Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Bericht door EvdP » 07 mar 2024, 07:40

Via AD.nl


In sommige moderne auto's ontbreken tegenwoordig fysieke knoppen of hendels om de verwarming, alarmlichten of ruitenwissers aan te zetten. De bediening gebeurt via touchscreen, zoals in de Tesla's. Als het aan het veiligheidsinstituut EuroNCAP ligt, komen de fysieke knoppen weer terug. Auto's die niet aan de eisen voldoen, krijgen een slechtere beoordeling in de gezaghebbende EuroNCAP-test. Dat heeft de organisatie aangekondigd in een interview met de Britse krant The Times.

De European New Car Assessment Program (EuroNCAP), een onafhankelijk en hoog aangeschreven veiligheidsorgaan voor de auto-industrie, wil vanaf januari 2026 de nieuwe regels invoeren. Dit betekent dat auto’s fysieke knoppen moeten hebben om de maximale veiligheidsscore van vijf sterren te behalen. De test omvat niet alleen een aantal botsproeven, maar ook de beoordeling van veiligheidssystemen in auto’s.

En dat maakt dit een gevoelig dwangmiddel voor autofabrikanten, want zij halen graag de maximale score van vijf sterren in de test. Bedrijven als Tesla, Volvo, VW en BMW gebruiken die vijfsterrenscores maar al te graag om potentiële kopers te overtuigen van de veiligheid van hun voertuigen. Hoewel de EuroNCAP-tests vrijwillig zijn, krijgen ze brede steun van verschillende EU-regeringen. Nederland is ook vertegenwoordigd in EuroNCAP via het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Afleidingsongevallen
Volgens Matthew Avery, directeur strategische ontwikkeling bij EuroNCAP, is het overmatig gebruik van touchscreens een probleem in de hele sector. ,,Bijna alle autofabrikanten hebben de belangrijkste bedieningselementen verplaatst naar centrale touchscreens, waardoor bestuurders hun ogen van de weg moeten halen en daarmee het risico op afleidingsongevallen toeneemt”, zegt hij tegen The Times.

Fabrikanten als Tesla en Volkswagen hebben in toenemende mate de basisbedieningen weggestopt achter aanraakgevoelige interfaces. Het aantal klachten over deze opruimwoede neemt toe, maar autofabrikanten blijven touchscreenbediening graag toepassen, ook omdat dit veel goedkoper is dan fysieke schakelaars of draaiknoppen.

Schermloze Volvo uit 2005 blijkt veel veiliger
Hoe gevaarlijk de bediening via touchscreen kan zijn, bleek anderhalf jaar geleden toen het Zweedse tijdschrift Vi Bilagare het bedieningsgemakt van een moderne Volkswagen ID3, een Dacia Sandero, een Tesla Model 3, een BMW iX en een Hyundai Ioniq 5 vergeleek met die van een schermloze Volvo C70 uit 2005. De proefpersonen mochten eerst aan de auto’s wennen en moesten vervolgens bij een snelheid van 110 kilometer per uur een aantal simpele handelingen uitvoeren.

De handelingen varieerden van het inschakelen van de stoelverwarming tot het verhogen van de binnentemperatuur en het inschakelen van de achterruitverwarming. De resultaten werden zowel genoteerd in de tijd die nodig was om deze handelingen te verrichten als in de afstand die in deze tijd werd afgelegd. Wat bleek? Terwijl zulke handelingen in de Volvo gemiddeld tien seconden in beslag namen, duurden dezelfde handelingen twee keer zo lang en vaak zelfs langer in een moderne auto met touchscreenbediening.

Volvo haalt vijf sterren niet
Dit onderzoek lijkt een van de redenen voor EuroNCAP om een einde te maken aan de drang van fabrikanten om alles achter touchscreens weg te stoppen. Om in aanmerking te komen voor de maximale veiligheidsbeoordeling moeten auto's dus volgens de nieuwe testrichtlijnen zijn uitgerust met fysieke knoppen of hendels voor de alarmknipperlichten, richtingaanwijzers, ruitenwissers, SOS-oproepen en de claxon.

Hoewel veel auto's wel aan deze eisen voldoen, zou bijvoorbeeld een auto als de nieuwe Volvo EX30 niet de volle score kunnen halen, omdat de alarmlichten via het touchscreen worden bediend. Volgens Avery zijn autofabrikanten inmiddels op de hoogte en ondersteunen zij het initiatief.


Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Bericht door Martijn_bmw » 07 mar 2024, 08:08

En terecht, naast dat het mijn smaak niet is zo'n kaal dashboard is het ook echt minder veilig elke keer zoeken en kijken in het menu met scherm ipv op de tast knoppen indrukken waarvan je weet waar ze zitten na een weekje auto bezit :)

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Bericht door Elise » 07 mar 2024, 08:15

Spraakgestuurd bedienen een oplossing?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Bericht door Eeuwe » 07 mar 2024, 08:15

En terecht. Piek dieptepunt vind ik nu Tesla met de richtingaanwijzerknoppen (dus geen hendel) op het stuur. Lekker praktisch bij het verlaten van een rotonde.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Bericht door EvdP » 07 mar 2024, 08:19

Ik wist tot net niet dat Tesla dat deed.
In het geval van alarmlichten is dat zelfs verplicht en de enige uitzondering op het gebied van richtingaanwijzers die we kunnen bedenken, is Tesla. Dat gebruikt in haar laatste modellen digitale touch-knopjes op het stuur voor de ruitenwissers en de richtingaanwijzers. Dat is nog geen touchscreen, maar voldoet ook niet aan de 'makkelijk te bedienen'-eis.
Komt hier uit:

'EURO NCAP STELT PAAL EN PERK AAN TOUCHSCREENS' van Autoweek.nl

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Bericht door Martijn_bmw » 07 mar 2024, 09:15

Elise schreef: 07 mar 2024, 08:15 Spraakgestuurd bedienen een oplossing?
Werkt redelijk maar vind ik toch ook minder fijn dan gewoon knoppen bediening.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Bericht door JP » 07 mar 2024, 09:27

Knoppen voor basis en veiligheidsdingen dat mag echt wel een must zijn, zoals die alarmlichten en richtingaanwijzers, alleen waar ligt de grens van knoppen die je wel of niet fysiek, binnen handbereik en beeld wil hebben. "Vroeguh" was het gaaf om een vol rijtje knoppen te hebben, maar welke gebruik je nu werkelijk elke dag/rit? ESC uit gebruikt de normale mens toch nooit.
Nu ben ik van de afdeling wc-eend (al heeft de Golf bijv. achterruitverwarming en alarmlichten wel nog als tiptoets) maar veel zit in een menu. Zo willen we toch alles hebben tegenwoordig? Ipad's, gsm's hebben toch hetzelfde? Het basisdoel van een gsm is bellen, maar een nummer intoetsen kan ook niet meteen vanaf je beginscherm.

Al die losse knopjes, daar gaat toch allemaal stof en navelpluis tussen zitten? Doe mij maar een glad scherm, die ik even snel met de Dyson rond schoonswipen...... :kikker:

Auto's hebben zoveel functies, die weer onderverdeeld zijn in apps/menu's. Ik zie het probleem niet. Liever een opgeruimd interieur en 2x klikken voor stoelverwarming, dan een apart knopje of roller binnen beeld voor iets wat je niet heel vaak gebruikt. Ik heb een top-down slide menu die ik kan instellen met voorkeuzetoesten. Daar staat dan bijvoorbeeld je "naar huis" navigeren of start/stop uit zetten.

Als je bij een nieuwe auto na een week de fysieke knoppen blind kan vinden, dan vind je ze ook als je je even verdiept in menu's.... :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Kadett, wjt en 84 gasten