BMW 328i tot circuitracer.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

BMW 328i tot circuitracer.

Bericht door yorick » 16 aug 2007, 23:26

Zo weer eens een post van mijn kant. Na een ongelukje op de openbare weg is mijn zelfvertrouwen een stuk gedaald. Ook op de ring spookt constant door m’n hoofd dat het elk moment fout kan gaan en dat is ook de realiteit. Ik wil absoluut niet stoppen met sportief rijden, maar zal zeker wat meer zelfvertrouwen/ ervaring op moeten doen. Zodra de wagen is voorzien van een sper diff, wil ik een driftcursus gaan volgen zodat ik mijn wagen beter leer kennen en niet bang ben om uit te breken op het circuit.

Eerst was sprake van verkoop van mijn auto, gelukkig heb ik toch besloten de 328 te houden en te gaan verbouwen voor circuitdagen en ringbezoeken.

De eerste zaken die aangepakt moesten worden, waren het onderstel, de remmen en natuurlijk de wielen.

Het originele BMW comfort onderstel is vervangen voor een Intrax RSA schroefset, met camberplates. Dit is al wel weer enige tijd geleden, maar toch nog een aantal foto's

[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000038.jpg[/img]


[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000036.jpg[/img]

[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000049.jpg[/img]

Het volgende wat aangepakt is, zijn de remmen. Voor deze lag het budget wel iets lager, dus heb ik gekozen voor originele M3 remmen (3.2l) Ik had liever een ''big brake'' kit gehad, maar wie weet wat de toekomst nog brengt. Buiten dat ben ik nog een beginner en krijg ik die M3 remmen toch niet in de fik.

[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000131.jpg[/img]

Momenteel is alleen de voorkant gedaan, maar om de rembalans wat beter te verdelen gaat de achterkant ook snel volgen. Daarna rondom nog een setje carbon lorraine blokken om het af te maken.

Met de standaard BMW wielen zag de wagen er alles behalve sportief uit, daarom heb ik bij Holtrop in Friesland een set motorsport DSII's (Styling 39 M-Doppelspeiche II) gekocht.

[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 000141.jpg[/img]

Met deze mod's een keer naar de ring geweest en aangevoeld hoe de auto reed. Na een speurtocht op internet nog deze 2 foto's gevonden van dat weekend

[IMG:600:400]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... G_9608.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... t20188.jpg[/img]


Na de ring is een van mijn grootste angsten werkelijkheid geworden... een ongeluk met mijn auto.

[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 184102.jpg[/img]

[IMG:1024:768]http://i216.photobucket.com/albums/cc37 ... 184105.jpg[/img]

Het gevolg is schade aan m’n auto en een deuk in m’n ego. Gelukkig is de schade wel te overzien, dus alles wordt zo snel mogelijk weer gemaakt.

De schade:

-rechterkoplamp (al weer vervangen)
-bumper voor en achter (voor nu tijdelijk exemplaar)
-stabilisatorstang die chassisbalken verbind krom (gefixed)
-voorband lek (rondom nieuw)
-krassen op de carrosserie tot op het metaal
-krassen op de deur
-motorkap krom

Om toch weer een aantal dagen de ring te kunnen bezoeken (27-31juli), heb ik snel een bumper gekocht (M3-imitatie, met een verrassend goede pasvorm) en de wagen opnieuw laten uitlijnen. Omdat 1 band lek was heb ik meteen alle banden vervangen voor Michelin pilot sport 2's.

Ondanks het uiterlijk van de wagen reed hij prima, heb ongeveer 13 ronden kunnen doen. Helaas regende het vaak, waardoor ik minder rondjes heb gereden. In een van de regenronden ben ik gespind, heel triest na Brunchen dus iedereen zag het gebeuren. Reed op zich een goede lijn, maar ging iets te vroeg op het gas.

Terug van de ring heb ik besloten het interieur eruit te slopen, foto’s volgen nog.
Laatst gewijzigd door yorick op 17 okt 2010, 17:06, 7 keer totaal gewijzigd.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 16 aug 2007, 23:31

Brunnchen uit naar boven?

In de regen idd een listige bocht, zeker niet de droogweerlijn rijden, vrij lang aan de buitenzijde blijven. Ik spreek helaas uit ervaring 8)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3675
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Bericht door Paskal » 17 aug 2007, 00:12

Zoals Marcel inderdaad aangeeft is het wijs om in de regen wat andere lijnen te rijden omdat je daar simpelweg meer grip hebt. Uitgang Brünnchen is er daar één van. In de regen zie je daar de rwd-wagens dan ook bij wijze van spreke met bosjes tegelijk pirouettes maken :)

Succes met de verdere opbouw van je wagen!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39759
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 17 aug 2007, 10:20

Zonde zeg.

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Jorrit » 17 aug 2007, 10:26

Bummer, Brunchen uit altijd al een lastige bocht gevonden. Bij het instuurpunt zit een hobbel (nauw ja, begint de berg) en daarna is er positief camber.
Niet voor niets 1 van de weinige bochten met iets wat door moet gaan als grind bak

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 17 aug 2007, 17:53

Dikke scheisse man :cry:

De schade lijkt op de foto's mee te vallen. Succes met opbouw!

Verschrikkelijk gaaf onderstel zit eronder 8)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 17 aug 2007, 19:27

Erg nette wagen, heb hem volgens mij bij de CBR07 gezien? Heb nu Holtrop even bekeken op de site, wist niet dat het zo dichtbij zat, bedankt voor de tip :wink:

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 17 aug 2007, 23:01

Ik vind het maar kamperbakken die E36's :D

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 19 aug 2007, 21:33

@steven

Ik was idd op de CBR07. Voor mij is holtrop een flink stuk rijden...

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9719
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 20 aug 2007, 21:12

HOe voelen de remmen van de 3,2 aan op de 328i??

Is voldoende remkracht toch ;)

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 20 aug 2007, 21:31

frank de jonge schreef:HOe voelen de remmen van de 3,2 aan op de 328i??

Is voldoende remkracht toch ;)
Ik ben er zelf erg over te spreken!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9719
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 20 aug 2007, 22:46

Ik ook, heb ze zelf ook :P

Maar meningen kunnen verschillen he :D

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 21 aug 2007, 15:50

Holtrop doet regelmatig ritjes naar Frankrijk, ze hebben voor mij de naven + klauwen naar Hazeldonk bij Antwerpen gebracht... goeie service vond ik!

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 21 aug 2007, 16:33

Het remt zeker goed. Nu zit alleen voor nog maar gemonteerd, dus de rembalans zal niet optimaal zijn.

Maar na 2 rondjes ring achter elkaar, gaat voor mijn gevoel het remvermogen wel achteruit. ben erg benieuwd wat een set goede blokken uithaald.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9719
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 21 aug 2007, 18:09

Je hebt ook hele dichte velgen dus koeling en warmte afdracht is niet helemaal optimaal.

Kan een rem snel in kracht afnemen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 aug 2007, 18:52

Eerder de blokken, standaard BMW gummiblokken zijn gewoon niet bestand tegen gebruik op circuits of de ring.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

auto is leeg en het sper is binnen

Bericht door yorick » 10 okt 2007, 20:44

Zo na een paar uur slopen, is het lelijke Turquoise interieur eruit. De voorstoelen zijn nog wel behouden, maar moeten snel plaats maken voor een set kuipstoelen. Het strippen is nog niet helemaal klaar, er moeten ook nog beugeltjes e.d worden verwijderd, maar dat komt wel als de kooi erin komt. Ook moeten de bitumen er nog uit (klere werk)

Ik heb wel eens gelezen dat bij racers de ABS wordt uitgeschakeld, ik denk dat dit in mijn geval ook wel aan te raden is, door het stugge intrax onderstel. Door een klein oneffenheid in het wegdek tijdens het remmen heb ik regelmatig dat de ABS pomp begint te gieren. Zijn er ervaren rijders die hier iets meer over kunnen vertellen?

[IMG:717:538]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000456.jpg[/img]

Best een kale boel zo, de wagen is nu een grote klankkast hij klinkt nu een stuk agressiever.


Na een zoektocht op marktplaats, ben ik ook tegen een sper differentieel aangelopen.

[IMG:717:538]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000460.jpg[/img]

Over enkele weken gaan we proberen hem te monteren, maar eerst schroef ik hem open om alles goed schoon te maken het alu te stralen en de slijtage delen te inspecteren. De buitenkant krijgt een nieuwe laklaag en de olie wordt ververst. Buiten het diff. vervang ik ook gelijk de belangrijkste onderstelbussen voor een set powerflex zwart. Dit alles gaat gebeuren op de oprit voor mn huis, dus een beetje suc 6 kunnen we wel gbruiken.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 10 okt 2007, 21:28

Ziet er goed uit!

Voor de ABS is het misschien aan te raden om deze vanaf de kabelboom door te trekken naar het dashboard, daar zit vast nog wel een loze schakelaar(ruimte) zodat je de ABS uit kan schakelen en het er nog netjes uit ziet op de dashboard. Zo kan je op de straat nog 'veilig' rijden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 11 okt 2007, 08:53

Bij de M3 3.2 heb ik nooit echt het gevoel gehad dat ABS in de weg zit met straatbanden. Stug onderstel is zelfs beter, heb je een snellere gewichtsverplaatsing naar voren.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Bericht door René130i » 11 okt 2007, 09:06

Ziet er goed uit yorick. Je mag blij zijn met je sper diff... Staan amper op marktplaats te koop.

En nou opschieten met dat project, dan kan ik alles mooi afkijken :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 11 okt 2007, 09:21

Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld een E30 M3 sper kopen, daarvan kan je het sperhuis zo omwisselen met een open E36 325i huis. E36 325i sperdiff en E30 M3 sperdiff zijn dezelfde internals.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9719
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 11 okt 2007, 09:33

Is zo 1 op 1 over te bouwen?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 11 okt 2007, 09:54

ja 8)

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Bericht door René130i » 11 okt 2007, 10:31

Bedankt voor de tip.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 jun 2006, 20:29

Bericht door Erick » 11 okt 2007, 12:54

Reed op zich een goede lijn, maar ging iets te vroeg op het gas.
Dan lijkt me een Driftcurcusje geen overbodige luxe. :oops:

Verder is het een mooi project. [img:24:20]http://www.street-illusions.nl/phpBB3/i ... mright.gif[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMeinders, Bokkepoot, Godspeed, Joël D., maurizio en 131 gasten