Het Brommer-/Scootertopic

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Het Brommer-/Scootertopic

Bericht door MartijnGizmo » 22 sep 2007, 11:29

Zo, om verder off-topic gedoe te voorkomen maar even dit topic.

TS trapt af!

Ik woonde destijds (1998) in Duitsland, omdat m'n vader beroepsmilitair was. Weinig te doen in het dorp zelf, dus zo'n gemotoriseerde tweewieler betekende toch een stukje vrijheid op je 16de. In Groningen bij het CBR m'n bromfietscertificaar gehaald en bij een fietsenmaker in de buurt een Gilera Runner gekocht. De helft zelf betaald, andere helft voor m'n examen gekregen. Uiteraard wel met de afspraak dattie standaard zou blijven!

Dat duurde ongeveer 3 weken, toen schroefde ik samen met een vriend de varioring eruit. Ipv 60 op de teller haald ik toen 75 oid. In die tijd was ik lid van een net opgerichte scooter-mailinglist, waar ik o.a. Knot ook van ken. Dat zorgde ervoor dat ik al snel een hoop kennis vergaarde in de dagen dat er nog geen grote scootersites bestonden.

Nog 2 weken later zat er ook een onbegrensde uitlaatbocht op (85 teller). Toen ik dan toch een andere uitlaat wilde, moest ik het toch mijn ouders vertellen (90 teller). Onder het motto "zo kan ik beter met het verkeer meekomen" werd het dan oogluikend toegestaan, mits ik goed op zou passen. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik dat ook wel deed, waarbij het scheelt dat je in Duitsland niet op het fietspad mag rijden en je gewoon tussen de auto's die 100 mogen rijdt.

Ondertussen was ik gevraagd om moderator te worden op het forum van Scooter-Attack.de, destijds 1 van de eerste Duitse postorder-scooter-tuning-winkels. Dit betekende tevens dat ik 15% korting kreeg, wat natuurlijk niet verkeerd is op je 17de. Naar school ging ik inmiddels gewoon op de fiets, dus de scooter kon flink aan gesleuteld worden.

Ik had als voordeel dat ik er vanwege de belastingtoestanden een groot kenteken op had, zodat de Duitse politie me nooit aangehouden heeft. De lokale verkeersdeskundige van de Marechaussee was de vader van een scooter-vriend van me, die het allemaal wel best vond mits we ons een beetje normaal gedroegen. :lol:

De fietsenmaker waar mijn scooter tot dan toe in onderhoud was, had iets verprutst aan de carburateur, zodat ie altijd slecht startte. Toen besloten voortaan lekker als zelf te doen, en daarna ook nooit meer problemen gehad. Met een 17,5mm Dell'Orto-carburateur was het startprobleem verholpen en als bonus liep hij daarna nog weer iets harder. Daarna een terugloop-uitlaat gekocht, een Polini ForRace, waarna de 100 op de teller ruimschoots overschreden werd. De meeste terugloopuitlaten zijn inwendig voorzien van wat schotten, maar deze moest het voor de remming van de geluidsproductie van een klein absorbtiedempertje hebben. Geluid: tering asociaal! Bij een vriend van me die aan een lange straat woonde hoefde ik nooit aan te bellen, die stond altijd buiten al op me te wachten. Als ik 's avonds thuis wegging, duwde ik mijn scooter altijd eerst de straat uit. Geen doen dus!

Toen bij een winkel in Nederland een demper voor een Aprilia RS125 schakelbrommer besteld. Ook een absorbtiedemper, maar dan stukken groter. Resultaat: het beste van beide werelden, bij rustig rijden nog stiller dan een originele scooter (rond de 50-60km/h), bij volgas een donkere tweetaktbrul. En als bonus vriendelijk bedankt worden door m'n ouders en de buren. :)

Daarna kon het echt losgaan, de vering vervangen, betere remblokjes erin, etc. Toen in de zomer een 70cc-cilinder van Polini gekocht. Helaas waren al mijn sleutel-vrienden op vakantie, dus wat doe je dan? Juist, je laat je kleine zusje helpen (die inmiddels zelf ook scooter reed). Middagje sleutelen, thermostaat eruit, vloeibare pakking gebruikt, etc. Ik denk dat ik nooit vergeet hoe dat eerste testritje verliep, nog zonder kappen. Eerst een tijdje rustig gereden, en toen voor het eerst het gas kortstondig vol open. Ik wist niet wat me overkwam! :shock: Absoluut gezien natuurlijk nog steeds niet extreem veel vermogen ofzow, maar toch al snel een ruime verdubbeling ten opzichte van de originele cilinder! De topsnelheid als gevolg hiervan was zo'n 125 op de teller, wat neerkwam op zo'n 105 echte kilometers in het uur.

Zo nog een hele zomer rondgereden, lokale boerenjeugd in Golfjes afplassen bij het stoplicht in de stad, 125cc brommers eruit rijden, kortom, hoop lol gehad met m'n vrienden. In een dorp waar in totaal misschien 10 scooters reden, waarvan er misschien 2 ietsje harder gingen dan de standaard 50, was ik al snel een held. Als highlight een gigantische burnout in het fietsenhok op het schoolplein, waarvan de sporen op m'n (toen net nieuwe) achterband nog te zien waren toen ik de scooter verkocht. :lol:

Dat gebeurde in de zomer erna, nadat ie door slecht weer etc een half jaar in de schuur had gestaan. Er kwamen 2 kerels uit Hamburg voor langs, waarvan de ene crossmotor reed. De ander wilde hem kopen om mee naar z'n werk te gaan, en nam hem zo (70cc, uitlaat, etc) mee, incl. een doos vol onderdelen. Handje contantje, en nooit meer wat van gehoord.

Inmiddels is dat alweer 6,5 jaar geleden, maar als ik soms nog zo'n Runner zie rijden word ik wel een beetje melancholisch. Mijn kans kwam bijna tijdens de vakantie op Kos dit jaar, waar ze volop Runners verhuurde! Helaas had ik geen bromfietscertificaat of EU-rijbewijs bij me, zodat die kans aan mijn neus voorbij ging. :(

Afijn, foto's! Uit het pre-digitale tijdperk, dus dit is zo ongeveer het enige dat ik heb. Achteraf erg jammer, dat er destijds nog niet volop digitale foto-/video-camera's waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 10 aug 2018, 10:57, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2214
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Bericht door Miesjel » 22 sep 2007, 12:09

lol

Altijd al gedacht dat jij die Martijn was uit Duitsland, destijds van de yahoo mailinglist. Ik ken jou nog wel. Dat was in de tijd van Aidix (Chris) Joor, Ruud , Ivo, Joël, Knot.. Marco Bakker.. om even een paar namen te noemen :)
Ik had destijds zo'n brons-goudachtige Rennert :) Maar ook een typhoon.. en een NRG en een Zip SP.. ach ja :) Veel geld uitgegeven aan die rotzooi :D

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 22 sep 2007, 12:30

Hoe klein de wereld toch weer is. :lol: scooters@onelist.com was het trouwens in het begin. :D

Ik kom Pim Hendriksen nog wel eens tegen in de stad hier!

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2214
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Bericht door Miesjel » 22 sep 2007, 12:41

Ja idd, onelist was het in het begin :) In de zomer wel over de 300 mailtjes per dag haha, niet normaal meer. Volgens mij zijn er een paar nog wel redelijk actief in dat wereldje, al dan niet met scooter.. Ik geloof dat André nog actief is.. Joël & Ivo, Marco Bakker heeft een eigen scooter-/tuningzaak..zo zullen er vast wel meer zijn. Ik kan niet echt zeggen dat ik spijt van die periode heb..maar ben wel blij dat ik een auto heb. Ik was "al" 19, bijna 20 toen ik pas met rijlessen begon. En dat was eigenlijk op aandringen van m'n toenmalige vriendin. Wilde liever op de scooter blijven rijden.. mja. Totdat ik m'n 1e auto had uiteraard, heb nooit meer naar scooters omgekeken :D Man van al dat geld wat ik daar aan heb uitgegeven..had ik nu een BMW (:D) kunnen kopen. Kans gemist.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 22 sep 2007, 13:52

Op http://autos.groups.yahoo.com/group/scooters/ kun je het archief nog zien. In het begin werd het nog o.a. door Joor en Chris met de hand doorgestuurd, kreeg je om 5 uur 's avonds ineens 20 mailtjes.

Topper was zo te zien maart 2000 met 5710 mails! :shock:

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Bericht door Ruud » 30 sep 2007, 12:35

Jullie sporen niet ;)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 30 sep 2007, 12:56

De goeie ouwe tijden :)

Maareh, die Runner had ik ook (eerste onbegrensde versie), was een juweeltje. Ik had m op 90 teller met standaard uitlaat (bocht dichtgeknepen en varioring eruit). Later met de enige echte uitlaat, de LeoVince R titanium (potje maakte niet echt uit maar ging erop dat ie onderlangs terugliep). Duurde even voordat ie op toeren was, waren toen nog geen lichte rollen verkrijgbaar door de 15,5mm afmetingen ipv de standaard 9mm. Ding liep 110 teller en als je met de neus op t dash ging zelfs over de 120 teller met standaard 50cc, standaard 12mm carb!

Later een Leovince Works uitlaat gekocht voor de 4,2 gram rollen, uitlaat in de hoek gegooid alleen die rollen had ik nodig, was toch echt gaaf rijden. Voorheen een NRG gehad met als eerste een watergekoelde 70cc polini met 17,5mm carb enz maar zo goed als die runner t standaard deed had ik ze niet eerder gehad!

Topper natuurlijk mijn MB8 met eerst 80cc en later een 110cc, dat sloeg helemaal nergens op op t fietspad!

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 30 sep 2007, 13:02

Die MB8 sloeg toch een keer vast bij 120 ofzow? En je hebt toch ook nog die Zip SP van de Domeinen gehad?

Oh, en FOTO'S!!!!!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 sep 2007, 13:14

Heb samen met een vriend van mij een Honda MB5 gehad. Helemaal omgebouwd met MB 8 onderdelen. Dubbele schijfremmen voor en 1 achter, 5-bak, en een Malossi 113cc.

Liep met gemak 160 km/u.

Verder zelf een Aprilia SR gehad, luchtgekoeld, met Omega uitlaat, Polini racekoppeling, 50cc snel (uitlaatpoort uitgehoond). Liep 115 km/u, en heeft me 3 kromme krukassen gekost.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 30 sep 2007, 13:50

lol

Ik heb zelf een Yamaha Aerox gehad :D Belachelijk hoeveel geld daar in is gaan zitten.

Malossi 70cc MHR Team kit, MHR delta clutch, MHR crankshaft,MHR poelie,MHR carb, schokdemper vervangen door merk wat ik even niet meer weet :oops: , chassis versterkt, Samba circuit uitlaat etc etc.. veel te veel eigenlijk.

Voordeel van uit een klein stadje komen ;) Met 120km/h+ over de snelweg naar de discotheek in Antwerpen/Sint Niclaas :lol:

Ik zal trouwens eens wat foto's inscannen komend weekeind, wel grappig om die weer eens op te zoeken.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 30 sep 2007, 22:01

12 jaar ofzo, samen met broer een Kreidler die 60 liep ofzo
Daarna eerste brommert 15,5 jaar Zundap. Liep later met wat modificaties 80.

Daarna Honda MB5. 70cc, andere membraam, andere carb., andere uitlaat, 50cc hoge drukkop erop. Liep 110 :-)

Tenslotte 80cc Suzuki chopper.

Daarna NIETS en wachten op 18 jaar / moterrijbewijs. Vrinden reden inmiddels op Yamaha DT125 met bromfietsplaatje en daarna zelfs een XT500 met bromfietsplaatje op het fietspad.

Best leuke tijd eigenlijk ;-)

Mark.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 30 sep 2007, 22:07

Totaal had ik trouwens wel een langere lijst.

- Honda MT5
- Puch NRG
- Honda MB5
- Gilera Runner
- Honda MB8 (toen had ik al een auto van de zaak maar vond het gewoon gaaf)
- Piaggio Zip SP compleet Malossi 70 tot binnenrotor ontsteking toe. Liep met korte vertandig 130 digi.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Bericht door Wim te Riet » 30 sep 2007, 22:55

Ah, brommers kiek'n! :)

Ik ga deze winter m'n Sparta'tje een flinke opknapbeurt geven.
Ook wordt het motortje door een vriend aangepakt en wat opgepept.
Niet te veel, want de veel te kleine trommelremmetjes in de velgen verhinderen verantwoord afremmen :(

Gebruikersavatar
atomchris
Berichten: 905
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14

Bericht door atomchris » 30 sep 2007, 23:29

ik had een sr valerossi replica,de eerste in nl........

na een tijdje koppelring eruit en ''open''bocht tussen de standaard uitlaat

liep toen 100 op de teller,grotere dell orto carb,race koppeling en vario zonder rolletjes(bidalot)race trek en drukveren.

en toen kwam het uitlaten verhaal,eerst een circuit arrow uitlaat,die was echt mooi en een nieuwe top van 115 op de klok,alleen ik ging zo plat door de bocht dat de uitlaat op de grond kwam,heb 4x een nieuwe gehad

en een gianelli straight uitlaat(was meer voor acceleratie)op de klok 90 alleen hij trok op ze achterwiel

en toen midden in de nacht(kwam terug van een feestje)brak me achteras...........bij het vervangen van de as kwamen we erachter dat de primaire en secundaire overbrenging italiaans waren(vandaar de hoge snelheid)

verder natuurlijk de bridgestone ml50(racebanden)waarvan ik elke maand een nieuwe achterband moest hebben en elke 3 maanden een voorband,middenstandaard eraf ivm kneedowns.....

ik heb er in 2 jaar tijd 30000 km meegereden :shock:
Maar O O O wat he b ik genoten van die tijd(herken nog steeds het geluid van het minarelli blokje :oops: )
8) 8) 8) 8)

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Bericht door Ahmed » 04 okt 2007, 22:18

Ik heb nog steeds(al 3 jaar) een SR Ditech '03 (morini blok)
-70cc Polini
-Polini injectieveer
-ECU begrenzer verwijderd
-Varioring eruit
-Deltaclutch
-MHR gele drukveer
-MHR rode trekveertjes
-Malossi kevlar snaar

Klokt zeker wel 100+km/h op teller, maar teller loopt maar tot 80 :lol:
Keertje getest met een GPS, ging toen 89km/h, maar 1. weg hield op, 2. en er zit een rare trilling op hoge snelheid. Denk zelf een lagertje bij de vertanding.
Heb hem al 3 maanden niet gestart , jammer heb er geen tijd meer voor :cry:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2007, 10:19

Zal binnenkort wat foto's en filmpjes online gooien na inscannen en overzetten van video naar pc.

Heb diverse Honda 4-takts gehad.
Honda C-310
Honda CD-50 (werd 72cc) enige brommer die ik van begin tot eind heb gehad. Was eerst zwart, toen groene tank en daarna RAL 5013 (mooie blauwe kleur) gemoffeld. Werd toen ook uitgeroepen als 1 van de mooiste niet originele CD's van NL.

Verder had ik een C70 als winterbrommer. Ding was gifgroen, lelijk en retesnel.

Heb verder meerdere Honda C50's en C70's gehad. Telkens opknappen, tijdje mee rijden en dan verkopen.

Had er op een gegeven ogenblik 5 tegelijk. Ik deed veel mee aan toerritten van de Honda Vereniging Nederland en van aanverwante clubjes. Was altijd gaaf en gezellig. Er werden video's van gemaakt, inclusief beelden vanuit het vliegtuig.

Ik ging veel weekenden weg op de brommer, en maakte rondreizen door Nederland samen met een vriend me die een SS50 had.

Uiteindelijk ben ik met hem, zijn vriendin en een andere goede vriend naar Land's End gereden in Zuid West Engeland. Dat was echt fantastisch. Zoals jullie weten geef ik veel om dat soort tripjes en die staat nog bovenaan mijn beste reizen ooit. Pas op de eerste dag van de terugreis begon het te regenen, brommers gingen stuk (kleine dingetjes die je niet in UK kunt kopen ivm schroefdraad) toen betaalde de reisverzekering alles vanaf daar, trein, shipping, overtocht etc.. En dat was geen vervelende reis met de trein langs de kust, via Londen etc. Echt gaaf.

Heb altijd goede herinneringen gehad aan mijn brommers. Had ze het liefst willen houden, maar ja, toen kwamen de auto's.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 05 okt 2007, 12:55

Googlen op RAL 5013 levert dit op:

[img:468:308]http://www.rainbow-containers.de/Isolie ... -gebr1.jpg[/img]

:lol:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 06 okt 2007, 00:55

en maakte rondreizen door Nederland samen met een vriend me die een SS50 had.
Daar reden er vroeger ook 2 van hier in Naaldwijk, die dingen waren na wat aanpassingen echt retesnel!

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 07 okt 2007, 15:36

Ik weet wel van wie die ene was oudste.

Ik heb overigens zelf een MB8 met 110 Mallossi gehad, en een tijdje op een MTX200 rondgereden 8)

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 07 okt 2007, 21:14

Welke kon jij :?: ....volgens mij reden er een blauwe en een gele, 1 van die gasten heb ik ook een paar keer gesproken.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 07 okt 2007, 22:14

Ik weet dat Ron Stolk er 1 gehad heeft.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Bericht door René130i » 08 okt 2007, 09:46

Ik heb nooit brommers gehad zodat ik op m'n 18 direct auto kon rijden 8)

Luco

Bericht door Luco » 03 jan 2008, 16:08

leuk scootertje
die italianen zijn echt leip

http://media.putfile.com/Vespa750

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 03 jan 2008, 17:58

Zie dit topic nu pas ;).

Leuk dat je een Gilera Runner hebt gehad Martijn. Ikzelf heb op mijn 16e destijds ook een Gilera Runner gehad. Een zwarte. Zelf later nog zilvergrijze Viper-strepen op gemaakt. Gaf hem wel een mooie uitstraling. Heb er erg erg veel lol mee gehad, maar ook minder momenten. Motorisch gezien dan.

Omdat alle begrenzers eraf waren en hij standaard erg hard liep, heb ik er nooit veel aangedaan. Er zat alleen een andere carb op. Weet alleen niet meer welke maat. Weet wel dat hij zo'n 110 op de teller liep, en dat ik er ooit een dikke 115 mee heb gedaan bruggetje af, windje mee ;).

Helaas omdat er verder dus niets aangepast was en het blokje wel aardig op zijn donder kreeg 3x een vastloper gehad. Één keer direct bij de start, één maal toen ik 80 reed. Dat was behoorlijk angstig, slaat je achterwiel ineens vast met 80km/u :P. En de laatste keer weet ik de oorzaak niet meer van. Wel dat ik heb daarom (en met die vastloper) toen heb verkocht. Was het wel zat toen!!

Ik zal later nog even foto's plaatsen, die zal ik nog in moeten scannen ;).

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 03 jan 2008, 19:37

Heb een Puch Energy MC2 gehad (eerste model) en heb er ook veel lol aan gehad :D was vaste klant bij Matton in schalkwijk (deed veel met scooter racen) heb daar toen ook mijn Puch laten opvoeren en had een 80cc met de daarbij behoordende rotzooi. volgens de auto teller liep die net over de 115km/h :P dit heb ik ff gereden maar vond het allemaal toch te riskant... de hele tering zooi eronderuit gehaad en gewoon weer op de 50cc gegaan ging +- 85km/h snel zat... verder heb ik m zelf wit met blauw gespoten en strakke TroyLee stickers erop...
uit eindelijk wilde ik ook een Runner en mijn scoot ging de verkoop in... alleen heb ik m nooit kunnen verkopen, omdat ik voor mn flikker werd gereden door een vrachtwagen :( scooter totaal los... ik totaal los... (nek, rug, linker ribben, linker schouderblad, linker sleutelbeen -gebroken, verpulverde milt, ingeklapte longen, zware herssenschudding (bedankt helm:D) en te lang in dat kut ziekenhuis gelegen :P maar ben er gelukkig weer boven op gekomen :D en stap binnen kort op mn nieuwe motor :D

zal binnen kort ff mn foto's scannen van het ongeluk (brandweer bedankt)

grt thommy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten