Fiat 500 Abarth - tips and tricks
- Fedmas
- Berichten: 1356
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Enjoy! Mijn enige ervaring ermee is uit de verhalen (lees: 2 uit 2 bezitters) dat ze veel (regio Brabant) en makkelijk gejat worden. Maar dat zal vast meevallen. Enjoy!
- markk
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Deze auto is nou echt het bewijs dat dingetjes zoals uitlaatgeluid, leer en stiksels op de juiste plaats, een lekker stuurwiel, velgen, logootjes, etc. de auto maken.
Objectief gezien zit je hoog idd, is ie helemaal niet zo snel en verliest ie umph bovenin. Maar ding starten met raam open en in z’n twee het turbo’tje voelen inkomen met je knuisjes op een mooi leren stuurwiel met rode stiksels is gewoon genieten en glimlachen.
Vrouwlief is blij … en ik geniet absoluut mee …
Mark.
Objectief gezien zit je hoog idd, is ie helemaal niet zo snel en verliest ie umph bovenin. Maar ding starten met raam open en in z’n twee het turbo’tje voelen inkomen met je knuisjes op een mooi leren stuurwiel met rode stiksels is gewoon genieten en glimlachen.
Vrouwlief is blij … en ik geniet absoluut mee …
Mark.
- markk
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Vandaag wat gespeeld op de autobahn met verse en goede 98+ benzine.
Ding maakt toch wel serieus snelheid, pakt onderin erg goed op en loopt nu bovenin ook best goed door. Ok ik ken snellere auto's maar op een relatief druk stuk autobahn had ik al 213 op de teller voordat ik moest remmen. Voor m'n gevoel had ie nog wel wat over.
Zit me ook rot te googlen en kom steeds meer tot de conclusie dat de usa-spec met de 1.4 turbo multiair motor die ik heb 160pk levert en nooit in een 135-140pk versie is geleverd. Weet iemand hier dat ? Of hoe ik dat kan achterhalen ?
Anyway - ding groeit op me. Beleving / df is echt top zonder dat het echt bizar hard moet gaan.
Mark
Ding maakt toch wel serieus snelheid, pakt onderin erg goed op en loopt nu bovenin ook best goed door. Ok ik ken snellere auto's maar op een relatief druk stuk autobahn had ik al 213 op de teller voordat ik moest remmen. Voor m'n gevoel had ie nog wel wat over.
Zit me ook rot te googlen en kom steeds meer tot de conclusie dat de usa-spec met de 1.4 turbo multiair motor die ik heb 160pk levert en nooit in een 135-140pk versie is geleverd. Weet iemand hier dat ? Of hoe ik dat kan achterhalen ?
Anyway - ding groeit op me. Beleving / df is echt top zonder dat het echt bizar hard moet gaan.
Mark
- markk
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
-
- Berichten: 2830
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
heeft USA spec dezelfde motorcode als EU spec? wellicht dat je het daar makkelijk aan zou kunnen zien?
wel tof ding en beter dan die gele overdreven bipisto
wel tof ding en beter dan die gele overdreven bipisto
-
- Berichten: 6610
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
213 in een Fiat 500 lijkt me nog best een beleving
Vind zo'n Abart in elk geval een geinig wagentje. Veel teveel lawaai ook voor zo'n kleine auto, maar het past wel.
Het doet je toch wel een beetje terugdenken aan de oude 500/600 Abarth's.
Vind zo'n Abart in elk geval een geinig wagentje. Veel teveel lawaai ook voor zo'n kleine auto, maar het past wel.
Het doet je toch wel een beetje terugdenken aan de oude 500/600 Abarth's.
- markk
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Nieuwe ervaringen:
- 220 teller en nog over
- er zit een g-meter in
- g- meter boeit niet maar wel wetenschappelijk onderzoek gedaan
- bij 0.3g bochten gaat vrouwlief zich vastgrijpen
- bij 0.5g bochten gaat vrouwlief heel boos kijken
- bij 0.6g bochten gaat ze schreeuwen dat ik normaal moet doen
Paar keer geprobeerd, en elke keer exact hetzelfde gedrag
- 220 teller en nog over
- er zit een g-meter in
- g- meter boeit niet maar wel wetenschappelijk onderzoek gedaan
- bij 0.3g bochten gaat vrouwlief zich vastgrijpen
- bij 0.5g bochten gaat vrouwlief heel boos kijken
- bij 0.6g bochten gaat ze schreeuwen dat ik normaal moet doen
Paar keer geprobeerd, en elke keer exact hetzelfde gedrag
-
OnlineBram
- Berichten: 16114
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
- Arthur
- Berichten: 41067
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Bij hoeveel G vliegen d’r “tetten” eruit willen we weten!
- 350 Z
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53
-
OnlineBram
- Berichten: 16114
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
- Andry
- Berichten: 840
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Alleen Selenia (speciaal voor Multiair/Twinair motoren) erin, het exacte type is afhankelijk van de eurocode. Of Selenia Star C3 PE (5) of Selenia Digitek (6) Andere merken geven ondanks een C3 specificatie geheid problemen met een defecte Multiair unit tot gevolg. Een tijd terug bij m'n eerste werkgever (Fiat/Alfa merkdealer) wat info gevraagd over de aanschaf van een Giulia en ook werd weer aangegeven om extra op te letten in de onderhoudshistorie of het bij en merkdealer/specialist was uitgevoerd. Ook die MA unit is gevoelig voor de juiste olie.markk schreef: ↑06 jul 2024, 21:56 Ben wat research aan het doen.
Us versions hebben de 1.4 turbo multiair motoren ipv de eu modellen met de 1.4 t-jet / non multiair.
Moest ff googlen wat multiair betekent. Ben weer een stuk wijzer. Aparte techniek. Lees vooral dat de juiste en schone olie erg belangrijk zijn voor die motoren. Iemand ervaring mee ? Ze zitten ook in Alfa mto’s en andere fiats.
Zelf heb ik ook een Mulitair unit kapot gehad in een Alfa wat me met korting €950 kostte. De MA unit heeft een eigen oliefilter, check in de historie of deze ooit is vervangen want deze wordt regelmatig over het hoofd gezien.
- markk
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
MA filter is bij oliebeurtje / aflevering op mijn expliciete verzoek mee vervangen. Was geen eerdere vervanging hiervan bekend (77k km).Andry schreef: ↑01 aug 2024, 00:01Alleen Selenia (speciaal voor Multiair/Twinair motoren) erin, het exacte type is afhankelijk van de eurocode. Of Selenia Star C3 PE (5) of Selenia Digitek (6) Andere merken geven ondanks een C3 specificatie geheid problemen met een defecte Multiair unit tot gevolg. Een tijd terug bij m'n eerste werkgever (Fiat/Alfa merkdealer) wat info gevraagd over de aanschaf van een Giulia en ook werd weer aangegeven om extra op te letten in de onderhoudshistorie of het bij en merkdealer/specialist was uitgevoerd. Ook die MA unit is gevoelig voor de juiste olie.markk schreef: ↑06 jul 2024, 21:56 Ben wat research aan het doen.
Us versions hebben de 1.4 turbo multiair motoren ipv de eu modellen met de 1.4 t-jet / non multiair.
Moest ff googlen wat multiair betekent. Ben weer een stuk wijzer. Aparte techniek. Lees vooral dat de juiste en schone olie erg belangrijk zijn voor die motoren. Iemand ervaring mee ? Ze zitten ook in Alfa mto’s en andere fiats.
Zelf heb ik ook een Mulitair unit kapot gehad in een Alfa wat me met korting €950 kostte. De MA unit heeft een eigen oliefilter, check in de historie of deze ooit is vervangen want deze wordt regelmatig over het hoofd gezien.
Ik vind verschillende specs mbt vervanging MA filter. Van nooit tot 90000/60000/30000 miles en zelfs bij iedere oliebeurt.
Er is geen Selina ingegaan. Wel een andere (MPM) volsyntheet 5w40 met acea c3 specs en nog een expliciete Fiat approval code.
Mark
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 25 dec 2017, 16:57
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Rij met een Alfa Romeo met multiair, systeem is inderdaad gevoelig voor schone olie. Juiste specificatie en kwaliteit van de olie gebruiken en het systeem zal dan in principe probleemloos werken. Oliefilter van goede/originele kwaliteit wordt bij de AR aanbevolen.markk schreef: ↑06 jul 2024, 21:56 Ben wat research aan het doen.
Us versions hebben de 1.4 turbo multiair motoren ipv de eu modellen met de 1.4 t-jet / non multiair.
Moest ff googlen wat multiair betekent. Ben weer een stuk wijzer. Aparte techniek. Lees vooral dat de juiste en schone olie erg belangrijk zijn voor die motoren. Iemand ervaring mee ? Ze zitten ook in Alfa mto’s en andere fiats.
Bij mij heeft het systeem een storing gehad en is het ultrasoon gereinigd en meteen voorzien van nieuwe pakkingen en dergelijke. Vermoeden van de specialist is dat er een keer verkeerde, te dikke olie in is gegaan.
- RS-Ron
- Berichten: 3676
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Je moet de multiair wel een beetje laten werken. Dat betekend regelmatig sleutels afpakken en met dat ding ff toeren maken en afremmen op de motor.
Gr Ron
Gr Ron
- markk
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Ja komt goed.
Ik noem het onze ‘slettenbak’. Mijn vrouw kijkt dan heel sip. Vervolgens afgelopen week Harz zei ze dat ik haar autootje een beetje aan het mishandelen was in de bergen (viel best mee maar zij roept dat al snel boven de 3000rpm of .1g). Dus ik: tsja daar vraagt ‘ze’ ook wel een beetje om
Ik noem het onze ‘slettenbak’. Mijn vrouw kijkt dan heel sip. Vervolgens afgelopen week Harz zei ze dat ik haar autootje een beetje aan het mishandelen was in de bergen (viel best mee maar zij roept dat al snel boven de 3000rpm of .1g). Dus ik: tsja daar vraagt ‘ze’ ook wel een beetje om
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
- Auto: Dikke BMW! Corsa 2.0 16v
- Locatie: Rotterdam
- markk
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Fiat 500 Abarth - tips and tricks
Usa abarth 500 is multiair. 160pk versie. Vergelijkbaar met de multiair in de Abarth 124 en de Alfa mto qv. Alleen die laaste schijnt 170pk te zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast