Hugo Bos stelt zich voor
- emiel307sw
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:52
- emiel307sw
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:52
- Joop
- Berichten: 8893
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
De M-motorblok in de E12 had idd 218 PK (1979-1981), teruggetuned blok uit de M1 (M1 had in de straatversie 277PK).
Het M-motorblok in de E28 heeft 185PK door aanpassingen als een katalysator. De auto is later idd omgedoopt tot 535i, met hetzelde motorvermogen. (van 1981-1987)
De E28 M5 is gemaakt van 1985-1987, dus vanaf '85 is de E28 M535i omgedoopt naar 535i
Het is geloof ik wel een ander blok, want de inhoud van de motor is anders:
E12 M535i: 3453cm3 (218PK)
E28 M535i/535i KAT: 3430cm3 (185PK)
E28 M5: 3453cm3 (286PK)
Lijkt er dus op dat de echte M uit de E28 een doorontwikkeling van de E12 M535i is.
Het M-motorblok in de E28 heeft 185PK door aanpassingen als een katalysator. De auto is later idd omgedoopt tot 535i, met hetzelde motorvermogen. (van 1981-1987)
De E28 M5 is gemaakt van 1985-1987, dus vanaf '85 is de E28 M535i omgedoopt naar 535i
Het is geloof ik wel een ander blok, want de inhoud van de motor is anders:
E12 M535i: 3453cm3 (218PK)
E28 M535i/535i KAT: 3430cm3 (185PK)
E28 M5: 3453cm3 (286PK)
Lijkt er dus op dat de echte M uit de E28 een doorontwikkeling van de E12 M535i is.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Bijna goed, de motor uit de E12 is echter geen afstammeling van de M1 motor. Gewoon de normale M30.Joop schreef:De M-motorblok in de E12 had idd 218 PK (1979-1981), teruggetuned blok uit de M1 (M1 had in de straatversie 277PK).
Het M-motorblok in de E28 heeft 185PK door aanpassingen als een katalysator. De auto is later idd omgedoopt tot 535i, met hetzelde motorvermogen. (van 1981-1987)
De E28 M5 is gemaakt van 1985-1987, dus vanaf '85 is de E28 M535i omgedoopt naar 535i
Het is geloof ik wel een ander blok, want de inhoud van de motor is anders:
E12 M535i: 3453cm3 (218PK)
E28 M535i/535i KAT: 3430cm3 (185PK)
E28 M5: 3453cm3 (286PK)
Lijkt er dus op dat de echte M uit de E28 een doorontwikkeling van de E12 M535i is.
Vanaf de E28 is de motor in de M5 wel een afstammeling van de M1 motor.. Naast de M5 is in de E28 gewoon de M30 geleverd met 218 pk als M535i. Daar zat dan zelfs een spoilerpakket op dat uitbundiger was dan de E28 M5. Raar, maar waar!
Vooral de 24 kleppen en de individuele gaskleppen maken het verschil makkelijk te herkennen..
Groet,
Adwo
- Joop
- Berichten: 8893
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Zo zie je maar... kennis is relatief Maar nu wil ik het zeker weten, dus even wat opgezocht:
De E12-M535i is destijds weliswaar onderhanden genomen door de M GmbH afdeling; de auto was oorspronkelijk enkel bedoeld voor race-doeleinden.
Heb de katalysator-loze versie van de E28 M3535i ook teruggevonden; idd 218PK. Dan neemt zo'n katalysator toch een hoop vermogen weg 185PK ipv 218PK.
Motor van E12/E28-535i is idd het M30 R6-cylinder blok.
Nog even opgezocht in de onderdelencatalogus
De E12-M535i is destijds weliswaar onderhanden genomen door de M GmbH afdeling; de auto was oorspronkelijk enkel bedoeld voor race-doeleinden.
Heb de katalysator-loze versie van de E28 M3535i ook teruggevonden; idd 218PK. Dan neemt zo'n katalysator toch een hoop vermogen weg 185PK ipv 218PK.
Motor van E12/E28-535i is idd het M30 R6-cylinder blok.
Nog even opgezocht in de onderdelencatalogus
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten