M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 19 mar 2018, 21:43

Djessey schreef: 09 feb 2018, 13:35 Kan me niet voorstellen dat er ondertussen geen updates zijn geweest!

:lezen:
LOL ik had dit gemist.

Laatste updates:

-Er zit nu een systeem in welke automatisch tussengas geeft (www.auto-blip.com)
-330i ZHP Stuurhuis
-Wat cosmetische aanpassingen, Rieger voorbumper, side vents, canards en ik heb vanmiddag een nieuwe splitter met undertray gezaagd die ik nog even verder afwerken moet.

Verder zijn er nog wat standaard dingen gedaan, uitgewogen, uitgelijnd, nieuwe remlichtschakelaar en nog wat kleinigheden.

Heb ook een expirimentele mapping gemaakt met wat extra veranderingen, kijken wat het doet.

Binnenkort even een paar rondjes touren :)

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Djessey » 19 mar 2018, 21:55

Ben heel benieuwd wat hij nu voor ronde rijden moet neerzetten!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2018, 23:33

Nou alle verbeteringen waren kut.

Automatisch tussengas gooit mijn DBW door de war, mogelijk door de verbindingen. Alleen komt dat als een MAF foutcode naar voren, dus dat kostte wat uurtjes achter mijn oren krabben in een pitbox.

Mijn frontsplitter met undertray, dus helemaal dicht tot aan het subframe, produceerde zo veel downforce dat de auto serieus van onderstuurd naar overstuurd ging in scheivlak / bos uit en niet eens bij hele hoge snelheden. Hij leefde verder niet zo lang want door die downforce heeft die de montageframes gewoon afgescheurd.

Zaten aan de kokerbalken voor en achter, oa met deze: Afbeelding

Dus de vorm is goed maar er moet een dikker materiaal komen en een veel meer heavy duty montage LOL.

Vermogen had hij wel, als DBW hem niet in noodloop gooide na een rondje. Toerenbegrenzer 4 voor Audi S LOL.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door MartijnGizmo » 24 mar 2018, 10:38

Oftewel: het begin is er! :tooth:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Djessey » 24 mar 2018, 23:20

Hoe heb je dat automatisch gassen aangesloten? Vlgs mij is het gaspedaal namelijk 6 kabels waarvan 3 ter redundantie

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 25 mar 2018, 00:03

Die kabels dat zijn er inderdaad 6, er zitten 2 potmeters in.

Je hebt dus per potmeter ground, 5V supply en signaal naar de DME. Dat systeem voor automatisch tussengas zit dus op de 2 signaal draden en gooit daar dan gewoon even max voltage op. Er zit een plausibility check op, volgens mij geeft 1 4.5V oid en de 2e geeft 2V, als die niet overeen komen met de curves in de DME zegt hij doe het zelf maar.

Ik heb ook wat issues met de bekabeling naar mijn remlichten en daar zit de voeding van dat kastje dus ook op. Wat mij opviel is dat als die zekering er uit lag de leds op dat kastje wel gaan branden. (hierdoor kwam ik dus ook bij DBW uit, dat bleek niet uit de foutcodes) Dan zou die dus gevoed worden van de signaal draden van het pedaal. Dat zal het voltage wel in de war gooien met een storing als gevolg.

Ik moet gewoon even wat nieuwe bedrading trekken naar de remlichten achter en dan nog even proberen. (hierdoor kwam ik er dus ook achter dat het daar zit en niet in de voeding naar het dash etc) Ik had de kabels wel los gegooid maar die zekering bleef klappen dus het zit vrijwel zeker in de kabels en niet in de fitting oid.

Over DBW, ik had die ook geprogrammeerd zodat het verloop linear is. Normaal op een E46 M3 is het comfort met een hoop slop in het eerste deel van de pedaalslag, en sport, dan staan op 50% je gaskleppen al helemaal open. Nu is het dus linear net zoals een ouderwetse kabel, dat geeft IMHO een stukje extra controle ipv het aan uit gedrag van die sport mode.

Plus wat ik ook nog gedaan heb is de fuel cutoff verzetten naar 60 sec. Als je met een lichter vliegwiel rijd, dan heb je vaak dat je instuurt en na een paar seconden merk je een soort van extra vertraging, meer afremmen op de motor. Dat komt omdat hij na 6 sec normaal gesproken de injectie uitschakelt. Dat is nu dus niet zo, en de auto blijft beter door rollen in bochten als het ware. Normaal lost een OEM dat op door het zware vliegwiel, maar als je dus met een lichter vliegwiel rijd word het heel erg merkbaar. Enkel niet genoeg gereden om te kijken of dat nu merkbaar beter rijd.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Djessey » 25 mar 2018, 00:20

Ik kan me vergissen. Maar als het goed is zit het zo met de potmeters.

Samen moeten de potmeters opgeteld altijd X volt geven. Dus als X=5, en pot1 geeft 2.0 dan moet de andere 3.0 geven. Het moet samen X zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 25 mar 2018, 00:28

Nee het hoofd signaal is 0,5-4,5V en de backup is 0,5-2V.

Als er een afwijking in zit dan gaat hij over op de 2V setting en heb je dus maar heel weinig vermogen over.

Ik heb dat net even nagezocht :mrgeen: Bij MSS54 tenminste, ik weet niet of MS43 anders zit.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Harrie D » 26 mar 2018, 19:23

Heb je toevallig wat meer foto's van die splitter/undertray ?
Klinkt eigenlijk als een prima ontwerp :mrgreen:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Djessey » 26 mar 2018, 22:10

Ja klopt, het is op de MS43 zo. Vandaar dat ik dat dacht. Op de MS43 is nu ook een tune om automatisch tussengas te geven. Is er geen vergelijkbaar programma voor de MSS54?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 26 mar 2018, 22:13

Harrie D schreef: 26 mar 2018, 19:23 Heb je toevallig wat meer foto's van die splitter/undertray ?
Klinkt eigenlijk als een prima ontwerp :mrgreen:
Zie foto. En dan helemaal door tot aan het Xbrace.

Enkel versie 2 moet dikker worden. Ook iets korter waarschijnlijk, omdat het zo veel downforce produceerde dat de auto gewoon overstuurd werd ipv onderstuurd.
Bijlagen
IMG_0536.jpg
IMG_0536.jpg (631.31 KiB) 4889 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 26 mar 2018, 22:24

Djessey schreef: 26 mar 2018, 22:10 Ja klopt, het is op de MS43 zo. Vandaar dat ik dat dacht. Op de MS43 is nu ook een tune om automatisch tussengas te geven. Is er geen vergelijkbaar programma voor de MSS54?
Voor zover ik weet niet, hoe doen ze dat op MS43 dan, of beter wie levert dat?

MSS54 is een torque based ECU. DWZ, jij trapt op het gas, dat gaat door een map die gaspedaal stand vertaalt naar driver request (sport/comfort) en deze gaat weer door een aparte map die driver request vertaalt naar hoeveelheid koppel die gevraagd word. Daar bedenkt de ECU bij welke vulllingsgraad je nodig hebt en daarop baseert hij zijn uiteindelijke gasklepstand. Om het makkelijker te maken LOL.

Daar heb ik ook net iets anders bij uitgevonden, ik had hem op gewoon standaard setting geflashed omdat sport en comfort bij mij dezelfde curves hebben. Maar wat blijkt. Er zit nog een andere mapping in, die dus je gevraagde koppel begrensd bij verandering van de driver input, 1 voor sport en 1 voor comfort. Hij vetraagd dus opzettelijk je gasreactie vooral in comfort. Dus zelfs met een gelijke mapping zit hier nog steeds verschil in. Misschien moet ik dit ook even omflashen, omdat mijn sport pedaal curve sneller staat tov oud en sport langzamer.

Ben je trouwens met die voltages niet in de war met de TPS sensoren? Daar heb je namelijk wel dat ze beiden opgeteld 5V moeten zijn.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Harrie D » 27 mar 2018, 16:42

Bert ///M3 schreef: 26 mar 2018, 22:13
Harrie D schreef: 26 mar 2018, 19:23 Heb je toevallig wat meer foto's van die splitter/undertray ?
Klinkt eigenlijk als een prima ontwerp :mrgreen:
Zie foto. En dan helemaal door tot aan het Xbrace.

Enkel versie 2 moet dikker worden. Ook iets korter waarschijnlijk, omdat het zo veel downforce produceerde dat de auto gewoon overstuurd werd ipv onderstuurd.
Bedankt, had je verder nog extra openingen gemaakt om de warme lucht vd radiateur af te voeren of gewoon met de rest vd motorruimte mee tot achter de x-brace ?

(Ben van plan om m'n GT-splitter elektrisch verschuifbaar te maken ivm straatgebruik. En al steekt die wel wat minder uit dan jouw splitter heb ik evengoed een stuk plastic waarmee ik 'm, op z'n minst, tot het subframe dicht wil maken)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2018, 17:23

Nee, gewoon dicht tot aan het subframe. Niet over het Xbrace heen overigens, hij stopt waar het xbrace begint.

Ik moet eigenlijk nog wel eens hood vents fabriceren maar dat komt tzt wel. Koeling is geen probleem in elk geval.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door indobesar » 28 mar 2018, 00:10

Mooi om te lezen Bert!

Je hebt de gele nu al jaar of 10? Flinke transformatie zo door de jaren heen. :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 28 mar 2018, 10:07

LOL ja ik denk zo'n 10 jaar. Flinke transformatie maar niet altijd beter. Het is nog even een stevig gepuzzel om het allemaal goed samenwerkend te krijgen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Martijn_bmw » 28 mar 2018, 10:26

heb je de rode ook nog?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 31 mar 2018, 20:24

Yep die heb ik ook nog steeds. Die verdient ook nodig aandacht maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen :(

Verder even gezocht naar de storing die elke keer mijn remlichten en dashboard zekeringen laat klappen. Bleek een beschadigd stukje isolatie die net 1 van mijn vloerpanelen raakte.

Tijdens die zoektocht zijn er een paar draadjes onder mijn dashboard vandaan gevallen :mrgreen: 1 schoonheidsfoutje, ik had een draadje teveel weg gehaald dus mijn cluster deed het niet, nieuw draadje voor aangelegd en klaar.
Bijlagen
rsz_544114121026331.jpg
rsz_544114121026331.jpg (407.43 KiB) 4569 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Niels » 31 mar 2018, 20:59

:lol:

Weer een paar kilo minder! En minder kans op storing :blink:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Djessey » 25 okt 2020, 15:17

Zat ff terug te lezen. Hoe staat het er ondertussen voor?

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Jeffrey026 » 25 okt 2020, 20:04

Djessey schreef: 25 okt 2020, 15:17 Zat ff terug te lezen. Hoe staat het er ondertussen voor?
Hij is vertrokken naar de koperboer en daarna niets meer vernomen. denk dat hij aan het overwinteren is op de bahama's :tong:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door daNpy » 26 okt 2020, 09:18

Bert kennende in Thailand :P

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 17 nov 2020, 21:27

Nee meer druk met corona quarantaines en werken :?

Ik heb de auto denk ik al een jaar of 2 niet aangeraakt. Ik zou er weer eens aan beginnen maar ik heb haast geen tijd vrij gehad.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Martijn_bmw » 17 nov 2020, 21:46

Zo das idd al een lange tijd niks meer mee gedaan!
Heb je er nog altijd 2?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Djessey » 17 nov 2020, 21:49

Jammer! Tijd om weer een trackday te boeken en de smaak te pakken krijgen

Trouwens, van welk materiaal heb jij de splitter gemaakt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Jeroen en 236 gasten