BMW E36 / Z3 en tramlining

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5288
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door HSR » 05 apr 2024, 22:37

L.S.,

Ik probeer beter te begrijpen waar tramlining vandaan komt. Ik heb een z3 coupe staan met Madeno Bilstein schroefset en 18'' 8j ET40 ultraleggera's voor en 9j Ultraleggera's ET40 achter. Ik heb nu verschillende soorten banden geprobeerd maar de auto blijft maar tramlinen en een vaag gevoel geven rond de middenstand. Alleen als de weg een tafellaken is wil het goed gaan.


Nu vraag ik mij af. Wat heeft, even naar de velgen kijken, het grootste effect op tramlining? Is dat breedte van de band of de omtrek van het wiel? Als ik op de innernetz zoek over de Z3 dan lees je dat de auto snel last heeft van tramlining en lees je verhalen dat 18 duims daar meer last van zou hebben. Ik vind dat echter nogal anecdotisch. Ik kan me wel voorstellen dat het gedrongen en brede platform van de Z3 de auto een stuk gevoeliger maakt voor tramlining. Mijn gevoel zegt ook dat contactoppervlak van de band eerder voor tramlining zorgt dan de omtrek van het wiel. En ik rijdt op de vooras met 225 en achter 245, BMW spec breedtematen dus.

De breedste voorvelg voor een E36 danwel Z3 af fabriek was volgens mij 7.5j in 17 duims. Mogen we voorzichtig concluderen dat een 7.5j voorvelg dan de beste danwel maximale breedtemaat is voor het platform?

Ben benieuwd naar jullie input!
Laatst gewijzigd door HSR op 05 apr 2024, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR
Berichten: 5288
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door HSR » 05 apr 2024, 22:39

dubble

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door Eric Z » 05 apr 2024, 23:14

Achterste draagarm rubbers van de voorzijde zijn in orde?

HSR
Berichten: 5288
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door HSR » 05 apr 2024, 23:29

Eric Z schreef: 05 apr 2024, 23:14 Achterste draagarm rubbers van de voorzijde zijn in orde?
Jup alles nieuw lemforder. Daar moeten we het niet zoeken. Stuurhuis ook gereviseerd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10784
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door Joy » 06 apr 2024, 00:17


vester86
Berichten: 2733
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door vester86 » 06 apr 2024, 01:11

wat is de offset van de huidige velgen vergeleken met de OEM 17” maten? zit daar nu verschil in? (ben niet bekend met standaard Z3 specs)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2024, 02:33

OEM wielen zijn ET41 ipv ET40 dus daar zit het niet in.

Als je een schroefset hebt dan krijg je vaak ook spacers voor, tenminste bij een M3 3,2 die geven wel meer spoorzoeken.

Verder als je een M3 3,0 had dan had je een variable rate stuurhuis welke trager was uit middenstand.

Ik rij zelf 18x8 voor en 18x9 achter en er zit geen verschil tussen OEM en 18". ET zou ik op moeten zoeken maar denk ET38.

HSR
Berichten: 5288
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door HSR » 06 apr 2024, 08:32

Bedankt voor de input zover. Geen spacers op de vooras. Wel achter maar dat is een volgens mij nog minder dan 4 mm.

En precies wat Bert zegt, offset is hetzelfde.

Dus waar het em in zit? Shoot me maar lek.


Over spacers gesproken. Ik kan een breedset Styling 68 17'' in kopen. Dan krijg je voor ET41 7.5J en achter ET50 8.5J. Kan je achter makkelijk 12mm spacers zetten? Ik ben geen fan van spacers dus probeer ze te vermijden maar dit kan wel een mooi test setje zijn om te kijken of er inderdaad een verschil zit tussen 17 en 18 inch velgen...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2024, 09:23

Achter kan prima, dan krijg je ET38 wat geen probleem zou moeten zijn. Op mijn gele M3 had ik 17x9J ET35 achter en daar moest ik de wielkasten wat aanpassen. Daar was meer naar binnen niet mogelijk vanwege coil over aan de achterkant, als je gewoon een standaard setup hebt dan kan je misschien ET50 ook gewoon kwijt.

HSR
Berichten: 5288
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door HSR » 06 apr 2024, 10:08

Bert ///M3 schreef: 06 apr 2024, 09:23 Achter kan prima, dan krijg je ET38 wat geen probleem zou moeten zijn. Op mijn gele M3 had ik 17x9J ET35 achter en daar moest ik de wielkasten wat aanpassen. Daar was meer naar binnen niet mogelijk vanwege coil over aan de achterkant, als je gewoon een standaard setup hebt dan kan je misschien ET50 ook gewoon kwijt.
Dat het past weet ik. waar ik begin te twijfelen is dat er weer een extra component toegepast wordt iom een probleem op te lossen. Doorgaans niet de beste methode om te trouble shooten, in dit geval tramlining simuleren en elimineren. Misschien moet ik de vraag anders stellen. Als je achter met spacers uitkomt op een ET40 , draagt dat dan bij aan tramlining of kunnen we dat met een bepaalde zekerheid uitsluiten?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2024, 10:35

Nee zou geen probleem moeten zijn. Er is geen verschil tussen ET40 met een gewone velg of velg + spacer wat betreft rijgedrag.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door yorick » 06 apr 2024, 18:08

Kan een oude post van Steve herinneren, waarin hij zei dat het E36 platform veel beter rijdt op 17". Mijn E36's zowel op breedsets gereden, als rondom gelijk. Relatief weinig last van spoorvorming.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2024, 18:42

17 inch rijd beter door de hogere wang en lichtere wielen maar doet niet echt veel voor spoorvorming. (18 inch met lagere wang heeft minder vervorming)

Enige reden dat ik er nu 18" op heb zitten is dat er nog maar weinig passends te krijgen is voor een E36, of je moet bij Apex etc gaan shoppen. 7.5 voor en 8.5 achter is wat dat betreft een beetje een aparte maat. Originele wielen moeten een keer gestraald en gespoten als ik er aan toe kom, dat was de gedachte lol.

Optisch gaat 18 inch en groter ook al snel richting postkoets wielen.

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door Bombadil » 06 apr 2024, 18:59

Ik had op mijn Z3 cabrio op een gegeven moment style 108 breedset 18 inch 225 / 255 met Bridgestone * banden van de E85 Z4, ding trok alle kanten op, was gewoon niet grappig. Binnen 1 maand weer terug op 16 inch en nergens last van.

Run flat banden schijnt e.e.a. ook te verergeren.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door TLRS » 06 apr 2024, 19:46

Een stuggere band ondervindt meer weerstand van oneffenheden misschien. Als dat een beetje beweging in de draagarm veroorzaakt, zorgt dat misschien voor ongewenste stuur input.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3032
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door 328Ti » 06 apr 2024, 20:17

Wielnaven opgeschuurd?

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3032
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door 328Ti » 06 apr 2024, 20:17

En centers van velgen zelf?

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3032
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door 328Ti » 06 apr 2024, 20:25

Stuurhuis vervangen: ook de spoor/koppelstangen vervangen stuurhuis/asschenkel?

Al de auto op een 2 kolommer/schaarbrug gezet en wiel vastgepakt langzaam l/r gedraaid en daarna stevige ruk naar l/r op het moment dat ie al beweegt? Indien speling, moet je toch weer terug naar stuurinrichting. Je kan trouwens ook speling op je stuurhuis hebben. Dat al getest?

Ik ben benieuwd

Crookie
Berichten: 4307
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E36 / Z3 en tramlining

Bericht door Crookie » 07 apr 2024, 12:49

Ik heb een e46 paars stuurhuis gemonteerd en 4 wiel uitgelijnd. Geen last meer van vaagheid bij rechtuit en of tramlining. Erg lage Et waarde kan ook goed funest zijn voor de geometrie. Et 40 valt nog erg mee. Misschien toch eens voor voorleggen aan een uitlijner?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enzo, Kadett, MarcH, sebas16v en 6 gasten