BMW E36 / Z3 en tramlining
-
- Berichten: 5388
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
BMW E36 / Z3 en tramlining
L.S.,
Ik probeer beter te begrijpen waar tramlining vandaan komt. Ik heb een z3 coupe staan met Madeno Bilstein schroefset en 18'' 8j ET40 ultraleggera's voor en 9j Ultraleggera's ET40 achter. Ik heb nu verschillende soorten banden geprobeerd maar de auto blijft maar tramlinen en een vaag gevoel geven rond de middenstand. Alleen als de weg een tafellaken is wil het goed gaan.
Nu vraag ik mij af. Wat heeft, even naar de velgen kijken, het grootste effect op tramlining? Is dat breedte van de band of de omtrek van het wiel? Als ik op de innernetz zoek over de Z3 dan lees je dat de auto snel last heeft van tramlining en lees je verhalen dat 18 duims daar meer last van zou hebben. Ik vind dat echter nogal anecdotisch. Ik kan me wel voorstellen dat het gedrongen en brede platform van de Z3 de auto een stuk gevoeliger maakt voor tramlining. Mijn gevoel zegt ook dat contactoppervlak van de band eerder voor tramlining zorgt dan de omtrek van het wiel. En ik rijdt op de vooras met 225 en achter 245, BMW spec breedtematen dus.
De breedste voorvelg voor een E36 danwel Z3 af fabriek was volgens mij 7.5j in 17 duims. Mogen we voorzichtig concluderen dat een 7.5j voorvelg dan de beste danwel maximale breedtemaat is voor het platform?
Ben benieuwd naar jullie input!
Ik probeer beter te begrijpen waar tramlining vandaan komt. Ik heb een z3 coupe staan met Madeno Bilstein schroefset en 18'' 8j ET40 ultraleggera's voor en 9j Ultraleggera's ET40 achter. Ik heb nu verschillende soorten banden geprobeerd maar de auto blijft maar tramlinen en een vaag gevoel geven rond de middenstand. Alleen als de weg een tafellaken is wil het goed gaan.
Nu vraag ik mij af. Wat heeft, even naar de velgen kijken, het grootste effect op tramlining? Is dat breedte van de band of de omtrek van het wiel? Als ik op de innernetz zoek over de Z3 dan lees je dat de auto snel last heeft van tramlining en lees je verhalen dat 18 duims daar meer last van zou hebben. Ik vind dat echter nogal anecdotisch. Ik kan me wel voorstellen dat het gedrongen en brede platform van de Z3 de auto een stuk gevoeliger maakt voor tramlining. Mijn gevoel zegt ook dat contactoppervlak van de band eerder voor tramlining zorgt dan de omtrek van het wiel. En ik rijdt op de vooras met 225 en achter 245, BMW spec breedtematen dus.
De breedste voorvelg voor een E36 danwel Z3 af fabriek was volgens mij 7.5j in 17 duims. Mogen we voorzichtig concluderen dat een 7.5j voorvelg dan de beste danwel maximale breedtemaat is voor het platform?
Ben benieuwd naar jullie input!
Laatst gewijzigd door HSR op 05 apr 2024, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5388
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
-
Online
- Berichten: 4030
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Achterste draagarm rubbers van de voorzijde zijn in orde?
-
- Berichten: 5388
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
- Joy
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
-
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
wat is de offset van de huidige velgen vergeleken met de OEM 17” maten? zit daar nu verschil in? (ben niet bekend met standaard Z3 specs)
- Bert ///M3
- Berichten: 9370
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
OEM wielen zijn ET41 ipv ET40 dus daar zit het niet in.
Als je een schroefset hebt dan krijg je vaak ook spacers voor, tenminste bij een M3 3,2 die geven wel meer spoorzoeken.
Verder als je een M3 3,0 had dan had je een variable rate stuurhuis welke trager was uit middenstand.
Ik rij zelf 18x8 voor en 18x9 achter en er zit geen verschil tussen OEM en 18". ET zou ik op moeten zoeken maar denk ET38.
Als je een schroefset hebt dan krijg je vaak ook spacers voor, tenminste bij een M3 3,2 die geven wel meer spoorzoeken.
Verder als je een M3 3,0 had dan had je een variable rate stuurhuis welke trager was uit middenstand.
Ik rij zelf 18x8 voor en 18x9 achter en er zit geen verschil tussen OEM en 18". ET zou ik op moeten zoeken maar denk ET38.
-
- Berichten: 5388
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Bedankt voor de input zover. Geen spacers op de vooras. Wel achter maar dat is een volgens mij nog minder dan 4 mm.
En precies wat Bert zegt, offset is hetzelfde.
Dus waar het em in zit? Shoot me maar lek.
Over spacers gesproken. Ik kan een breedset Styling 68 17'' in kopen. Dan krijg je voor ET41 7.5J en achter ET50 8.5J. Kan je achter makkelijk 12mm spacers zetten? Ik ben geen fan van spacers dus probeer ze te vermijden maar dit kan wel een mooi test setje zijn om te kijken of er inderdaad een verschil zit tussen 17 en 18 inch velgen...
En precies wat Bert zegt, offset is hetzelfde.
Dus waar het em in zit? Shoot me maar lek.
Over spacers gesproken. Ik kan een breedset Styling 68 17'' in kopen. Dan krijg je voor ET41 7.5J en achter ET50 8.5J. Kan je achter makkelijk 12mm spacers zetten? Ik ben geen fan van spacers dus probeer ze te vermijden maar dit kan wel een mooi test setje zijn om te kijken of er inderdaad een verschil zit tussen 17 en 18 inch velgen...
- Bert ///M3
- Berichten: 9370
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Achter kan prima, dan krijg je ET38 wat geen probleem zou moeten zijn. Op mijn gele M3 had ik 17x9J ET35 achter en daar moest ik de wielkasten wat aanpassen. Daar was meer naar binnen niet mogelijk vanwege coil over aan de achterkant, als je gewoon een standaard setup hebt dan kan je misschien ET50 ook gewoon kwijt.
-
- Berichten: 5388
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Dat het past weet ik. waar ik begin te twijfelen is dat er weer een extra component toegepast wordt iom een probleem op te lossen. Doorgaans niet de beste methode om te trouble shooten, in dit geval tramlining simuleren en elimineren. Misschien moet ik de vraag anders stellen. Als je achter met spacers uitkomt op een ET40 , draagt dat dan bij aan tramlining of kunnen we dat met een bepaalde zekerheid uitsluiten?Bert ///M3 schreef: ↑06 apr 2024, 09:23 Achter kan prima, dan krijg je ET38 wat geen probleem zou moeten zijn. Op mijn gele M3 had ik 17x9J ET35 achter en daar moest ik de wielkasten wat aanpassen. Daar was meer naar binnen niet mogelijk vanwege coil over aan de achterkant, als je gewoon een standaard setup hebt dan kan je misschien ET50 ook gewoon kwijt.
- Bert ///M3
- Berichten: 9370
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Nee zou geen probleem moeten zijn. Er is geen verschil tussen ET40 met een gewone velg of velg + spacer wat betreft rijgedrag.
- yorick
- Berichten: 988
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Kan een oude post van Steve herinneren, waarin hij zei dat het E36 platform veel beter rijdt op 17". Mijn E36's zowel op breedsets gereden, als rondom gelijk. Relatief weinig last van spoorvorming.
- Bert ///M3
- Berichten: 9370
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
17 inch rijd beter door de hogere wang en lichtere wielen maar doet niet echt veel voor spoorvorming. (18 inch met lagere wang heeft minder vervorming)
Enige reden dat ik er nu 18" op heb zitten is dat er nog maar weinig passends te krijgen is voor een E36, of je moet bij Apex etc gaan shoppen. 7.5 voor en 8.5 achter is wat dat betreft een beetje een aparte maat. Originele wielen moeten een keer gestraald en gespoten als ik er aan toe kom, dat was de gedachte lol.
Optisch gaat 18 inch en groter ook al snel richting postkoets wielen.
Enige reden dat ik er nu 18" op heb zitten is dat er nog maar weinig passends te krijgen is voor een E36, of je moet bij Apex etc gaan shoppen. 7.5 voor en 8.5 achter is wat dat betreft een beetje een aparte maat. Originele wielen moeten een keer gestraald en gespoten als ik er aan toe kom, dat was de gedachte lol.
Optisch gaat 18 inch en groter ook al snel richting postkoets wielen.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Ik had op mijn Z3 cabrio op een gegeven moment style 108 breedset 18 inch 225 / 255 met Bridgestone * banden van de E85 Z4, ding trok alle kanten op, was gewoon niet grappig. Binnen 1 maand weer terug op 16 inch en nergens last van.
Run flat banden schijnt e.e.a. ook te verergeren.
Run flat banden schijnt e.e.a. ook te verergeren.
-
- Berichten: 3059
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Een stuggere band ondervindt meer weerstand van oneffenheden misschien. Als dat een beetje beweging in de draagarm veroorzaakt, zorgt dat misschien voor ongewenste stuur input.
- 328Ti
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Wielnaven opgeschuurd?
- 328Ti
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
En centers van velgen zelf?
- 328Ti
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Stuurhuis vervangen: ook de spoor/koppelstangen vervangen stuurhuis/asschenkel?
Al de auto op een 2 kolommer/schaarbrug gezet en wiel vastgepakt langzaam l/r gedraaid en daarna stevige ruk naar l/r op het moment dat ie al beweegt? Indien speling, moet je toch weer terug naar stuurinrichting. Je kan trouwens ook speling op je stuurhuis hebben. Dat al getest?
Ik ben benieuwd
Al de auto op een 2 kolommer/schaarbrug gezet en wiel vastgepakt langzaam l/r gedraaid en daarna stevige ruk naar l/r op het moment dat ie al beweegt? Indien speling, moet je toch weer terug naar stuurinrichting. Je kan trouwens ook speling op je stuurhuis hebben. Dat al getest?
Ik ben benieuwd
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E36 / Z3 en tramlining
Ik heb een e46 paars stuurhuis gemonteerd en 4 wiel uitgelijnd. Geen last meer van vaagheid bij rechtuit en of tramlining. Erg lage Et waarde kan ook goed funest zijn voor de geometrie. Et 40 valt nog erg mee. Misschien toch eens voor voorleggen aan een uitlijner?