E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03 mar 2024, 20:35
- Auto: E36 316i , 318is e30, e46 330i
E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
Hallo allemaal ,
Ik ben bezig om mijn 316 compact te swappen naar m52b25 single vanos origineel ti blok.
De bedoeling is een race/drift auto van te maken..
de plannen natuurlijk om gedurende de swap de beste te monteren.. hier heb ik jullie advies voor nodig .
Het is wel een budget swap.
Het blijft een hobby auto. Dus ik ga niet een dure onderdelen plaatsen.
Wat ik op dit moment aan te denken ben is de volgende
1- lichte vliegwiel .. ik heb er een gevonden van het merk ccc .. het is een lichte staal vliegwiel 6.3kg. Die wil ik met sachs x-tend koppelingset monteren ( deze mix hou ik de startmotor en ik hoef voor de rest niks aan te passen.( een goeie mix ?? Of…..??)
2- m50 inlaat
3- powerflex achteras rubbers en natuurlijk de draagarmen.
4- e46 stuurhuis korte slag.. die is al gemonteerd
5- bilstain pro kit 10.. ook gemonteerd
6- gelaste Diff 3.38.. maar hier twijfel ik enorm om te monteren. Voor het driften wel maar race?? .. geen idee of dat een goeie idee is… wat denken jullie over?
7- draagarmen voor.. ook aan het twijfelen om voor een e46 draagarmen te gaan..??!!
8- Radiator, het blijkt dat 4 cil met airco hetzelfde als 6cilin radiator te zijn.. of denken jullie anders?
9- uitlaat.. spaghetti spruitstuk monteren of onzin? Cat verwijderen of juist houden ivm tegen druk?
10- e46 remmerij monteren voorzijde diameter 286 en achter heb ik al schijven.
11- wielen .. 16 inch lichtmetaal style 360 7.5kg per velg met daarom Michelin pilotsport.
Heb ik wat vergeten??
Ik ben bezig om mijn 316 compact te swappen naar m52b25 single vanos origineel ti blok.
De bedoeling is een race/drift auto van te maken..
de plannen natuurlijk om gedurende de swap de beste te monteren.. hier heb ik jullie advies voor nodig .
Het is wel een budget swap.
Het blijft een hobby auto. Dus ik ga niet een dure onderdelen plaatsen.
Wat ik op dit moment aan te denken ben is de volgende
1- lichte vliegwiel .. ik heb er een gevonden van het merk ccc .. het is een lichte staal vliegwiel 6.3kg. Die wil ik met sachs x-tend koppelingset monteren ( deze mix hou ik de startmotor en ik hoef voor de rest niks aan te passen.( een goeie mix ?? Of…..??)
2- m50 inlaat
3- powerflex achteras rubbers en natuurlijk de draagarmen.
4- e46 stuurhuis korte slag.. die is al gemonteerd
5- bilstain pro kit 10.. ook gemonteerd
6- gelaste Diff 3.38.. maar hier twijfel ik enorm om te monteren. Voor het driften wel maar race?? .. geen idee of dat een goeie idee is… wat denken jullie over?
7- draagarmen voor.. ook aan het twijfelen om voor een e46 draagarmen te gaan..??!!
8- Radiator, het blijkt dat 4 cil met airco hetzelfde als 6cilin radiator te zijn.. of denken jullie anders?
9- uitlaat.. spaghetti spruitstuk monteren of onzin? Cat verwijderen of juist houden ivm tegen druk?
10- e46 remmerij monteren voorzijde diameter 286 en achter heb ik al schijven.
11- wielen .. 16 inch lichtmetaal style 360 7.5kg per velg met daarom Michelin pilotsport.
Heb ik wat vergeten??
-
- Berichten: 680
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
Low budget een trackday auto bouwen? Dan moet je (veel) concessies doen.
Waarom niet een reeds klaargemaakte auto aanschaffen. Dat is meestal goedkoper
Waarom niet een reeds klaargemaakte auto aanschaffen. Dat is meestal goedkoper
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03 mar 2024, 20:35
- Auto: E36 316i , 318is e30, e46 330i
Re: E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
Emotionele waarde heb ik aan de ding. Plus een compact klaar voor race vind je niet goedkoop.
-
OnlineNivek
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
Ik heb met een 318ti gereden, drift en circuit. Auto had een gelast diff, enkel op straat met de rotonde is het vervelend maar voor circuit ging het me prima af. Beter dan dat het binnenste wiel gaat spinnen.
e46 draagarmen ook een aanrader. Uit mijn hoofd poly bussen voor de e46 pakken en monteren in het "oor" van de e36. Spoorstangen E90? Ik weet het niet meer exact.
Kat verwijderen is vermogenwinst dus waarom niet. Tenzij apk een issue word.
Vergeet geen remvloeistof met hoog kookpunt
e46 draagarmen ook een aanrader. Uit mijn hoofd poly bussen voor de e46 pakken en monteren in het "oor" van de e36. Spoorstangen E90? Ik weet het niet meer exact.
Kat verwijderen is vermogenwinst dus waarom niet. Tenzij apk een issue word.
Vergeet geen remvloeistof met hoog kookpunt
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03 mar 2024, 20:35
- Auto: E36 316i , 318is e30, e46 330i
Re: E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
Thanks man .. hoop info.. geweldig
Je hebt met een gelaste Diff gereden. De enige nadeel was een rotonde en misschien parkeren. Maar dus race heb ik geen nadeel van??
Kat verwijderen brengt mij in twijfel. Want je hebt altijd een tegendruk nodig??! Of zie ik het verkeerd ??. Heb je het meegemaakt dat het juist een winst brengt kwa vermogen?
De e90 spoor stangen heb ik niet eerder gehoord . Dat een goeie tip..
thanks man voor de reactie
Je hebt met een gelaste Diff gereden. De enige nadeel was een rotonde en misschien parkeren. Maar dus race heb ik geen nadeel van??
Kat verwijderen brengt mij in twijfel. Want je hebt altijd een tegendruk nodig??! Of zie ik het verkeerd ??. Heb je het meegemaakt dat het juist een winst brengt kwa vermogen?
De e90 spoor stangen heb ik niet eerder gehoord . Dat een goeie tip..
thanks man voor de reactie
-
- Berichten: 680
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
Een 323ti rijdt super, erg fijne balans, maar ik denk zomaar dat een M44 motorswap je (met veel minder € en moeite) net zoveel plezier oplevert. Uiteraard minder koppel en snelheid, maar in de bochten sneller en scherper
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03 mar 2024, 20:35
- Auto: E36 316i , 318is e30, e46 330i
Re: E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
M44 ging ik eerst voor. Maar nergens een goeie te vinden . En als je wat vind dat is de swap niet compleet.
Opeens heb ik de 2.5 compleet swap gevonden van een schade auto. En het verschil is echt minimaal kwa prijs .. dus maar de 6 cilinder toch
Opeens heb ik de 2.5 compleet swap gevonden van een schade auto. En het verschil is echt minimaal kwa prijs .. dus maar de 6 cilinder toch
-
OnlineNivek
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
Nee hoor voor circuit geen probleem. Enkel in de regen wat voorzichtiger zijn omdat je de "veiligheid" van een open diff weg neemt. Maar persoonlijk ben ik voor.Loranzo schreef: ↑04 mar 2024, 23:22 Thanks man .. hoop info.. geweldig
Je hebt met een gelaste Diff gereden. De enige nadeel was een rotonde en misschien parkeren. Maar dus race heb ik geen nadeel van??
Kat verwijderen brengt mij in twijfel. Want je hebt altijd een tegendruk nodig??! Of zie ik het verkeerd ??. Heb je het meegemaakt dat het juist een winst brengt kwa vermogen?
De e90 spoor stangen heb ik niet eerder gehoord . Dat een goeie tip..
thanks man voor de reactie
Ik begrijp ook niet helemaal waar het verhaal van tegendruk vandaan komt, het is geen 2-takt motor. 4-takt motoren moeten kunnen ademen en hoe beter de motor ademt, hoe meer vermogen. Daarom is een goed hoogwaardig spruitstuk belangrijk omdat het vacuum van de uitlaat pulsen de uitlaatgassen van de opvolgende cilinder alsware weg zuigen. En de inlaat speelt daar ook weer een rol bij.
- Jlijp
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
- Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
- Locatie: Ede
Re: E36 316i compact ==> 325ti swap tips?
Leuk een compact, zelf ben ik er ook een met een 2.5 aan het bouwen.
Als je voor budget gaat zou ik voor strongflex gaan ipv powerflex, scheelt toch weer iets qua prijs.
Verder kan ik wel aanraden om direct wat verstevigingen te lassen op o.a. je subframe voorzijde. Mijn M44 had de motorsteun er bijna doorheen getrokken.
Persoonlijk zou ik het diff niet lassen voor het circuit maar even doorsparen en dan een sperdiff zoeken of laten bouwen(in Portugal?)
Verder vooral alles eraf trekken wat overbodig is aangezien dat de goedkoopste manier is om sneller het circuit over te denderen.
Als je voor budget gaat zou ik voor strongflex gaan ipv powerflex, scheelt toch weer iets qua prijs.
Verder kan ik wel aanraden om direct wat verstevigingen te lassen op o.a. je subframe voorzijde. Mijn M44 had de motorsteun er bijna doorheen getrokken.
Persoonlijk zou ik het diff niet lassen voor het circuit maar even doorsparen en dan een sperdiff zoeken of laten bouwen(in Portugal?)
Verder vooral alles eraf trekken wat overbodig is aangezien dat de goedkoopste manier is om sneller het circuit over te denderen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Fabian, Google [Bot] en 13 gasten