325i Challenge

IJs, sneeuw, asfalt, gravel of zand, als het met rally's te maken heeft kom je het hier tegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

325i Challenge

Bericht door Peter Tunissen » 07 apr 2007, 02:22

Die mag wel een eigen draadje krijgen vind ik. ;)
Zat toevallig wat op rallysport.nl te zoeken en daar kwam een opbouw pdf'je voorbij met een prijs incl. onder de streep van €2500. :shock:
Een nette E30 325i en alles eruit slopen en op marktplaats trappen wat je niet nodig hebt, mwah, zeg eens €1000, dan ben je dus voor €3500 al een heel eind op weg. En dat geloofde ik even niet. ;)

Ik weet dat Niels in die klasse rijdt, maar andere mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen zijn ook meer dan welkom om commentaar te geven.

Ik ben vooral benieuwd naar wat nou een (realistisch!) startbudget is (kan me niet voorstellen dat je incl. kleding, helmen en wat betere opbouw dan de minimale vereisten die in dat pdf'je stonden veel wisselgeld terug krijgt van €10k of heb ik het mis?) en vooral wat de running costs van zo'n ding in een rally zijn.
Moeten er bijvoorbeeld iedere wedstrijd nieuwe banden en remmen onder om serieus mee te doen of niet?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 07 apr 2007, 02:23


Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 07 apr 2007, 13:34

Een mooi voorbeeld van optimistisch cijfermanipulatie en als je genoeg cijfers weglaat dan ziet het er aantrekkelijk uit

Aankoop "nette" E30 325i: bedoel je met "nette" een exemplaar met niet teveel roest en deuken of bedoel je hiermee een exemplaar met ook een goede mechanische conditie. Eerste schat ik rond de 2000 a 2500, de andere eerder het dubbele.
Of je voor een interieur en isolatiematten 1500 vangt betwijfel ik (tenzij het eenpuntgaaf leren interieur is)

Basisauto; Reken voor een auto waar motor en versnellingsbak niet meteen opgefrist hoeven te worden maar op een 2500 (inklusief de opbrengst van het interieur)
Wil je de auto nog personaliseren met een lakbeurtje dan loopt dat makkelijk met 1500 op

Motor; onderhoudsbeurt (olie, bougies+ kabels, riemen, koelvloeistof, slangen, motorrubbers, uitlaat,luchtfilter, benzinepompfilter) 500 a 1000 + dag werk

Aandrijving: Koppeling+ bediening, olie, sper + kortere eindreduktie, aandrijfassen ? 1000 + dag werk

Remmen; remklauwrevisie, remschijven, remblokken, remslangen, remolie, remdrukregelaar A-as, fly-off handrem, koelluchttoevoer 1000 + dag werk

Onderstel; schokdempers/veren, alle rubbers!!, fuseekogels, ARB (dikkere), stuurwiel+naaf 1000 a 1500 + 2 dagen werk

Wielen 2 sets velgen + banden (droog/nat) 1500

Veiligheid rolkooi, stoelen, gordels, folie, hoofdstroomschakelaar + bediening, brandblusinstallatie, alu deurbekleding, voetsteun navigator, bonnetpins V/A, sleepogen V/A, EHBO-doos, veiligheidsschuim in benzinetank 2000 + 2 dagen werk

Raceoverall met brandvrij ondergoed, helm 500 a 1000
Rallylicentie ?

Rallyhulpmiddelen intercom, navigatorverlichting eventueel tripmaster

Volgens mijn cijfers sta je dan aan de startstreep voor minimaal 10k en dan moet je het werk zelf doen en al een licentie bezitten en de auto niet laten spuiten, dus inderdaad geen wisselgeld
Besteed je het werk ook uit dan reken nog maar een paar duizend erbij en als je "serieus" wil meedoen dan reken er ook maar fatsoenlijk lakwerk bij en zit je zo aan 15k

Running cost gemiddeld 2,00 a 2,50 per wedstrijdkilometer als je de banden en blokken "af" rijdt.
Ga je "serieus" meedoen dan iedere wedstrijd verse banden en remblokken en preventief onderhoud van schokdempers om de drie a vier wedstrijden en dan reken op het drievoudige van de running cost
Vergeet ook het inschrijfgeld per rally niet :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 07 apr 2007, 14:07

Inderdaad, het lijkt goedkoper als het is.

Een hoop zaken zijn vrij in het regelement, wat meestal betekend dat het geld gaat kosten :wink: Deel van het spelletje voor de bouwer is natuurlijk de snelste auto kunnen bouwen binnen de toegestane regels.

Ie goedkoop meedoen kan maar dan hoef je waarschijnlijk niet op een plaats voorin te rekenen.

Interieur voor 1500 verkopen?!?!!? Geloof je zelf niet.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 07 apr 2007, 15:47

Rallyrijden, serieus of niet serieus is niet goedkoop, tenzij je meerijdt met een goedkope straatversie op gebruikte straatbandjes (waar je dus geen streep onderhoud of verbeteringen aan gedaan hebt) met enkel de voorgeschreven voorzieningen en een "voorzichtige" rijstijl dan ben je nog minimaal 6k kwijt (zonder licentiekosten)

Wat ik bij de running cost nog was vergeten te vermelden zijn de mogelijke mechanische en carrosserieschades waarop de kansen vergroten bij wat serieuzere deelname
Laatst gewijzigd door MX5T op 07 apr 2007, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 07 apr 2007, 21:43

Houd inderdaad rekening met minimaal 10k. Heb vorig jaar een langdurig gesprek gehad met iemand die ook zo'n ding geprepareerd hadden en die noemde ook dit bedrag met daarbij de opmerking 'dan heb je het nog steeds over veredelde straatauto's, geen echte rallyauto's!'.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 07 apr 2007, 23:52

Je moet vraagprijzen niet met waardes verwarren wat die E30's betreft. ;)
Ik ken genoeg nette auto's die (vaak al deels opgebouwd) voor €1000-1500 verkocht zijn (beste voorbeeld is die van Albert denk ik, had zelfs al de goede veren en dempers eronder, maar er zijn er wel meer), dus als je nou nog een tijdje hebt om er eentje te zoeken kun je wel ergens tegenaan lopen.

Verder wel weer erg interessante bijdrages. Waar ik een beetje mee zit is dat hier een E30 stof staat te vangen.
Ik denk, nee, ik weet wel zeker dat ik meer lol zal hebben in een 170pk E30 in een gevecht met andere 170pk E30's, of dat nou op een circuit of een rallystage is, dan in een 320pk E30 op een vrij rijden dag of een driftdag.
Competitie met gelijk materiaal is gewoon leuk.

Dingen als een verse lak kunnen me dan ook gestolen worden, voor hetzelfde geld parkeer je zo'n auto na 5km tegen een boom en daar sta je dan met je flashy lakwerk.
Als het in een bepaalde kleur moet (DF opmaak kleurtjes zou leuk zijn), ga ik er zelf wel eens met een roller van de Gamma overheen. :lol:

Inschrijfgeld is dan volgens mij gebruikelijk dat dat door de navigator betaald wordt, running costs door de rijder, dus dat is nog wel te delen.

Maar Niels rijdt volgens mij redelijk goed voorin mee, dus die zou ook wel wat inzicht moeten kunnen geven in hoe het er in deze klasse aan toegaat.
Als iedereen nou drie of vier wedstrijden op dezelfde banden rijdt dan scheelt dat al heel wat natuurlijk.

Of het echte rallyauto's zijn of niet boeit me eerlijk gezegd echt niet, de nieuwe WRC van Loeb is een echte rallyauto, de rest blijft toch gerommel in de marge. Zolang het maar leuk gerommel is. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 08 apr 2007, 14:47

Ik denk ook meteen aan 10k als je de auto rallyklaar wilt hebben.

Onze auto mist een aantal items die de rally auto's ook nog nodig hebben. Maar als je het goed wilt doen ben je gewoon een hoop knaken kwijt. Rolkooi kan stuk goedkoper, onderstel moet je geluk mee hebben. 325 challenge rijdt op relatief goedkope bandjes. Maar Toyo's voor de 325 cup vallen ook best mee.

En 170 pk hebben alleen de legale auto's en die van ons. :)

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 09 apr 2007, 00:08

zelfs in het Volvo wereldje (wat toch zeer dicht tegen een standaardklasse aanzit) heb je zomaar 10k uitgegeven voor je ook maar 1 KP hebt ge(st)reden, zeker als je voor de winst wil gaan.
Want dat kan je vergeten met oude remmetjes, gare dempers en een blokje dat al 2ton achter de kiezen heeft. Daar is de competitie veel te fel voor. En achteraan meehobbelen als veldvulling is ook niet leuk toch? Er moet wel kunnen worden gestreden onder gelijken, anders is er niks aan en betekent een overwinning ook niks.

Verder mis ik nog e.e.a. in het lijstje:
- een fixe lampenbak voorop de auto (voor avond/nacht KP's), die sets zijn duur, helemaal als je Xenon wil (giga bak licht voor je auto, dat dan weer wel.)
- carkit geintegreerd in de intercom, handig voor communicatie met het serviceteam.
- servicegereedschap (gewoon sleutelgereedschap, kriks, electrische wielmoersleutels, klein compressortje, klein agregaatje, reservedelen, want je wil echt je duur betaalde rally-weekendje niet laten verknollen omdat je na je schuivertje op KP1 toevallig even net geen reserve veerpootje bij je had)
- autoambulance (kan je uiteraard ook steeds huren maar da's op termijn erg duur, 2de handsje scoren of vast leenadresje (ihkv sponsoring)lost het op.
- een servicebus die de ambulance+rallyauto ook mag trekken(zie boven)
- basic catering gedurende de rally


En dan ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat de service en catering geheel vrijwillig door vrienden en familie wordt gedaan...

Gerhard
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 feb 2006, 07:41
Locatie: Gelderland

Bericht door Gerhard » 09 apr 2007, 08:34

De auto die Raymond gebouwd heeft (DPT witte 325) koste rond de 13K.
Uren zijn niet gerekend, alles is middels "vriendendiensten" gedaan.

Auto is na aankoop volledig gestript, al het overbodige richting container, motor en diverse andere delen volledig gereviseerd , body gespoten en auto volledig "nieuw" opgebouwd.
Nadat de auto klaar was, kwamen er zaken naar boven die bij een volgende auto anders gedaan zouden zijn.

Dan heb je nog je runningcosts, volgens mij zo rond de 1K voor een rallyweekend.

En dan heb je het natuurlijk nog niet over alle basis zaken die je al had of dient te hebben zoals gereedschap, extra velgen met banden, autoambulance, "personeel" enzovoort.

Aan de andere kant, wanneer je dit met z'n tweeen doet en bekostigd, sponsering zoekt bij weet ik veel wie, dan valt het ook wel weer mee.

@Peter, hoezo staat jouw M320 pk stof te vangen?

nielskroeze
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jan 2007, 23:20

Bericht door nielskroeze » 22 apr 2007, 19:18

Sorry, ben HEEL erg lang niet meer hier op t forum geweest, maar is er nog steeds behoefte aan een antwoord?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 24 apr 2007, 18:40

Geen probleem, maar ik ben nog steeds heel benieuwd naar jouw verhaal, Niels!

nielskroeze
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jan 2007, 23:20

Bericht door nielskroeze » 25 apr 2007, 12:46

Wat wil je allemaal weten :)

Ik wil alles delen, maar ik ga uiteraard niet posten wat ik uiteindelijk kwijt ben voor de auto, tenminste, niet tot in detail :)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 25 apr 2007, 13:26

zon auto dus : http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=4628 ;)

Over paar weken is ie volledig klaar, ben nu bezig met laatste details. Budget ga ik ook niet over spreken. Heb veel geluk gehad met kennissen/bevriende garagisten/potentiele sponsors wat ervoor zorgde dat het budget wel onder bovenstaande bedragen bleef. Zou je echter ALLES moeten laten doen dan is het een drama denk ik kwa geld

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten