Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Elise » 08 mar 2024, 09:26

Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’
https://www.telegraaf.nl/financieel/498 ... envoudiger


De meeste autobezitters gaan erop vooruit met het nieuwe registratiesysteem dat verzekeraars invoeren voor schadevrije jaren. Automobilisten kunnen daardoor vanaf 1 juli gemakkelijker achterhalen hoelang zij al zonder schade rondrijden. Daarmee wordt het overstappen van autoverzekeraar ook eenvoudiger, verwacht vergelijkingssite Independer.

In het nieuwe systeem wordt een schadevrije periode niet meer op jaren, maar op maanden afgerond. Een truc waarbij automobilisten versneld schadevrije jaren kunnen opbouwen door telkens na ruim zes maanden over te stappen van verzekeraar is dan echter niet meer mogelijk.

Auto-eigenaren maken overigens nauwelijks gebruik van deze truc. Weinig mensen weten namelijk hoeveel jaren zij al zonder schade rondrijden. En dat is ook exact de reden waarom verzekeraars met het nieuwe registratiesysteem komen. Bij het overstappen van autoverzekeraar geeft liefst de helft van de klanten een verkeerd aantal schadevrije jaren op. Dat geeft een hoop rompslomp.

Plezieriger

„De nieuwe autoverzekeraar komt daar na een aantal weken wel achter en zet de fout dan met terugwerkende kracht recht”, vertelt Edwin Harms, manager autoverzekeringen bij Independer. „Maar een overstapper die een te hoog aantal schadevrije jaren heeft opgegeven, krijgt dan ineens een flink hogere verzekeringspremie voorgeschoteld en moet tevens een bedrag bijbetalen. Het is natuurlijk plezieriger als je overstap in één keer goed gaat.”

Autobezitters kunnen hun schadevrije jaren en maanden vanaf 1 juli opzoeken op de website Mijnschadevrijejaren.nl. Verzekeraars en vergelijkingssites kunnen vanaf dan ook direct het juiste aantal schadevrije jaren en maanden vinden, waardoor fouten volgens Harms nauwelijks meer gaan voorkomen. „Daarmee wordt het als klant aantrekkelijk om vaker te kijken of je autoverzekering nog goed bij je past.”
ASR-topman Jos Baeten verwacht dat het nieuwe registratiesysteem van schadevrije jaren gaat zorgen voor minder rompslomp bij verzekeraars.

Minder fouten

Topman Jos Baeten van verzekeraar ASR denkt ook dat het nieuwe registratiesysteem van schadevrije jaren gaat zorgen voor minder fouten. Maar hij is er niet van overtuigd dat het zal leiden tot meer overstappers. „Dat moet ik nog zien.” De ervaring leert namelijk dat mensen meestal pas naar hun autoverzekering omkijken als zij een nieuwe wagen kopen, schade oplopen of gaan verhuizen.

Door deze onoplettendheid rijdt één op de vijf automobilisten rond met een verkeerde autoverzekering, blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Pricewise. Zij hebben een polis met een dekking die te hoog of te laag is ten opzichte van de dagwaarde van hun wagen. Kopers van een nieuwe auto kiezen meestal voor een dure allriskverzekering. Omdat de dagwaarde van hun wagen steeds verder daalt, kunnen zij na ongeveer vijf jaar het beste switchen naar een minder prijzige WA beperkt casco-polis. Veel mensen wachten daar echter te lang mee. Voor autobezitters die niet veel kilometers maken met hun ruim tien jaar oude wagen is een verplichte WA-verzekering dikwijls voldoende.

Actuele info

Automobilisten kunnen hun schadevrije jaren overigens nu al vinden op hun polisblad of op de site van hun verzekeraar. Maar die info wordt slechts één keer per jaar bijgewerkt als de verzekering wordt verlengd, of eerder als de polis wordt opgezegd. Verzekeraars beloven dat klanten op Mijnschadevrijejaren.nl straks altijd de actuele stand van hun schadevrije jaren en maanden kunnen vinden.

Autobezitters die schade veroorzaken, verliezen in het nieuwe systeem zes schadevrije jaren. Dat is één jaar meer dan nu het geval is. Maar vervolgens bouwen zij wel meteen weer schadevrije maanden op. Harms: „Een schade heeft daardoor straks praktisch dezelfde gevolgen als nu.”

Voor schaderijders blijft het in het nieuwe systeem ook een kwestie van rekenen of zij de kosten daarvan beter voor eigen rekening kunnen nemen. Als hun verzekeraar de schade betaalt, wordt hun autoverzekering namelijk net als nu een stuk duurder. Harms: „Bij schade blijf je bovendien meteen terugvallen naar maximaal tien schadevrije jaren, ook al heb je dertig jaar geen brokken gemaakt.”

Negatieve schadevrije jaren

De meeste automobilisten beschikken over een positief aantal schadevrije jaren. Maar vooral beginnende bestuurders kunnen vanaf 1 juli bij schade afzakken naar maximaal zes negatieve schadevrije jaren. Zij bouwen dan direct weer schadevrije maanden op, maar hun autoverzekering wordt dan wel peperduur.

„En als je wanbetaler bent en je hebt een negatief aantal schadevrije jaren, moet je ook je autopremie voor het hele jaar vooruitbetalen”, vertelt Harms. „Dat is vrij uitzonderlijk, maar wel heel onaantrekkelijk.”

Kleur telt mee

In Nederland is een autoverzekering sinds 1963 verplicht. Sindsdien hebben verzekeraars hun werkwijze steeds meer verfijnd. Tegenwoordig wordt de premie van een autoverzekering vastgesteld op basis van tientallen kenmerken. Verzekeraars kijken niet alleen naar het adres en de leeftijd van een autobezitter. Zelfs de kleur van de auto telt mee. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bestuurders in een roze Fiat 500 gemiddeld minder brokken maken dan in een zwarte VW Golf GTI.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Elise » 08 mar 2024, 09:29

30 schadevrije jaren hier, wie biedt er meer :)

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Eric Z » 08 mar 2024, 09:41

Ik bied het in levensjaren, dus het duurt nog wel even voor ik zover ben.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Martijn_bmw » 08 mar 2024, 09:57

Elise schreef: 08 mar 2024, 09:29 30 schadevrije jaren hier, wie biedt er meer :)
25 schadevrije jaren hier (maar ben ook "pas" 41 :tooth: )

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door JP » 08 mar 2024, 10:23

30jaar à 5kkm of 10jaar à 100kkm….:coffee:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Martijn_bmw » 08 mar 2024, 10:26

JP schreef: 08 mar 2024, 10:23 30jaar à 5kkm of 10jaar à 100kkm….:coffee:
haha dat maakt idd ook wel een verschil :) ik zit al sinds jaar en dag op zo'n 30k km per jaar.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Eeuwe » 08 mar 2024, 10:46

Ben recent overgestapt naar Promovendum. Scheelde mooie slok op een borrel. Weet niet waarom, maar op dit moment zijn die gasten enorm actief met promoties.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Dimitri » 08 mar 2024, 10:57

Eeuwe schreef: 08 mar 2024, 10:46 Ben recent overgestapt naar Promovendum. Scheelde mooie slok op een borrel. Weet niet waarom, maar op dit moment zijn die gasten enorm actief met promoties.
Heb daar ook wel eens geïnformeerd maar een auto met meer dan 200pk deden ze niet. Ik ben recent met alles overgestapt naar de KNAC: zowel Europese pechhulp als youngtimerverzekering voor de 130i en klassiekerverzekering voor de Z3 coupe.

De pechhulp kent een stuk gunstigere voorwaarden dan de ANWB en de autoverzekeringen ook. De 130i all risk voor 12k verzekerd (boekwaarde 6k) en de Z3 coupe all risk voor 17k obv 'overeengekomen waarde'.
Pechhulp is ietsje duurder, beide verzekeringen waren goedkoper dan wat ik nu heb. Onder de streep was het dus iets goedkoper.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Arthur » 08 mar 2024, 11:20

Elise schreef: 08 mar 2024, 09:29 30 schadevrije jaren hier, wie biedt er meer :)
In m’n 33e jaar volgens de polis :coffee:


Ik zie alleen niet in dit artikel waarom overstappen nu eenvoudiger is voor de autobezitter?

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Elise » 08 mar 2024, 11:50

^^
Voorheen kon/moest je zelf je schadevrije jaren opgeven, die dan op een later tijdstip door de verzekeraar werden gecontroleerd in roy-data. Klopte het opgegeven aantal niet, dan werd de premie aangepast op het aantal schadevrije jaren in roy-data.

In het nieuwe systeem worden het schijnbaar per maand geregistreerd en kan dit gelijk bij het afsluiten van een online polis gecontroleerd worden, dus geen controle en/of aanpassing achteraf.

Zelf heb ik wat vraagtekens bij dit stuk en vraag me af of dat voor mijn huidige verzekering ook van toepassing is?
Dacht namelijk dat je bij 1 schade iets van 6 tredes naar beneden ging, maar niet terug naar 10 schadevrije jaren.
Voor schaderijders blijft het in het nieuwe systeem ook een kwestie van rekenen of zij de kosten daarvan beter voor eigen rekening kunnen nemen. Als hun verzekeraar de schade betaalt, wordt hun autoverzekering namelijk net als nu een stuk duurder. Harms: „Bij schade blijf je bovendien meteen terugvallen naar maximaal tien schadevrije jaren, ook al heb je dertig jaar geen brokken gemaakt.”

SlowCo
Berichten: 3546
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door SlowCo » 08 mar 2024, 12:05

Dat je meteen terugvalt naar maximaal 10 schadevrije jaren bij een claim, is de grootste schande wat mij betreft! Zeker als je veel schadevrije jaren hebt. Ik zit nu op 35 schadevrije jaren en val er dan dus 25?! terug...

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Bombadil » 08 mar 2024, 12:37

Elise schreef: 08 mar 2024, 09:26 Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’
https://www.telegraaf.nl/financieel/498 ... envoudiger
.
Kop "autobezitters erop vooruit", de tekst Verzekeraars erop vooruit. Het mag ook niet verbazen:

* Nog steeds opbouw schadevrije jaren bij lease niet opgelost (nadeel consument, voordeel verzekeraar)
* Grotere terugval bij schade (nadeel consument, voordeel verzekeraar)
* Minder administratieve lasten correcties (voordeel verzekeraar, neutraal consument)
* Geen snellere route naar meer schadevrije jaren (nadeel consument, voordeel verzekeraar)
* Opbouw op maandbasis (klein voordeel zeldzame consument die vaak wisselt wel/ geen auto, klein nadeel verzekeraar)

Bizar vergelijk ook roze 500 vs zwarte GTI. Ligt dat aan de kleur of de auto?!
Laatst gewijzigd door Bombadil op 08 mar 2024, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door JP » 08 mar 2024, 12:40

Autorijden (ice) is nooit eerlijk geweest, dus waarom de verzekeringen wel en de no-claim eromheen ? :coffee:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Arthur » 08 mar 2024, 12:58

Elise schreef: 08 mar 2024, 11:50 ^^
Voorheen kon/moest je zelf je schadevrije jaren opgeven, die dan op een later tijdstip door de verzekeraar werden gecontroleerd in roy-data. Klopte het opgegeven aantal niet, dan werd de premie aangepast op het aantal schadevrije jaren in roy-data.

In het nieuwe systeem worden het schijnbaar per maand geregistreerd en kan dit gelijk bij het afsluiten van een online polis gecontroleerd worden, dus geen controle en/of aanpassing achteraf.
Oké, maar de kop zegt ‘Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’. Er verandert voor mij niks toch? Het was al eenvoudig en ik ga er niet op vooruit, volgens mij. Want die veranderingen hebben geen effect op het overstappen en je gaat er niet op vooruit.
Het is wat Bombadil zegt; ‘Verzekeraars erop vooruit’.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door EvdP » 08 mar 2024, 13:21

Dimitri schreef: 08 mar 2024, 10:57
Eeuwe schreef: 08 mar 2024, 10:46 Ben recent overgestapt naar Promovendum. Scheelde mooie slok op een borrel. Weet niet waarom, maar op dit moment zijn die gasten enorm actief met promoties.
Heb daar ook wel eens geïnformeerd maar een auto met meer dan 200pk deden ze niet.
Nieuwwaarde meer dan een ton ook niet. Dat was de reden waarom ze mijn 550i niet konden verzekeren.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door veejay » 08 mar 2024, 13:47

EvdP schreef: 08 mar 2024, 13:21
Dimitri schreef: 08 mar 2024, 10:57
Eeuwe schreef: 08 mar 2024, 10:46 Ben recent overgestapt naar Promovendum. Scheelde mooie slok op een borrel. Weet niet waarom, maar op dit moment zijn die gasten enorm actief met promoties.
Heb daar ook wel eens geïnformeerd maar een auto met meer dan 200pk deden ze niet.
Nieuwwaarde meer dan een ton ook niet. Dat was de reden waarom ze mijn 550i niet konden verzekeren.
Lol ja die van die 'alleen voor hoger opgeleide', behalve als je een dikke/dure auto hebt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Arthur » 08 mar 2024, 13:50

Allemachies, dan heb ik 3 kruisjes :tooth:
Meer dan 200pk
Meer dan een ton nieuwwaarde
Niet hoog opgeleid
:coffee:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Martijn M » 08 mar 2024, 13:56

veejay schreef: 08 mar 2024, 13:47
EvdP schreef: 08 mar 2024, 13:21
Dimitri schreef: 08 mar 2024, 10:57

Heb daar ook wel eens geïnformeerd maar een auto met meer dan 200pk deden ze niet.
Nieuwwaarde meer dan een ton ook niet. Dat was de reden waarom ze mijn 550i niet konden verzekeren.
Lol ja die van die 'alleen voor hoger opgeleide', behalve als je een dikke/dure auto hebt.
Kreeg er m'n Megane al niet verzekerd. :gek:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Elise » 08 mar 2024, 14:03

Bombadil schreef: 08 mar 2024, 12:37
Elise schreef: 08 mar 2024, 09:26 Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’
https://www.telegraaf.nl/financieel/498 ... envoudiger
.
Kop "autobezitters erop vooruit", de tekst Verzekeraars erop vooruit. Het mag ook niet verbazen:

* Nog steeds opbouw schadevrije jaren bij lease niet opgelost (nadeel consument, voordeel verzekeraar)
* Grotere terugval bij schade (nadeel consument, voordeel verzekeraar)
* Minder administratieve lasten correcties (voordeel verzekeraar, neutraal consument)
* Geen snellere route naar meer schadevrije jaren (nadeel consument, voordeel verzekeraar)
* Opbouw op maandbasis (klein voordeel zeldzame consument die vaak wisselt wel/ geen auto, klein nadeel verzekeraar)

Bizar vergelijk ook roze 500 vs zwarte GTI. Ligt dat aan de kleur of de auto?!
Eens.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Martijn_bmw » 08 mar 2024, 15:04

Arthur schreef: 08 mar 2024, 13:50 Allemachies, dan heb ik 3 kruisjes :tooth:
Meer dan 200pk
Meer dan een ton nieuwwaarde
Niet hoog opgeleid
:coffee:
:lol: :lol:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Elise » 08 mar 2024, 17:41

Ik heb net even mijn eigen polis nagekeken en ik zie nu voor het eerst dat er 2 dingen zijn om rekening mee te houden, de bonus-malus tabel én de tabel voor de schadevrije jaren.
En na 1 schade val je dus inderdaad terug naar 10 schadevrije jaren als je er 15 of meer hebt.

Vond onderstaande plaatje waarin zowel de bonus-malus als de schadevrije jaren zijn opgenomen.


Afbeelding

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door JP » 08 mar 2024, 18:11

Arthur schreef: 08 mar 2024, 13:50 Allemachies, dan heb ik 3 kruisjes :tooth:
Meer dan 200pk
Meer dan een ton nieuwwaarde
Niet hoog opgeleid
:coffee:
…maar wel net over de 25 :coffee:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Eeuwe » 08 mar 2024, 23:06

Ik zit nu dus bij “die voor hoger opgeleiden” en had geen probleem met verzekeren.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Autobezitters erop vooruit in nieuw systeem schadevrije jaren: ’Overstap naar andere polis eenvoudiger’

Bericht door Robin » 09 mar 2024, 06:58

Eeuwe schreef: 08 mar 2024, 23:06 Ik zit nu dus bij “die voor hoger opgeleiden” en had geen probleem met verzekeren.
Zat jij niet in Tibet twee jaar vervolgopleiding?


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], GRzep en 28 gasten