind dat het juist wel comfort blijft geven?
Aernoudt schreef:Kogel verbinding != comfort (maar wel lekker strak sturen :lol: )
Kan best dat ik je verkeerd interpreteer hoor. :)

Maarre dit vind ik interessanter 8) :

Aram schreef:En ik heb ook nergens beweerd dat je Legacy steriel zou rijden, ik vraag alleen af waarom een Legacy met langere wielbasis beter zou zijn.

Interessante kwestie misschien om te ontleden?
Ik denk:
- In lange bochten zal een langere wielbasis stabieler aanvoelen.
- In krappere bochten heeft een korter chassis weer de voorkeur.

Maar wat is het beste compromis en waarom?
Waar ligt de omschakeling en waarom?

Komaar. :)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2007, 20:23

kogelverbinding = geen comfort meer ;)

Het is niet alleen de stabiliteit in bochten door de langere wielbasis, ook de gewichtsbalans is anders: het centraalpunt verschuift naar achteren. Dat maakt anders insturen mogelijk. Uiteraard heeft een auto met korte wielbasis voordelen in krappe bochten. Op de Ring is de Legacy duidelijk beter.

Joost kusters

Bericht door Joost kusters » 11 nov 2007, 21:39

ben ik het niet mee eens, het vervangen van rubbers naar uniballs of kogels is wel lichtelijk in het comfort te merken, maar de rubbers in je achtersubframe, die haalt er wel veel comfort uit, als je uniballs gebruikt met standaard veerpoten, raak je bijna geen comfort kwijt,

andere schokkers en uniballs, ja dan wel, het is de combinatie van diverse dingen aan je onderstel wat je comfort bepaald, niet alleen uniballs, sommige fabrikanten gebruiken uniballs in hun onderstel, dat zouden ze niet doen als het comfor zou verdwijnen daardoor!!!

ook met wielbasis, helaas moet ik zeggen, kort is beter, het ideale is zelfs vierkant (dus even breed als lang) ook op de ring. ook heeft een langere wielbasis het centraal gewicht meer naar voor liggen, hoe korter je wielbasis, hoe centraler het gewicht, omdat het meeste gewicht voorin zit, moet je het verdelen. kijk maar naar een natuurkundige balans, hoe langer de arm hoe verder het centrale gewicht naar voren komt te liggen

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 nov 2007, 21:52

Gewichtsverdeling is iets waar je aandacht aan kunt besteden.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 11 nov 2007, 23:21

Aernoudt schreef:Op de Ring is de Legacy duidelijk beter.
Je maakt een vergissing denk ik. Het gaat om hoe je een Impreza moet opbouwen (om die evt voor de Ring te gebruiken) en niet welke auto daar (op de Ring) mogelijk beter voor is.

Meer concreet; Het gaat om Aram's Impreza die hem fun moet bezorgen. Dan maakt het toch niet welke auto volgens jou sneller is? Dat helpt immers niet bij het opbouwen en afstellen van Aram's auto.

Aram

Bericht door Aram » 12 nov 2007, 00:40

Aernoudt schreef:kogelverbinding = geen comfort meer ;)
Volgens mij moet jij dan beter schrijven ipv ik beter lezen. :P
Aernoudt schreef:Het is niet alleen de stabiliteit in bochten door de langere wielbasis, ook de gewichtsbalans is anders: het centraalpunt verschuift naar achteren. Dat maakt anders insturen mogelijk. Uiteraard heeft een auto met korte wielbasis voordelen in krappe bochten. Op de Ring is de Legacy duidelijk beter.
Wat Joost ook zegt, volgens mij ligt het gewicht voorin de auto en dat veranderd niet, dus als je de wielbasis langer maakt verschuift de verdeling naar voren niet naar achteren.
Ik weet dat je zowel een Impreza als Legacy het gehad maar ik denk dat er toch wat anders geweest is dat de Legacy tot de betere auto heeft gemaakt.
Niels schreef:Gewichtsverdeling is iets waar je aandacht aan kunt besteden.
Klopt, in de GL heb ik de accu al naar de achterbank verplaatst.
Maar ik zou zo niets weten om dat nog verder te veranderen.
Ik zou de accu nog verder naar achteren kunnen zetten maar dan staat hij weer buiten de wielen, en dat is al helemaal niet wat je wilt, al het gewicht zou ideaal gezien binnen de wielen moeten zitten.
Ik probeer wat gewicht van de voorkant weg te halen d.m.v. lichtere panelen, de bumper, motorkap etc.
Suggesties?
Tomaz schreef: Je maakt een vergissing denk ik. Het gaat om hoe je een Impreza moet opbouwen (om die evt voor de Ring te gebruiken) en niet welke auto daar (op de Ring) mogelijk beter voor is.

Meer concreet; Het gaat om Aram's Impreza die hem fun moet bezorgen. Dan maakt het toch niet welke auto volgens jou sneller is? Dat helpt immers niet bij het opbouwen en afstellen van Aram's auto.
Niet helemaal, ik vroeg waarom een langere wielbasis beter zou zijn dan een kortere.
Ik kan er niet bar veel aan veranderen verder maar de stelling is wel interessant.
Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat de Legacy zoveel beter is qua wegligging, en zoals Joost het uitlegt is dat ook niet zo.
Maar ik weet het niet zeker daarom is het leuk om de gedachte erachter te vinden. :)

Tomaz

Bericht door Tomaz » 12 nov 2007, 12:09

Wat ik bedoelde is, wie maakt uit wat beter is qua wegligging?

Een Legacy heeft inderdaad een langere wielbasis die de auto wat rustiger maakt in de bochten terwijl een Impreza met zijn kortere wielbasis veel beweeglijker is. Uiteindelijk is het dus een kwestie van smaak wat je het liefste hebt.

Aram

Bericht door Aram » 12 nov 2007, 12:43

Dat is wat ik zei. ;)
Maar er is natuurlijk ergens een punt wat het beste compromis is.
Ik vind het wel interessant om uit te zoeken waar dat is.

Maar zoals bekend kan ik verder weineg veranderen.
Ik zit dichter bij het vierkant waar Joost het over had, dus het zit wel goed zo denk ik. 8)

Tomaz

Bericht door Tomaz » 12 nov 2007, 14:48

Gaan we wijs doen?! Ik weet waar je je spullen haalt maat!

:D

Aram

Bericht door Aram » 12 nov 2007, 15:10

De mooiste dingen heb ik toch al weggehaald. :mrgreen:

Maarre, nog suggesties? 8)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 12 nov 2007, 15:37

Met veel ducktape......... (zie titel)

Plaats reactie