hulp gevraagd
- Edwin van der Velden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
hulp gevraagd
Hoi,
ik heb sinds vorige week een 325i touring van 1989. Nu wil ik deze auto gaan prepareren voor het circuit/drift werk.
Graag tip's wat er zoal aangepast moet worden.
ik heb sinds vorige week een 325i touring van 1989. Nu wil ik deze auto gaan prepareren voor het circuit/drift werk.
Graag tip's wat er zoal aangepast moet worden.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Circuit of driften, zit nogal wat verschil in namelijk?
Must-haves:
Sperdiff ("Driften met sper is voor homo's" - Cav )
Oliekoeler
Paar setjes velgen met banden
Gewenste upgrades:
Remmen (is het vijfgaats? Dan zou ik er E36 M3 remmen onder flansen, remt als een gek en is een relatief goedkope upgrade)
Onderstel (is her en der wel wat goeds van marktplaats of speurders af te plukken)
Sportstuurtje (vind die standaard hoepel echt 3x niks), eventueel met naafverlenger.
Naar eigen inzicht:
Rolkooi (van €300 - €3000, hoe gek je het wil maken)
Kuipjes (altijd nieuw kopen, 'moet' je na een crash namelijk weggooien i.v.m. mogelijke haarscheurtjes en dat kun je bij tweedehands kopen niet beoordelen)
Vier- of zespuntsgordels (ook nieuw kopen, zelfde verhaal als hierboven)
Isolatie eruit (herriebak ik de gloria, maar wel lichter en racy gevoel)
Zoiets?
Must-haves:
Sperdiff ("Driften met sper is voor homo's" - Cav )
Oliekoeler
Paar setjes velgen met banden
Gewenste upgrades:
Remmen (is het vijfgaats? Dan zou ik er E36 M3 remmen onder flansen, remt als een gek en is een relatief goedkope upgrade)
Onderstel (is her en der wel wat goeds van marktplaats of speurders af te plukken)
Sportstuurtje (vind die standaard hoepel echt 3x niks), eventueel met naafverlenger.
Naar eigen inzicht:
Rolkooi (van €300 - €3000, hoe gek je het wil maken)
Kuipjes (altijd nieuw kopen, 'moet' je na een crash namelijk weggooien i.v.m. mogelijke haarscheurtjes en dat kun je bij tweedehands kopen niet beoordelen)
Vier- of zespuntsgordels (ook nieuw kopen, zelfde verhaal als hierboven)
Isolatie eruit (herriebak ik de gloria, maar wel lichter en racy gevoel)
Zoiets?
- Nero_Serpente
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
- Locatie: Honda Civic EJ9
- Contacteer:
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Oliekoeler en goede remmen zijn voor het race/circuitwerk, helemaal niet nodig dus.
- 2x Sparco rev kuipjes
- gordels
- 25% of 40% sperrdiff
- verlagen/iets camber opzetten
- nieuwe standaard motorsteunen (niet de vlasblom optie die ik gedaan heb, is niet lekker voor je blok en de rest)
Done....
Maareh, Ed, hoe zit het nou precies met het bestemmingsplan???
- 2x Sparco rev kuipjes
- gordels
- 25% of 40% sperrdiff
- verlagen/iets camber opzetten
- nieuwe standaard motorsteunen (niet de vlasblom optie die ik gedaan heb, is niet lekker voor je blok en de rest)
Done....
Maareh, Ed, hoe zit het nou precies met het bestemmingsplan???
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Als je nieuwe gordels en kuipjes gaat kopen zou ik bij Sandtler gaan shoppen. www.sandtler.de
Je kan daar het beste de huismerk artikelen bestellen, die komen van Sparco(stoelen) en Schroth(gordels) met een Sandtler logo erop. Als je 2 kuipjes koopt kan je daar zo 140€ op besparen.
Je kan daar het beste de huismerk artikelen bestellen, die komen van Sparco(stoelen) en Schroth(gordels) met een Sandtler logo erop. Als je 2 kuipjes koopt kan je daar zo 140€ op besparen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Heej Edwin,
Gefeliciteerd
Ten eerste zou ik de auto volledig strippen.
Negatief camber op de voorkant (kan dmv aangepaste draagarmen bij Molenaar) of door goeie camberplates. -3 graden negatief heb je minimaal nodig op een E30. Voorkomt onnodig onderstuur.
Je moet de auto dan ook gelijk verlagen (Eibach veren) en daarna uitlijnen.
Liefst zo breed mogelijke velgen (ik heb nog een paar setjes liggen). Voor bandjes zoals de Toyo T1-R of Bridgestone RE720, 195-50-15 is prima maat. Achter 15 inch Wanli 1088 geloof ik. Driften makkelijk en slijten nauwelijks. Scheelt je een hoop wissels tijdens driftdagen.
Al de accu nog niet achterin ligt, zou ik die achterin monteren.
Een goede stoel en 4 punts gordels heb je nodig voor een goed gevoel en contact met je auto. Is ook een stuk veiliger.
Stuurnaaf + deepdish stuur erin. Wat je nog moet laten doen is je stuurstang verlagen. Dit kan onder grote spanning door er wat dikke moeten tussen te plaatsen. Zit 'ie net een paar cm lager en dat is wel prettig met een racestoeltje waar je al heel laag in zit.
Rolkooi zou ik wel aanraden.
Nylon motorsteunen. Dit zorgt wel voor een stuggere ophanging, waardoor je fan niet door je radiator slaat bij gaslos/lastwisselingen omdat het het kantelen van je blok tegengaat. Mijn nylon motorsteunen komen van RS Motorsport. Er zijn vast ook anderen die dit leveren. Stalen motorsteunen raad ik je af, ivm herrie.
Luchtfilter moet je origineel laten op een E30. Blok zou ik naast een olie beurtje en bougies verder ook niets aan doen, filters wel vervangen uiteraard.
Sper kán, maar is geen must. Dat ga ik niet herhalen, zie quote Peter.
Wel is een kortere eindoverbrenging van je diff een goede optie. De motor wil daardoor sneller in toeren klimmen en vooral bij een touring (meer gewicht achter, dus meer grip op achterwielen) is dat wel makkelijk ivm het verbreken van de tractie.
Hardere ophangingsrubbers schelen ook heel veel in de directheid van je auto. Oude rubbers zijn vaak slap, en dat merk je met sturen.
Je kunt een stabi van een E30 Cabrio op de voorkant monteren, die is wat dikker en heeft het overhellen op. Je hebt al een dikke stabi achter omdat je een touring hebt.
Remschijven zou ik origineel laten. Ferrodo DS2500 blokjes doen het voor goed. Achter bijv. Textar.
Stalen remleidingen voor harder rempedaalgevoel en verminderde kans op fading. Dot 5.1 remvloeistof erin.
Bandjes voor: 2.3 bar, achter minimaal 2.8 bar.
Komt ie gaat ie WHOPPA!!
Simpele gewichtsbesparing:
Motorkap van E30 324d, die is hetzelfde als een M3, mist het frame en kun je gewoon nieuw kopen bij de BMW dealer.
Een gelaccu. Kost de wereld niet, scheelt wel een hoop kilo's.
Lexan zijruiten. Gewichtsbesparing op de juiste plek.
Her en der de flex zetten in bijv. deurframes, ongebruikte tapeindes e.d. scheelt ook weer de nodige kilo's.
Hoe minder gewicht, hoe sneller en leuker de auto wordt. Standaard remmen voldoen prima voor driften. Ik rijd ook met standaard remschijven en nog nooit problemen gehad. Vrijwel iedereen in de E30 cup doet dat.
Gefeliciteerd
Ten eerste zou ik de auto volledig strippen.
Negatief camber op de voorkant (kan dmv aangepaste draagarmen bij Molenaar) of door goeie camberplates. -3 graden negatief heb je minimaal nodig op een E30. Voorkomt onnodig onderstuur.
Je moet de auto dan ook gelijk verlagen (Eibach veren) en daarna uitlijnen.
Liefst zo breed mogelijke velgen (ik heb nog een paar setjes liggen). Voor bandjes zoals de Toyo T1-R of Bridgestone RE720, 195-50-15 is prima maat. Achter 15 inch Wanli 1088 geloof ik. Driften makkelijk en slijten nauwelijks. Scheelt je een hoop wissels tijdens driftdagen.
Al de accu nog niet achterin ligt, zou ik die achterin monteren.
Een goede stoel en 4 punts gordels heb je nodig voor een goed gevoel en contact met je auto. Is ook een stuk veiliger.
Stuurnaaf + deepdish stuur erin. Wat je nog moet laten doen is je stuurstang verlagen. Dit kan onder grote spanning door er wat dikke moeten tussen te plaatsen. Zit 'ie net een paar cm lager en dat is wel prettig met een racestoeltje waar je al heel laag in zit.
Rolkooi zou ik wel aanraden.
Nylon motorsteunen. Dit zorgt wel voor een stuggere ophanging, waardoor je fan niet door je radiator slaat bij gaslos/lastwisselingen omdat het het kantelen van je blok tegengaat. Mijn nylon motorsteunen komen van RS Motorsport. Er zijn vast ook anderen die dit leveren. Stalen motorsteunen raad ik je af, ivm herrie.
Luchtfilter moet je origineel laten op een E30. Blok zou ik naast een olie beurtje en bougies verder ook niets aan doen, filters wel vervangen uiteraard.
Sper kán, maar is geen must. Dat ga ik niet herhalen, zie quote Peter.
Wel is een kortere eindoverbrenging van je diff een goede optie. De motor wil daardoor sneller in toeren klimmen en vooral bij een touring (meer gewicht achter, dus meer grip op achterwielen) is dat wel makkelijk ivm het verbreken van de tractie.
Hardere ophangingsrubbers schelen ook heel veel in de directheid van je auto. Oude rubbers zijn vaak slap, en dat merk je met sturen.
Je kunt een stabi van een E30 Cabrio op de voorkant monteren, die is wat dikker en heeft het overhellen op. Je hebt al een dikke stabi achter omdat je een touring hebt.
Remschijven zou ik origineel laten. Ferrodo DS2500 blokjes doen het voor goed. Achter bijv. Textar.
Stalen remleidingen voor harder rempedaalgevoel en verminderde kans op fading. Dot 5.1 remvloeistof erin.
Bandjes voor: 2.3 bar, achter minimaal 2.8 bar.
Komt ie gaat ie WHOPPA!!
Simpele gewichtsbesparing:
Motorkap van E30 324d, die is hetzelfde als een M3, mist het frame en kun je gewoon nieuw kopen bij de BMW dealer.
Een gelaccu. Kost de wereld niet, scheelt wel een hoop kilo's.
Lexan zijruiten. Gewichtsbesparing op de juiste plek.
Her en der de flex zetten in bijv. deurframes, ongebruikte tapeindes e.d. scheelt ook weer de nodige kilo's.
Hoe minder gewicht, hoe sneller en leuker de auto wordt. Standaard remmen voldoen prima voor driften. Ik rijd ook met standaard remschijven en nog nooit problemen gehad. Vrijwel iedereen in de E30 cup doet dat.
- Edwin van der Velden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Hij is eventueel ook te koop.
[img:640:358]http://www.oudenniel.nl/bmw/wmb.jpg[/img]
meer info: 06-51414543
[img:640:358]http://www.oudenniel.nl/bmw/wmb.jpg[/img]
meer info: 06-51414543
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Edwin van der Velden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
- Edwin van der Velden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Teeeeringgggg....
# Met Knot...
* Edwin..... ik moest je nog bellen
# Ja man, heey, over die steesjun...
* Hij gaat voor 2250 op marktplaats, als je m wilt hebben moet je m morgenochtend komen halen, hij zit met plakband aan elkaar, teller is 3x teruggedraaid, zitten wel lekkere lederen sportsofa's in en hij verbruikt net zoveel olie als benzine
# Mooi, is die prijs voor de hele auto?
* Wat anders?
# Oke, ik neem m!
8)
# Met Knot...
* Edwin..... ik moest je nog bellen
# Ja man, heey, over die steesjun...
* Hij gaat voor 2250 op marktplaats, als je m wilt hebben moet je m morgenochtend komen halen, hij zit met plakband aan elkaar, teller is 3x teruggedraaid, zitten wel lekkere lederen sportsofa's in en hij verbruikt net zoveel olie als benzine
# Mooi, is die prijs voor de hele auto?
* Wat anders?
# Oke, ik neem m!
8)
- Edwin van der Velden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Edwin van der Velden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Thx.. maareh, ik wil ook niet meer sleutelen, ding gaat 250km door mij getest worden, en daarna wil ik een hoop advies bij elkaar zoeken en een paar k investeren om knap voor de dag te komen, aanpassingen wil ik allemaal laten doen, alleen nog een geschikt adres vinden in de buurt.Dennis Cavallino schreef: Gefeliciteerd meneer 'ik wil nooit meer sleutelen, nooit meer een E30 etc' Knot 8)
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Oke, eerst ff alles rondmaken en goedkope verzekering opzoeken, Unive zat ik altijd maar die zijn helemaal niet zo voordelig heb ik het idee.
Wil wel iets waar ik straks met de inboedel etc ook naartoe kan voor een compleet verzekeringspakket. De motor staat al los bij KNMV maar voordeliger als die verzekering (80% no claim en VRO certificaat korting etc) krijg je het niet.
Ga nu vast eens struinen op marktplaats voor onderdelen, de 320i had ik ook wat leuke spullen als de veerpootbrug voor etc maar is allemaal verkocht toen.
Wil wel iets waar ik straks met de inboedel etc ook naartoe kan voor een compleet verzekeringspakket. De motor staat al los bij KNMV maar voordeliger als die verzekering (80% no claim en VRO certificaat korting etc) krijg je het niet.
Ga nu vast eens struinen op marktplaats voor onderdelen, de 320i had ik ook wat leuke spullen als de veerpootbrug voor etc maar is allemaal verkocht toen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten