Houtense Rotarally 2007 (Titel met succes verdedigd!)

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Houtense Rotarally 2007 (Titel met succes verdedigd!)

Bericht door Dennis Cavallino » 01 jul 2007, 20:39

[img:800:533]http://img267.imageshack.us/img267/1717/img9770ch5.jpg[/img]

De Houtense Rotarally 2007 was weer een superdag in de prachtige omgeving van Houten. Mooi weer, een heel divers deelnemersveld met schitterende auto's, gezellige en enthousiaste mensen bij de organisatie. Iedereen wist nog wie wij waren en ik heb eigenlijk alleen maar positieve opmerkingen gehoord, hetgeen de druk op ons, nu met startnummer 1, flink verhoogde. Er werd kennelijk nogal wat van ons verwacht sinds de overwinning van vorig jaar. Ook kregen we veel complimenten voor ons verslag van vorig jaar. Dat heeft blijkbaar nogal wat mensen geïnspireerd om (wederom) deel te nemen. Reden genoeg dus, om nu weer in de pen te klimmen. Met een bijna verdubbeld deelnemersveld, mag de Rotary Club Houten Castellum zich op de borst slaan, dit is een verdiend succes!

Ruud Bosch en ik hadden het eerlijk gezegd niet verwacht dat we onze titel met succes hadden kunnen verdedigen. Zelfs niet aan het eind van de dag. Ondanks dat het vooral 's ochtends voor ons gevoel heel lekker ging, was er twijfel bij Ruud en mijzelf. 's Middags zaten er toch wat punten in waar we op het verkeerde been zijn gezet door de uitzetter. En we hoorden van mensen die deels met ons opreden, Gisella de Groot en Fred van Lingen (van de Alfa's), dat zij deze punten wel goed hadden gereden. We hadden dus verwacht dat zij wel zouden winnen uiteindelijk. Zij werden uiteindelijk 5e en wij eerste, echt een verrassing. Er was vorig jaar kennelijk geen sprake van beginnersgeluk.

's Avonds, voor de uitslag, hebben we heerlijk met ze gegeten. Joke, de vrouw van Fred was er ook bij en dat was reuze gezellig. Geen omhooggevallen mensen met poeha, die 2 Manta rijders te min vinden (zoals een aantal anderen vorig jaar...), maar lekkere nuchtere mensen met een mooie kijk op al het goede in het leven. Erg gelachen met zijn allen. Volgend jaar moeten wij erg ons best doen om ze voor te blijven in de ranglijst, maar de gezelligheid zal er niet minder door worden. Wat een gave hobby en 'sport' is dit toch? Concurrentie is niet per definitie moordend gelukkig!

Over concurrentie gesproken, de Volvo p1800 equipe van Frans en Mieke van Bueren reed 's ochtends veel op met ons en die maakten ook wat foutjes, want we zagen ze af en toe in de verkeerde richting rijden en even later kwamen zij ons weer voorbij toen ik Ruud verkeerd instrueerde. Zo kwamen elkaar vaak tegen en hadden wij het idee dat ze ook lekker op dreef waren, daarom zijn ze uiteindelijk als 2e gefinisht. De manier van rijden was af en toe een beetje onvoorspelbaar van Frans, soms stapvoets, soms vol over drempels waarbij de Volvo bijna los kwam. Regelmatig ging de p1800 over de wegen alsof Colin McRae achter het stuur zat. Hoezo, Volvo's zijn geen sportieve auto's? Zonde dat ze 's ochtends al vlak na de start schade reden. Gelukkig de eerste schade in 10 jaar, dus ze konden er nog wel om lachen.

Ruud en ik hebben lekker gereden, de samenwerking ging weer goed. Een week eerder reden we de 7 uren van Emmeloord, daar werden we 9e. Een leuke opwarmer voor deze rally. Bij twijfel hebben we rustig de tijd genomen om uit te zoeken wat nu precies de bedoeling was. Soms hadden we het goed en af en toe hebben we verkeerd gegokt als we er niet uitkwamen, bleek achteraf van uitzetter Fred Hak. Fred heeft ons afgelopen jaar geholpen met het organiseren van een rally/kaartleescursus. En gelukkig heeft hij nog niet al zijn trucjes prijsgegeven daarbij, want in deze rotarally hebben wij weer een hoop geleerd.

Wel zijn er in onze strafpunten nog een paar zaken discutabel. Zo reden we op de weg van Werkhoven naar Cothen over de parallelbaan. En aan de oostkant van die weg was de 'grens', die we moesten benaderen. Omdat ik in dit gebied ben opgegroeid, wist ik dat er halverwege die weg een gat in de heg zat om de oostelijker gelegen hoofdrijbaan ernaast op te rijden. De grote weg naast de parallelweg was dus dichterbij de grens. Op de kaart stond dit gat ook duidelijk aangegeven. Toch bleek dat achteraf fout, we hadden volgens de uitleg de letter L op de parallelrijbaan moeten ophalen. In onze ogen is dat onjuist.

Waar we ook strafpunten voor hebben gekregen is onze tijd in het 2e traject. Er was geen TC1 (TijdControle 1), dus zijn we op tijd begonnen met ons traject bij punt 'A'. Na een paar kilometer stond er een GTC (GeheimeTijdControle). De beste man bij deze post schreef de werkelijke doorkomsttijd op in het vakje 'TC1'. Een tijd die 7 minuten later was dan onze ideaaltijd die wij bij TC1 hadden moeten hebben. Dus wij hebben aan de hand van die 7 minuten bij al onze ideaaltijden 7 minuten opgeteld in de trajecten tot aan de lunch. Dit hoor je dan namelijk te doen.

Hier hebben we in het eindresultaat 7 minuten straftijd voor gekregen. Dat is erg stom en in onze ogen, zeker niet onze fout. Maar goed, we hebben gewonnen, anders hadden we wel een protest ingediend. Die GTC had niet als TC1 moeten worden ingevuld. Details.

De rally is wel enorm gegroeid dankzij organisatie. Alle topelementen uit de editie van 2006 zaten er nog in, maar er zijn tevens wat verbeteringen doorgevoerd. De finish in het Oude Dorp van Houten was nu omgetoverd tot een heuse happening, door het plein daadwerkelijk op te rijden via een rijplank en daar de tijdkaarten in te leveren en champagne in ontvangst te nemen. Leuk voor alle betrokkenen en het massaal toegestroomde publiek. De start was gelukkig nog hetzelfde, bij Alfa Romeo dealer Sam van Lingen werd er gestart van onder de bekende startboog. Zulke elementen geven deze dag extra cachet.

[img:800:533]http://img234.imageshack.us/img234/1088/img9709jb1.jpg[/img]

Ook vonden wij dat de Sportklassen en Toerklasse dit jaar goed van elkaar waren gescheiden. Vorig jaar reed alles en iedereen door elkaar, wat bij ons voor irritatie zorgde omdat we bijvoorbeeld na de lunch niet op tijd konden vertrekken. Dit jaar was dit heel goed geregeld, behalve in de middag toen de deelnemers in de sportklasse allemaal 30 tot zelfs 45 minuten te vroeg bij een TC kwamen en daarna een chaos ontstond doordat alle toerklasse deelnemers opeens op hetzelfde tijdsschema kwamen en ons in de weg rijden. Dat had beter en duidelijker gekund. Wellicht had ons traject wat langer kunnen zijn, want iedereen vond dat toch wel vrij makkelijk. 15 kilometer erbij was binnen het tijdsschema wel mogelijk geweest.

Het traject erna was heel spannend. Door de vele toerklassers die ons in de weg reden en het krappe tijdsschema die wij opeens kregen, was het inhalen geblazen. Ruud reageerde acuut op mijn opmerking toen we in mijn ogen iets te lang achter wat andere (toer)deelnemers bleven hangen. Door ze in te halen en niet meer van het gas te gaan tot we weer bij de volgende groepjes auto's kwamen maakten we veel tijd goed. Dit was een puntenvrije route en net als vorig jaar stonden er een aantal punten precies onderaan een dijk of afslag. Wij waren hier weer erg alert op. Doordat de langzame deelnemers voor ons zagen dat wij (de nummer 1 auto was bij iedereen inmiddels bekend!) de dijk afreden stopten zij allemaal bovenaan de dijk, zodat wij er aan de andere kant via de oprit voorbij konden. Dit was echt gaaf. Als iemand dit gefilmd zou hebben, dan hadden het prachtige beelden kunnen zijn, die geen regisseur zou kunnen bedenken. Zulke acties geven een kick en voldoening, zonder dat ze gevaarlijk zijn. Er waren geen andere weggebruikers op de dijk en daarom konden we even ongegeneerd doorrijden. Lekker gummen noemen we dat. Precies op tijd kwamen wij bij de allerlaatste TC. De Manta moest daarna uithijgen en Ruud ook volgens mij.

De Google Earth kaarten die we voor dat laatste traject moesten gebruiken waren erg cool trouwens. De schaal was niet standaard, maar Fred had wel duidelijk op de kaart getekend hoe lang 1 kilometer moest zijn. Dus toen wij een half uur de tijd hadden bij het traject ervoor heb ik zelf een liniaaltje gefabriceerd van een stuk stevig papier door er een schaalverdeling op te tekenen. Ook de liniaal met mijlen aanduiding bleek redelijk overeen te komen. Door constant de tripmaster te gebruiken en zijwegen en afslagen op de satellietbeelden te ontdekken konden we ons goed oriënteren. 2 punten hebben wij gemist door al het gehaast. Ik verwacht dit systeem komende jaren vaker te zien. De Houtense Rotarally loopt al op die ontwikkelingen vooruit. Hulde daarvoor Fred! Leuk idee en van iedereen hebben wij alleen maar enthousiaste reacties gehoord. Waarvan akte.

Iets anders wat wij bij andere rally's niet gewend zijn, is dat de bemanning bij TC's geen radiografische tijd heeft. Hier was het echt 'Nokia-tijd'. Daar wordt gelukkig nooit moeilijk over gedaan als wij onze ideaaltijd vragen aan de hand van onze klokjes. Het is voor iedere rally organisatie een kleine moeite om dat te verbeteren door iedereen van de organisatie zo'n radiografisch gestuurd klokje mee te geven. Het zou de puntjes op de i zetten, want overall, is dit een rally die zo ontzettend leuk en knap georganiseerd is, dat er maar één ding beter kan en dat is dat er meer bekende en ervaren equipes mee moeten gaan doen in de sportklasse!

Met meer deelnemers in de sportklasse, heb je echt een absoluut topevenement. Er is 7500 euro opgehaald voor het goede doel, een verdubbeling van vorig jaar! Het applaus was dan ook voor al die mensen die dit toekomt, het wordt ze van harte gegund. Als de organisatie die stijging wil voortzetten, dan wil ik iedereen bij deze uitdagen om volgend jaar te proberen om onze titel af te nemen. Ruud en ik zijn beide met een zeer tevreden gevoel naar huis gegaan. Een mooie trofee en beide een dinerbon rijker. Dat had niet gehoeven, maar we gaan daar zeker van genieten! De datum voor volgend jaar is al bekend: 28 juni 2008. Wij zetten de RCHC Rotarally 2008 vast in onze agenda, jullie ook?

Met sportieve groet,

Dennis Drenthe, navigator van Ruud Bosch (Opel Manta SR 1971).

[img:800:533]http://img234.imageshack.us/img234/6873/img9702qt6.jpg[/img]

[img:800:533]http://img337.imageshack.us/img337/8774/img9707el9.jpg[/img]

[img:800:533]http://img234.imageshack.us/img234/6613/img9708st8.jpg[/img]

[img:800:533]http://img20.imageshack.us/img20/3241/img0397nq4.jpg[/img]

[img:800:533]http://img267.imageshack.us/img267/2210/img0399cc3.jpg[/img]

Zie alle foto's op www.autopics.nl staan foto's, met dank aan Dick Groen voor de fraaie platen, en op www.rchc.nl zullen wel weer verslagen en foto's komen te staan.

Verslag van 2006 staat hier: http://www.rchc.nl/index.php?option=com ... &Itemid=55



Edit: zo even de titel (!) aangepast, hopelijk wat meer respons. Anders verander ik mijn naam in André de Vries! Homo's :lol:
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 02 jul 2007, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 01 jul 2007, 20:52

De Alfa Romeo 2600 Spider, die wij vorig jaar hadden gewonnen voor een weekendje dankzij Fred van Lingen, die deed dit jaar ook weer mee. Ik heb maar meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om Fred te vragen wat zo'n auto nou aan onderhoud verdient. Naast reguliere beurtjes en af en toe eens een echte kwaal, is het vooral belangrijk om er zoveel mogelijk mee te rijden volgens hem. Vandaag maar een staatslot gekocht, want Fred seinde me in dat 'ie ooit weleens verkocht gaat worden:
[img:800:533]http://img232.imageshack.us/img232/8122/img0400of0.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jul 2007, 16:28

Mooi ijkpunt. Jaar geleden zag ik er zo uit:

Rotarally 2006
[img:700:464]http://www.rchc.nl/images/rsgallery/dis ... 10.jpg.jpg[/img]

Nu

Rotarally 2007
[img:800:533]http://www.autopics.nl/fotos/diversen/R ... G_0298.JPG[/img]

Scheelt 18 kilo. 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 jul 2007, 17:18

great write up en gefeliciteerd met de uitslag 8)

eneuh 18 kilo scheelt behoorlijk en goed te zien! eneuh das making progres en kijken wat de auto lichter kan maken is sneller wendbaarder :lol: tja in dit geval toch 18kg
best een gave bak trouwens.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 03 jul 2007, 17:27

Mooie prestatie, die Ruud kan dus echt goed rally rijden, wil die met zo'n navigator winnen... :wink:

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Bericht door Hubert D » 03 jul 2007, 20:45

Mooie prestatie, mooi verslag en mooi wagentje :lol:

18 kilo dat zal wel, maar ik vind vooral het kapsel opgeknapt sinds je niet meer door Rob geknipt word :lol:

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Bericht door Wim te Riet » 03 jul 2007, 21:08

Een A-Manta vind ik zo ongeveer de enige mooie Opel (naast de GT dan)...

Gefeliciteerd met de uitslag in elk geval!

Veel mooie Alfa's ook zeg... :kwijl:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10783
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 03 jul 2007, 21:09

Mooi gedaan heren. Klassieke rally's roeleren.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Bericht door Wim te Riet » 03 jul 2007, 21:11

Joy Jolliffe schreef:Mooi gedaan heren. Klassieke rally's roeleren.
Als je dat maar weet! ;)

Check: http://www.klassiekerrally.nl
Nu al 62 aanmeldingen. Helaas pindakaas moet je wel even inloggen voor je de deelnemerslijst kan bekijken, maar 't is wel de moeite waard, al zeg ik 't zelf...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jul 2007, 10:01

Nog meer foto's (met watermerk...):
http://www.therallysite.com/index.php/v ... &Itemid=77

Jordy van Kouwen
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 mar 2006, 14:51
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door Jordy van Kouwen » 04 jul 2007, 10:10

Gaaf! Gefeliciteerd Dennis met beide overwinningen ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 jul 2007, 13:29

mooie foto's ook in de 2d setting...mooie blauwe Ferrari? gaaf ding zeg...

eneuh die wiesmann cars...heerlijk hoor, en verwonder me nog steeds hoe ze dat doen met die korte veerweg :shock:
en van mij mogen ze de koplampen vooral van de roadster wat wijzigen... verder smoelen ze en horen ze erg goed 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jul 2007, 16:15

Die 'Ferrari' is een Apollo 5000 GT, erg mooie en redelijk zeldzame auto, maar stukken goedkoper dan een 275 GTB van Ferrari waar hij veel op lijkt. Overigens heeft ie aan de voorkant ook wat weg van een Marcos vind ik. Werden geleverd met 3,5 en 5 liter V8 (US). Erg lichte auto's, +- 1100 - 1150 kilo, dus die liepen lekker hard. Echt een auto die ik sinds ik hem afgelopen weekend in het echt heb gezien, bovenaan mijn wensenlijstje heb gezet. :lol: Bij http://www.stolzeclassiccars.nl/ staat er 1 te koop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten