Pagina 1 van 1
Ford Focus 1.8 16v Trend 115pk
Geplaatst: 10 jul 2007, 12:05
door Knot
De focus stond altijd al bekend om zn goede onderstel.
Bedacht nu dat deze auto ook wel eens een goede combinatie van woon/werk en een rondje Nordschleife kon zijn.
Iemand meer info hoe deze auto het doet wanneer je een trackday pakt, of ervaringen uit het verleden.
Houden de remmen het een beetje of is de auto te zwaar met zn 1195kg?
Geplaatst: 10 jul 2007, 12:26
door Knot
Zelf alvast wat gevonden:
- Achterwiellagers zijn bekende kwalen van de Focus door de licht meesturende multi-link achterwielophanging.
- Roest bij kitranden op een portier en de achterklep, later ook onder de buitenspiegel en net onder de c-stijl. Ford geeft 12 jaar garantie op roesten van binnenuit, maar dan moet de auto wel volledig volgens het boekje zijn onderhouden. Een beurt gemist en de garantie vervalt! Met name bij auto’s ouder dan 6 jaar die niet zoveel kilometers hebben gereden kan dit voorkomen.
Neem hier geen genoegen mee, het betreft een productiefout die Ford inmiddels heeft erkend en die bij meer Ford modellen uit de periode 2000-2001 voorkomt (ook Mondeo).
Geplaatst: 10 jul 2007, 12:40
door RVV
Nieuwe of oude model dit ?
Geplaatst: 10 jul 2007, 12:42
door Knot
Rico v Velzen schreef:Nieuwe of oude model dit ?
Kijk naar 2001-2003 modellen, heb een 02-2002 op het oog met slechts 28dkm gelopen.
Geplaatst: 10 jul 2007, 13:43
door Ti-Tourist (Erik)
Wij hadden er thuis eentje. Op zich super fijn sturende auto. Omdat alles verstelbaar is, kon iedereen een goede positie achter het stuur vinden. Door het gebogen dak, is achterin zitten echt zwaar waardeloos als je langer bent dan 1.60. Je moet dan de hele rit met je hoofd naar 1 kant zitten en dat gaat na 30 min al behoorlijk vervelen. Of het een algemene kwaal is, weet ik niet, maar we hebben 3 waterpompen in de auto gehad binnen 70K. Was iets raars mee. Garage kon het nooit vinden. Verder geen gekke dingen.
Geplaatst: 10 jul 2007, 13:45
door RVV
Heb verder geen mening over het rijden.. maar wat me wel opvalt... is dat ie nog zo modern oogt..
Zag vorige week een met xx- kenteken... verduld dacht ik da's 1998 ! Gewoon dik 9 jaar oud en een fris uiterlijk..
Geplaatst: 10 jul 2007, 20:47
door Knot
Erik, heb ik meer over gelezen de waterpompen, ik hou dat in de gaten, waterpomp, wiellagers achter en roest bij spiegels/achterdeuren en achterklep.
Rico, inderdaad, vandaar dat ik m ook meeneem naast de civic/celica als dagelijkse/trackday combinatieauto.
De 2.0 16v heeft 130pk en 178nm koppel, de 1.8 16v doet 115pk en 160nm koppel maar toch lees ik veel dat men de 1800 lekkerder vind rijden, combinatie met de versnellingbak is dat veelal.
Wel jammer dat de auto standaard op 195/60/15 staat, en dan lees je dat het een strak sturende auto is. Denk dat je er goed aan doet er een bilstein onderstel onder te zetten (of vergelijkbaar met iets als een B12 tuning kit, dempers en veren) en 225/45/17 velgen/rubber.
Geplaatst: 10 jul 2007, 22:17
door Knot
http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... eitung.htm
Staat dat de B12 tuning kit alleen voor de Focus II is, maar zou deze niet ook op de Focus I (1998-2003) passen?
Geplaatst: 10 jul 2007, 22:39
door Fabian
Fijne rijdersauto met bijzonder weinig technische problemen. Aan een Focus koop je altijd een goede auto.
En op de Ring ligt een standaard Focus ook prima kan ik je melden!

Geplaatst: 10 jul 2007, 22:42
door Jan Visser
Ik denk dat die Focus 1.8 te traag is Rody. De versnellingen zijn echt veeeeeeeeeels te lang en de 2.0 krijg je al amper over de 200 op de teller. Rijden doen ze echter wel goed en een paar andere veren met dempers zal wonderen doen in combinatie met groter en breder rubber. Verder gaat er ook nog wel eens wat stuk met de distributie. Een spanrol die stukgaat en daardoor een te slappe distributieriem met als gevolg een hand vol kromme kleppen heb ik al eens gezien en het schijnt vaker voor te komen. Verder is roest een echte Ford kwaal aan het worden. Zelfs het Mondeo model tot en met 2007 ontkomt er niet aan.
Geplaatst: 10 jul 2007, 22:51
door Knot
Jan, bedankt!
Las wel over de multieriem, achterwiellagers en roest (maar 12 jaar garantie mits dealeronderhouden)... maar vervelend inderdaad. Kan altijd een blokje om met de 1.8 maar als ik het zo hoor niet veel soeps dus?
Heb een hele tijd terug eens in een 1.6 16v gereden maar kan me dat niet meer zo goed herinneren.
Geplaatst: 10 jul 2007, 23:47
door Jan Visser
Knot schreef:Heb een hele tijd terug eens in een 1.6 16v gereden maar kan me dat niet meer zo goed herinneren.
Vast wel dat ie niet vooruit te branden was haha.
Maar de spanner van de multiriem will idd ook nog wel de geest geven. Breekt gewoon af zonder reden!!
Behalve de punten die al genoemd zijn is een Focus bvengemiddeld betrouwbare auto en dus een redelijk safe aankoop. Ik zou gewoon eens proefrijden en kijken of de 1.8 niet te traag is.
Geplaatst: 11 jul 2007, 07:43
door HSR
Focus ST170 niks? Heeft een pittig blokje, leuke basis voor wat jij zoekt, lijkt me.
Mogelijk zijn de St170's nog aardig aan de prijs?
Geplaatst: 11 jul 2007, 09:45
door Knot
Hugo, ik geef liever 5k uit dan 10k zegmaar en de auto moet zo jong mogelijk zijn.
Vervelend van dat spanrol/multieriem probleem, had er eigenlijk nog niets over gelezen. Is dat alleen bij trappen/hoge belasting dan?
Roest wordt gerepareerd, 12 jaar garantie, alleen moet je dan alle beurten gestempeld hebben bij de dealer. Achterwiellagertje zijn ook geen mega kosten als dat richting een ton eens eraan komt.
Deze auto was mijn oog op gevallen, mede door de leeftijd en de lage kmstand.
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 0&cache=no
En hoofdzaak blijft dagelijks gebruik met afentoe eens een avondje zandvoort of een paar ritjes Nordschleife.
Kan nooit minder soepel rijden dan een Civic vtec-e met nog minder koppel lijkt me.
Power is leuk, maar dat kost meer geld en verbruikt meer in dagelijkse ritjes/file.
Geplaatst: 11 jul 2007, 10:48
door Arthur
Dan is dit leuker.
Wel ietsie duurder maar met een 2.0 erin en een leuke uitvoering km's en bj.
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 4&cache=no
Geplaatst: 11 jul 2007, 10:50
door Arthur
Geplaatst: 11 jul 2007, 13:53
door Knot
Arthur, bedankt voor het meedenken maar wist je inmiddels nog niet dat ik een onwijze hekel aan 5deurs auto's heb?
Maar de Focus van vanochtend was niks, hoop krassen en schades rondom, viel te repareren maar dan niet de 1750 euro korting waar ze mee stunten.. tsja, was te verwachten maar zo kan ik het ook. Moet ook niks meer uit de buurt van DenHaag voortaan, wat een troep voor de hoofdprijs zeg.
Geplaatst: 12 jul 2007, 00:40
door Arthur
Knot schreef:Arthur, bedankt voor het meedenken maar wist je inmiddels nog niet dat ik een onwijze hekel aan 5deurs auto's heb?
[img:31:23]
http://www.seat-online.nl/Smileys/seat-online/boos.gif[/img]
Ik heb nog een foto waar je in een 5-drs zit... Een Focus nog wel
Staat er tussen die 2 liters ook niet iets bruikbaars verder?
Geplaatst: 12 jul 2007, 10:55
door Harrie
Jan Visser schreef:Ik denk dat die Focus 1.8 te traag is Rody. De versnellingen zijn echt veeeeeeeeeels te lang en de 2.0 krijg je al amper over de 200 op de teller. Rijden doen ze echter wel goed en een paar andere veren met dempers zal wonderen doen in combinatie met groter en breder rubber. Verder gaat er ook nog wel eens wat stuk met de distributie. Een spanrol die stukgaat en daardoor een te slappe distributieriem met als gevolg een hand vol kromme kleppen heb ik al eens gezien en het schijnt vaker voor te komen. Verder is roest een echte Ford kwaal aan het worden. Zelfs het Mondeo model tot en met 2007 ontkomt er niet aan.
Schakel dan eens een versnelling verder. Naar zijn 5 bv. Dik 200 is met een 2.0 en ook 1.8 zonder problemen mogelijk hoor. Een lekker blokje moet tegen de 215 op de teller kunnen lopen.
Roest onder de deuren is alleen bij de eerste serie FocusI. Het is een bekend probleem en is na een paar jaar verholpen. Als je een goed onderhouden auto hebt is dit zelfs geen probleem. Trek de deur maar open en kijk even tegen de onderkant van de deuren. Als daar geregeld met wassen een handschoen overheen is gehaald is roest daar nagenoeg uitgesloten.
Roest op de achterklep is ook een bekend probleem. dat lag aan de strip die boven de kentekenplaat zit. Ook daar is een modificatie voor gekomen.
Motorisch ken ik er geen enkele die 200.000 km niet zonder problemen gehaald hebben, mits regulier onderhoud is gedaan.
Als je niets aan het onderstel wil doen neem dan een trend. Die stuurt net iets strakker. Een paar 17" eronder en hij stuurt snaarstrak. Zeker in vergelijk met iedere andere hatch.
1.8 of 2.0? Hmm...de tuningsmogelijkheden schijnen voor de 1.8 beter te zijn. De 2.0 loopt ook probleemloos en is wel degelijk sneller dan een 1.8.
Het enige probleem vind ik de ventilatie in die auto's. Kijk ook even naar de voormatten. Verkeerde bezuiniging kan wel eens lijden tot het niet goed installeren van de pollenfilter (nieuwe pakking word dan achterwege gelaten) waardoor de matten voor goed nat kunnen worden. Een muffe auto is het gevolg.
Geplaatst: 12 jul 2007, 14:28
door Knot
Bruikbare info, bedankt!
Geplaatst: 12 jul 2007, 20:56
door InjectTheVenom
1.8? 2.0? Waarom doen we het niet gewoon ZO :twisted:
http://www.fast-autos.net/vehicles/Ford ... 8_Concept/