BMW 328i tot circuitracer.
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
BMW 328i tot circuitracer.
Zo weer eens een post van mijn kant. Na een ongelukje op de openbare weg is mijn zelfvertrouwen een stuk gedaald. Ook op de ring spookt constant door m’n hoofd dat het elk moment fout kan gaan en dat is ook de realiteit. Ik wil absoluut niet stoppen met sportief rijden, maar zal zeker wat meer zelfvertrouwen/ ervaring op moeten doen. Zodra de wagen is voorzien van een sper diff, wil ik een driftcursus gaan volgen zodat ik mijn wagen beter leer kennen en niet bang ben om uit te breken op het circuit.
Eerst was sprake van verkoop van mijn auto, gelukkig heb ik toch besloten de 328 te houden en te gaan verbouwen voor circuitdagen en ringbezoeken.
De eerste zaken die aangepakt moesten worden, waren het onderstel, de remmen en natuurlijk de wielen.
Het originele BMW comfort onderstel is vervangen voor een Intrax RSA schroefset, met camberplates. Dit is al wel weer enige tijd geleden, maar toch nog een aantal foto's
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000038.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000036.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000049.jpg[/img]
Het volgende wat aangepakt is, zijn de remmen. Voor deze lag het budget wel iets lager, dus heb ik gekozen voor originele M3 remmen (3.2l) Ik had liever een ''big brake'' kit gehad, maar wie weet wat de toekomst nog brengt. Buiten dat ben ik nog een beginner en krijg ik die M3 remmen toch niet in de fik.
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000131.jpg[/img]
Momenteel is alleen de voorkant gedaan, maar om de rembalans wat beter te verdelen gaat de achterkant ook snel volgen. Daarna rondom nog een setje carbon lorraine blokken om het af te maken.
Met de standaard BMW wielen zag de wagen er alles behalve sportief uit, daarom heb ik bij Holtrop in Friesland een set motorsport DSII's (Styling 39 M-Doppelspeiche II) gekocht.
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000141.jpg[/img]
Met deze mod's een keer naar de ring geweest en aangevoeld hoe de auto reed. Na een speurtocht op internet nog deze 2 foto's gevonden van dat weekend
[IMG:600:400]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... G_9608.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... t20188.jpg[/img]
Na de ring is een van mijn grootste angsten werkelijkheid geworden... een ongeluk met mijn auto.
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 184102.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 184105.jpg[/img]
Het gevolg is schade aan m’n auto en een deuk in m’n ego. Gelukkig is de schade wel te overzien, dus alles wordt zo snel mogelijk weer gemaakt.
De schade:
-rechterkoplamp (al weer vervangen)
-bumper voor en achter (voor nu tijdelijk exemplaar)
-stabilisatorstang die chassisbalken verbind krom (gefixed)
-voorband lek (rondom nieuw)
-krassen op de carrosserie tot op het metaal
-krassen op de deur
-motorkap krom
Om toch weer een aantal dagen de ring te kunnen bezoeken (27-31juli), heb ik snel een bumper gekocht (M3-imitatie, met een verrassend goede pasvorm) en de wagen opnieuw laten uitlijnen. Omdat 1 band lek was heb ik meteen alle banden vervangen voor Michelin pilot sport 2's.
Ondanks het uiterlijk van de wagen reed hij prima, heb ongeveer 13 ronden kunnen doen. Helaas regende het vaak, waardoor ik minder rondjes heb gereden. In een van de regenronden ben ik gespind, heel triest na Brunchen dus iedereen zag het gebeuren. Reed op zich een goede lijn, maar ging iets te vroeg op het gas.
Terug van de ring heb ik besloten het interieur eruit te slopen, foto’s volgen nog.
Eerst was sprake van verkoop van mijn auto, gelukkig heb ik toch besloten de 328 te houden en te gaan verbouwen voor circuitdagen en ringbezoeken.
De eerste zaken die aangepakt moesten worden, waren het onderstel, de remmen en natuurlijk de wielen.
Het originele BMW comfort onderstel is vervangen voor een Intrax RSA schroefset, met camberplates. Dit is al wel weer enige tijd geleden, maar toch nog een aantal foto's
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000038.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000036.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000049.jpg[/img]
Het volgende wat aangepakt is, zijn de remmen. Voor deze lag het budget wel iets lager, dus heb ik gekozen voor originele M3 remmen (3.2l) Ik had liever een ''big brake'' kit gehad, maar wie weet wat de toekomst nog brengt. Buiten dat ben ik nog een beginner en krijg ik die M3 remmen toch niet in de fik.
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000131.jpg[/img]
Momenteel is alleen de voorkant gedaan, maar om de rembalans wat beter te verdelen gaat de achterkant ook snel volgen. Daarna rondom nog een setje carbon lorraine blokken om het af te maken.
Met de standaard BMW wielen zag de wagen er alles behalve sportief uit, daarom heb ik bij Holtrop in Friesland een set motorsport DSII's (Styling 39 M-Doppelspeiche II) gekocht.
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000141.jpg[/img]
Met deze mod's een keer naar de ring geweest en aangevoeld hoe de auto reed. Na een speurtocht op internet nog deze 2 foto's gevonden van dat weekend
[IMG:600:400]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... G_9608.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... t20188.jpg[/img]
Na de ring is een van mijn grootste angsten werkelijkheid geworden... een ongeluk met mijn auto.
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 184102.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 184105.jpg[/img]
Het gevolg is schade aan m’n auto en een deuk in m’n ego. Gelukkig is de schade wel te overzien, dus alles wordt zo snel mogelijk weer gemaakt.
De schade:
-rechterkoplamp (al weer vervangen)
-bumper voor en achter (voor nu tijdelijk exemplaar)
-stabilisatorstang die chassisbalken verbind krom (gefixed)
-voorband lek (rondom nieuw)
-krassen op de carrosserie tot op het metaal
-krassen op de deur
-motorkap krom
Om toch weer een aantal dagen de ring te kunnen bezoeken (27-31juli), heb ik snel een bumper gekocht (M3-imitatie, met een verrassend goede pasvorm) en de wagen opnieuw laten uitlijnen. Omdat 1 band lek was heb ik meteen alle banden vervangen voor Michelin pilot sport 2's.
Ondanks het uiterlijk van de wagen reed hij prima, heb ongeveer 13 ronden kunnen doen. Helaas regende het vaak, waardoor ik minder rondjes heb gereden. In een van de regenronden ben ik gespind, heel triest na Brunchen dus iedereen zag het gebeuren. Reed op zich een goede lijn, maar ging iets te vroeg op het gas.
Terug van de ring heb ik besloten het interieur eruit te slopen, foto’s volgen nog.
Laatst gewijzigd door yorick op 17 okt 2010, 17:06, 7 keer totaal gewijzigd.
- Paskal
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Zoals Marcel inderdaad aangeeft is het wijs om in de regen wat andere lijnen te rijden omdat je daar simpelweg meer grip hebt. Uitgang Brünnchen is er daar één van. In de regen zie je daar de rwd-wagens dan ook bij wijze van spreke met bosjes tegelijk pirouettes maken
Succes met de verdere opbouw van je wagen!
Succes met de verdere opbouw van je wagen!
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
- Contacteer:
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
- frank de jonge
- Berichten: 9719
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
- frank de jonge
- Berichten: 9719
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
- frank de jonge
- Berichten: 9719
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
auto is leeg en het sper is binnen
Zo na een paar uur slopen, is het lelijke Turquoise interieur eruit. De voorstoelen zijn nog wel behouden, maar moeten snel plaats maken voor een set kuipstoelen. Het strippen is nog niet helemaal klaar, er moeten ook nog beugeltjes e.d worden verwijderd, maar dat komt wel als de kooi erin komt. Ook moeten de bitumen er nog uit (klere werk)
Ik heb wel eens gelezen dat bij racers de ABS wordt uitgeschakeld, ik denk dat dit in mijn geval ook wel aan te raden is, door het stugge intrax onderstel. Door een klein oneffenheid in het wegdek tijdens het remmen heb ik regelmatig dat de ABS pomp begint te gieren. Zijn er ervaren rijders die hier iets meer over kunnen vertellen?
[IMG:717:538]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000456.jpg[/img]
Best een kale boel zo, de wagen is nu een grote klankkast hij klinkt nu een stuk agressiever.
Na een zoektocht op marktplaats, ben ik ook tegen een sper differentieel aangelopen.
[IMG:717:538]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000460.jpg[/img]
Over enkele weken gaan we proberen hem te monteren, maar eerst schroef ik hem open om alles goed schoon te maken het alu te stralen en de slijtage delen te inspecteren. De buitenkant krijgt een nieuwe laklaag en de olie wordt ververst. Buiten het diff. vervang ik ook gelijk de belangrijkste onderstelbussen voor een set powerflex zwart. Dit alles gaat gebeuren op de oprit voor mn huis, dus een beetje suc 6 kunnen we wel gbruiken.
Ik heb wel eens gelezen dat bij racers de ABS wordt uitgeschakeld, ik denk dat dit in mijn geval ook wel aan te raden is, door het stugge intrax onderstel. Door een klein oneffenheid in het wegdek tijdens het remmen heb ik regelmatig dat de ABS pomp begint te gieren. Zijn er ervaren rijders die hier iets meer over kunnen vertellen?
[IMG:717:538]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000456.jpg[/img]
Best een kale boel zo, de wagen is nu een grote klankkast hij klinkt nu een stuk agressiever.
Na een zoektocht op marktplaats, ben ik ook tegen een sper differentieel aangelopen.
[IMG:717:538]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000460.jpg[/img]
Over enkele weken gaan we proberen hem te monteren, maar eerst schroef ik hem open om alles goed schoon te maken het alu te stralen en de slijtage delen te inspecteren. De buitenkant krijgt een nieuwe laklaag en de olie wordt ververst. Buiten het diff. vervang ik ook gelijk de belangrijkste onderstelbussen voor een set powerflex zwart. Dit alles gaat gebeuren op de oprit voor mn huis, dus een beetje suc 6 kunnen we wel gbruiken.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Contacteer:
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- frank de jonge
- Berichten: 9719
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Contacteer:
- Erick
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 20:29
Dan lijkt me een Driftcurcusje geen overbodige luxe.Reed op zich een goede lijn, maar ging iets te vroeg op het gas.
Verder is het een mooi project. [img:24:20]http://www.street-illusions.nl/phpBB3/i ... mright.gif[/img]