Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Shakes » 05 mar 2024, 14:17

Ha allen,

In a nutshell. 8 maanden terug een nieuwe skelter via bol.com gekocht. Weinig gebruikt want winter etc dus ding zou het perfect moeten doen. Ding is nieuwe met twee jaar fabrieksgarantie zelfs nu op de site)
Nu trapt het ding door en krijg ik de optie om nieuwe delen te kopen en deze zelf te monteren. Redenering is: had binnen twee weken na levering het defect moeten doorgeven en/of het ding is ouder dan zes maanden oud dus succes ermee en zoek het uit.

Wie weet meer over de rechten die ik heb?

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Opa » 05 mar 2024, 14:23

2 jaar garantie zeg je, dus lijkt me een logisch iets.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Elise » 05 mar 2024, 14:33

Daadwerkelijk bij BOL gekocht of via Bol.com bij een partner?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Shakes » 05 mar 2024, 14:47

Via bol bij berghofftoys.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Martijn M » 05 mar 2024, 15:02

Als het fabrieksgarantie is, eens aankloppen bij de producent?

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1936
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Hitz » 05 mar 2024, 15:11

Als de verkoper niet thuis geeft, kun je vaak via bol.com wel druk uitoefenen.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Bokkepoot » 05 mar 2024, 15:47

Hitz schreef: 05 mar 2024, 15:11 Als de verkoper niet thuis geeft, kun je vaak via bol.com wel druk uitoefenen.
Inderdaad, bol.com is hier vrij hard in. Kans is dat als de verkoper niet reageert bol.com ze zo van hun netwerk afgooit.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Shakes » 05 mar 2024, 16:00

Bol gaat weer aan de slag.

Alle mails komen ook bij hen terecht dus ze krijgen mooi inzage op de manier van communiceren van de leverancier. Ben benieuwd welk staartje dit krijgt. Jammer van de tijd die je beter kunt besteden.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4861
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Tom V » 05 mar 2024, 16:13

Ik heb over het algemeen wel goede ervaring met Bol en garantie, ook als tussenpersoon. Ook wel een voordeel dat ze er tussen zitten in dit soort gevallen. Je hebt een redelijke verwachtte levensduur waar het toch aan zal moeten voldoen, dat is toch wel langer dan een paar maanden. Bewijslast ligt na 6 maanden aan jouw kant maar dat zal niet zo lastig zijn als het weinig gebruikt is.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Shakes » 05 mar 2024, 16:17

Precies. Het ding is in de winter nauwelijks gebruikt. Je mag toch verwachten dat zo’n ding langer meegaat dan die paar maanden of kilometer.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door TLRS » 05 mar 2024, 16:29

Die mamoet skelters, of replica's, kon je vroeger gerust 20km per dag op doen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door JP » 05 mar 2024, 16:32

Inruilen geen optie, en dan op een #whenlambo, is ook nog eens een ev :coffee:

Afbeelding

https://www.berghoff.toys/lamborghini-s ... -12v-black

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Shakes » 05 mar 2024, 17:24

Bol.com heeft natuurlijk wel als nadeel dat je met 12 verschillende mensen te maken hebt. Ben nog niet onder de indruk van de slagvaardigheid.


@ JP. Het is een “Mercedes” trapskelter. Ik wil dat ding die trap wel geven inmiddels

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Bram » 05 mar 2024, 18:49

Je moet er ook niet zelf op gaan zitten hè

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Eric Z » 05 mar 2024, 19:16

TLRS schreef: 05 mar 2024, 16:29 Die mamoet skelters, of replica's, kon je vroeger gerust 20km per dag op doen.
Die van Mammoet kreeg je ook niet kapot. Een lekke band misschien, jammer dat ze niet meer bestaan.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Joop » 05 mar 2024, 19:40

Eric Z schreef: 05 mar 2024, 19:16
TLRS schreef: 05 mar 2024, 16:29 Die mamoet skelters, of replica's, kon je vroeger gerust 20km per dag op doen.
Die van Mammoet kreeg je ook niet kapot. Een lekke band misschien, jammer dat ze niet meer bestaan.
De grote trapskelters van Berg Toys zijn volgens mij het vervolg op die onverwoestbare blauwe skelters.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door JP » 05 mar 2024, 19:47

We hadden vroeger een skelter, niet kapot te krijgen, nog met van die massieven banden, we zijn ooit terug geweest voor nieuwe banden omdat ze versleten waren. Hadden ze in de winkel nog nooit gehoord. we hebben er nog een stuk bijgelast zodat de stoel verder naar achteren kon (je wordt langer) en ook nog een stuur uit een Honda op gezet.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door HansD » 06 mar 2024, 06:38

Wat hierboven gesteld wordt, via bol op laten lossen. Ben zelf verkooppartner op Bol en die kiezen eigenlijk altijd de kant van de consument tenzij je als partner aan kunt tonen dat de claim niet terecht is.

Nederland heeft garantie o.b.v. conformiteit maar geen vaste termijn, dat gaat o.b.v. gebruiksverwachting en kwaliteit, maar van een skelter zou je mogen verwachten dat deze langer meegaat dan 6 maanden. Zeker als ze zelf al 2 jaar garantie geven en claimen dat de skelters duurzaam zijn en lang meegaan.

Je kunt een non conformiteit claimen op grond van artikel 7:17 BW.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Robin » 06 mar 2024, 07:52

Succes Nandor.

Ik wil ook graag even een totaal andere punt aanhalen betr 'garantie' en coulance...

In 2019 bij m'n vaste Expert een nieuwe inbouw Bosch vaatwasser gekocht, want de andere zat er 10 jaar in, prima €550 klaar.
Twee weken terug wilde hij geen warm water spoelen ofzo. Ik bellen. Zij druk, kon pas week later. Prima.
Dat was woensdag jl. Monteur ken ik, al jaren klant bij hun. Hij kijken: Een of andere pomp. Vervangen €175. Ik zeg natuurlijk 'Ja' want geen gedoe en verder. Maar hij komt na kwartiertje beneden, klaar. Prima.

En toch begon ik: Ding kostte 550 is 5 jaar oud en nu al 175 rep. kosten?
Ja hij vond 't allemaal meevallen zei hij 3x. Ik antwoordde: Ja jij hoeft 't niet te betalen:)
Hij: 340 ex inbouw bij een Miele van 3 jaar oud geen garantie blabla.

Mijn punt: Voor 550 euro vind ik 175 euro na 5 jaar procentueel veel te veel geld eigenlijk.

:coffee:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Elise » 06 mar 2024, 08:43

Robin schreef: 06 mar 2024, 07:52 Mijn punt: Voor 550 euro vind ik 175 euro na 5 jaar procentueel veel te veel geld eigenlijk.
Ik heb op zich niet zo'n probleem met die €175 als dat incidenteel zou zijn, maar ik heb wel een probleem met dingen die naar mijn mening gemaakt worden om na verloop van tijd, uiteraard buiten de garantietermijn, kapot te gaan.

Zo hebben wij ook een Bosch vaatwasser waarvan de deurveer kapot was, gelukkig net binnen de 5 jaar garantie. Het euvel zat in het doorslijten van het stukje nylon touw wat aan de veer zit. Naar mijn mening ontworpen om na X keer de deur open/dicht doen kapot te gaan. De monteur is destijds een klein uurtje bezig geweest met het uitbouwen, vervangen en weer inbouwen van de vaatwasser waardoor dat een heel duur grapje gaat worden en het al snel voordeliger wordt om een nieuwe te kopen (voorrijden á €119 + uurtje werk á €119 + onderdeeltje van zeg €25 = €263 kosten).

Miele is wat dat betreft niets beter, ook die hebben tegenwoordig dezelfde prutskwaliteit die gemaakt is om kapot te gaan. Al ons witgoed was van Miele, maar na een probleempje met de stofzuiger net buiten garantie komt dat er hier niet meer in.
Wat kost Bosch monteur?
We zijn altijd duidelijk over de kosten die je betaalt. Ons starttarief is € 119,-. Dit tarief geldt voor een reparatie waar geen vervangend onderdeel voor nodig is. Als de monteur wel een onderdeel moet vervangen, betaal je ook de kosten van het onderdeel en het arbeidsloon van € 11,90 per 6 minuten.
https://www.youtube.com/watch?v=KbEYm0WrHg8
Afbeelding

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Djessey » 06 mar 2024, 09:02

Tegenwoordig al dat gemieper en gezeur om duurzaamheid en milieu, maar het nog steeds prima vinden dat complete industrieën alle consumentenelektronica maken om maar X jaar mee te gaan. Dat is pas bizar.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Martijn M » 06 mar 2024, 09:08

Voor 't geld dat een monteur + voorrijdkosten tegenwoordig kost, probeer ik 't liever eerst zelf met wat oem/reproductie onderdelen.
Met Youtube en wat gegoogle kom je vaak een heel eind om simpel de problemen op te sporen.
Onze vaatwasser lekte water door de o-ring onderin, waardoor die dus niet meer aan sloeg. Voorrijdkosten + uurloon monteur waren zo hoog dat we net zo goed een nieuwe konden kopen aangezien de huidige al zeker 10 jaar oud is.
Zelf voor 20 euro materieel gescoord, half uurtje prutsen en klaar. Vaatwasser doet het alweer 4 jaar perfect.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Gijzert » 06 mar 2024, 09:45

Elise schreef: 06 mar 2024, 08:43
Robin schreef: 06 mar 2024, 07:52 Mijn punt: Voor 550 euro vind ik 175 euro na 5 jaar procentueel veel te veel geld eigenlijk.
Ik heb op zich niet zo'n probleem met die €175 als dat incidenteel zou zijn, maar ik heb wel een probleem met dingen die naar mijn mening gemaakt worden om na verloop van tijd, uiteraard buiten de garantietermijn, kapot te gaan.

Zo hebben wij ook een Bosch vaatwasser waarvan de deurveer kapot was, gelukkig net binnen de 5 jaar garantie. Het euvel zat in het doorslijten van het stukje nylon touw wat aan de veer zit. Naar mijn mening ontworpen om na X keer de deur open/dicht doen kapot te gaan. De monteur is destijds een klein uurtje bezig geweest met het uitbouwen, vervangen en weer inbouwen van de vaatwasser waardoor dat een heel duur grapje gaat worden en het al snel voordeliger wordt om een nieuwe te kopen (voorrijden á €119 + uurtje werk á €119 + onderdeeltje van zeg €25 = €263 kosten).

Miele is wat dat betreft niets beter, ook die hebben tegenwoordig dezelfde prutskwaliteit die gemaakt is om kapot te gaan. Al ons witgoed was van Miele, maar na een probleempje met de stofzuiger net buiten garantie komt dat er hier niet meer in.
Wat kost Bosch monteur?
We zijn altijd duidelijk over de kosten die je betaalt. Ons starttarief is € 119,-. Dit tarief geldt voor een reparatie waar geen vervangend onderdeel voor nodig is. Als de monteur wel een onderdeel moet vervangen, betaal je ook de kosten van het onderdeel en het arbeidsloon van € 11,90 per 6 minuten.
https://www.youtube.com/watch?v=KbEYm0WrHg8
Afbeelding
Die Bosch monteurs kunnen als je vriendelijk bent ook nog prima wat flexibiliteit tonen met de voorrij kosten. Kunnen ze deels of geheel verwijderen van de factuur.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Bokkepoot » 06 mar 2024, 10:21

Djessey schreef: 06 mar 2024, 09:02 Tegenwoordig al dat gemieper en gezeur om duurzaamheid en milieu, maar het nog steeds prima vinden dat complete industrieën alle consumentenelektronica maken om maar X jaar mee te gaan. Dat is pas bizar.
"Ja dat is weer een mooi moment waarop je klantcontact hebt, verkoop je wat filters en onderhoudsproducten"

Letterlijk horen zeggen over een deel wat inkoop 50 cent duurder is. En dan praat je over iets wat of in 1-2 jaar kapot gaat, of iets wat 15-20+ jaar functioneert zonder problemen.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door HansD » 06 mar 2024, 12:49

Robin schreef: 06 mar 2024, 07:52 Succes Nandor.

Ik wil ook graag even een totaal andere punt aanhalen betr 'garantie' en coulance...

In 2019 bij m'n vaste Expert een nieuwe inbouw Bosch vaatwasser gekocht, want de andere zat er 10 jaar in, prima €550 klaar.
Twee weken terug wilde hij geen warm water spoelen ofzo. Ik bellen. Zij druk, kon pas week later. Prima.
Dat was woensdag jl. Monteur ken ik, al jaren klant bij hun. Hij kijken: Een of andere pomp. Vervangen €175. Ik zeg natuurlijk 'Ja' want geen gedoe en verder. Maar hij komt na kwartiertje beneden, klaar. Prima.

En toch begon ik: Ding kostte 550 is 5 jaar oud en nu al 175 rep. kosten?
Ja hij vond 't allemaal meevallen zei hij 3x. Ik antwoordde: Ja jij hoeft 't niet te betalen:)
Hij: 340 ex inbouw bij een Miele van 3 jaar oud geen garantie blabla.

Mijn punt: Voor 550 euro vind ik 175 euro na 5 jaar procentueel veel te veel geld eigenlijk.

:coffee:
Voor consumentenelektronica wordt vaak de tabel gebruiksverwachting van techniek Nederland gebruikt om te bepalen of het artikel binnen de gebruiksverwachting kapot is gegaan https://www.technieknederland.nl/cms/st ... ntid=55615
voor deze Bosch zou dat dus 6 jaar zijn.

Een pomp is niet iets dat je zelf kunt verprutsen dus tenzij de vaatwasser professioneel gebruikt is, en dat aangetoond kan worden d.m.v. wascycli lijkt me dat dit onder garantie zou moeten vallen.
Expert verhaalt dit weer op zijn voorschakel (BSH) via de SLA dus het is niet dat de lokale ondernemer ervoor opdraait.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Google [Bot], Jaws, jos_br en 76 gasten