M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 07 aug 2011, 20:34

Zo'n schermpje zou wel kunnen denk ik, misschien even een extra aansluiting op de kabelboom.

Alleen leiden die meters meestal toch alleen maar af. Leuke gadget voor een straatauto maar niet in zo'n ding.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2011, 21:21

Gisteren de laatste dag gereden van het jaar.

De laatste overgebleven kinderziekte waren de remmen, ik heb al het hele jaar gedoe met pedaaldruk. Na wat zoeken en denken toch terug naar de remvloeistof, het schijnt dat Castrol SRF bij hogere temperaturen instabiel kan worden. Dat heeft met de chemische samenstelling te maken, de meeste remvloeistoffen zijn op Glycol en Borate Ester basis, SRF is op Silicone Ester basis. Dat heeft als nadeel dat het van zichzelf lucht op kan lossen en in een veel hogere mate als een vloeistof op Borate Ester basis.

Ik zou eigenlijk Brembo LCF+ 600 gaan proberen maar ze konden dat niet op tijd leveren. Dus daarom Guus van RaceHardware even gebeld, en die kon dezelfde dag nog Performance Friction RH665 versturen. Hem voor de aardigheid eens gevraagd hoe dat zich tov SRF verhoud, en hij kwam met precies hetzelfde verhaal als wat ik zelf al dacht.

Ook nog een paar koelducts extra gefacbriceerd, kijken of dat wat uithaalde. Eenmaal rijden gisteren heb ik de hele dag geen problemen met pedaaldruk meer gehad, ik heb ook een paar van die stickers op de klauwen gebruikt, die gaven 160-170 graden aan waar AP zegt dat 200 maximaal is en 220 direct overhaul. Dus dat is opgelost :)

Verder is er de hele dag geen sleutel op de auto geweest dus dat is ook wel eens fijn :D

Videotje die ik toevallig voor iemand anders gemaakt heb:



De slicks die er op zaten kwam er na die sessie af met het canvas zichtbaar dus dat was niet veel meer :D Was gewoon oude meuk, volgend jaar een setje nieuwe er op en gaan met die handel.

Het enige wat ik deze winter aanpassen wil zijn de dempers, ik moet al voor slotemakers lossen omdat de auto daar springerig word en het mega onbalans geeft. Dat kost serieus veel tijd tussen Hugenholtz en Scheivlak in. Voorheen met de 3.0 motor was dat geen probleem maar nu loopt de auto een stuk harder op dat stuk en heb ik er wel last van. Ik kan dat niet bijstellen omdat de verstelling op de dempers voornamelijk in de low speed regio's werkt. Ik ben wel te spreken over de huidige veerbalans en body control tijdens insturen etc dus dat wil ik gewoon zo houden. Ik ga nog even met Intrax overleggen maar waarschijnlijk laat ik de shimstacks veranderen zodat ze wat zachter worden in het high speed gebied.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Luco » 03 dec 2011, 21:55

Dat je daar inderdaad moet liften kost veel tijd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 03 dec 2011, 22:06

wat loopt dat ding mooi, hij sleurt lekker en klinkt goed.

grappig van die Castrol ;-) denk dat de Motul 660 ook wel goed is en die Performance Friction RH665 klinkt ook als hoge temp resistant...nice.

trouwens die JD Racing wat gaat die er af en toe van tussen vanuit de bocht als ie weer kan gassen...ding schiet weg...doch jij komt er elke keer weer bij, ding had wat tractie/rem problemen zo leek het af en toe? begon op het einde ook behoorlijk te roken...zal wel niet erg prettig meer rijden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2011, 22:15

Ja hij had wat problemen met zijn ABS, vonken kwam er af en toe af als hij blokkeerde. Uiteindelijk reden we dus alle 2 op canvas rond :lol:

Dat hij eerst weg loopt en ik dan weer bij kom is normaal, immers als je er 30 meter voor rijd ben je dus ook 30 meter eerder op het gas. Kom je in de braking zones dan valt het gat weer dicht omdat je ook 30 meter eerder remt.

Plus mijn auto loopt iets harder maar heel erg veel harder is dat niet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 01 mei 2015, 13:01

Zal dit ook eens afstoffen....

Vorig jaar een dag op Zandvoort in de Zomer gereden en een dag op Spa Franchorchamps.

Beiden hadden nogal wat voeten in aarde, laat ik het zo zeggen. Ik had in het jaar daarvoor wat schade gereden op Spa, en die was nog steeds niet gerepareerd. Maar omdat het toevallig zo uit kwam dat ik een dagje CPZ meepikken kon, is mijn auto naar een Schadebedrijf gebracht. Ik ben zelf de dag voor rijden op Zandvoort op Schiphol geland, ben vervolgens doorgerden naar het schadebedrijf, mijn auto opgehaald, die op CPZ in een pitbox gezet, naar huis gerden. Volgende ochtend spullen mee naar Zandvoort en rijden met die hap.

Vanwege tijdsgebrek is de auto even snel hersteld, dus wielkuipen, radiateurbeplating en zaken als voorsplitter zitten er dus inmiddels niet meer op.

Op Kuhmo V70A gereden ipv slicks, op zich ging dat niet onaardig alleen was het een heel gezoek naar de juiste druk. En ik denk dat mijn uitlijning en onderstelsetting niet echt geschikt zijn voor die banden. En sowieso had de auto een wat overstuurde setting. Daarnaast is 1 van de issues een onbalans bij aanremmen als je nog iets stuuruitslag hebt.



Naar aanloop van de Spa dag had ik hem laten rollen bij Mosselman Tuning welke nieuwe software voor de auto zou schrijven. Die kwam er vervolgens achter dat het motormanagment de lamda sondes helemaal niet uitleest. Dat verklaart dus ook het alles of niks gedrag, bij half gas verzuipt hij alleen bij vol gas boven 3500 toeren loopt hij goed. Topvermogen is op zich niet slecht, 330 PK alleen deellast is dus een drama. Dat konden ze ter plaatse niet oplossen.

Om het balansprobleem met de remmen aan te pakken, de remblokken op de achteras verwisseld van PFC01 naar PFC08, die een wat lagere bite zouden moeten hebben. Verder de achterstabilisator van de auto gehaald om de iets overstuurde setting wat te corrigeren.

Dag op Spa gereden, gestart met de 235 brede V70A's. Maar ik kon het niet worden met die banden op Spa. Heel instabiel bochten gedrag, onstabiliteit bij aanremmen etc. Na 2 sessies gewisseld naar hagelnieuwe slicks, Pirelli 245/620/17 Medium en dat bleek een schot in de roos. Auto lag prima, remmen prima, en tempo ook niet ontevreden over, rondetijden in de lage 2:50. Leuke sessie achter de 135i van Tom aan gereden op het einde van de dag.

Ik reed altijd op gebruikte slicks vanwege de kosten, maar de eerste keer op nieuwe banden was voor mij echt een eye opener hoeveel dat scheelt met gebruikte slicks.

Afbeelding

Deze winter aan Adam van Speedtuning.nl gevraagd of hij naar het probleem met de lamda's kijken kon. Hij heeft wel de software geupdate, maar dat gaf geen sjoege. Ik had zelf al even een multimeter tegen de kabelboom aan gehouden en ben tot de conclusie gekomen dat het echt in de bedrading zit. Helaas heeft hij 5 maanden de tijd gehad maar is er niks aan gedaan. Zal wel een gevalletje zelf doen worden.

Verder een boel spullen laten vervangen. De onderste draagarmen van de auto zijn vervangen voor camber verstelbare exemplaren, aantal nieuwe onderstel bussen enz. Er was een pin afgebroken van 1 van de distributie geleiders en de auto lekte wat olie via de carter pakking. Verder een catch tank op de bak laten maken omdat die erg heet word bij een S54. Er zaten een paar pinholes in het uitlaatsysteem, die ook nog dicht laten lassen.

Vervolgens een dagje Zolder gereden. Ik kon wederom niet worden met de V70A, ik denk dat het wel werkend te krijgen is maar ik ben vrijwel meteen gewisseld naar de Pirelli slicks, waarop de auto gewoon veel beter rijd. De dag ervoor op Spa had ze alleen geen goed gedaan, je merkt duidelijk dat de grip gewoon minder is als je er al een dagje flink op gereden hebt. Auto word er ook iets ondersturender van.

Uitlijning was ik ook niet helemaal over te spreken. Sowieso leek het camber achter minder. Bij navraag bleken ze 0'45 extra gezet te hebben, maar dat de achterkant op -2 stond. Dat was voorheen -3 dus ik zal wat krom gereden hebben in de tussentijd. Verder stond het stuur bij rechtuit rijden uit het midden, dus de sporing klopt ook niet. Ook al een keer zwart gehad voor te veel geluid, 96 dB.

Verder wat elektrische storingen, dat bleek achter af aan wat losse massadraden te liggen. In de lunchpauze snel aan beide kanten een graad extra negatief camber gezet op de achteras. Daar heb ik nog net een paar rondjes mee kunnen rijden, waarvan 1 vrij, en 2 onder geel, voor wederom de zwarte vlag vliel, 96 dB :'( Voor mij ook de laatste keer zolder, als je nog geen 15 rondjes gereden hebt en je kan alweer naar huis dan is de lol er wel af. De regels zijn de regels, 95 dB is 95 dB en daar kan je niks van zeggen, maar ik ga er niet meer heen met deze auto.

Wel was het mij al snel duidelijk dat de sporing achter veel te veel is. Daardoor verlies je een hoop snelheid op de rechte stukken en je banden worden na een paar rondjes veel te warm door de scrub.



Voorlopig te doen dus:
-Lamda's fixen
-Software herschrijven
-Uitlijnen

En ik moet nog weer eens een keer een fatsoenlijke voorsplitter zien te fixen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 13 mei 2015, 09:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Walter » 01 mei 2015, 16:22

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Fernando » 01 mei 2015, 19:58

Walter schreef:Flinke update! Leerzaam filmpje van Zandvoort (wat betreft schakelen). Zo te lezen ben je inmiddels een wandelende encyclopedie wat betreft settings aan de auto :thumbup:
Hij heeft dan ook de bijnaam: Bertikipedia... :)

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1935
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Hitz » 13 mei 2015, 16:18

Mooie racer! :thumbup:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 27 jun 2015, 21:51

Dagje Zandvoort gedaan gisteren.

In de week ervoor de auto uit laten lijnen, de sporing bleek dusdanig ver van het pad af te zijn dat de uitlijntools het niet eens meer meten konden. Werd wel weer eens tijd dus :mrgreen:

Vervolgens rijden. Doordat ik nu met veel minder toespoor achter reed en de voorwielen op nul sporing voelde de auto in eerste instantie veel losser aan.

In de ochtend een ratel in de motor gekregen, dit is waarschijnlijk een kapotte kettinggeleider, die was net gefixed afgelopen winter :hmmm:

Verder vooral aan het stellen geweest met veren en demping. Qua afstelling was de auto op zich neutraal, op Zolder en Spa deed de auto het altijd goed, maar op 1 of andere manier beviel het toch niet op Zandvoort, met name ingaan scheivlak altijd veel onbelans. De hele dag verschillende dempersettings geprobeerd, en veersterktes veranderd waardoor het richting het einde van de dag al een heel eind meer in de richting kwam. Op een gegeven moment een auto die heel snel overstuurde in de snellere bochten, maar een tikkie meer achterspoiler en dempers nog iets aanpassen maakte dat al een stuk beter.

Eigenlijk was de dag iets te kort, door zoveel stellen en veranderen moest ik even het vertrouwen terug krijgen. Toch nog ergens in de 2.01 gereden. Ik ben er van overtuigd dat er ook nog wel een 2.00 of lager in gezeten had, maar als je je de hele dag zo druk maakt dan valt de concentratie weg en ga ik slordig rijden. Met wat meer rijtijd had het wel beter gegaan. Plus de slicks hebben hun beste tijd wel gehad na 3 dagen dus daar zit ook wel wat in. Heb nog een paar tweaks in gedachte maar die bewaren we even voor de volgende keer :)


Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Nutkees » 28 jun 2015, 15:00

Bert. Met jouw circuit ervaring en die auto moet je toch eigenlijk makkelijk onder de 2.00m kunnen rijden? Met de oude auto van Lida. E36 m3 gtr reed ik met ouwe slicks al 1.55 dus het verbaasd mij dat jij nog niet onder de 2 minuten rijdt? Als je weer een keertje bij Df komt rijden op Zandvoort moet je anders eens bij me instappen. Misschien leuk om het verschil in de auto te voelen en daar misschien voor
Jezelf een aanpassing op te doen?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door MartijnGizmo » 28 jun 2015, 15:19

Gaat lekker rond op de onboard, heerlijk geluid zit er trouwens ook in! :df:

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door RonV » 28 jun 2015, 15:56

Hey Bert

Mooi otoke ;-)

Een vraag, heb je een idee wat je rijden op een droge Spa-ronde zijn? De motor klinkt behoorlijk krachtig, denk dat ie aardig goed kan scoren (ter vergelijking, onze E30 met oudere slicks deed rond de 2:50, we hadden het idee dat met beter banden en een minder koude baan twee/drie seconden winst mogelijk moesten zijn, dat zijn de tijden van de 44 turbo die we hadden) - ik vraag het puur ter vergelijking of een E36 en de betere ophanging veel meer brengen dan een E30, in de wetenschap dat de kg/pk verhouding misschien vergelijkbaar is? (E30 1025 (zonder manneke) met standaard 3.0 M3 van de vorige eeuw), ofwel 3.86 kg/pk.)

BTW ik heb geen vergelijkbare tijden voor Zandvoort

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 28 jun 2015, 22:05

Nutkees schreef:Bert. Met jouw circuit ervaring en die auto moet je toch eigenlijk makkelijk onder de 2.00m kunnen rijden? Met de oude auto van Lida. E36 m3 gtr reed ik met ouwe slicks al 1.55 dus het verbaasd mij dat jij nog niet onder de 2 minuten rijdt? Als je weer een keertje bij Df komt rijden op Zandvoort moet je anders eens bij me instappen. Misschien leuk om het verschil in de auto te voelen en daar misschien voor
Jezelf een aanpassing op te doen?
Ik weet al een beetje waar het heen moet, maar als je de hele dag onder je auto ligt te sleutelen en van alles veranderd dan ben je er op het einde van de dag gewoon niet helemaal meer bij. Als je onder de 2.00 wilt dan moet je er wel even voor gaan zitten zeg maar.

Deze heeft ook nog eens een PK of 50 minder tov de GTR van Lida doordat er nog steeds electronica issues in zitten en er een standaard inlaat en nokkenassen op zitten.

Probleem zit hem meer in tijdgebrek zeg maar :lol:
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 28 jun 2015, 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 28 jun 2015, 22:12

RonV schreef:Hey Bert

Mooi otoke ;-)

Een vraag, heb je een idee wat je rijden op een droge Spa-ronde zijn? De motor klinkt behoorlijk krachtig, denk dat ie aardig goed kan scoren (ter vergelijking, onze E30 met oudere slicks deed rond de 2:50, we hadden het idee dat met beter banden en een minder koude baan twee/drie seconden winst mogelijk moesten zijn, dat zijn de tijden van de 44 turbo die we hadden) - ik vraag het puur ter vergelijking of een E36 en de betere ophanging veel meer brengen dan een E30, in de wetenschap dat de kg/pk verhouding misschien vergelijkbaar is? (E30 1025 (zonder manneke) met standaard 3.0 M3 van de vorige eeuw), ofwel 3.86 kg/pk.)

BTW ik heb geen vergelijkbare tijden voor Zandvoort
Hij klinkt heel krachtig maar dat valt in de praktijk tegen. Je hoort de inlaat en het klinkt bruut door de massieve steunen. Doordat er wat issues met de bedrading en de software zijn zit er in de praktijk zo'n 320-330 PK in. Auto woog met uitwegen 1188 KG zonder bestuurder, dus dat is met een PK/KG van grofweg 3,6-3,7.

Op een droog Spa zat ik op de 2:50 maar echt representatief is dat niet omdat ik maar 1 dag op een droog spa gereden heb. Dus qua lijnen etc laat ik daar nog wel wat liggen.

Op Zolder ca 1:50 maar dat moet ook nog omlaag kunnen met de huidige setting verwacht ik. (Maar ik wil er niet meer heen :mrgreen: )

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door RonV » 29 jun 2015, 12:44

Spa tijd is wel vergelijkbaar dan - Spa kun je de power wel gebruiken, dus dacht ik dat je auto daar beter tot zijn recht zou komen, en een redelijk neutraal liggende auto op hoge snelheden (Radillon, Pouhon, Pif-Paf, Blanchimont 1 en 2) is belangrijk. De E30 was zo licht aan de achterkant dat ie eigenlijk erg onrustig lag in die bochten. De verstelbare, outsized wing die er nu opstaat maakt dat de balans op hogere snelheden prima is (auto kan nog wel profiteren van een veel betere voorbumper met veel minder "gaten", en wat flapjes om m aan de voorkant iets meer omlaag te drukken). De mechanische grip is nu goed als we wat bredere (240) slicks gebruiken, dus t is een leuke auto om te rijden die wat mij betreft power genoeg heeft.

Wat me opvalt bij je filmpje van Zandvoort is dat de auto je niet het vertrouwen geeft om Slotemaker en Bos-uit (of hoe heten die tegenwoordig) wat sneller te nemen - heb geheet idee dat de aero-balans optimaal is?

Krachtig - nee, harde steunen etc. dat geloof ik wel, het was meer het snelle optoeren van de motor dat me opviel.

Zolder is vaak een 10 seconden sneller dan Zandvoort. Is wat moeilijk met geluidsproductie - op de E30 zit een open luchtfilter, standaard uitlaatspruitstuk, SuperSprint cat-delete en een standaard demper, en dat maakt dat we vrolijk fluitend langs de twee controles kunnen gassen - weet je of jouw auto last heeft van inlaat of uitlaat geluid? Airboxen leveren heel vaak een probleem ( ik denk nog aan die geweldig klinkende E30 M3 met die airbox die er op Zandvoort afmocht...)

Het gewicht van je auto ziet er goed uit - kunststof alles?

mvg Ron

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 29 jun 2015, 14:23

Haha nee, ik heb alleen een kunststof kofferklep en motorkap, de deuren zijn nog standaard en er zit ook nog steeds gewoon glas in. Er zou dus nog een kilo of 50 af moeten kunnen maar ik vind het eigenlijk eerst wel even best zo.

Ik heb precies hetzelfde issue met mijn auto, ik reed eerst met spoiler in de 0 stand en had een paar keer een mega zwieper oa op Bos uit en op het scheivlak. Met de instelling een tandje hoger blijft hij wel liggen. Voorheen had ik ook een front splitter en dat die er af is helpt eigenlijk ook niet.

Bos uit moet inderdaad gewoon harder kunnen, dat gaat gaande weg ook steeds harder. Op slotemakers in principe ook, daar heb ik ook behoorlijk wat aan stabilieit gewonnen door wat met veren te expirimenteren. Iets om te onderzoeken is de stuurbekrachtiging, sinds ik met een E46 M3 pomp rij is het sturen heel licht geworden en dat vergt nogal wat aftasten omdat je een groot deel van de feedback kwijt bent.

Voorheen reed ik met wat meer uitspoor voor en toespoor achter, dat scheelt ook in de zin dat je sneller veel meer temperatuur in de banden hebt, en nu duurt het wat langer voordat die opbouwt.

Verder denk ik dat het bij mij voornamelijk inlaat geluid is. Er zit een open filter op, ik wil nog eens proberen met een Z3M S54 filterbak als ik die te pakken krijg. Volgens mij moet dat 1:1 in een E36 passen omdat een S50B32 inlaat van een Z3M en een E36 M3 ook gewoon hetzelfde zijn. Met de S50B30 motor reed ik met een standaard filterbak en hetzelfde uitlaatsysteem, dus het enige verschil zit eigenlijk aan de inlaatzijde denk ik.

Als jullie op 240 banden rijden dan zit je qua PK/KG en bandenmaat bijna gelijk aan mijn E36. Ik rij op 245 breed rondom momenteel :) Alleen is een E30 wat vierkanter qua spoorbreedte/wielbasis volgens mij.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 30 jun 2015, 16:15

Inmiddels na een avondje meten en wat solderen ook de lambda sondes weer werkend gekregen. Het is even een prutswerk omdat de hele draadboom uit elkaar moet, en de voeding van de heaters niet op de originele plaats zit. Als je die draadboom niet zelf gemaakt hebt moet je dus eerst weer zoeken hoe het zit.

Maar uiteindelijk bleek de oplossing vrij simpel, de signaalspanning van de DME en de voeding van de verwarmingscoils zaten gekruist.

Voorheen stond lambda vast op 0,45V en fuel trim op 5%, dan regelt hij niks bij en is het horten stoten en afslaan. Hij werkt dan gewoon op zijn open loop map ipv closed loop. Nu blijft hij keurig netjes lopen, en het zal ook wel een paar PKtjes schelen :)
Bijlagen
11231318_10207302450224557_7520971021708840310_n.jpg
11231318_10207302450224557_7520971021708840310_n.jpg (57.98 KiB) 3734 keer bekeken

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door MartijnGizmo » 30 jun 2015, 17:24

Kijk, dat schiet al op! :thumbup:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Tim N » 30 jun 2015, 20:08

Mooi bezig Bert, blijft een geweldige kar om te zien.
Heb je de rode ook nog steeds?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26715
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Martijn_bmw » 30 jun 2015, 20:55

Mooi dat het weer opgelost is!

Ben inderdaad ook wel benieuwd heb je die rode nog? Vind ik altijd nog een geweldige auto om te zien zo in het rood! Dat was een smg toch?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 30 jun 2015, 22:04

Klopt die rode is een SMG, die heb ik inderdaad ook nog.

Eigenlijk moet die auto ook een hoop aandacht hebben, hij verpaupert langzaam een beetje door tijdgebrek. Ik rij er wat mee rond als ik toevallig in Nederland ben. Verder zijn er vorig jaar oa qat onderdelen aan de SMG bak vervangen. Maar motorisch loopt hij nog als een raket, met 199K op de klok.

Afbeelding

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door ErikS » 01 jul 2015, 09:16

Oeh, prachtige coupé!

Heerlijk, zo met die vlinders.... :love:

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door RonV » 02 jul 2015, 12:24

Is nog wel wat te halen, in het gewicht.

Hoe is eigenlijk je overbrenging? Ik had aanvankelijk berekend dat een top van 225 genoeg was - liep de auto op Spa Kemel uit het toerental - tot we de wing achterop hingen, nu komt ie er net niet, dus de 3.73 is ok (met E36 M3 bak).

We hebben best bijzondere dingen uit moeten halen om de auto goed te laten liggen (lees mechanische grip te laten hebben): hardere veren dan de meeste E30's rijden, achter hebben we de stabi los liggen, 240 banden (die passen met spatbord flares), 3.5 graden camber voor, 2.5 achter, en demping niet te hard, de aero voor hogere snelheden. Ik vroeg met name over Slotemaker en Bosuit, omdat je daar met meer aero balans de auto sneller kan laten gaan, en ik zag dat de auto je dat vertrouwen niet geeft -meer wing, splitter voor (met zwaard)?

Ik denk inderdaad dat de auto's best vergelijkbaar zijn, verwacht dat jouw auto wel harder zal lopen - in acceleratie zal t misschien niet zo veel uitmaken - de meeste niet-getunede E36 M3s kunnen de E30 niet direct bijbenen maar het gaat mij eigenlijk meer om de bochtensnelheid (Pouhon op Spa is een leuke test voor de auto waarbij onder- en overstuur leuke problemen opleveren...)- entry is bij de E30 rond de 140, exit (afhankelijk van waar je meet) rond de 180 - ik hoop vooral die entry-snelheid wat te kunnen opkrikken.

BTW kun je niet wat alum platen maken rond het filter zodat het directe aanzuiggeluid wat wordt gedempt?

mvg
Ron
Bert ///M3 schreef:Haha nee, ik heb alleen een kunststof kofferklep en motorkap, de deuren zijn nog standaard en er zit ook nog steeds gewoon glas in. Er zou dus nog een kilo of 50 af moeten kunnen maar ik vind het eigenlijk eerst wel even best zo.

Ik heb precies hetzelfde issue met mijn auto, ik reed eerst met spoiler in de 0 stand en had een paar keer een mega zwieper oa op Bos uit en op het scheivlak. Met de instelling een tandje hoger blijft hij wel liggen. Voorheen had ik ook een front splitter en dat die er af is helpt eigenlijk ook niet.

Bos uit moet inderdaad gewoon harder kunnen, dat gaat gaande weg ook steeds harder. Op slotemakers in principe ook, daar heb ik ook behoorlijk wat aan stabilieit gewonnen door wat met veren te expirimenteren. Iets om te onderzoeken is de stuurbekrachtiging, sinds ik met een E46 M3 pomp rij is het sturen heel licht geworden en dat vergt nogal wat aftasten omdat je een groot deel van de feedback kwijt bent.

Voorheen reed ik met wat meer uitspoor voor en toespoor achter, dat scheelt ook in de zin dat je sneller veel meer temperatuur in de banden hebt, en nu duurt het wat langer voordat die opbouwt.

Verder denk ik dat het bij mij voornamelijk inlaat geluid is. Er zit een open filter op, ik wil nog eens proberen met een Z3M S54 filterbak als ik die te pakken krijg. Volgens mij moet dat 1:1 in een E36 passen omdat een S50B32 inlaat van een Z3M en een E36 M3 ook gewoon hetzelfde zijn. Met de S50B30 motor reed ik met een standaard filterbak en hetzelfde uitlaatsysteem, dus het enige verschil zit eigenlijk aan de inlaatzijde denk ik.

Als jullie op 240 banden rijden dan zit je qua PK/KG en bandenmaat bijna gelijk aan mijn E36. Ik rij op 245 breed rondom momenteel :) Alleen is een E30 wat vierkanter qua spoorbreedte/wielbasis volgens mij.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 03 jul 2015, 09:27

Qua overbrenging rij ik met 3.91, dat komt op sommige plaatsen op spa overigens niet altijd goed uit, ik kom op een aantal plaatsen net voor de braking zone in de toerenbegrenzer.

Pouhon vind ik een mooie bocht, mijn auto lag daar met zijn vorige setup heel erg neutraal. Op zich kunnen op Spa zachtere veren niet zo heel veel kwaad. Ik heb halverwege de dag op Zandvoort de laatste keer hardere veren gezet omdat er op sommige punten te veel beweging in de koets zit, vooral boven op het scheivlak. Op spa had ik er minder last van en op zolder eigenlijk ook niet. Vlak de kwaliteit van je banden ook niet uit, ik had op spa nagelnieuwe banden en dat scheelt wel veel tov oude banden. Daar zijn inmiddels 3 dagen op gereden en dan merk je dat ze hun beste tijd wel gehad hebben.

Qua camber zitten jullie overigens niet eens zo extreem, ik sta nu op -4,5 voor en -3,5 achter. De meeste slicks kunnen dat wel hebben.

Ik reed altijd met een voorsplitter maar die is een keer op spa gesneuveld :) ik heb al een idee voor een nieuwe overigens, maar ik wil het dan zo maken dat de onderkant van de motorruimte ook meteen dicht is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], nielsdf, Philipoo, R728i, Rogerb, ThomasGTT, Tom V, vigilante en 92 gasten