2023 BMW M135i xDrive

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

2023 BMW M135i xDrive

Bericht door sitechris » 10 mar 2024, 18:46

Gisteren mijn 2023 M135i xDrive opgehaald. Voor velen een onbegrijpelijke keus (inruil was een 2019 M340i) maar ik heb gewoon weer heel veel zin in een hothatch. Dat is en blijft mijn favoriete segment en met pijn in het hart constateer ik dat dit soort auto's echt aan het uitsterven zijn/onbetaalbaar worden (met dank aan de bpm). Eeuwig zonde, maar dat is wel de realiteit nu merken als Renault, Hyundai, Peugeot, Opel, Alfa Romeo al uit het segment gestapt zijn. En Ford ook al bijna. De premium-merken (Audi, Mercedes, BMW, VW) en Toyota blijven dapper doorgaan. Wellicht tegen beter weten in.

Welke hothatch dan? Dat is een lastige. De Golf 8R (shitty interieur), Audi S3 (saai) en Mercedes-Benz A-klasse 35/45 AMG (te tokkie en te duur) vallen af. De Yaris GR vind ik te extreem voor mijn 'liking'. Ik ben na 2 keer een G20/G21 wel verpest met het premium verwenniveau. Nu teruggaan naar het interieurniveau van een Fiesta ST ga ik met alle respect nu niet meer trekken. Plus dat ik ook een acceptabele mate van restcomfort wens. Ik word oud.

Dus is de BMW Einser best een leuke optie met de 128ti en de M135i. Ik heb nieuw nog even overwogen (Misano blauw, zwarte velgen, rood leer), maar een blik op bmw.nl was genoeg om dat idee af te schieten. Wat een afschrijving! Dus jong gebruikt en dan valt de 128 ti meteen af. Ik vind 265 pk (128ti) net een te grote stap terug tov de M340i. Dus de M135i en al snel vond ik een mooie gebruikte met de juiste opties (HK, HUD, panodak, bucketseats etc) waarbij de inruil op de M340i ook gewoon heel erg goed was. En ondanks mijn zwak voor de M340i (mijn beste auto ooit) wilde ik toch weer een hothatch. Iets met Yolo. Nu het nog kan. En accepteer ik minder comfort, minder vermogen en een vierpitter in plaats van de zes-in-lijn. Het is lastig uit te leggen, maar het hart bepaalt en dat is niet altijd logisch. Bij mij in ieder geval niet.

Gisteren dus de aflevering. Auto staat er goed bij maar dat is logisch. Auto is van 2023 en heeft 18k op de teller. Zgan zeg maar. Belangrijker is het bouwjaar. Want in 2022 is er een onderhuidse update gedaan met allerlei tweaks. Dus een aangescherpt onderstel (vering, dempers, camber etc), een wat meer sportieve besturing, een beter motorgeluid en betere software voor de versnellingsbak. Hierover later meer. Wel essentieel voor me, want de 2020 versie heeft me niet echt volledig kunnen bekoren. Het geluid was te fake en de versnellingsbak te lomp en ook reed de auto wat saai en emotieloos.

Eerst maar eens van Zeist naar de Duitse grens crossen. En kijken of de auto op comfortniveau niet door de ondergrens zakt. Want ik heb zelf niet proefgereden. Normaal gesproken een eis, maar nu had ik vertrouwen in het oordeel van mijn broer. Die was positief, op de crappy Bridgestone Turanza's na. Die heb ik meteen laten vervangen door Michelin Pilot Sport 4S banden. Ik wil geen compromis op dat vlak. Maar op alle andere punten was het duimpje omhoog. En gelukkig, het restcomfort is voor mij ook acceptabel. Het ontbreken van de adaptieve dempers is geen issue. Ja, een M340i is comfortabeler maar dit is echt voldoende voor je dagelijkse kilometers. De auto is goed geïsoleerd, in comfortmodus hoor je de motor nauwelijks en de stoelen zitten voortreffelijk. De auto is niet zo stil en verfijnd als een M340i, maar het is goed genoeg.

Belangrijker natuurlijk is de performance. Ik heb mezelf beloofd dat ik pas alle trossen opengooi als ik bij Gennep de grens passeer. Kost wat moeite, maar ik wil mezelf meteen goed belonen met een lekkere sprint. En gelukkig stelt de auto me niet teleur. Vooral de versnellingsbak is echt veel beter dan voorheen. De upshifts zijn 12 keer beter dan voorheen. Bij de 2020 M135i en Clubman JCW was het nauwelijks te doen. Zo onbehouwen en ongepolijst dat zelfs het ESP soms ingrijpt ziet als je opschakelt. En daarbij was de bak totaal niet snel. Alsof je tegen een muur rijdt. Echt niet leuk. Dat probleem is verholpen. De versnellingsbak schakelt nu supersnel naar een volgende versnelling. In sportmode nog wel met een klein klapje maar dat is alleen maar positief voor de beleving. Ook leuk, de pops and bangs uit de uitlaat en de 'DSG-farts' bij upshifts. Kinderachtig as hell, maar ik word daar in een hothatch echt blij van. Het motorgeluid is eveneens veel beter. Nog wel wat speakergeneuzel maar het klinkt natuurlijk en prettiger. I'll take it.

En de handling? De auto voelt een beetje als een Golf 7.5R. In basis voorwielaangedreven, maar dan eentje met heel veel tractie. Je kunt ongenadig hard hoeken en de auto geeft geen krimp. Klinkt als saai? Misschien op de lange duur wel, maar het is voor nu echt wel erg indrukwekkend. En onderstel en besturing zijn wel iets meer tot leven gekomen dan voorheen (2020 versie). Er zit net wat meer communicatie/beweging in. Je wordt echt wel iets meer betrokken bij het rijden, ook al is een 128ti nog net iets meer een entertainer. Die heeft een wat lossere achterzijde. De M135i blinkt echt uit in tractie. Maar ik gun mezelf nog wat meer tijd om de auto eens echt een keer goed uit te wringen. Wie weet wat er nog inzit.

De performance is prima, want de tweeliter turbomotor (306 pk/450 nm) is klaarwakker vanaf nog geen 2.000 toeren. Het is geen toerenmonster, maar vooral midrange een echte beul. Natuurlijk is de B58 sneller, maar een 100-200 tijd van 13.50 (op RON95) is prima. Met Aral102 en juiste temperatuur is een lage 13 of hoge 12 wel haalbaar gok ik. De rechtuitstabiliteit is ook prima. Dus de eerste indruk is vooralsnog erg goed. Gewoon een leuke en goede hothatch. Die er tof uitziet (vind ik) en met een geweldig interieur. Dus ja, ik ben er nu in ieder geval erg blij mee! Weer even lekker wat meer gooien en smijten. Wat meer beleving.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sitechris op 10 mar 2024, 19:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1326
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Fedmas » 10 mar 2024, 19:06

Gefeliciteerd en veel rijplezier gewenst!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Arthur » 10 mar 2024, 19:18

Ziet er iig prima uit! Veel plezier ermee.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Martijn_bmw » 10 mar 2024, 19:30

Gaaf ding! Gefeliciteerd leuke post ook :)
En ik begrijp het wel, in mijn vele wisselen ging ik ook regelmatig van één naar ander (bijv van f10 naar f20) wat niemand snapte :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door JP » 11 mar 2024, 07:16

Ingetogen en snel. Vind het model erg mooi maar het verschil uiterlijk met een 120d is me te klein….als het meer dan 300pk heeft moet het wel een beetje spannend ogen :tooth:
Heb je een jonge Golf R nog pas gezien? Interieur zijn wat kleine verbeteringen gedaan maar ik (van wc-eend) zie nog steeds niet wat van mindere kwaliteit is aan het interieur bij de 8, en ik heb elk model vanaf de 5 (7 Golfjes in totaal) gehad :coffee:

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door sitechris » 11 mar 2024, 07:31

De 8.5 komt er bijna aan, dat zou de Golf R of GTI zijn die ik nog wel een keer (gebruikt) wil rijden. Ik blijf ook een zwak houden voor snelle Golfjes.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Martijn M » 11 mar 2024, 08:18

Leuke post!

De auto zelf vind ik qua looks niet zo spannend, als 't logo er niet op zou zitten achterop zou ik niet zien dat het een M135i is.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Eeuwe » 11 mar 2024, 08:31

Gefeliciteerd met de aankoop! Wel een opmerkelijke switch, maar als 'ie voldoet is de switch geslaagd. Ik lees je steeds "hot hatch" gebruiken, maar is 4wd en 1500kg wel hothatch te noemen? Niet eerder een gran turismo hatchback ofzo?

Gebruikersavatar
Thomasss
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
Auto: Bakfiets!
Locatie: Naast Amersfoort

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Thomasss » 11 mar 2024, 12:38

Beschaafd uiterlijk op verder toch best een bijzondere auto. Wijkt net als zo'n A35 amper af van een standaard Business Edition lijkt het?

Benieuwd hoe het bevalt.

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1359
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport
Contacteer:

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Rivanov » 11 mar 2024, 13:56

Een 118i ter vergelijking. :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door sitechris » 11 mar 2024, 14:25

Das plus of min (afhankelijk van je voorkeur) van M-Performance label. Een BMW M340i ziet er ook bijna identiek uit als een BMW 318i met M-pakketje. Iets andere grille, andere of meer uitlaten en wat cerium grey accenten. Et voila.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door JP » 11 mar 2024, 15:14

Een 118i is ook al prachtig, op de mist/dagrijverlichting in de voorbumper na, imho. Als privé-koper zou ik wel liever dubbel-gepijpt zien achter, maar dat is vanaf de 120I(d)

Keek net naar een gebruikte 128Ti maar die liggen tussen de €42 en €75k, Dat is een €15k afschrijven per jaar :shock:

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2700
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Mark 320iS » 11 mar 2024, 15:16

Ik vind die velgen van die van Rivanov hem wel goed doen! Verder veel plezier met de M135i!

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door sitechris » 11 mar 2024, 16:07

JP schreef: 11 mar 2024, 15:14 Een 118i is ook al prachtig, op de mist/dagrijverlichting in de voorbumper na, imho. Als privé-koper zou ik wel liever dubbel-gepijpt zien achter, maar dat is vanaf de 120I(d)

Keek net naar een gebruikte 128Ti maar die liggen tussen de €42 en €75k, Dat is een €15k afschrijven per jaar :shock:
Daarom ook niet nieuw gekocht. Echt te heftig. Ook op gebruikt ga je al best wat afschrijven, maar das nog enigszins te behappen. Overigens scheelt het wel hoeveel opties je hebt wat betreft de prijzen.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Wouter81 » 11 mar 2024, 16:33

Mooi ding Chris :)

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Sabberjoch » 11 mar 2024, 16:45

Mooie wagen! zolang je voor jezelf maar een logische (of leuke) keuze hebt gemaakt is het altijd goed!
Benieuwd hoe je hem gaat ervaren na de m340i.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Luco » 11 mar 2024, 17:29

Veel plezierige km gewenst

Arthursx
Berichten: 667
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Arthursx » 11 mar 2024, 17:39

Mooi!

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Godspeed » 11 mar 2024, 20:19

Proficiat Chris! Goed om te zien dat ook nieuwe(re) auto’s de mens nog blij kunnen maken. En dan heb ik het niet over het Segment GT3 natuurlijk.

Ik ben er geen fan van maar geloof je meteen als je zegt dat het heel goed rijdt. Geniet ervan!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Hielke » 11 mar 2024, 20:31

Eeuwe schreef: 11 mar 2024, 08:31 Gefeliciteerd met de aankoop! Wel een opmerkelijke switch, maar als 'ie voldoet is de switch geslaagd. Ik lees je steeds "hot hatch" gebruiken, maar is 4wd en 1500kg wel hothatch te noemen? Niet eerder een gran turismo hatchback ofzo?
Inderdaad, met een hot hatch heeft het concept weinig te maken.

Wel een hele mooie auto.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door JP » 11 mar 2024, 20:49

Ach, ja vroeger was alles beter en lichter maar minder luxe en niet zo veilig, 5kg/pk is niet heel slecht. Zie dat die 139 kg zwaarder is dan de Golf, maar die heeft geen AWD.

Vanmiddag had ik het over de 120i, zie ik net dat je daar toevallig gisteren een test van online hebt gezet https://driveaholic.nl/rijtest-bmw-120i-2023/ :thumbup:

Misschien tzt eens mijn "45" naast de M135i zetten :df:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door Luco » 11 mar 2024, 20:51

Waar is toch de tijd van 800 kilo auto's

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door WillemBoer » 11 mar 2024, 20:54

Tenminste nog een BMW waar alles nog mooi in verhouding is.
Fraai model deze 1 serie!

Stuurt vast een stuk leuker dan een M340i van bijna 1800kg die vooral hard vooruit kan :tooth:

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door sitechris » 11 mar 2024, 20:58

JP schreef: 11 mar 2024, 20:49 Ach, ja vroeger was alles beter en lichter maar minder luxe en niet zo veilig, 5kg/pk is niet heel slecht. Zie dat die 139 kg zwaarder is dan de Golf, maar die heeft geen AWD.

Vanmiddag had ik het over de 120i, zie ik net dat je daar toevallig gisteren een test van online hebt gezet https://driveaholic.nl/rijtest-bmw-120i-2023/ :thumbup:

Misschien tzt eens mijn "45" naast de M135i zetten :df:
Ja lijkt me heel erg leuk! Even pb-en?

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: 2023 BMW M135i xDrive

Bericht door sitechris » 11 mar 2024, 21:02

Hielke schreef: 11 mar 2024, 20:31
Eeuwe schreef: 11 mar 2024, 08:31 Gefeliciteerd met de aankoop! Wel een opmerkelijke switch, maar als 'ie voldoet is de switch geslaagd. Ik lees je steeds "hot hatch" gebruiken, maar is 4wd en 1500kg wel hothatch te noemen? Niet eerder een gran turismo hatchback ofzo?
Inderdaad, met een hot hatch heeft het concept weinig te maken.

Wel een hele mooie auto.
Een BMW M140i weeg volgens mij ook 1500 kg zonder AWD. Gewicht en BMW is geen goede combinatie. Maar of het een hothatch waardig is, dat is aan eenieder om te beslissen. Maar feit is dat het een hatchback is en dat er aardig aan versleuteld is (onderstel, sper, remmen, vermogen etc). De wat meer allroundsetting is ook niet nieuw. Een Golf GTI/Golf R zijn nooit anders geweest. Vind ik zelf inmiddels wel prettig. Een echte hardcore hothatch wil ik niet meer.

Het is vooral jammer dat het segment bijna uitgestorven is. Tegenwoordig zijn de Audi S3, Merc A35/A45 AMG en BMW M135i, Golf R bijna alleenheersers in het segment. Op de Golf GTI/BMW128ti, Focus ST (hoelang nog?) en Yaris GR na. De Civic TypeR is echt te duur. Helaas.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, Marc Sierra en 132 gasten