Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door Fedmas » 19 jul 2024, 18:08

Enjoy! Mijn enige ervaring ermee is uit de verhalen (lees: 2 uit 2 bezitters) dat ze veel (regio Brabant) en makkelijk gejat worden. Maar dat zal vast meevallen. Enjoy!

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3870
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door markk » 20 jul 2024, 19:18

Deze auto is nou echt het bewijs dat dingetjes zoals uitlaatgeluid, leer en stiksels op de juiste plaats, een lekker stuurwiel, velgen, logootjes, etc. de auto maken.

Objectief gezien zit je hoog idd, is ie helemaal niet zo snel en verliest ie umph bovenin. Maar ding starten met raam open en in z’n twee het turbo’tje voelen inkomen met je knuisjes op een mooi leren stuurwiel met rode stiksels is gewoon genieten en glimlachen.

Vrouwlief is blij … en ik geniet absoluut mee …


Mark.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3870
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door markk » 22 jul 2024, 21:51

Vandaag wat gespeeld op de autobahn met verse en goede 98+ benzine.

Ding maakt toch wel serieus snelheid, pakt onderin erg goed op en loopt nu bovenin ook best goed door. Ok ik ken snellere auto's maar op een relatief druk stuk autobahn had ik al 213 op de teller voordat ik moest remmen. Voor m'n gevoel had ie nog wel wat over.

Zit me ook rot te googlen en kom steeds meer tot de conclusie dat de usa-spec met de 1.4 turbo multiair motor die ik heb 160pk levert en nooit in een 135-140pk versie is geleverd. Weet iemand hier dat ? Of hoe ik dat kan achterhalen ?

Anyway - ding groeit op me. Beleving / df is echt top zonder dat het echt bizar hard moet gaan.

Mark

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3870
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door markk » 23 jul 2024, 08:55


vester86
Berichten: 2830
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door vester86 » 23 jul 2024, 10:48

heeft USA spec dezelfde motorcode als EU spec? wellicht dat je het daar makkelijk aan zou kunnen zien?

wel tof ding en beter dan die gele overdreven bipisto 👍🏻

Richardt.
Berichten: 6610
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door Richardt. » 23 jul 2024, 12:58

213 in een Fiat 500 lijkt me nog best een beleving :df:

Vind zo'n Abart in elk geval een geinig wagentje. Veel teveel lawaai ook voor zo'n kleine auto, maar het past wel.
Het doet je toch wel een beetje terugdenken aan de oude 500/600 Abarth's.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3870
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door markk » 26 jul 2024, 14:25

Nieuwe ervaringen:
- 220 teller en nog over
- er zit een g-meter in
- g- meter boeit niet maar wel wetenschappelijk onderzoek gedaan
- bij 0.3g bochten gaat vrouwlief zich vastgrijpen
- bij 0.5g bochten gaat vrouwlief heel boos kijken
- bij 0.6g bochten gaat ze schreeuwen dat ik normaal moet doen

Paar keer geprobeerd, en elke keer exact hetzelfde gedrag 🙈

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16114
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door Bram » 26 jul 2024, 14:28

:roflol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 41067
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door Arthur » 26 jul 2024, 16:00

Bij hoeveel G vliegen d’r “tetten” eruit willen we weten! :rolling:

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2070
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door 350 Z » 26 jul 2024, 18:31

Hahaha

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16114
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door Bram » 26 jul 2024, 20:14

Arthur schreef: 26 jul 2024, 16:00 Bij hoeveel G vliegen d’r “tetten” eruit willen we weten! :rolling:
:clap:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 840
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door Andry » 01 aug 2024, 00:01

markk schreef: 06 jul 2024, 21:56 Ben wat research aan het doen.

Us versions hebben de 1.4 turbo multiair motoren ipv de eu modellen met de 1.4 t-jet / non multiair.

Moest ff googlen wat multiair betekent. Ben weer een stuk wijzer. Aparte techniek. Lees vooral dat de juiste en schone olie erg belangrijk zijn voor die motoren. Iemand ervaring mee ? Ze zitten ook in Alfa mto’s en andere fiats.
Alleen Selenia (speciaal voor Multiair/Twinair motoren) erin, het exacte type is afhankelijk van de eurocode. Of Selenia Star C3 PE (5) of Selenia Digitek (6) Andere merken geven ondanks een C3 specificatie geheid problemen met een defecte Multiair unit tot gevolg. Een tijd terug bij m'n eerste werkgever (Fiat/Alfa merkdealer) wat info gevraagd over de aanschaf van een Giulia en ook werd weer aangegeven om extra op te letten in de onderhoudshistorie of het bij en merkdealer/specialist was uitgevoerd. Ook die MA unit is gevoelig voor de juiste olie.

Zelf heb ik ook een Mulitair unit kapot gehad in een Alfa wat me met korting €950 kostte. De MA unit heeft een eigen oliefilter, check in de historie of deze ooit is vervangen want deze wordt regelmatig over het hoofd gezien.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3870
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door markk » 01 aug 2024, 17:44

Andry schreef: 01 aug 2024, 00:01
markk schreef: 06 jul 2024, 21:56 Ben wat research aan het doen.

Us versions hebben de 1.4 turbo multiair motoren ipv de eu modellen met de 1.4 t-jet / non multiair.

Moest ff googlen wat multiair betekent. Ben weer een stuk wijzer. Aparte techniek. Lees vooral dat de juiste en schone olie erg belangrijk zijn voor die motoren. Iemand ervaring mee ? Ze zitten ook in Alfa mto’s en andere fiats.
Alleen Selenia (speciaal voor Multiair/Twinair motoren) erin, het exacte type is afhankelijk van de eurocode. Of Selenia Star C3 PE (5) of Selenia Digitek (6) Andere merken geven ondanks een C3 specificatie geheid problemen met een defecte Multiair unit tot gevolg. Een tijd terug bij m'n eerste werkgever (Fiat/Alfa merkdealer) wat info gevraagd over de aanschaf van een Giulia en ook werd weer aangegeven om extra op te letten in de onderhoudshistorie of het bij en merkdealer/specialist was uitgevoerd. Ook die MA unit is gevoelig voor de juiste olie.

Zelf heb ik ook een Mulitair unit kapot gehad in een Alfa wat me met korting €950 kostte. De MA unit heeft een eigen oliefilter, check in de historie of deze ooit is vervangen want deze wordt regelmatig over het hoofd gezien.
MA filter is bij oliebeurtje / aflevering op mijn expliciete verzoek mee vervangen. Was geen eerdere vervanging hiervan bekend (77k km).

Ik vind verschillende specs mbt vervanging MA filter. Van nooit tot 90000/60000/30000 miles en zelfs bij iedere oliebeurt.

Er is geen Selina ingegaan. Wel een andere (MPM) volsyntheet 5w40 met acea c3 specs en nog een expliciete Fiat approval code.


Mark

mark1974
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 dec 2017, 16:57

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door mark1974 » 07 aug 2024, 09:25

markk schreef: 06 jul 2024, 21:56 Ben wat research aan het doen.

Us versions hebben de 1.4 turbo multiair motoren ipv de eu modellen met de 1.4 t-jet / non multiair.

Moest ff googlen wat multiair betekent. Ben weer een stuk wijzer. Aparte techniek. Lees vooral dat de juiste en schone olie erg belangrijk zijn voor die motoren. Iemand ervaring mee ? Ze zitten ook in Alfa mto’s en andere fiats.
Rij met een Alfa Romeo met multiair, systeem is inderdaad gevoelig voor schone olie. Juiste specificatie en kwaliteit van de olie gebruiken en het systeem zal dan in principe probleemloos werken. Oliefilter van goede/originele kwaliteit wordt bij de AR aanbevolen.

Bij mij heeft het systeem een storing gehad en is het ultrasoon gereinigd en meteen voorzien van nieuwe pakkingen en dergelijke. Vermoeden van de specialist is dat er een keer verkeerde, te dikke olie in is gegaan.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3676
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door RS-Ron » 08 aug 2024, 11:51

Je moet de multiair wel een beetje laten werken. Dat betekend regelmatig sleutels afpakken en met dat ding ff toeren maken en afremmen op de motor.

Gr Ron

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3870
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door markk » 08 aug 2024, 20:32

Ja komt goed.

Ik noem het onze ‘slettenbak’. Mijn vrouw kijkt dan heel sip. Vervolgens afgelopen week Harz zei ze dat ik haar autootje een beetje aan het mishandelen was in de bergen (viel best mee maar zij roept dat al snel boven de 3000rpm of .1g). Dus ik: tsja daar vraagt ‘ze’ ook wel een beetje om 😂

TurboPatrick
Berichten: 665
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Dikke BMW! Corsa 2.0 16v
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door TurboPatrick » 12 okt 2024, 00:30

RS-Ron schreef: 08 aug 2024, 11:51 Je moet de multiair wel een beetje laten werken. Dat betekend regelmatig sleutels afpakken en met dat ding ff toeren maken en afremmen op de motor.

Gr Ron
zijn altijd tjets, nooit ma.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3870
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks

Bericht door markk » 12 okt 2024, 22:25

Usa abarth 500 is multiair. 160pk versie. Vergelijkbaar met de multiair in de Abarth 124 en de Alfa mto qv. Alleen die laaste schijnt 170pk te zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast