Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Bericht door Wout309t » 01 jun 2024, 12:44

Even een onderstelvraag:
Een vriend van me heeft een X5 als youngtimer gekocht. Mooi dik ding wel.
De auto is afkomstig uit Japan en daar is de auto voorzien van een JVR-drive schroefset. Gevoelsmatig een beetje vergelijkbaar met BC qua prijs/kwaliteit.
Staat hem erg goed, maar echt comfortabel is het niet op bijvoorbeeld de A15 en A27 met bulten en verzakkingen in de weg. Er zit helaas geen documentatie over de schroefset bij de auto. Ben wel in contact met die Taiwanezen maar krijg niet echt wat los.

Er zijn nu 2 opties:
-Luchtvering er weer onder, heeft er ooit al onder gezeten en de compressor draait nog. Zal niet goedkoop worden.
-Iemand met verstand van zaken het onderstel eens goed af laten stellen. En daar komt ie: Heeft iemand suggesties voor zo'n specialist? Bij voorkeur ergens in de driehoek Rotterdam, Utrecht en Breda?

Hij is erg blij met de auto, maar met het gezin in de auto is zo geen pretje...
Als er mensen zijn met andere suggesties hoor ik het graag!

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Bericht door vester86 » 01 jun 2024, 14:04

wat valt er aan compressie (ingaande demping) en rebound (uitgaande demping) in te stellen?
wellicht slim om even op papier te zetten wat het verstelbereik is (aantal clicks van min tot max) en waar die nu op staat.

als compressie en/of rebound niet in te stellen is zou je alleen met de rijhoogte kunnen spelen en dat kan afhankelijk van de constructie ook al verschil in comfort maken

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Re: Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Bericht door Wout309t » 01 jun 2024, 14:16

vester86 schreef: 01 jun 2024, 14:04 wat valt er aan compressie (ingaande demping) en rebound (uitgaande demping) in te stellen?
wellicht slim om even op papier te zetten wat het verstelbereik is (aantal clicks van min tot max) en waar die nu op staat.

als compressie en/of rebound niet in te stellen is zou je alleen met de rijhoogte kunnen spelen en dat kan afhankelijk van de constructie ook al verschil in comfort maken
Goede opmerking. Is ook wel het plan, maar ik weet niet precies welke versie het is. Ik heb foto's gestuurd, maar de communicatie is ehhh Aziatisch. Er zitten knopjes bovenop om de demping mee te aan te passen, maar ik wil eerst graag weten wat er dan gebeurt en wat er afgesteld kan worden.

Hopelijk krijg ik een handleiding te pakken via de fabrikant. Maar zoals gezegd gaat dat lastig.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Bericht door smiley » 01 jun 2024, 15:43

Is het exacte type JVR bekend?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Bericht door Bert ///M3 » 01 jun 2024, 15:55

Vaak helpt hoger zetten al.

Veel schroefsets hebben een bumpstop welke progressief is, als je inveert raak je de bumpstop en worden ze dus harder.

Verder zou ik niet de moeite nemen voor een afstel specialist en er gewoon weer luchtvering onder zetten als het een gezinscontainer is.

TLRS
Berichten: 3063
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Bericht door TLRS » 01 jun 2024, 15:58

Als je de setting bepaald kun je erna altijd terug..

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6783
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Bericht door Opa » 01 jun 2024, 16:02

Ik had onder m'n Impreza in het verleden ook een schroefset(van AST) met knopjes bovenop, waarmee de hardheid in te stellen was.
Ging ik het circuit op dan zette ik 'm harder en voor op de openbare weg, met de kinderen en zo, dan ging ie op de zachtste stand....waren iets van 15 klikjes of zo.
Was gewoon een kwestie van tegen de klok in draaien om 'm zachter te zetten en met de klok mee werd ie harder.
Als ik het vergat na een dagje circuit dan merkte m'n vrouw dat gelijk, het verschil was goed te voelen.

Maar zoveel schroefsets, zoveel verschillen, het zal niet bij iedere schroefset hetzelfde werken. :wink:

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Re: Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Bericht door Wout309t » 01 jun 2024, 16:50

smiley schreef: 01 jun 2024, 15:43 Is het exacte type JVR bekend?

Nee helaas.

Maar duidelijk, we gaan ze eerst eens heel zacht zetten, en als dat niet afdoende helpt wordt het weer luchtvering.
Thanks!

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 329
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Re: Schroefset 'afstelspecialist' E70 X5 V8

Bericht door Nivek » 01 jun 2024, 22:32

Als het geen schroefset is van professioneel kaliber, dan verwacht ik dat de ingaande en uitgaande slag nagenoeg gelijk zijn en in mijn ogen is dat een grote oorzaak van oncomfortabel rijgedrag.

Zo is mijn rx7 (op intrax) comfortabeler qua vering dan mijn LS400 (op airflift performance poten). Het geeft het gevoel dat (vooral) de achterkant gelanceerd word bij drempels waar de rx7 gewoon strak op de weg blijft.

Als dit met de X5 ook zo is, zie ik 3 potentiele opties. Terug bouwen naar origineel, andere schroefset (van hogere kwaliteit), of eens informeren of Intrax de set kan reviseren en verbeteren (mits ze reviseerbaar zijn).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ome subtilieco en 2 gasten