BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
-
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
L.S.,
In Duitsland is een bedrijf dat de Elantra N importeert uit Korea. De styling is erg smaakgevoelig maar als ik de vakpers moet geloven is dit 90% van de nieuwe Honda Civic Type R zonder de 80K prijskaart. Bovendien is de auto lekker ruim van binnen.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/hyund ... r_bucket=2
Auto moet 43K kosten. Als je de auto importeert, wat voor extra kosten moet je dan rekening mee houden? Ik ben bang dat je maar zo 15K aan BPM mag betalen waardoor de transactie wat mij betreft niet heel erg interessant meer is. Ben benieuwd wat jullie vinden.
In Duitsland is een bedrijf dat de Elantra N importeert uit Korea. De styling is erg smaakgevoelig maar als ik de vakpers moet geloven is dit 90% van de nieuwe Honda Civic Type R zonder de 80K prijskaart. Bovendien is de auto lekker ruim van binnen.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/hyund ... r_bucket=2
Auto moet 43K kosten. Als je de auto importeert, wat voor extra kosten moet je dan rekening mee houden? Ik ben bang dat je maar zo 15K aan BPM mag betalen waardoor de transactie wat mij betreft niet heel erg interessant meer is. Ben benieuwd wat jullie vinden.
- Baboulah
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Ik zou even contact opnemen met Bolsenbroek (https://www.bbpartners.nl/). Toch wel de leider in nederland als het op bpm taxaties en kennis aankomt.
Daarbij, in duitsland kan je op kenteken net als in NL de uitstoot aflezen, staat aangegeven als V.7 (als ik goed zeg uit het hoofd) daarmee kan je dan evt zelf ook je bpm uitrekenen via autoweek bpm berekenaar of waar dan ook
Daarbij, in duitsland kan je op kenteken net als in NL de uitstoot aflezen, staat aangegeven als V.7 (als ik goed zeg uit het hoofd) daarmee kan je dan evt zelf ook je bpm uitrekenen via autoweek bpm berekenaar of waar dan ook
- Arthur
- Berichten: 39861
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Als je de uitstoot weet moet je volgens mij een aardige berekening kunnen maken.
-
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Volgens mij gewoon de uitstoot van de i30N aanhouden? Die is 191gr dus de belasting in NL zal wel exorbitant zijn.
- Arthur
- Berichten: 39861
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Auto staat iig niet op Duits kenteken.
Dieses Fahrzeug ist ein Bestellfahrzeug. Ab Bestellung braucht das Modell max. drei Monate bis es in Deutschland ist.
Dieses Fahrzeug ist ein Bestellfahrzeug. Ab Bestellung braucht das Modell max. drei Monate bis es in Deutschland ist.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26829
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Wat al gezegd wordt kenteken (CVO) CO2 uitstoot is leidend voor bruto bpm berekenen.
Dus die zal je eerst moeten weten voordat er iets zinnigs over te zeggen is
Dus die zal je eerst moeten weten voordat er iets zinnigs over te zeggen is
- Jaws
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
- Locatie: Zuid-Holland
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
158 g/km voor de 2.0 MT
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
zit er dan wel een (europese) typegoedkeur op?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26829
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Als dat klopt valt het nog wel mee, je mag de laagste uitkomst kiezen bij aangifte dus zon 5k rest bpm.
Tegen taxatie specialist weet er vast nog wel wat extra vanaf te halen
- Bijlagen
-
- IMG_0701.jpeg (955.88 KiB) 1219 keer bekeken
-
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
hmm, 5 tot 7k BPM is nog een keer te incasseren. Ik zal eens met die Duitsers bellen. als je voor 50K all in een Elantra N kunt hebben lijkt me dat best interessant. Mits garantie en onderhoud gewoon door de dealer in NL uitgevoerd kan worden.
Car and driver deed overigens op hun 200 mile 75mph test run 1 op 16 met de DKG 8-bak. Dus als dagelijks vervoer ook prima te verantwoorden lijkt me.
Maar goed, dat uiterlijk he...
Car and driver deed overigens op hun 200 mile 75mph test run 1 op 16 met de DKG 8-bak. Dus als dagelijks vervoer ook prima te verantwoorden lijkt me.
Maar goed, dat uiterlijk he...
- Arthur
- Berichten: 39861
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Wat is er met het uiterlijk dan? Beschaafder en, daardoor, mooier dan een Civic imho. Dat rode van de sideskirts zwart (laten) wrappen en klaar
- Opa
- Berichten: 6263
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
-
Online
- Berichten: 3592
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Onbekend maakt onbemind. Zou wel eens een zeer moeilijk te slijten auto kunnen zijn wanneer je er weer vanaf wil. De afschrijving is zeer onzeker bij dit soort wagens, lijkt me.
-
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Wat zou het alternatief zijn in dat segment? Liefst koop ik een FL5 maar dan hebben we het echt over idioot geld en daar ben ik te calvinistisch voor.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Ik vermoed ook wel dat de afschrijving van die Hyundai de meerprijs van de Civic na een paar jaar teniet doet. Is gewoon een jaartje wachten een optie? Dan moet je in Duitsland zo'n Civic wel kunnen oppikken voor 45k, dan nog ongeveer 10-13k BPM. Is een hoop geld, maar die Hyundai is ook niet goedkoop.
- sitechris
- Berichten: 4481
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Ik ben ook bang dat je een Elantra N heel moeilijk kunt verkopen in NL. Ik heb dat met mijn 2018 SEAT Leon CUPRA R ook wel eens gehad. Dat een andere merkdealer geen inruilbod op de auto wilde uitbrengen omdat de auto te 'exclusief' was.
-
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Waarom geen FK8? Misschien niet zo goed als de FL5, maar het zal er niet veel voor onderdoen.
-
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Dit zou ik inderdaad als eerste controleren.
Zo niet, kan het een heel duur geintje zijn, zie https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z12fd.pdf
CO2‑uitstoot bepalen
De CO2‑uitstoot van een personenauto met een Europese typegoedkeuring staat in het kentekenregister
van de RDW. De RDW vermeldt de CO2‑uitstoot bij de keuringsgegevens van uw auto.
Heeft de RDW geen CO2‑uitstoot bepaald voor de auto?
Dan wordt de CO2‑uitstoot vastgesteld op 550 gr/km voor een benzineauto of 395 gr/km voor een
dieselauto.
Als de CO2-uitstoot niet blijkt uit het kentekenregister, dan kunt u met 1 van de volgende documenten,
die in de gepresenteerde volgorde moeten worden toegepast, de CO2-uitstoot aantonen:
• de Europese typegoedkeuring (ETG) of het Certificaat van Overeenstemming (CvO) van de auto
• indien aanwezig: de individuele goedkeuring voor de auto door de RDW
Bij de keuring moet u dan het emissiecertificaat en/of het bijbehorende testrapport overleggen.
• indien aanwezig: het testrapport van een individuele keuring van de auto door bijvoorbeeld TNO
• indien aanwezig: een goedkeuring waarin de CO2-uitstoot is vastgelegd
Het brandstofverbruik moet dan zijn gemeten volgens de reglementen van de Economische Commissie
voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00).
- Arthur
- Berichten: 39861
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Die Duitde garage importeert de auto, als ze daar geen goedkeur krijgen kan die garage er toch niks mee? Dus die Duitser eerst de boel op kenteken laten zetten, weet je de uitstoot ook, en dan naar NL halen.
-
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Dat is ook weer zo. Dan zou je de verkopende partij toch kunnen vragen of zij een (voorbeeld) COC hebben.
-
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Bedankt voor de bijdrages zover!
Ik denk ook dat het op NL kenteken zetten van een Elantra N een dure en tijdrovende klus gaat zijn. Toch wil ik het goed uitzoeken. Ik houd jullie wel op de hoogte.
De reden overigens waarom ik gecharmeerd ben van een Elantra N en dus ook de Honda FL5 is dat ze net een maatje groter zijn dan de geijkte hatchbacks. Dus meer ruimte voor de familie en ook meer kofferruimte. Daarnaast zijn het uitstekende sportauto's en ze zitten daarmee in een vrij unieke niche.
Misschien heeft Zed240 gelijk en moet ik een jaartje geduld hebben. Of gewoon accepteren dat een middenklasser die rijdt als een Porsche duur is.
Ik denk ook dat het op NL kenteken zetten van een Elantra N een dure en tijdrovende klus gaat zijn. Toch wil ik het goed uitzoeken. Ik houd jullie wel op de hoogte.
De reden overigens waarom ik gecharmeerd ben van een Elantra N en dus ook de Honda FL5 is dat ze net een maatje groter zijn dan de geijkte hatchbacks. Dus meer ruimte voor de familie en ook meer kofferruimte. Daarnaast zijn het uitstekende sportauto's en ze zitten daarmee in een vrij unieke niche.
Misschien heeft Zed240 gelijk en moet ik een jaartje geduld hebben. Of gewoon accepteren dat een middenklasser die rijdt als een Porsche duur is.
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Rijden die wagens als een Porsche? Alleen al het verschil FWD / RWD zal dat toch wel teniet doen? Moet wel zeggen dat ik de Civic een erg gaaf ding vind.
Dan niet JDM, maar zou het laatste model Focus RS niks zijn? Daar zit je mee op zo’n 50k euri als de grootste afschrijving is geweest met lage kilometerstand. In mijn ogen ook een heel, heel gaaf ding. Klinken ook lekker
Dan niet JDM, maar zou het laatste model Focus RS niks zijn? Daar zit je mee op zo’n 50k euri als de grootste afschrijving is geweest met lage kilometerstand. In mijn ogen ook een heel, heel gaaf ding. Klinken ook lekker
- sitechris
- Berichten: 4481
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Rijden als een Porsche is wat overdreven lijkt me. Zijn goede sportieve auto's (hot hatch recept) maar meer ook niet. Dan zou ik zelf toch gewoon een jong gebruikte Golf GTi (clubsport), bmw 128ti/m135i scoren. Of Civic van vorige generatie. En als je meer ruimte nodig hebt, pak dan gewoon een M340i (bijzonder waardevast ook).
-
- Berichten: 51496
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Porsche bouwt ook trekkers:)
Zonder gekheid, Elantra E, mooie kar. Voor de rest weet ik 't niet.
Zag gisteren een 'Cupra' front/neus die me in de bebouwde kom wat zat op te drukken, later zag ik dfat het een 'Elantra N' achtige sedanvorm had???
Wat is dat voor een 'Cupra'(?), waarsch ander merk die qua neus op 'n Cupra lijkt.
Zonder gekheid, Elantra E, mooie kar. Voor de rest weet ik 't niet.
Zag gisteren een 'Cupra' front/neus die me in de bebouwde kom wat zat op te drukken, later zag ik dfat het een 'Elantra N' achtige sedanvorm had???
Wat is dat voor een 'Cupra'(?), waarsch ander merk die qua neus op 'n Cupra lijkt.
-
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BPM berekenen over een auto die niet in EU is geleverd
Dit is wel een aardige review: https://www.evo.co.uk/honda/civic/type-r, en de vorige: https://www.evo.co.uk/reviews/19801/hon ... -hot-hatch
Ik heb inmiddels een beetje ervaring met sportauto's en we hebben hier ook wel wat leuke dingetjes staan.
Ik zou een FK8, FL5 of zelfs een Megane 4rs danwel nieuwe I30N niet vergelijken met eender welke non-M BMW. Een 340i van 1800kg is een geweldige auto maar er is weinig sportiefs aan, op de beer van een motor na misschien. Ik zou dan voor mijn usecase een 5 serie kopen met belegen motor.
Een FK8 is een absurd goede auto die je op een mm nauwkeurig kunt plaatsen met een extreme driver engagement en controleerbaarheid met gaspedaal en rem. Een i30N kan je iedere bocht in sturen met het gaspedaal want dat ding roteert fantastisch. En de Meg 4rs Trophy EDC was helemaal een auto waar ik niet meer uit wilde stappen maar dat was vooral door het hooligan karakter.
Een FL5 zou de som der delen nog beter moeten doen als ik Evo en de rest van de vakpers moet geloven. Zelf nog niet gereden.
En klopt, het heeft geen RWD. Maar dat adagium ligt alweer wat jaren achter mij toen ik teleurgesteld uit een 130i stapte en het volgende rondje weer mocht rijden in een standaard R26. BMW stapt inmiddels ook over op AWD en FWD dus daar ga je al.
Ik heb inmiddels een beetje ervaring met sportauto's en we hebben hier ook wel wat leuke dingetjes staan.
Ik zou een FK8, FL5 of zelfs een Megane 4rs danwel nieuwe I30N niet vergelijken met eender welke non-M BMW. Een 340i van 1800kg is een geweldige auto maar er is weinig sportiefs aan, op de beer van een motor na misschien. Ik zou dan voor mijn usecase een 5 serie kopen met belegen motor.
Een FK8 is een absurd goede auto die je op een mm nauwkeurig kunt plaatsen met een extreme driver engagement en controleerbaarheid met gaspedaal en rem. Een i30N kan je iedere bocht in sturen met het gaspedaal want dat ding roteert fantastisch. En de Meg 4rs Trophy EDC was helemaal een auto waar ik niet meer uit wilde stappen maar dat was vooral door het hooligan karakter.
Een FL5 zou de som der delen nog beter moeten doen als ik Evo en de rest van de vakpers moet geloven. Zelf nog niet gereden.
En klopt, het heeft geen RWD. Maar dat adagium ligt alweer wat jaren achter mij toen ik teleurgesteld uit een 130i stapte en het volgende rondje weer mocht rijden in een standaard R26. BMW stapt inmiddels ook over op AWD en FWD dus daar ga je al.
Laatst gewijzigd door HSR op 01 apr 2024, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.