Auto verkopen aan buitenlander?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
FT
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57

Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door FT » 29 feb 2024, 18:15

Ok, ik heb hier al meer online over gelezen, maar ik wil toch graag jullie advies.

Ik heb mijn eerste auto te koop staan voor 1000 euro. Het gaat hier om een auto waarvan de apk is verlopen.
Soms krijg ik reacties van buitenlanders, tot nu toe een Italiaan, Pool, Spanjaard, Duitser en Fransman.

Nu is de Spanjaard wel serieus geïnteresseerd. Na het vertellen van de gebreken van de auto besloot hij een dag later toch de auto van mij te willen overnemen. Inmiddels hebben we ook op de app gepraat en heeft hij zijn ID zelfs gestuurd, echter ben ik dat zeker niet van plan. Ik heb helaas al wel een gecensureerde foto van de achterkant kentekenbewijs omdat hij de autokarakteristieken wou weten. Daarop is niks te zien van het VIN nummer, RDW logo of enige barcodes. Weet niet of dit slim was.

Hij lijkt mij serieus, echter durf ik het niet aan. Hij mailt vanuit een Spaans logistiek bedrijf, de site ziet er echt uit. Hij beweert dus ook een vrachtwagen te kunnen sturen. Op internet lees ik verhalen over betalingen die teruggedraaid kunnen worden en dergelijke en dat maakt me wat bang. Ik heb al veel met hem geappt en zijn vragen lijken me logisch, echter twijfel ik toch nog.
Het is alleen veilig als ik hem cash laat betalen of de overboeking naast mij laat doen en hij mee gaat naar het RDW. Echter zit hij zelf in Spanje en is alleen de chauffeur hier. Wat te doen?
Kan het echt zijn of word ik aan het lijntje gehouden?

Bij twijfel gewoon laten zitten misschien?
Zit nu gewoon te denken in mijn advertentie iets van no export neer te zetten. Ik krijg overigens wel veel reacties, maar weinig serieuze mensen vanwege de gebreken/verlopen apk.

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door PeterB » 29 feb 2024, 18:17

Scam.....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Arthur » 29 feb 2024, 18:28

1000,-? En dan een vrachtwagen, met chauffeur, naar NL sturen. Kan niet uit lijkt me en zou het ook wantrouwen.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door EvdP » 29 feb 2024, 18:56

Export kan prima als ze hem zelf ophalen.

Maar als ik jou verhaal zo lees dan mooi wachten op de volgende...

Ik weet niet of het voor je een mogelijkheid is maar ik heb om dezelfde redenen (rare reacties op een goedkope auto) een auto zelf gesloopt en in onderdelen verkocht.

Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 361
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Jaws » 29 feb 2024, 20:51

Als die chauffeur bereid is om mee te gaan naar de RDW is er toch geen probleem. Heb ik ook wel eens gedaan. Enige is dat RDW de export op naam van die chauffeur zet, maar dat is niet jouw probleem

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door EvdP » 29 feb 2024, 22:01

Denk eerder dat het een Western Union issue gaat worden

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door HJ2 » 29 feb 2024, 22:22

Dat denk ik ook. Ik zou me er niet aan wagen.
Zelf slopen: heb je daar geen papierwerk voor nodig wat je zonder kvk niet kunt regelen?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door EvdP » 29 feb 2024, 22:54

Ik heb de desbetreffende auto destijds geëxporteerd...

(Slopen in eigen beheer mocht toen niet meer)

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door vester86 » 01 mar 2024, 10:37

handje contantje en zelf de vrijwaring/exportpapieren regelen. daarna is het niet jouw probleem meer. oh en vergeet de kentekenplaten er dan niet af te halen

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door EvdP » 01 mar 2024, 11:13

Bij export moet je de platen inleveren.

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door ArjanS » 01 mar 2024, 12:19

Bij export idd zorgen voor een vrijwaringsbewijs en kentekenplaten inleveren.
Van de RDW site:

Dit ontvangt u van de medewerker:
Een vrijwaringsbewijs (bewijs dat de registratie is stopgezet).
Het kentekenbewijs (kentekencard) waarvan een hoekje is afgeknipt of het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B).
Het exportbewijs (kentekenbewijs deel II). Dit heeft u (in jouw geval de koper dus) samen met de kentekencard of het tenaamstellingsbewijs nodig voor de registratie in het buitenland.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Harrie D » 01 mar 2024, 12:48

FT schreef: 29 feb 2024, 18:15 Ik heb mijn eerste auto te koop staan voor 1000 euro. Het gaat hier om een auto waarvan de apk is verlopen.
Soms krijg ik reacties van buitenlanders, tot nu toe een Italiaan, Pool, Spanjaard, Duitser en Fransman.

Nu is de Spanjaard wel serieus geïnteresseerd. Na het vertellen van de gebreken van de auto besloot hij een dag later toch de auto van mij te willen overnemen. Inmiddels hebben we ook op de app gepraat en heeft hij zijn ID zelfs gestuurd, echter ben ik dat zeker niet van plan. Ik heb helaas al wel een gecensureerde foto van de achterkant kentekenbewijs omdat hij de autokarakteristieken wou weten. Daarop is niks te zien van het VIN nummer, RDW logo of enige barcodes. Weet niet of dit slim was.
Maakt geen drol uit, je hebt m nu hetzelfde gegeven als wat ie op de rdw site had kunnen vinden met het intypen van het kenteken :)
ID-kaart zou ik idd niet sturen, wat moet je daar ook mee.
Hij lijkt mij serieus, echter durf ik het niet aan. Hij mailt vanuit een Spaans logistiek bedrijf, de site ziet er echt uit. Hij beweert dus ook een vrachtwagen te kunnen sturen. Op internet lees ik verhalen over betalingen die teruggedraaid kunnen worden en dergelijke en dat maakt me wat bang. Ik heb al veel met hem geappt en zijn vragen lijken me logisch, echter twijfel ik toch nog.
Het is alleen veilig als ik hem cash laat betalen of de overboeking naast mij laat doen en hij mee gaat naar het RDW. Echter zit hij zelf in Spanje en is alleen de chauffeur hier. Wat te doen?
Kan het echt zijn of word ik aan het lijntje gehouden?
En hier begonnen de rode vlaggen, vooral dat over het logistieke bedrijf :tooth:
Vrij simpel in zo'n geval: cash laten betalen, geld meteen op je rekening storten via een pinautomaat/bank zodat je weet of het echt is, dan naar de RDW en zodra jij je vrijwaring hebt: adios amigo.
Bij twijfel gewoon laten zitten misschien?
Zit nu gewoon te denken in mijn advertentie iets van no export neer te zetten. Ik krijg overigens wel veel reacties, maar weinig serieuze mensen vanwege de gebreken/verlopen apk.
Opzich is exporteren niet zo'n punt, ik heb al diverse voertuigen aan Polen verkocht (50/50 qua exporteren overigens) en vond ze allemaal prettiger om zaken mee te doen dan veel Nederlanders. Oostblokkers in het algemeen overigens, mits het geen scam is vind ik ze prettig, lekker to the point, kun je wat mee.
EvdP schreef: 29 feb 2024, 22:54 Ik heb de desbetreffende auto destijds geëxporteerd...

(Slopen in eigen beheer mocht toen niet meer)
Daar zijn ze bij de RDW stations ook prima van op de hoogte :mrgreen:
"komt ie nog ergens de weg op?"
"hoogstens een akker"
"hehe, ok, alsjeblieft, je vrijwaring"

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Baboulah » 01 mar 2024, 14:12

Hier veelal meer prive autos verkocht aan buitenlanders, dan aan medelanders (doen ook fijner zaken vind ik zelf, minder zeiken over prijs etc), maar wel altijd in persoon op laten halen en samen naar de RDW voor het uitvoeren. Nooit issues mee gehad, behalve dat ik geleerd heb dat ze mij de rest bpm eerst mogen betalen, want die krijg je niet standaard terug bij uitvoer, pas als je de nieuwe registratie kan laten zien, en die sturen ze natuurlijk nooit...

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Elise » 01 mar 2024, 14:25

vester86 schreef: 01 mar 2024, 10:37 handje contantje en zelf de vrijwaring/exportpapieren regelen. daarna is het niet jouw probleem meer. oh en vergeet de kentekenplaten er dan niet af te halen
Voordat ik hem uitschreef bij de RDW zou ik minimaal een aanbetaling willen hebben.
Want er is natuurlijk altijd een kans dat als je hem voordien uitschrijft voor de export, ze hem toch niet op komen halen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Arthur » 01 mar 2024, 14:27

Baboulah schreef: 01 mar 2024, 14:12 Hier veelal meer prive autos verkocht aan buitenlanders, dan aan medelanders (doen ook fijner zaken vind ik zelf, minder zeiken over prijs etc)
Snap ik. Je koopt zelf ook/wel liever privé? :coffee:

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Baboulah » 01 mar 2024, 14:29

Ik koop idd liever mn autos bij een particulier dan een autobedrijf, ongeacht de prijs die erop zit. Als ik 2 nagenoeg identieke autos vind, zelfde prijs, bouwjaar, kleur, opties etc, maar 1 is particulier aangeboden de ander een autobedrijf, ga ik eerst naar die particulier toe :df:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Arthur » 01 mar 2024, 14:33

Die hebben liever die buitenlander :wink:

Frank_Sch
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Frank_Sch » 01 mar 2024, 16:46

PeterB schreef: 29 feb 2024, 18:17Scam.....
Peter is kort van stof en laat zich geen rad voor ogen draaien. Scam!

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door HJ2 » 01 mar 2024, 17:23

Baboulah schreef: 01 mar 2024, 14:29 Ik koop idd liever mn autos bij een particulier dan een autobedrijf, ongeacht de prijs die erop zit. Als ik 2 nagenoeg identieke autos vind, zelfde prijs, bouwjaar, kleur, opties etc, maar 1 is particulier aangeboden de ander een autobedrijf, ga ik eerst naar die particulier toe :df:
Same same :-)

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door vester86 » 01 mar 2024, 17:24

Elise schreef: 01 mar 2024, 14:25
vester86 schreef: 01 mar 2024, 10:37 handje contantje en zelf de vrijwaring/exportpapieren regelen. daarna is het niet jouw probleem meer. oh en vergeet de kentekenplaten er dan niet af te halen
Voordat ik hem uitschreef bij de RDW zou ik minimaal een aanbetaling willen hebben.
Want er is natuurlijk altijd een kans dat als je hem voordien uitschrijft voor de export, ze hem toch niet op komen halen.
ja sowieso eerst geld, daarna de rest

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door HJ2 » 01 mar 2024, 19:28

De export zelf stelt niet zo veel voor nee, maar met een derde ‘bevriend transporteur’ ertussen… zou ik het geld op de rekening willen zien en kenbaar maken dat er niet open wordt gedaan voor wie dan ook en met welk verhaal dan ook, maar zonder centen….

Nuff said
Hoe is het met TS?

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door Gijzert » 01 mar 2024, 22:08

Is de auto zo bijzonder dat hij niet in Spanje te vinden is? Zo niet dan scam.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door De fiscalist » 02 mar 2024, 09:02

Je ‘koper’ reageert zeker heel snel en pusht op de deal?..

Dring eens aan op videobellen met hem. Dat wil ie vast niet/ of kan niet ;), check ook het telefoonnummer online eens, de profiel foto etc.

Ze kunnen best geraffineerd zijn.

Maar voor een € 1000 auto kun je geen transporteur sturen. Dat kost nog eens zo veel.

FT
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door FT » 05 mar 2024, 20:17

Ok, ik heb wat goede reacties gehad van jullie.
De koper lijkt serieus en ik vroeg hem vandaag voorbeelden te sturen, echter is dat niet na te trekken want hij stuurde me foto's van auto's die al op Spaans kenteken stonden.
Hij beweert dat hij een chauffeur met vrachtwagen heeft rijden die tegelijk meerdere auto's oppikt in oa de Benelux en dan naar Spanje rijdt.

Durf het risico toch niet te nemen mede om 2 redenen:
Betaling, al is het met internationale overschrijving heb ik geen extra rekening waar ik het geld gelijk af kan trekken. Ik ben ook bang voor iets zoals de betaling intrekken.
De vrachtwagenchauffeur kan niet mee naar het RDW omdat hij zelf vanuit Spanje handelt.

De check die ik heb gedaan; Logistieke website bestaat, zijn telefoonnummer staat daar ook op. Geen Google hits. Profielfoto zelfde als een op de website. Hij heeft Linkedin en daar staat dat hij al 10+ jaar voor dat bedrijf werkt, echter maar 30 connecties. Z'n adres op Google Maps bestaat, maar het logistieke bedrijf toont geen adres of warehouse locatie.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto verkopen aan buitenlander?

Bericht door HJ2 » 05 mar 2024, 21:53

Ik wens je wijsheid. Ik wist het wel…

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcF, tomgtr en 132 gasten