BMW 130i, upgrade time

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3033
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Nieuw speelgoed

Bericht door 328Ti » 09 mar 2024, 12:58

Marc Sierra schreef: 06 mar 2024, 07:26
EvdP schreef: 04 mar 2024, 19:38 Kreeg jij de Duitse platen mee?
Ja, heb de papieren en de kentekenplaten meegekregen van de Verkoper. De auto is/was dus ook nog steeds in Duitsland ingeschreven. Ik las eerder ergens dat bij inschrijving in Nederland de RDW een brief naar Duitsland stuurt zodat de auto daar uitgeschreven wordt. Dus voor de zekerheid heb ik de RDW nog even gebeld om te checken of dat klopt en die bevestigden het.

Ondertussen is de auto bij de RDW geweest en is het chassisnummer ook online bekend, dus problemen met inschrijving in Nederland heb ik niet gehad. Of de uitschrijving in Duitsland ook goed gaat weet ik nog niet. Voordat ik naar de RDW ging had ik ook alvast een BPM berekening laten maken met Autotelex. Maar die had ik nu niet eens meer nodig, kon gewoon online bij de belastingdienst de netto catalogus waarde opgeven en dat was genoeg om te bepalen dat ik geen BPM hoefde te betalen. Die ~30 euro voor de BPM berekening had ik dus ook beter in de benzinetank kunnen gooien...
Bevriende Duitser? Je kan hier ook een ramkraak mee maken en is hij de pineut. Gewoon benieuwd, scheelt veel gezeur en geld op deze wijze.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1098
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Nieuw speelgoed

Bericht door Marc Sierra » 11 mar 2024, 12:07

Nee geen bevriende Duitser, gewoon een onbekende van Mobile.de, maar hij was erg vriendelijk en behulpzaam. Toevallig vanochtend van hem gehoord dat de auto nu in Duitsland afgemeld is, dus het werkt inderdaad zoals de RDW het vertelde.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1780
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Nieuw speelgoed

Bericht door StefanW » 13 mar 2024, 15:06

Gaaf Marc! Laptorr eronder en gaan! :D

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26790
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuw speelgoed

Bericht door Martijn_bmw » 13 mar 2024, 19:15

StefanW schreef: 13 mar 2024, 15:06 Gaaf Marc! Laptorr eronder en gaan! :D
Die klinkt idd super vetttt

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1098
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW 130i, upgrade time

Bericht door Marc Sierra » 13 mei 2024, 20:47

Bij deze eindelijk eens een update van de 130i. Nadat ik hem gekocht had was het plan om snel wat aanpassingen te doen om hem wat leuker te maken. Het plan was namelijk om 11 mei de auto mee naar Meppen te nemen, wat geen probleem zou moeten zijn aangezien dat nog iets van 6 weken weg was. Met de 330d had ik al een beetje geoefend met welke aanpassingen er goed zijn om te doen, dus de eerste onderdelen waren al snel besteld. Zoals bij de meesten werd het als eerste een set M3 armen voor de voorkant. Maar toen ik ze na een tijdje wilde gaan monteren zag ik dat het niet allemaal hetzelfde type arm was als ik destijds voor de 330d had. Een arm was wel hetzelfde, maar de drie anderen hadden niets van tekst of nummers er op staan.

Oud type arm.

Afbeelding

Nieuw type arm.

Afbeelding

Wel zat er een blaadje met een QR-code in de verpakking en als ik die scande kwam ik op de site van ZF Aftermarket, waar TRW onder valt. Uiteindelijk gaf me dat toch wel weer een gerust gevoel, je gaat er toch vanuit dat TRW gewoon dezelfde kwaliteit is als het eerder ook was, dus toch de armen maar gewoon gemonteerd. Maar nadat ik het topic van Vester86 bekeek werd ik weer wat minder blij. Hij had ook de nieuwe armen en bij eentje was een fuseekogel binnen niet al te veel km versleten. Daarna een tijdje zitten denken wat ik hier nou mee aan moest en toen zag ik toevallig een advertentie op Kleinanzeigen staan met een foto van 4 oude type Lemforder armen, welke herkenbaar zijn aan de witte beschermdop over de fuseekogel. Ze waren wel een beetje aan de prijs, maar voor een setje originele had ik dat wel over.

Afbeelding

Maar toen ik thuis de doos openmaakte bleken er echter maar 2 armen van het originele type te zijn en de twee anderen waren ook het nieuwe type. De nieuwe Lemforder armen hebben blijkbaar een blauwe dop, voor de nieuwe TRW armen was het een zwarte, maar uiteindelijk komt het allemaal gewoon uit dezelfde fabriek.

Afbeelding

Dus maar een bericht naar die Duitser gestuurd dat dit niet is wat ik gekocht heb volgens de foto's. Mijn voorstel was om de armen die niet klopten met de foto terug te sturen, maar daar ging hij niet mee akkoord. Het was alles terugsturen of niets, want volgens hem was het een set. Maar de goede armen wilde ik eigenlijk niet terugsturen, zeker aangezien dit twee anderen waren dan degene die ik al had, dus ondertussen had ik al 3 armen van het oude type. Om de laatste ook nog ergens te vinden ging denk ik vrij onmogelijk worden, dus heb ik maar besloten die origineel van BMW te kopen. Bij Hubauer viel de prijs nog enigzins mee, dus daar uiteindelijk de ontbrekende arm besteld zodat ik toch een complete set had.

Ondertussen stond de auto al een paar weken op assteuntjes Saharazand te happen op de oprit, met de complete ophanging aan de voorkant er onder vandaan.

Afbeelding

De stabilisatorstang aan de voorkant had ik ook verwijderd aangezien ik daar eentje van Whiteline voor besteld had. De Whiteline is 27 mm dik, hetzelfde als een stang van H&R, maar de Whiteline was los bestelbaar, terwijl H&R alleen als set te koop is.

Afbeelding

Verder had ik vorig jaar het plan om de stuurbekrachtiging van de 330d om te bouwen naar hydraulisch, en voor dat projectje had ik ook al een gereviseerd stuurhuis van een M3 op de kop getikt.

Afbeelding

Maar nu leek het me eigenlijk een beter idee om dit stuurhuis op de 130i te zetten. Uitgelijnd moest hij toch al worden, dus wat dat betreft was het wel een mooi moment om het meteen mee te pakken. Wel moest ik zelf nog een servotronic klepje op het stuurhuis schroeven, want die kwam niet meegeleverd helaas. Wel apart trouwens, want dat klepje kan je niet nieuw van BMW kopen voor het M3 stuurhuis. Als je dus een M3 hebt en het klepje is kapot moet je officieel een nieuw stuurhuis...

Afbeelding

En het stuurhuis samen met de stabilisatorstang gemonteerd.

Afbeelding

En de stuurstang met leidingen ook gemonteerd. Het uitlijnen van het stuurhuis was nog wel lastig, je moet zorgen dat het stuur niet een rond draait als de stuurstang los is, anders sneuvelt de 'clock spring' in de unit achter het stuur. Ook was het nogal gepiel om de stuurstang er zo op te krijgen zodat het stuur beide kanten op even veel uitslag gaf. Normaal gesproken zit daar een tabje voor op het stuurhuis, maar op het gereviseerde huis zat deze niet. Maar zelfs als hij er wel had gezeten was het lastig geweest, want bij een M3 zit het tabje op een andere plek dan bij een normaal stuurhuis.

Afbeelding

Ook had ik van iemand die regelmatig met een E92 M3 drift de tip gekregen het reservoir voor de stuurbekrachtigingsolie te upgraden naar eentje van een auto met active front steering. Het originele reservoir schijnt de olie er via de dop uit te gooien bij veel en snel stuurwerk. Dus zo'n reservoir had ik destijds ook al gevonden voor het stuurbekrachtigings projectje op de 330d. Wat iets minder fijn was is het feit dat het betere reservoir ook dikkere leidingen gebruikt. Gelukkig had ik wel een stuk van de dikkere slangen liggen en hoeft ik dus twee verloopjes hebben. Na lang zoeken kwam ik bij The Autosport Company de goede verloopjes in aluminium tegen van QSP. Verzending ging gelukkig lekker vlot, dus kon ik ook weer snel verder. Tenminste, dat dacht ik... Toen ik de slangen op de goede lengte afgesneden had bleken de verloopjes niet te passen. Na wat uitzoekwerk bleek er een productiefout in de verloopjes te zitten, ze hadden per ongeluk de buitendiameter aangehouden ipv de binnendiameter met de productie. Helaas waren de maten die ik nodig had niet op voorraad en de nieuwe productie ging nog een paar maanden op zich laten wachten. Dus maar weer het internet aangeslingerd en na nog langer zoeken 2 geschikte verloopjes in RVS gevonden bij een aquarium leverancier. Ook die waren weer snel bezorgd, zodat ik eindelijk de stuurbekrachtiging af kon maken.

Afbeelding

Verder moesten er natuurlijk ook nog schokdempers en veren onder de auto gaan komen. Een schroefset zoals de Ohlins R&T zoals onder de 330d zit zou wel het mooiste zijn, maar ik vond dat het voorlopig allemaal wel even genoeg gekost had. En ik had nog steeds de Bilstein B12 set liggen die onder de 330d gezeten had, dus het plan was om die voorlopig gewoon onder de 130i te zetten. Qua veren klopt dat natuurlijk niet helemaal, maar ik dacht dat dat wel los zou lopen...

Afbeelding

Verder heb ik onder de 330d ook een setje camberplates zitten en dat leek me ook wel mooi voor deze auto. De 330d heeft zogenaamde 'stage 1' camberplates, maar voor de 130i leken de stage 2 platen me wel geschikt, dus maar weer de DHL man langs laten komen...

Afbeelding

En gemonteerd bovenop de veerpoten.

Afbeelding

Verder had ik ook nog altijd het plan om de voorste remmen van de 330d te upgraden naar die van de 335i/d als de blokken en/of schijven versleten waren. Ondertussen bleven die maar gaan en had ik de remmenset al 2 jaar in de garage klaar liggen...
Een mooi excuus om die ook op de 130i te schroeven. Van tevoren heb ik wel eventjes getest of de 17" velgen die ik heb nog gingen passen, maar dat ging gelukkig net.

Alles aan de voorkant weer gemonteerd, inclusief de nieuwe 348 mm schijven. Je zou ze in plaats van als remschijf ook wel als anker kunnen gebruiken... man, wat zijn die schijven zwaar!

Afbeelding

En de 335i remklauwen naast de 130i klauwen. Best een verschil in afmetingen, maar dat is ook wel logisch, de 130i klauw is gewoon staal terwijl de 335i klauw aluminium is en dus een stuk lichter is dan de 130i klauw.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26790
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW 130i, upgrade time

Bericht door Martijn_bmw » 13 mei 2024, 20:54

Mooie upgrades gedaan zo :df:

Online
Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4865
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW 130i, upgrade time

Bericht door Tom V » 13 mei 2024, 20:55

Lekker update, genoeg inspiratie zo. Hoe is het rijden op Meppen bevallen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Fabian, GRzep, Kadett, Marc Sierra, PeterM, SvB, vigilante, wackywim en 1 gast