Mijn E30 325i, voor veel DF

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Mijn E30 325i, voor veel DF

Bericht door Jeroen » 19 okt 2007, 12:34

Ondanks dat ik hier al een tijdje geregistreerd sta op het forum, stond er nog niks over mijn eigen auto. Mensen die me kennen weten dat ik al een x aantal jaren een E30 voor circuitgebruik voor de deur had staan, naast de zakelijke auto. Maar tijden veranderen, en vandaag de dag staat er nog maar 1 auto. Laat ik nu toch weer uitkomen bij wat ik het fijnste vind: een E30, en dan wel met de M20B25 motor. Aangezien het mijn daily is, en ik aardig wat km’s rij, moest het wel een echt goede zijn. Afgelopen februari van dit jaar liep ik een zeer mooi exemplaar tegen het lijf bij Jeroen Lekx; specialist en restaurateur in oudere BMW’s. Hij had dit 90’er exemplaar ingekocht van een klant, die zijn verzameling wat wilde inkrimpen. Voor mij een uitgelezen kans, aangezien de auto in zeer goede conditie is; volledig roestvrij (het grootste probleem van deze auto's) en uiteraard volledig in de originele staat.

Ik heb de auto gekocht met de km stand van 158.000, en inmiddels staat de teller op een probleemloze 179.000km. Naast het forenzenverkeer wordt de auto gebruikt voor enkele circuitdagen per jaar; bijvoorbeeld op Dick’s Papenburg dagen ben ik vaste klant, en daar is de auto ook op aangepast. Na de aankoop zijn er stalen motorsteunen ingekomen, een carterbeschermplaat, sperdiff, en een setje H & R stabi’s. Vooral dat laatste is een super upgrade. Het vervelende overhellen (de auto staat nog op std. dempers en veren) is verleden tijd, en de auto is dankzij de afstelling (achter hard, voor zacht) erg overstuurd geworden. En laat ik dat nu net willen ;o)

Voor mij is dit de ideale auto voor dit moment; een kruising tussen een stuk gereedschap en een stukje hobby. Het doel voor mij is ondanks de oplopende km stand de auto in dezelfde staat houden als toen ik hem kocht. De aankomende tijd staat er nog een anti roest behandeling op het programma, en wellicht camberplates en een goed setje dempers & veren.

Geen topic zonder foto’s natuurlijk:


[img:631:480]http://img156.imageshack.us/img156/7670 ... df1me0.jpg[/img]

[img:631:480]http://img341.imageshack.us/img341/4171 ... df2oc1.jpg[/img]

[img:631:480]http://img156.imageshack.us/img156/3515 ... df3gz1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 19 okt 2007, 12:38

Leuk speelgoed. Hoe bevalt ie eigenlijk voor het forenzenverkeer?

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 19 okt 2007, 12:45

Tja, mijn route naar het werk is (nagenoeg) filevrij, en voert louter over provinciale wegen, waarbij ik desgewenst ook nog eens de keuze heb om hele stille binnenweggetjes te nemen. Je kunt je voorstellen dat ik me prima vermaak :wink:

Nog even een foto erbij van het interieur:

[img:638:480]http://img341.imageshack.us/img341/8973 ... einak5.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 okt 2007, 12:49

fap fap fap fap, prachtig exemplaar!!

En Lekx is een prima adres, waar men met liefde aan je e30 werkt.

Michel

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 19 okt 2007, 13:01

Wat is je gemiddelde verbruik eigenlijk?

Ik had namelijk een 320i (forumslet) en die zoop bij 130 km.h al 1 op 8.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 19 okt 2007, 13:46

Het gemiddelde verbruik van deze weet ik eigenlijk niet, het is iets wat ik nooit bijhou; 1 keer in de week tank ik hem gewoon vol :) Van eerdere 325i's weet ik dat het verbruik zo rond de 1 op 10 á 11 ligt bij normaal gebruik (snelweg & buitengebied) en 1 op 8 in de bebouwde kom.

Op het circuit is het circa 1 op 5. Deze heeft overigens nog geen circuits gezien, behalve de teststrecke van Papenburg GmbH, en daar rij ik rustig op de rechte stukken, zodat ik een hele dag met een volle tank kan doen :)

Morgen gaat de auto overigens weg voor een Dinitrol anti roest behandeling en een kleine beurt. De Dinitrol behandeling zal 4 dagen duren, waarbij al het plaatwerk en de holle ruimtes worden behandeld met dit middel. Daarmee hoop ik roest te voorkomen. Geen overbodige luxe, want de auto staat altijd buiten. Ik denk wel dat ik 1 van de weinige E30 bezitters ben die dit laat doen, maar ik vermoed dat zo'n behandeling wel een aanrader is.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 19 okt 2007, 14:55

Zo dat is een erg mooi exemplaar zeg!

Aan onderhoudt wordt er ook niet op bespaard zie ik, terecht natuurlijk. Zoals je zegt er zijn maar weinig e30 bezitters die zo'n behandeling laten doen bij een volledig orginele straat auto. Hulde!

Veel plezier met de 325 en op DF natuurlijk :wink:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 19 okt 2007, 15:09

Welkom Jeroen!

Jacco

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 okt 2007, 18:11

Knappe wagen :D Errug knap :!: Mooie kleur en in een staat waarin je ze nog nauwelijks tegenkomt 8) Wees er zuinig op maar dat komt wel goed lijkt me :wink:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 19 okt 2007, 18:41

Zo Jeroen!!!! Wat een fraaie E30 zeg. Petje af hoor. Zo zouden ze er eigenlijk allemaal uit moeten zien.

Heel veel DF!!!!

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 19 okt 2007, 21:36

hoi jeroen,

met weemoed denk ik terug aan de E30 325i die ik 8 jaar geleden als mijn eerste auto kocht, ook met ongeveer 150.000km op de teller, helemaal super, ik ben jaloers op je dat je er dagelijks mee rijdt, niets stuurt lekkerder

intussen hebben wij nu ook alweer jaren o.a. een E30 325i touring met nu 305.000km op de teller, en het (uitlaat)geluid dat ik daar laatst weer van hoorde toen ik hem in de 2e versnelling doortrok... super, kan geen ferrari of porsche tegen op, de M20B25 is een prachtmotor

ik kan je 1 advies geven: als je uitlaat vervangen moet worden, koop een originele BMW uitlaat want een Bosal ligt er na 3 jaar weer uit en een originele klinkt beter en gaat drie keer zo lang mee

frank

robin kardux
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2007, 14:45

Bericht door robin kardux » 20 okt 2007, 01:05

Echt een prachtig exemplaar!
Lijkt wel op die van mij alleen alleen die van jou heeft de goede motor :wink: en meer opties zo te zien.
Dat interieur zou ik ook graag in mijn E30 willen hebben maar zijn moeilijk te vinden in goede staat.
ik zit ook al een tijdje te denken om mijn e30 een antiroestbehandeling te geven want er zit nu nog geen roest op.
je kan het maar beter voor zijn dan dat het te laat is ( me vorige e30 is er namelijk door gestorven :cry: )
ik zou gaag willen weten waar jij die behandingen laat doen en of de gang van zaken bij dat bedrijf jou is bevallen.

ik wens je nog vele prettige kilometers.

groeten robin

jeust
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 sep 2007, 17:51
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door jeust » 20 okt 2007, 11:58

Heel fraai exemplaar! Zo zie je er niet veel, heel goed dat je hem gaat behandelen tegen roest, dat is hij zeker waard. :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 okt 2007, 12:08

Heej Jeroen, erg fraaie E30. Inderdaad houden zo! Dat verdient zo'n auto. Zo'n E30 is bij jou in goede handen, helemaal als je achter het stuur zit.

De racer krijgt overigens ook een anti roest behandeling, al doe ik dat grotendeels zelf. Is niet zo heel moeilijk, geeft alleen zo'n rotzooi. :lol:
Ga je daar nog kijken hoe ze dat doen? Want tips zijn altijd welkom.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 20 okt 2007, 12:23

Jeroen, keep us posted!

N.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 20 okt 2007, 12:40

hey Jeroen! Goed te lezen dat je nog helemaal gek met dat ding bent. Na mijn 1km met dat wrak van Marc :wink: :wink: op Malmedy heb ik veel respect gekregen voor de E30 325i :idea: :)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 20 okt 2007, 13:49

Iedereen bedankt voor de reacties, leuk om te horen!


Vandaag de auto weggebracht voor de kleine beurt, en de Dinitrol behandeling, en wat gebeurt er: voor de deur van de garage gaat de radiateur lek. Prima timing dacht ik zo! Het zat er al aan te komen, aangezien ik steeds kleine beetjes koelwater moest bijvullen.

@ Frankv: mooie E30 M3 man, wie moet nu jaloers worden op wie :wink: Maar dit is mijn 5e 325i, dus ik weet precies wat je bedoelt! De vorige waren echter allemaal pure circuitauto's. Dit was de laatste:

[img:800:533]http://img81.imageshack.us/img81/7052/img5955ch9.jpg[/img]


Vorige week zondag is die auto helaas R.I.P. gegaan op het circuit, bij de huidige eigenaar.

Wat betreft je opmerking van de uitlaat, da's een leuke. Als iets goed klinkt, dan is het wel een 325i met de orginele einddemper, ik ben hier zelf ook aanhanger van. Ook ben ik wel 'fan' van de orginele look, dus gewoon een standaardpijp. Toch ben ik gezwicht voor een andere einddemper, eentje van AC Schnitzer, en deze komt er binnenkort op. Een beetje een foute pijp, maar de extra attractie die het geluid biedt, maakt heel veel goed. En is het niks, dan kan ie er zo weer onderuit. En volgens mij valt het mee, met de Sjonnielook. Of misschien ook niet :oops:


Dan de Dinitrolbehandeling, deze wordt gedaan in Uden, bij dit bedrijf: http://www.topcleancarwash.nl/ Tot nu toe heb ik een goede indruk van deze tent, de eigenaar heeft een jaar of 25 ervaring en gaat aankomende week mijn auto behandelen, maar erbij kijken doe ik niet; volgende week hoop ik hem gepoetst en wel weer in ontvangst te nemen .

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 13 jan 2008, 12:39

Oktober begon voor mij met de aanschaf van een AC Snchnitzer uitlaat. Na het roestvrij maken en aanbrengen van Hammerite, heeft de pijp nog een paar maanden in de schuur gelegen wegens geen prioriteit. De naderende APK keuring was een mooi moment om deze er dan toch onder te zetten. Zoals op de foto's te zien is.

Helaas past de pijp niet helemaal; waarschijnlijk komt deze beter tot zijn recht op een type I, omdat deze een andere achterbumper heeft. Bij een type II komt de uitlaat nu tegen de uitsparing in de achterbumper aan, erg jammer. Daarnaast is deze Schnitzer al oud, het kan zo maar 15 jaar ervaring hebben, en er is ook aan gelast, zodat de pijp wellicht niet zo staat als ze hoort. Dat is het risico van oude spullen kopen. Het zit er dan ook wel in dat dit geen blijvertje is, als je achter de auto staat, zie je gewoon dat de uitlaat niet recht hangt, en dat is toch een gemis. Als ik iets storend vind, is het wel een uitlaat die niet recht opgehangen is, en nu heb er notabene zelf een ;-)

Echt jammer, want het geluid is precies wat ik zoek, heel wat voller, een beetje rochelend bij de koude start, met goed hoorbare plofjes bij gas los. Daarnaast staat ie an sich goed, hij is zowel qua geluid als qua look niet ordinair.

[img:1024:778]http://img169.imageshack.us/img169/5576/hpim0077lz4.jpg[/img]

[img:1024:778]http://img297.imageshack.us/img297/8697/hpim0080hu1.jpg[/img]

[img:1024:778]http://img297.imageshack.us/img297/7123/hpim0079wb0.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 13 jan 2008, 12:51

Nog even een mooie driftfoto:

[img:1024:683]http://img256.imageshack.us/img256/5086 ... orazl9.jpg[/img]

met dank aan http://www.broosbakens.com/


De auto stuurt en rijdt nog steeds super, de APK kwam hij zonder grote problemen door, en er staat inmiddels 185.000km op de klok.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jan 2008, 14:26

Je mag 'm wel eens wassen :wink:

Gave foto. Uitlaatje vind ik zelf niets, maar dat is erg persoonlijk. Ik heb ooit, zeker 10 jaar terug, met een 325i Cabrio gereden, met zo'n Schnitzer pijpje (die auto was verder ook helemaal Schnitzer getuned... je moet er van houden) maar je hebt wel gelijk als het om geluid gaat. Dat evenaar je nooit met een originele einddemper. Helaas.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 13 jan 2008, 15:29

Mooie kar Jeroen!!!

jeust
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 sep 2007, 17:51
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door jeust » 13 jan 2008, 17:04

Heeft Jeroen Lekx ook een site?

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 13 jan 2008, 20:12

Dank je Frank :)

Cav, het liefste had ik ook een standaard pijp met dit geluid, maar dit is gewoon veel mooier. Alhoewel ik dit zeker wel leuk vindt, doe ik het dus echt voor het geluid. En dan nog is het heel bescheiden, het is zeker geen brulpijp (gelukkig niet)


@ Jeust: Jeroen Lekx heeft wel een site, maar is geen handelaar; hij koopt een auto in als ie wat leuks tegenkomt, en dat is maar een enkele keer. Het aanbod van auto's op zijn site is exact hetzelfde als een jaar terug. Hij restaureert en repareert voornamelijk.

http://www.lekx.nl/

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 02 feb 2008, 13:44

Vorige week zaterdag is er tijdens een trackday op Niederrhein een filmpje gemaakt waarop de uitlaat erg goed te horen is:

http://nl.youtube.com/watch?v=CT2qNAKOZog

Wat een heerlijke oerbrul :lol: Jammer dat de uitlaat er nog steeds niet helemaal recht onder zit. Verder gedraagt de auto zich een beetje als een Alfa: oplichtende lampjes van de remslijtageindicator (3x woordwaarde) als je over hobbels rijdt, en ook het lampje van de handrem springt zo af en toe aan. Het ABS lampje wil een enkele keer ook wel eens spontaan gaan branden. En net als bij een Alfa is er natuurlijk niks aan de hand.

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 08 feb 2008, 21:15

Ik zat wat te zoeken en las dat je een carterbeschermplaat onder je auto hebt.
Heb je daar foto´s van?

Ik zit namelijk met een M52 in mijn E30, heb net een carterpan vervangen, wil het liever niet nog een keer doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Thomas H en 11 gasten