Ik vond het ook bijzonder gezellig.
En ben onverwacht ook nog lekker aan het sturen geweest in de Spec B Subaru Legacy van Michel. Ik wist eigenlijk niet eens dat er een Subaru met een dergelijke configuratie bestond. Schande
Het ging zo. Al keuvelend met Albèrt kwam ik op het idee om 1. zijn 330i Touring te bekijken en 2. hem en Ilija mijn "testbocht" aka springbocht te laten zien. Bij de uitgang van de kartbaan aangekomen stonden daar andere DF mannen die in de 130i van Rico aan het sturen waren geweest. Waar we heen gingen? Naar de springbocht, volg ons maar. En voordat we het doohadden was het balletje aan het rollen, had ik van Michel de sleutels van de Legacy in m'n handen gedrukt gekregen (had ik geen moeite mee), reed Andre zijn M3 uit de garage, volgde behalve de 130i ook nog een GTT en natuurlijk Albèrts 330i touring het treintje. 10 minuten later waren we van god los (kleine overdrijving) en sprongen 3 BMW's en 2 Subaru's beurtelings door de springbocht. Tussen kievitseieren zoekende Friezen en fietsende dagjesmensen die van het eerste lentezonnetje genoten wel te verstaan. En dat was niet verwacht, zoveel drukte op een weggetje waar je anders geen kip ziet. Maar op een enkele boze blik van een verdwaalde fietser lukte het allemaal toch en hadden we dikke pret. Dat het Klaverblad en één van de industrieterreinen ook nog in de sight seeing tour werden opgenomen spreekt voor zich.
Die Legacy Spec B met fijne 3 liter 6 cylinder boxer motor is een heerlijke auto Michel. Lange veerwegen, goede demping, de springbocht liet 'm met 3 inzittenden helemaal koud. Maar ook op het Klaverblad wist de auto met opperbeste stuureigenschappen te overtuigen. De vrij zware Spec B heeft een besturing die de MY 2001 WRX die ik ooit reed vanaf z'n introductie had moeten hebben. Niets van dat logge dat de naam van de GTT zo onderuit haalde. Een heerlijk direct besturing gecompleteerd door bootladingen feedback en onderstuur dat pas laat optreedt. Nee, Andre's M3 hield ie op het Klaverblad niet bij, daarvoor ontbraken 'm nog 10 km/h aan maximale bochtsnelheid, maar fijn was het daar wel. Geen gedein, geen plotselinge glijerij en geen sterker wordend onderstuur. In een klaverblad bocht begin ik er altijd mee te proberen de auto middels een simultane rem-instuur actie uit z'n gareel te brengen. Ik wil dan kijken of en hoe de kont naar buiten komt. De Legacy deed bijna niks, de ABS (en misschien een andere hulp) grepen mooi maar niet overdreven in. Het zal de extra massa van de Stationuitvoering op de kont zijn geweest icm de passagier die achterin zat (Nandor) dat het sterker wordende onderstuur uitbleef en de auto bij een laatste trap op de rem wat meer met z'n kont uitbrak. Heel rustig, met veel melding vooraf, een beetje tricky voor de ongeoefende rijder, lekker voor wie wil spelen. Ik zat goed daar aan het roer
Minpuntjes waren er natuurlijk ook te melden. Weer die Subaru remmen natuurlijk. Ik geloof dat Michel aan de 2e vervangingsset toe was. Ze stonden er gisteren als hoepels zo krom onder. Subaru Nederland moet de laatste tijd heel schappelijk zijn wanneer het op het onder garantie of coulance vervangen van schijven aankomt, maar het is natuurlijk onbegrijpelijk dat Subaru er nog steeds geen goed spul onder weet te zetten. Laat ze de toeleverancier van BMW nemen om deze grote vlek op hun blasoen te reinigen. Snelle zware wagens als deze Legacy Spec C of de snelle Impreza's horen topremmerij te hebben, niet dit uit schrootstaal vervaardigd brouwsel.
Nogmaals bedankt voor de rit Michel, ik heb ervan genoten.