Verbruik zware motor vs. wagen

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Verbruik zware motor vs. wagen

Bericht door Jelmer850i » 07 jul 2007, 13:19

Wat is nou het echte verschil qua verbruik.
Vaak wordt verteld dat motoren zuinig zijn.
Echter vertelde mijn oom laatst dat hij bij redelijk door rijden ook 1:10 rijdt met zijn FJR1300. Ok, een wagen met dezelfde prestaties neemt wel 1:4 oid, maar ik had verwacht dat zo'n motor +/- 1:15 zou rijden, zeker gezien gewicht en dit in verhouding tot een auto.

M.a.w. wat is het verbruik van je motor?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 07 jul 2007, 14:12

Mijn ervaringen:

Yamaha FJ1200, zware moter uit jaren 80-90, brandstofverbruik was toen geen issue zeg maar. -> 1:12 ofzo.

Honda FJBS600 moterscooter. Scooter specifiek voor woon-werk verkeer, injectie, etc. Modern ding dus. 1:18 gemiddeld. Als je je best doet 1:20

Honda Dylan 150. 150cc moterscootertje. Max 110 en is niet leuk als je op de snelweg een vrachtauto wilt inhalen. Erg leuk ding voor binnendoor maar kan je eigenlijk geen motorfiets/scooter noemen. Meer een snelle bromfiets. 1:25 gemiddeld.

Kortom als je met niet top of the line (FJR1300 etc.) aankomt en een redelijke rijstijl er op na houdt zit je ergens rond de 1:15 - 1:20 max.


Mark.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Bericht door Fabian » 07 jul 2007, 14:19

Mijn 600cc-tje gebruikt op het circuit 1:10. Op de weg heb ik er eigenlijk geen idee van, daar kom ik nooit. Maar 1:17 moet mogelijk zijn denk ik.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 07 jul 2007, 15:04

Varieert een beetje tussen de 1:14 - 1:17. Eerste bij vrij vlot rijden, laatste bij "toeren".

Op het circuit gaat het ook naar 1:10 of slechter.

998cc trouwens.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 07 jul 2007, 15:18

Wat zijn auto's dan in verhouding zuinig niet? :lol:
Valt me nog ietswat tegen! Ik had persoonlijk verwacht dat zo'n fiets wel verder kam op een liter.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 07 jul 2007, 18:23

1 cilinder 650cc Supermotard:
Rondje Rhenen met nog 2 SM's 1:15
Rondje Rhenen alleen 1:12
Knallen in de Pyreneeën 1:20

Albèrt
Berichten: 212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:49
Locatie: Yamaha R1 50th Anniversary

Bericht door Albèrt » 07 jul 2007, 19:01

Mijn FJR 1300 rijdt woon-werkverkeer 1:17

R1 geen idee, openbare weg gok ik 1:12 en circuit beneden de 1:10.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 07 jul 2007, 20:20

De BMW GS van m'n pa deed 1 op 17 geloof ik. 1200 cc's.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 07 jul 2007, 21:38

TL1000S: 1 op 16 :wink:

Ik vind motorfietsen toch wel zuinig hoor en enkele daar gelaten :wink: Op het circuit zal het aardig richting de 1 op 10 gaan maar dat is ook alleen remmen en accelereren 8)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 08 jul 2007, 10:22

Jelmer850i schreef:Wat zijn auto's dan in verhouding zuinig niet? :lol:
Valt me nog ietswat tegen! Ik had persoonlijk verwacht dat zo'n fiets wel verder kam op een liter.
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt.

In 80% van de gevallen** is een motor minstens 50% zuiniger dan een auto. En misschien nog wel meer. :wink:

** Eén persoon per auto en geen noodzaak iets mee te nemen wat je niet ook op een motor kunt meenemen.

Praktijkgeval: Woon werk verkeer met mijn auto kost me ca. 80 euro / week (1x tanken). Als ik dat met de motor doe moet ik 2x tanken, maar wel voor minder dan 20 euro per keer. Stel dat ik het hele jaar alleen maar woon-werk verkeer doe, scheelt het me dus 1800 euro per jaar.

Edit: Bedacht me net dat ik met de motor meestal ook 10-15 min sneller ben (hangt van de file's af). Scheelt per jaar ook meer dan 100 uur :)

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 08 jul 2007, 10:56

Nieuwste type R1 kleine 180pk met 2 man er op naar Assen, 1 op 18... Bij continue knallen doet de motor +- 1 op 10.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 16 aug 2007, 10:52

Mijn Yamaha XJR 1200 (240 kilo ofzo), verbruikt ongeveer 1 op 12.. en met doortrappen iets van 1 op 9 ofzo.

Er zijn ook motoren die 1 op 30 halen met rustig rijden... maar ja dat zijn niet echt de snellere motoren.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 aug 2007, 11:15

Fireblade doet alleen erop 1:20 als je m op 110 in 6 houdt, daarna gaat ie duurder lopen.

BMW R1200RT loopt wel netjes 1:20 bij 130 op de snelweg.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Bericht door Wouter81 » 16 aug 2007, 11:33

Motor draait ook heel veel toeren he, soms wel 10.000 tot 15.000 toeren. Dan zuipt alles

Op het circuit reed ik meestal 1 op 8/9, op de weg ergens rond de 1 op 14.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten