BMW 130i - Update 17-04-2024

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6013
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW 130i - Update 17-04-2024

Bericht door matthyssie » 17 apr 2024, 15:18

Tom V schreef: 17 apr 2024, 14:33 Ik heb die er niet op zitten nee, lees ook gemengde verhalen over het daadwerkelijke nut. Op racer hebben we die wel geplaatst maar nooit echt gemeten wat het daadwerkelijke verschil was in olietemperatuur. Ik lees ervaringen van mensen bij circuit gebruik, waarbij ook zonder de cover de olie eigenlijk ruim binnen de gebruikstemperaturen blijft. Nu is spergebruik bij driften wat intensiever, maar dit is geen fulltime driftmobiel, slechts wat spelen.
Ik vraag me af of het spergebruik bij driften daadwerkelijk hoger is. Warmte ontstaat door frictie tussen de frictieplaten; maw als er snelheidsverschil is tussen het linker- en rechterwiel. Zodra je wielspin hebt zet een platensper beide wielen 'vast' aan elkaar en genereer je dus niet direct meer warmte. Bij circuit rijden heb je wél snelheidsverschil tussen links en rechts en ook nog eens onder hoge belasting (dus hoge druk op je sperplaten). Dat genereert imo veel meer warmte.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4864
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW 130i - Update 17-04-2024

Bericht door Tom V » 17 apr 2024, 16:14

matthyssie schreef: 17 apr 2024, 15:18
Tom V schreef: 17 apr 2024, 14:33 Ik heb die er niet op zitten nee, lees ook gemengde verhalen over het daadwerkelijke nut. Op racer hebben we die wel geplaatst maar nooit echt gemeten wat het daadwerkelijke verschil was in olietemperatuur. Ik lees ervaringen van mensen bij circuit gebruik, waarbij ook zonder de cover de olie eigenlijk ruim binnen de gebruikstemperaturen blijft. Nu is spergebruik bij driften wat intensiever, maar dit is geen fulltime driftmobiel, slechts wat spelen.
Ik vraag me af of het spergebruik bij driften daadwerkelijk hoger is. Warmte ontstaat door frictie tussen de frictieplaten; maw als er snelheidsverschil is tussen het linker- en rechterwiel. Zodra je wielspin hebt zet een platensper beide wielen 'vast' aan elkaar en genereer je dus niet direct meer warmte. Bij circuit rijden heb je wél snelheidsverschil tussen links en rechts en ook nog eens onder hoge belasting (dus hoge druk op je sperplaten). Dat genereert imo veel meer warmte.
Daar valt wel wat voor te zeggen inderdaad. Zou best een interessant experiment zijn op zich. Maar goed, voor nu maar even zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 8 gasten