Schoonmaak additieven.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Schoonmaak additieven.
Ik wil graag preventief wat van die additieven voor het reinigen van de motor gaan gebruiken mede omdat ie bjna aan de grote beurt toe is en dan alles lekker met de oude olie dr uit kan.
Welke spullen zouden jullie aanraden en waarom?
Oh ja benzine additieven
TNX Niels
Welke spullen zouden jullie aanraden en waarom?
Oh ja benzine additieven
TNX Niels
Laatst gewijzigd door Marc R op 11 aug 2007, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Busje injectorreiniger van Wynns. Heb het laatst 2 x gebruikt en in het begin komt er toch een hoop grijze rook uit de uitlaat. Verder hoor je na een tijdje je injectoren weer.
Wel gebruiken zoals voorgeschreven, dus 1 busje erin en dan voltanken. Maak je de verhouding benzine/reiniger te geconcentreerd dan reinigt dat spul ook je tank en dergelijke en komt er juist vuil in je injector die dan gaat lekken oid.
Wel gebruiken zoals voorgeschreven, dus 1 busje erin en dan voltanken. Maak je de verhouding benzine/reiniger te geconcentreerd dan reinigt dat spul ook je tank en dergelijke en komt er juist vuil in je injector die dan gaat lekken oid.
- Paul Broere
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
- Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
additief bij olie doen ben ik ook TEGEN.
Ik gebruik wel af en toe (bij een kleine beurt) een flesje wynns injector clean. De auto gaat net iets soepeler en zuiniger lopen (net alsof je zojuist een flinke trip door duitsland hebt gemaakt, hetzelfde effect.
Gebruik wel altijd een spul dat ik bij de OUDE olie gooi, 15 minuten draaien.
De oude olie wordt iets dunner, en vuil wordt losgeweekt.
Al het losgeweekte vuil komt uit de motor, en er blijft minder olie achter in de motor omdat de olie iets dunner is geworden (je moet er niet mee rijden).
Dan nieuwe olie erin: deze zal schoner blijven! En omdat de motor gereinigd is zijn alle olie-kanalen weer goed open.
Heb het meerdere malen bij meerdere auto's geprobeerd. Altijd is het goed gegaan, ook op langere termijn.
Ik gebruik wel af en toe (bij een kleine beurt) een flesje wynns injector clean. De auto gaat net iets soepeler en zuiniger lopen (net alsof je zojuist een flinke trip door duitsland hebt gemaakt, hetzelfde effect.
Gebruik wel altijd een spul dat ik bij de OUDE olie gooi, 15 minuten draaien.
De oude olie wordt iets dunner, en vuil wordt losgeweekt.
Al het losgeweekte vuil komt uit de motor, en er blijft minder olie achter in de motor omdat de olie iets dunner is geworden (je moet er niet mee rijden).
Dan nieuwe olie erin: deze zal schoner blijven! En omdat de motor gereinigd is zijn alle olie-kanalen weer goed open.
Heb het meerdere malen bij meerdere auto's geprobeerd. Altijd is het goed gegaan, ook op langere termijn.
- Elmar
- Berichten: 4518
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Ik heb pas bij zowel de M3 als de Viper de olie ververst. Ipv olie aftappen en gelijk bijvullen, heb ik de aftap plug dicht gedraaid en de volgende dag weer ge-opend. Kwam bij beide bijna nog een halve liter oude olie uit. Na verversen was de nieuwe olie na het starten en weer peilen, beduidend lichter van kleur dan anders.
- Paul Broere
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
- Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
moet je wel de tijd hebben, maar een goede manier!
Ik heb bij mij de auto ook wel bijna een half uur laten uitlekken.
Ik kocht mijn auto met verse olie, maar de garage gebruikt naar mijn zin geen goede olie.
Ik heb het dus na 1000 weer ververst, dan is er dus in 1000km 2x ververst,
de auto liep al merkbaar iets stiller (=soepeler) nadat ik mijn olie erin had gedaan. (garage gebruikt "normale" 10w40, ik gebruik castrol 0w40)
oliepeilen wordt wel erg lastig nu (niet te zien op peilstok)
Ik heb bij mij de auto ook wel bijna een half uur laten uitlekken.
Ik kocht mijn auto met verse olie, maar de garage gebruikt naar mijn zin geen goede olie.
Ik heb het dus na 1000 weer ververst, dan is er dus in 1000km 2x ververst,
de auto liep al merkbaar iets stiller (=soepeler) nadat ik mijn olie erin had gedaan. (garage gebruikt "normale" 10w40, ik gebruik castrol 0w40)
oliepeilen wordt wel erg lastig nu (niet te zien op peilstok)
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Dat is veel. Ik laat hem goed uitlekken en hou zowiezo een korte interval aan.Elmar schreef:Ik heb pas bij zowel de M3 als de Viper de olie ververst. Ipv olie aftappen en gelijk bijvullen, heb ik de aftap plug dicht gedraaid en de volgende dag weer ge-opend. Kwam bij beide bijna nog een halve liter oude olie uit. Na verversen was de nieuwe olie na het starten en weer peilen, beduidend lichter van kleur dan anders.
Ik kan hem niet een dag laten staan.
- frank de jonge
- Berichten: 9717
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
- frank de jonge
- Berichten: 9717
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Af en toe doe ik er ook wat reiniger bij de brandstof. Meestal Valvoline. Ik weet niet of het helpt. Het wordt ook redelijk vaak dor garagebedrijven gebruikt. Na wat zoeken op het internet lees je ook wat positieve berichten over deze chemische reiniging.
Bij de oude diesels werd vaak een halve/hele liter motorolie toegevoegd voor de smering. Ook bij vrachtwagens. Dit heb ik ook een aantal keren gedaan bij een 2.5TDI.
Laatst las ik een topic over 2T olie toe te voegen aan een moderne diesel. Ik heb al een een liter en zal binnenkort expirementen bij de TDI van mijn vader.
Bij de oude diesels werd vaak een halve/hele liter motorolie toegevoegd voor de smering. Ook bij vrachtwagens. Dit heb ik ook een aantal keren gedaan bij een 2.5TDI.
Laatst las ik een topic over 2T olie toe te voegen aan een moderne diesel. Ik heb al een een liter en zal binnenkort expirementen bij de TDI van mijn vader.
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Schoonmaak additieven.
Meer dan 10 jaar later dezelfde vraag: is brandstof additief nuttig? Zo ja, voor welke leeftijd/km stand auto's? Ook mijn BMW uit 2017 met 85K bijvoorbeeld? Mijn Peugeot dealer adviseert het voor 25 euro voor onze 208 uit 2013 met 48K op de teller.
Als je vaak/altijd premium brandstoffen tankt, heeft het dan geen zin of toch nog wel?
Als je vaak/altijd premium brandstoffen tankt, heeft het dan geen zin of toch nog wel?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Schoonmaak additieven.
Het heeft zeker wel zin. Wellicht wat minder als je bijvoorbeeld altijd V-power of Ultimate tankt.
Tank je gewoon 95 (wat 90% van de autobezitters doet) dan heeft het zeker zin.
Er zijn ook additieven die koolafzetting op de kleppen tegen gaan.
Wij doen het ook bij iedere onderhoudsbeurt. Tuurlijk is het extra omzet maar het heeft zeker wel nut.
Tank je gewoon 95 (wat 90% van de autobezitters doet) dan heeft het zeker zin.
Er zijn ook additieven die koolafzetting op de kleppen tegen gaan.
Wij doen het ook bij iedere onderhoudsbeurt. Tuurlijk is het extra omzet maar het heeft zeker wel nut.
-
- Berichten: 512
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Schoonmaak additieven.
Welke additieven gebruiken jullie zoal bij een onderhoudsbeurt dan?
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Schoonmaak additieven.
Merci, baat het niet dan schaadt het niet, welk merk kan ik het beste (online) bestellen?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Schoonmaak additieven.
Wij gebruiken toevoegingen in het brandstofsysteem. Bij jonge auto’s een reiniger ivm E10 en de oudere auto’s een combi van reiniger van het brandstofsysteem en een reiniger voor kleppen etc.
Die laatste is preventief en lost geen problemen op. Dat moet wel duidelijk zijn.
- Rolf205
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Schoonmaak additieven.
Bij moderne direct ingespoten benzine motoren gaat dat kleppenverhaal niet meer op aan de inlaatkant, omdat de benzine daar niet meer langs komt. En dat zijn meestal de kleppen die vervuilen ivm egr etc, zoals bij de 208 van veejay.Martin van der Zwaard schreef: ↑03 feb 2022, 20:18 Het heeft zeker wel zin. Wellicht wat minder als je bijvoorbeeld altijd V-power of Ultimate tankt.
Tank je gewoon 95 (wat 90% van de autobezitters doet) dan heeft het zeker zin.
Er zijn ook additieven die koolafzetting op de kleppen tegen gaan.
Wij doen het ook bij iedere onderhoudsbeurt. Tuurlijk is het extra omzet maar het heeft zeker wel nut.
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Schoonmaak additieven.
Hoi Rolf, dus de BMW heeft het niet nodig maar de Peugeot 208 liever wel?
- Rolf205
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Schoonmaak additieven.
Nee, je hebt een direct ingespoten benzinemotor in de 208 (van BMW) en je inlaatkleppen vervuilen, maar een benzineadditief gaat per definitie daarvoor niet helpen, omdat de benzine niet meer langs de kleppen komt. Indirect ingespoten motoren spuiten de benzine voor de kleppen in de inlaat. Dan werkt het wel. Nu houdt het alleen de injectoren schoon.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Schoonmaak additieven.
Klopt. Ik was even in de war.
Ik bedoelde Valve Cleaner maar dat laat je via de inlaat de motor in gaan ipv dmv door de benzine.
Die additieven die ik bedoel zijn tegen aanslag en vocht in je brandstofsysteem en injectoren.
Ik bedoelde Valve Cleaner maar dat laat je via de inlaat de motor in gaan ipv dmv door de benzine.
Die additieven die ik bedoel zijn tegen aanslag en vocht in je brandstofsysteem en injectoren.
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Schoonmaak additieven.
Okay, dus dat kleppen gedeelte dat moet je eigenlijk walnutblasten om echt weer goed te krijgen (bij moderne auto's)?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Schoonmaak additieven.
Als de vervuiling al wat meer is wel ja. Dan zou je daarna preventief eens in de zoveel tijd een valve cleaner kunnen gebruiken.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Schoonmaak additieven.
Bij mijn 125d ook altijd wyn bij iedere beurt er in (wel diesel). Alles om de injectoren goed te houden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten