Schoonmaak additieven.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Schoonmaak additieven.

Bericht door Marc R » 11 aug 2007, 14:43

Ik wil graag preventief wat van die additieven voor het reinigen van de motor gaan gebruiken mede omdat ie bjna aan de grote beurt toe is en dan alles lekker met de oude olie dr uit kan.

Welke spullen zouden jullie aanraden en waarom?

Oh ja benzine additieven :wink:

TNX Niels
Laatst gewijzigd door Marc R op 11 aug 2007, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 11 aug 2007, 14:58

Olie of benzine additieven Marc??

De olie kwaliteit is tegenwoordig van super niveau. Aan olie additieven zou ik niet beginnen met het longlife verhaal en al helemaal niet met een dubbele turbo RS4.

Alles wat goed voor olie en motor is zit al in de olie tegenwoordig. No worries :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 11 aug 2007, 21:01

Busje injectorreiniger van Wynns. Heb het laatst 2 x gebruikt en in het begin komt er toch een hoop grijze rook uit de uitlaat. Verder hoor je na een tijdje je injectoren weer.

Wel gebruiken zoals voorgeschreven, dus 1 busje erin en dan voltanken. Maak je de verhouding benzine/reiniger te geconcentreerd dan reinigt dat spul ook je tank en dergelijke en komt er juist vuil in je injector die dan gaat lekken oid.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 14 aug 2007, 00:28

Brandstof toevoeging van Forté is op zich ook wel OK.
Inderdaad aan je olie niets toevoegen.

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Paul Broere » 24 sep 2007, 20:42

additief bij olie doen ben ik ook TEGEN.

Ik gebruik wel af en toe (bij een kleine beurt) een flesje wynns injector clean. De auto gaat net iets soepeler en zuiniger lopen (net alsof je zojuist een flinke trip door duitsland hebt gemaakt, hetzelfde effect.

Gebruik wel altijd een spul dat ik bij de OUDE olie gooi, 15 minuten draaien.
De oude olie wordt iets dunner, en vuil wordt losgeweekt.
Al het losgeweekte vuil komt uit de motor, en er blijft minder olie achter in de motor omdat de olie iets dunner is geworden (je moet er niet mee rijden).

Dan nieuwe olie erin: deze zal schoner blijven! En omdat de motor gereinigd is zijn alle olie-kanalen weer goed open.

Heb het meerdere malen bij meerdere auto's geprobeerd. Altijd is het goed gegaan, ook op langere termijn.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 24 sep 2007, 21:59

Ik heb pas bij zowel de M3 als de Viper de olie ververst. Ipv olie aftappen en gelijk bijvullen, heb ik de aftap plug dicht gedraaid en de volgende dag weer ge-opend. Kwam bij beide bijna nog een halve liter oude olie uit. Na verversen was de nieuwe olie na het starten en weer peilen, beduidend lichter van kleur dan anders.

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Paul Broere » 24 sep 2007, 22:43

moet je wel de tijd hebben, maar een goede manier!

Ik heb bij mij de auto ook wel bijna een half uur laten uitlekken.


Ik kocht mijn auto met verse olie, maar de garage gebruikt naar mijn zin geen goede olie.
Ik heb het dus na 1000 weer ververst, dan is er dus in 1000km 2x ververst,
de auto liep al merkbaar iets stiller (=soepeler) nadat ik mijn olie erin had gedaan. (garage gebruikt "normale" 10w40, ik gebruik castrol 0w40)

oliepeilen wordt wel erg lastig nu (niet te zien op peilstok)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 25 sep 2007, 07:42

Additieven van ERC werken wel. Ik weet alleen niet waar je dat kunt krijgen, is een Frans product geloof ik.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 26 sep 2007, 12:59

Elmar schreef:Ik heb pas bij zowel de M3 als de Viper de olie ververst. Ipv olie aftappen en gelijk bijvullen, heb ik de aftap plug dicht gedraaid en de volgende dag weer ge-opend. Kwam bij beide bijna nog een halve liter oude olie uit. Na verversen was de nieuwe olie na het starten en weer peilen, beduidend lichter van kleur dan anders.
Dat is veel. Ik laat hem goed uitlekken en hou zowiezo een korte interval aan.
Ik kan hem niet een dag laten staan.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9717
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 28 sep 2007, 18:27

ZAl binnenkort de 328 ook even van nieuwe olie voorzien.

Hij staat nu toch de eerste tijd stil dus kan mooi lang uitlekken :P
Op Elmar zn manier dan want die is idd het meest effectief.
Nieuwe filters erop en dan kan die er weer tegen :)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 28 sep 2007, 18:41

Frank, als je hem op de nornale manier aftapt, dus totdat ie begint te druppellen. Dan de aftap plug er weer in en de volgende dag (of nog later) nogmaals open draaien. Dan kan je mooi zien hoeveel er nog in zat.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9717
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 29 sep 2007, 12:41

Zal ik zeker doen Elmar :D

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 12 feb 2008, 23:00

Af en toe doe ik er ook wat reiniger bij de brandstof. Meestal Valvoline. Ik weet niet of het helpt. Het wordt ook redelijk vaak dor garagebedrijven gebruikt. Na wat zoeken op het internet lees je ook wat positieve berichten over deze chemische reiniging.

Bij de oude diesels werd vaak een halve/hele liter motorolie toegevoegd voor de smering. Ook bij vrachtwagens. Dit heb ik ook een aantal keren gedaan bij een 2.5TDI.

Laatst las ik een topic over 2T olie toe te voegen aan een moderne diesel. Ik heb al een een liter en zal binnenkort expirementen bij de TDI van mijn vader. :lol:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1814
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door veejay » 03 feb 2022, 16:50

Meer dan 10 jaar later dezelfde vraag: is brandstof additief nuttig? Zo ja, voor welke leeftijd/km stand auto's? Ook mijn BMW uit 2017 met 85K bijvoorbeeld? Mijn Peugeot dealer adviseert het voor 25 euro voor onze 208 uit 2013 met 48K op de teller.

Als je vaak/altijd premium brandstoffen tankt, heeft het dan geen zin of toch nog wel?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 feb 2022, 20:18

Het heeft zeker wel zin. Wellicht wat minder als je bijvoorbeeld altijd V-power of Ultimate tankt.
Tank je gewoon 95 (wat 90% van de autobezitters doet) dan heeft het zeker zin.
Er zijn ook additieven die koolafzetting op de kleppen tegen gaan.

Wij doen het ook bij iedere onderhoudsbeurt. Tuurlijk is het extra omzet maar het heeft zeker wel nut.

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door BartMS » 03 feb 2022, 21:29

Welke additieven gebruiken jullie zoal bij een onderhoudsbeurt dan?

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1814
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door veejay » 03 feb 2022, 22:54

Merci, baat het niet dan schaadt het niet, welk merk kan ik het beste (online) bestellen?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 feb 2022, 08:00

BartMS schreef: 03 feb 2022, 21:29 Welke additieven gebruiken jullie zoal bij een onderhoudsbeurt dan?
Wij gebruiken toevoegingen in het brandstofsysteem. Bij jonge auto’s een reiniger ivm E10 en de oudere auto’s een combi van reiniger van het brandstofsysteem en een reiniger voor kleppen etc.

Die laatste is preventief en lost geen problemen op. Dat moet wel duidelijk zijn.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 526
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door Rolf205 » 04 feb 2022, 11:38

Martin van der Zwaard schreef: 03 feb 2022, 20:18 Het heeft zeker wel zin. Wellicht wat minder als je bijvoorbeeld altijd V-power of Ultimate tankt.
Tank je gewoon 95 (wat 90% van de autobezitters doet) dan heeft het zeker zin.
Er zijn ook additieven die koolafzetting op de kleppen tegen gaan.

Wij doen het ook bij iedere onderhoudsbeurt. Tuurlijk is het extra omzet maar het heeft zeker wel nut.
Bij moderne direct ingespoten benzine motoren gaat dat kleppenverhaal niet meer op aan de inlaatkant, omdat de benzine daar niet meer langs komt. En dat zijn meestal de kleppen die vervuilen ivm egr etc, zoals bij de 208 van veejay.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1814
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door veejay » 04 feb 2022, 13:06

Hoi Rolf, dus de BMW heeft het niet nodig maar de Peugeot 208 liever wel?

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 526
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door Rolf205 » 04 feb 2022, 13:15

Nee, je hebt een direct ingespoten benzinemotor in de 208 (van BMW) en je inlaatkleppen vervuilen, maar een benzineadditief gaat per definitie daarvoor niet helpen, omdat de benzine niet meer langs de kleppen komt. Indirect ingespoten motoren spuiten de benzine voor de kleppen in de inlaat. Dan werkt het wel. Nu houdt het alleen de injectoren schoon.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 feb 2022, 21:19

Klopt. Ik was even in de war.
Ik bedoelde Valve Cleaner maar dat laat je via de inlaat de motor in gaan ipv dmv door de benzine.

Die additieven die ik bedoel zijn tegen aanslag en vocht in je brandstofsysteem en injectoren.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1814
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door veejay » 04 feb 2022, 22:24

Okay, dus dat kleppen gedeelte dat moet je eigenlijk walnutblasten om echt weer goed te krijgen (bij moderne auto's)?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 feb 2022, 22:39

Als de vervuiling al wat meer is wel ja. Dan zou je daarna preventief eens in de zoveel tijd een valve cleaner kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Schoonmaak additieven.

Bericht door Jan Terwolde » 07 feb 2022, 08:54

Bij mijn 125d ook altijd wyn bij iedere beurt er in (wel diesel). Alles om de injectoren goed te houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten