fun auto voor erbij: e36 318iS

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 31 jul 2007, 01:43

Aernoudt schreef:
Dieseltourist schreef:Ah ik zie nu pas dat de e36 318is slechts 1190 kg weegt ipv 1290 dus dat scheelt nog ruim 6 sekonden
Theoretisch zou hiermee een btg8.40 -8.45 haalbaar moeten zijn onder gunstige omstandigheden (verkeer, weer, onderstel, banden en rijder)
...
Bedoel je met semi's of op gewone straatbanden ? Een VLN rijder die naast zijn CSL ook met een 318iS op de Ring rijdt, reed ook rond de 9:30 minuut (met een gestripte auto). Vergeet niet dat het koppel maar 175NM is en da's niet gek veel op de Ring.... 8:40 op straatbanden lijkt mij lastig te realiseren.
Zijn video: http://www.leo-motorsport.de/videos/Ein ... 8.2006.wmv
8.40 met een 318is lukt alleen op semi's denk ik
Het gebrek aan koppel levert inderdaad een acceleratienadeel. In je bruikbare toerenbereik, dat bepaald wordt door je versnellingsverhoudingen, heb je tussen de 4600 en 6200 tpm tussen de 110 en 140 pk aan de krukas beschikbaar. Vergeleken met mijn tds waar in het bruikbare toerengebied (3600 - 4800 tpm) tussen de 140 en 160 pk aan de krukas beschikbaar zijn heeft de 318is ondanks het hogere rijklare gewicht van de tds (1407 kg) een acceleratienadeel van 8-9 sek op btg. Het gewichtsvoordeel bij remmen en in de bochten zou voor de 318is een voordeel van 12-13 sek op btg moeten kunnen opleveren. Omdat de tds als dagelijkse alleskunner met trekhaak, in betere tijden, wel eens in 8.42 is rondgesleurd op 12 jaar oude semi's lijkt me dat een 8.40 toch , in ieder geval theoretisch, haalbaar zou moeten zijn, waarmee ik niet wil zeggen dat je dat moet proberen te halen uiteindelijk maakt dat voor de lol van het rijden niet uit.

Het filmpje van leo-motorsport lijkt me meer een lijnendemonstratie-rondje tijdens de "Fahrertrainung" dan een serieus snel rondje daarom lijkt me de 9.36 niet echt maatgevend voor het potentieel van de 318is

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 31 jul 2007, 07:39

Tommy schreef:Hawk Hp's zijn ideaal om je velgen zwart te poedercoaten.. je krijgt het niet meer eraf ook.. ..
Gaat prima: Spuitbusje Hammerite ontvetter ! Even inspuiten, 30 minuten wachten, en met een natte spons veeg je het er zo van af :)

Het 'Leo' rondje is op semi-slicks gereden. Tevens van een kleinere dan originele maat (205/50-15 ipv 205/60-15 (scheelt 6 1/2% omtrek !)), dus meer trekkracht. Met name die Porsche rijdt wel een tijdje serieus in de weg...
Lol hebben blijft inderdaad het belangrijkst. Echt voluit gaan is iets wat ik op de Ring nooit zal doen; op een circuit als Zolder etc kun je dat (imo) wel ivm de veiligheidsvoorzieningen.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 02 aug 2007, 21:06

Auto is inmiddels bijna kaal :D
Morgenavond gaan we stoelframes lassen en gaat de acuu naar achter de bestuurdersstoel. Net ff rondje gereden; dat scheelt altijd een hoop als de auto flink is kaalgemaakt (groot deel van de bitumen zijn er ook al uit). Auto voelt altijd zoveel meer 'snappy' dan dan met interieur... Voelt erg lekker; heel licht :)

Paar fraaie foto's van afgelopen week-end op de Ring van Jochen (frozenspeed.com):

[img:400:268]http://www.bottemanne.net/e36/images/Fr ... _1201R.jpg[/img]

[img:400:268]http://www.bottemanne.net/e36/images/Fr ... _0424R.jpg[/img]

[img:400:268]http://www.bottemanne.net/e36/images/Fr ... _0053R.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10787
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 02 aug 2007, 21:21

Mooie plaatjes Aernoudt ! Was het flink aan het regenen die dag ?
Leeg is idd een stuk anders. Achterkant schuift ook veel gemakkelijker.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 02 aug 2007, 21:49

Ja, die Jochen kan aardig fotograferen ! Was inderdaad redelijk nat dat week-end: 16 van de 25 rondjes op natte baan 8)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 aug 2007, 21:55

Nice Aernoudt.

Enig idee op hoeveel totaal gewicht je uit denkt te komen?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 aug 2007, 22:02

Pracht foto's!

Michel

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 02 aug 2007, 22:04

@Bert: weet ik nog niet, probeer zo dicht mogelijk bij de 1000 kilo te komen.

Full size foto's net binnen :) (erbij gekocht, vond ze erg mooi :lol: )

[img:1280:857]http://www.bottemanne.net/e36/images/Fr ... pixels.jpg[/img]

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 02 aug 2007, 22:05


Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 03 aug 2007, 07:43

Gave foto's hoor!

Ben benieuwd hoe de auto vordert... komt ie onder de 1000kg? :)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 03 aug 2007, 07:45

Onde de 1000 kilo verwacht ik niet, dan zal er heel wat kunstof op moeten. Ik gok op rond de 1050 kilo met rolkooi straks.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 03 aug 2007, 07:48

Ja, inderdaad, met de kooi komt er ook nog weer wat gewicht bij, maar je kunt m er maar beter in hebben!

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 03 aug 2007, 08:13

1050kg zou de auto erg agiel moeten maken.

Michel

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 03 aug 2007, 08:39

Michel Pol schreef:1050kg zou de auto erg agiel moeten maken.

Michel
Zeker. Dan nog wat PK's er bij en dan wordt het nog wat :lol:

Komt nog wel een groter diff in (met de Alpina achterkant er op (meer olie, beter icm sper diff ;) )), dat kost wel een paar kilo (rond de 10) maar heeft wel veel voordeel.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 03 aug 2007, 10:51

Je maakt er toch maar weer een hoop werk van steeds hoor.. respect daarvoor!

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 03 aug 2007, 11:55

aernoudt, Hoe kom je aan die fotos van frozenspeed? Zoek ook nog fotos van mezelf maar zie alleen via de site dat ik hem moet mailen wil ik fotos van touristenfahrten kunnen zien. Dat is ook meteen het antwoord neem ik aan of mis ik een link??

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12759
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 03 aug 2007, 11:59

Knot schreef:Je maakt er toch maar weer een hoop werk van steeds hoor.. respect daarvoor!
En ook nog eens in hoog tempo! Erg leuk om te lezen steeds. 8)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 03 aug 2007, 12:34

Sjef schreef:aernoudt, Hoe kom je aan die fotos van frozenspeed? Zoek ook nog fotos van mezelf maar zie alleen via de site dat ik hem moet mailen wil ik fotos van touristenfahrten kunnen zien. Dat is ook meteen het antwoord neem ik aan of mis ik een link??
ff mailen. Naar zijn vaste klanten, mensen die regelmatig foto's kopen, stuurt hij netjes previews op. Op basis daarvan besluit je dan wat je al dan niet in vol formaat wilt kopen.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 03 aug 2007, 12:38

Martijn Koevoets schreef:
Knot schreef:Je maakt er toch maar weer een hoop werk van steeds hoor.. respect daarvoor!
En ook nog eens in hoog tempo! Erg leuk om te lezen steeds. 8)
Ik wil het liefst zo veel mogelijk rijden met een zo goed mogelijk geprepareerde auto; vandaar het tempo 8)

Leuk om te horen dat er ook mensen zijn die het kunnen waarderen; er zijn er zat die er anders over denken (nu is dat hun 'probleem', maar het is toch leuker (imo) om je hobby te delen met gelijkgestemden/geinteresseerden :D )

Vanavond de stoelen + accu + brandblusser + hoofdstroomschakelaar, evt (indien tijd), de achterschermen aanpassen (ivm gebruik e39 velgen; lees spoorverbreding), Zaterdag de Superspint uitlaat (midden en einddemper). Indien op tijd binnen is, begin volgende week spaghetti spruitstuk + race kat alvorens naar Zandvoort te komen..

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 03 aug 2007, 12:48

Bij een Supersprint vervalt de middendemper toch op een IS?
Of ben je voor de standaard sportdemper gegaan? Schiet verder aardig op.

Enuhhhh, waarom niet gewoon gelijk een snellere bimmer pakken man.. blablaa... :twisted:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 03 aug 2007, 13:54

allen schreef:Bij een Supersprint vervalt de middendemper toch op een IS?
Of ben je voor de standaard sportdemper gegaan? Schiet verder aardig op.

Enuhhhh, waarom niet gewoon gelijk een snellere bimmer pakken man.. blablaa... :twisted:
Omdat ik niet voor de race versie 'ga'; daar ga ik op 100% last mee krijgen op Zolder, dus vandaar dat ik voor de EC versie heb gekozen icm race kat en spaghetti spruitstuk.

Heel simpel: ik vind een M3 niet fijn rijden (te zwaar in de neus, behalve de CSL, maar ik houd niet van SMG en heb bovendien dat budget niet). Ik weet dat sommigen mij daaro een zijkerd vinden, maar dat boeit mij niet zo ;)

Ik vind het gevoel dat je hebt (tijdens het rijden) erg belangrijk. Met name het insturen van een bocht is voor mij cruciaal, net als de (gewichts) balans in een auto. Ultieme snelheid is niet waar ik op kick. Heb meerdere motorfietsen gehad die >300 gingen. Tevens de accelleratie die op (bijvoorbeeld) een ZX12R bijna niet te evenaren is met een auto, tenzij je auto's kunt kopen waar ik geen budget voor heb :lol:

En als ik het budget zou hebben zou ik het denk ik nog niet doen. (koop dan bijvoorbeeld liever een aantal Clio V6'en zodat ik er af en toe 1 aan barrels kan rijden, en toch door kan blijven gaan met circuit rijden 8) blijf dat super leuke karretjes vinden)

Ik denk dat met de evt ombouw naar bijna 2100 cc en een einzeldrosselklappeneinspritung systeem 8) er best vaart in de auto te krijgen zal zijn !

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 03 aug 2007, 14:06

Zit je maar te narren hoor! Heb ik zelf een zespitter e36? :lol:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 03 aug 2007, 17:43

hmm iets van M47 krukas met 6 cyl zuigers?
Met alleen een M47 kruk kom je op 2046 cc ofzo toch?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 03 aug 2007, 20:40

Ach ja iedereen kiest een auto om zijn eigen reden.

Ik moet alleen eens een spoedcursusje snel raceauto's bouwen doen bij jouw, ik zit al 4 weken alleen in het interieur te klooien en jij bent na een week al bijna klaar :lol:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 03 aug 2007, 20:44

Je zou ook een S14 motor kunnen overwegen, standaard al 195/200 of 215/220pk, en verder veel uit te halen. Wat voor jou wellicht een leuke auto is om op te speuren is een 320is ofwel de Ital M3 2.0 s14 motor in normale e30 koets.

Ik begrijp je verhaal van balans en niet zwaar in de neus maar al te goed.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 10 gasten