wel vandaag een stuk tekst gelezen van een test tussen een Morgan Aero ss? en een Wiesmann MF5 roadster
de Wiesman was stukken stijver en beter afgewerkt zo las ik...ff kijken of ik het weer kan vinden.
ah hier
http://www.topgearmagazine.nl/uitgelich ... itgelicht/" onclick="window.open(this.href);return false;
klein slot stukkie>>
Maar het weer wordt beter. In tegenstelling tot de onvoorspelbaar krakkemikkige Morgan, voelt de MF5 echt als een geheel aan. Als het wegdek is opgedroogd, kan ik het gas echt indrukken en maakt de Wiesmann gebruik van de geboden vrijheid. Hij is zo snel dat het krankzinnig lijkt: in minder dan vier seconden rijdt ie 100 km/u en hij heeft een top van 320 km/u, maar het is vooral het verplichte gebruik van hoge toeren in elke versnelling dat je bij de les houdt.
Anderzijds is de Morgan een lui, rammelend oud apparaat dat pas in actie komt als het werkelijk moet, zo’n beetje zoals een oude hond pas beseft dat uitgelaten worden leuk is nadat je ‘m naar buiten hebt gesleept. De Aeromax SS maakt een werkelijk heroïsch geluid dankzij de twee uitlaten aan de zijkanten, en je kunt bariton-achtige deuntjes produceren door een heel klein beetje met het gaspedaal te spelen. Maar hard rijden is niet echt z’n ding, het geeft je geen prettig gevoel en je krijgt niet de plezierige terugkoppeling die je wel in de Wiesmann krijgt. Want dat is echt een geweldige auto.
Als je dan ook nog het naadloos gemaakte dak van de MF5 vergelijkt met de tamelijk archaïsche dakpanelen van de Morgan, wordt wel duidelijk dat alleen een bijziende Anglofiel deze eigenaardige Brit zou verkiezen boven de obscure Duitser. De Wiesmann is beter gemaakt, rijdt beter en gedraagt zich beter, en wint het gewoonweg op alle fronten van de Morgan Aeromax SS. De Wiesmann is een typisch, goed gemaakt Duits ding. Het is echt een auto, en bepaald geen stripfiguur. Helaas voor de Engelsen. Ter troost: de Morgan draagt in elk geval geen lippenstift.