Kun je een Alfa Brera goed laten sturen?
- Mark 320iS
Kun je een Alfa Brera goed laten sturen?
Nederland gaat natuurlijk naar de haaien, zoals hier op het forum uitgebreid beschreven wordt. Echter, heb ik veel grotere problemen, ik heb namelijk last van wisseldrang... De Cooper S staat op nominatie voor vervanging. Een Alfa Brera vind ik na al die jaren nog altijd een hele mooie auto, alleen staan ze niet bekend als de beste stuurmansauto's. Daarom vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de 159/Brera en weten of er bepaalde upgrades zijn waarmee je ze leuker kunt laten sturen?
-
OnlineMartijn_bmw
Re: Kun je een Alfa Brera goed laten sturen?
Haha dat zijn idd de beste problemen 
Ik heb geen inhoudelijk antwoord maar wel met je eens dat het een enorm mooi model is!
Volgens mij is een 159 / brera in basis een Vectra onderstel uit die tijd. Wellicht helpt dat nog in de zoektocht naar antwoord op de vraag of het weggedrag leuk te maken is

Ik heb geen inhoudelijk antwoord maar wel met je eens dat het een enorm mooi model is!
Volgens mij is een 159 / brera in basis een Vectra onderstel uit die tijd. Wellicht helpt dat nog in de zoektocht naar antwoord op de vraag of het weggedrag leuk te maken is

-
OnlineMartijn_bmw
https://www.autoblog.nl/nieuws/is-de-al ... nken-85869
Dit nog gevonden
Platform:
Hier ging het fout. Fiat werkte op dat moment samen met General Motors. Het was de bedoeling om de opvolger van de 156 op het Epsilon platform te ontwikkelen. Echter, het nadeel was dat het een beetje ‘saai’ platform was. De Vectra, 9-3, Malibu en Croma waren prima auto’s, maar niet echt bijzonder als het om dynamische kwaliteiten gaat. Dus kwam de 159 op het nieuwe ‘Premium’ platform te staan. Echter, deze werd wat ingekort. Want in principe was dit platform bedoeld voor de grotere en luxere auto’s van Buick, Saab, Cadillac en dus ook Alfa Romeo. Echter, het platform was nogal zwaar, waardoor uiteindelijk de andere merken het Epsilon II programma gingen gebruiken.
Dit nog gevonden

Platform:
Hier ging het fout. Fiat werkte op dat moment samen met General Motors. Het was de bedoeling om de opvolger van de 156 op het Epsilon platform te ontwikkelen. Echter, het nadeel was dat het een beetje ‘saai’ platform was. De Vectra, 9-3, Malibu en Croma waren prima auto’s, maar niet echt bijzonder als het om dynamische kwaliteiten gaat. Dus kwam de 159 op het nieuwe ‘Premium’ platform te staan. Echter, deze werd wat ingekort. Want in principe was dit platform bedoeld voor de grotere en luxere auto’s van Buick, Saab, Cadillac en dus ook Alfa Romeo. Echter, het platform was nogal zwaar, waardoor uiteindelijk de andere merken het Epsilon II programma gingen gebruiken.
-
Dat platform verklaard ook waarom de Brera concept car proportioneel klopt en de productieversie 'minder'.
Concept car:

Productieversie:

Concept car:

Productieversie:

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Heel elegante* kar altijd geweest, maar...kies de Q4 3.2 dan heb je awd en die Busso meteen(Toch?) want fwd...ik hou er niet zo van.
*Wel beetje lange front overhang
*Wel beetje lange front overhang
- Joy
https://www.alfaowner.com/threads/impro ... g.1207888/
Het is jammer dat ze destijds niet alles in eigen huis konden bouwen. Had denk ik wel een anders rijdende auto opgeleverd.
Het is jammer dat ze destijds niet alles in eigen huis konden bouwen. Had denk ik wel een anders rijdende auto opgeleverd.
- Mark 320iS
Ja dat ie op een GM platform staat is me bekend. Weet ook dat Prodrive wel eens een poging heeft gewaagd om er wat van te maken en dat dat redelijk gelukt is. En de concept is natuurlijk véél mooier, maar ondanks de wat vreemde proporties heb ik het wel altijd een mooie/leuke auto gevonden om te zien.
Ik zou gewoon eens wat anders willen dan alweer een BMW en deze auto's zijn heel betaalbaar. Uiteindelijk wordt het toch wel weer een BMW, dat weet ik ook wel, maar ik moet op z'n minst een klein beetje weerstand bieden tegen mijn eigen instincten toch?
Ik zou gewoon eens wat anders willen dan alweer een BMW en deze auto's zijn heel betaalbaar. Uiteindelijk wordt het toch wel weer een BMW, dat weet ik ook wel, maar ik moet op z'n minst een klein beetje weerstand bieden tegen mijn eigen instincten toch?
- Mark 320iS
Hier was ik naar op zoek! Thanks, ik ga dit eens doorspitten.Joy schreef: ↑13 okt 2024, 11:34 https://www.alfaowner.com/threads/impro ... g.1207888/
- JP
Waarom geen MX-5 ? 

- Mark 320iS
Een MX-5 kan ik niet betalen.
Ik zie het al met de Brera. Het is niets en het wordt niets, gaan we niet aan beginnen, next. Ik meld me wel weer voor een andere auto
.
Ik zie het al met de Brera. Het is niets en het wordt niets, gaan we niet aan beginnen, next. Ik meld me wel weer voor een andere auto

-
OnlineMartijn_bmw
Mark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 12:10
Ik zie het al met de Brera. Het is niets en het wordt niets, gaan we niet aan beginnen, next. Ik meld me wel weer voor een andere auto.

-
Dat was de kortste zoektocht ooit.....Mark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 12:10 Een MX-5 kan ik niet betalen.
Ik zie het al met de Brera. Het is niets en het wordt niets, gaan we niet aan beginnen, next. Ik meld me wel weer voor een andere auto.

MX-5 is er voor ieder budget. Voor Brera geld, kun je best een mooie NC vinden. En die stuurt "uit de doos" al heel behoorlijk.

- JP
De eerste keer op dit forum dat deze woorden in die volgorde voorbij komen

search.php?keywords=%2Bkan%2Bik%2Bniet% ... ubmit=Zoek
- Arthur
- Auto: Nr.51
En dan heb ik niet eens wat gezegdMartijn_bmw schreef: ↑13 okt 2024, 12:22Mark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 12:10
![]()
![]()

- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Hier kan menig DF’er nog wat van leren hahaDFJEF schreef: ↑13 okt 2024, 12:31Dat was de kortste zoektocht ooit.....Mark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 12:10 Een MX-5 kan ik niet betalen.
![]()
![]()

- Mark 320iS
Voor mij niet hoor, vorige week bijna een Multipla gekocht, om na 5 min tot de conclusie te komen dat het toch niet is wat ik zoekDFJEF schreef: ↑13 okt 2024, 12:31Dat was de kortste zoektocht ooit.....Mark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 12:10 Een MX-5 kan ik niet betalen.
![]()
![]()

De auto die ik écht wil is een GR86, dat zou voor mij denk ik de perfecte aanvulling zijn naast de M3 als trackday auto en een familiewagen (nu 330i, wordt X3). Echter (komt ie JP) die kan ik niet betalen

- 335i e92 --> groot en zwaar maar met sper wel leuk icm veel vermogen?
- of eens een 3 serie cabrio --> niet sportief, maar cabrio misschien wel eens leuk, auto moet wel altijd buiten staan?
- of toch een Z4 coupe --> is wel onpraktisch, maar met sper wel leuk en komt misschien wel het dichtst bij de GR86 wat dat betreft?
- een GT86 dan --> 2.0 zonder turbo en heel weinig koppel, krijg je dan niet het idee dat je er een hulpmotor bij moet zetten?
Heerlijk toch om daar lekker over na te denken op een zondagochtend met Mobile.de op de achtergrond

- Arthur
- Auto: Nr.51
Van welke bouwjaren is zo’n Brera? Mss is dan een Fiat coupé iets? Of is dat te oud?
-
Ik vond een Alfa GT beter sturen dan een Brera (was wel een Spider waarmee ik reed, die zijn nog een tikkie zwaarder).
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
^ zelf ook een GT (en 147 Q2) gehad, dat waren echt wel goed sturende Alfa Romeo’s. Ooit proefgereden in een 159 met 5cyl diesel maar die viel mij, komende vanuit een GT, echt enorm tegen. Gewicht was één van de boosdoeners.
- Niels
- Auto: Prius+
Mark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 11:41 Ja dat ie op een GM platform staat is me bekend. Weet ook dat Prodrive wel eens een poging heeft gewaagd om er wat van te maken en dat dat redelijk gelukt is. En de concept is natuurlijk véél mooier, maar ondanks de wat vreemde proporties heb ik het wel altijd een mooie/leuke auto gevonden om te zien.

-
Als je start met de Mulivla, snap ik 't wel......Mark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 12:59Voor mij niet hoor, vorige week bijna een Multipla gekocht, om na 5 min tot de conclusie te komen dat het toch niet is wat ik zoek
Heerlijk toch om daar lekker over na te denken op een zondagochtend met Mobile.de op de achtergrondDe Parkplatz puilt in elk geval alweer uit.

Maar prima bezigheidstherapie om op zondagochtend de parkeerplaats van mobile.de vol te proppen.

-
Deze zoekopdracht al gehad ?Mark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 12:59
De auto die ik écht wil is een GR86, dat zou voor mij denk ik de perfecte aanvulling zijn naast de M3 als trackday auto en een familiewagen (nu 330i, wordt X3). Echter (komt ie JP) die kan ik niet betalen. Dus wat dan?
- of eens een 3 serie cabrio --> niet sportief, maar cabrio misschien wel eens leuk, auto moet wel altijd buiten staan?
- of toch een Z4 coupe --> is wel onpraktisch, maar met sper wel leuk en komt misschien wel het dichtst bij de GR86 wat dat betreft?
- een GT86 dan --> 2.0 zonder turbo en heel weinig koppel, krijg je dan niet het idee dat je er een hulpmotor bij moet zetten?
Heerlijk toch om daar lekker over na te denken op een zondagochtend met Mobile.de op de achtergrondDe Parkplatz puilt in elk geval alweer uit.
-
OnlineMartijn_bmw
Z4 coupe stuurt wel heel mooi! Qua puur rijders lol mijn leukste auto geweest een z4 coupe 3.0siMark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 12:59Voor mij niet hoor, vorige week bijna een Multipla gekocht, om na 5 min tot de conclusie te komen dat het toch niet is wat ik zoekDFJEF schreef: ↑13 okt 2024, 12:31Dat was de kortste zoektocht ooit.....Mark 320iS schreef: ↑13 okt 2024, 12:10 Een MX-5 kan ik niet betalen.
![]()
![]()
De auto die ik écht wil is een GR86, dat zou voor mij denk ik de perfecte aanvulling zijn naast de M3 als trackday auto en een familiewagen (nu 330i, wordt X3). Echter (komt ie JP) die kan ik niet betalen. Dus wat dan?

-
- Auto: Toyota Yaris, Mazda MX5 NC
Vond de Z4 Coupe een erg leuke auto, mooie combinatie van originele mooie looks en hele fijne motor. Maar als het om sturen gaat, ging er na de Z4 een wereld voor me open toen ik de MX-5 NC kocht. Minder mooi en motor saai naast de 3.0si, maar zo veel meer gevoel en precisie in het sturen. Ging die 3.0 maar makkelijk in de MX5..Martijn_bmw schreef: ↑13 okt 2024, 13:45 Z4 coupe stuurt wel heel mooi! Qua puur rijders lol mijn leukste auto geweest een z4 coupe 3.0si![]()
- frankie
De 3.2 is zeker géén Busso, maar ook een GM v6. Fijnste motor is denk ik de 1.8tbi. Op zich stuurt een Brera niet verkeerd hoor, alleen beetje last van het (over)gewicht. Gaandeweg zijn er elk MY wel wat fijne verbeteringen toegepast, een late rijdt echt veel beter dan een vroegere. Zoek een late 1.8tbi met TI pakket, dan heb je er echt wel een fijne auto aan.