mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Nivek » 24 feb 2024, 21:13

Hallo allen,

In het kader van verbeteringen, wil een verstevigingsplaat maken onder de spoiler voeten (binnenzijde van de wagen). Echter, dit is niet zo simpel als een strip plaatsen.

Om deze reden zat ik er aan te denken om een mal te maken zodat ik buiten de auto de mal na kan maken in aluminium, alleen is de locatie niet erg toegankelijk wat ook niet mee helpt.

Heeft iemand suggesties voor wat ik zou kunnen gebruiken om dit te realiseren, of een compleet anders voorstel?
Ik dacht aan iets van klei, dat kan ik wel op z'n plek drukken, maar het moet niet plakken / net genoeg plakken dat het blijft hangen maar toch makkelijk zonder vervorming weg te halen is.


Afbeelding

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door TLRS » 24 feb 2024, 21:20

Kneedbaar metaal?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door JP » 24 feb 2024, 21:21

Karton?

Doet me denken aan de tussenspoiler die ze gemaakt hebben voor een RS



vanaf 5:00min

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Luco » 24 feb 2024, 21:52

ik zou schilderstape aan de binnenkant plakken, dan hele fijne polyestermat uit elkaar plukken zodat je losse vezels krijgt en dan heel dun polyesteren, heb je iets wat blijft hangen en later toch stevig is om het goed na te maken.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Nivek » 24 feb 2024, 22:27

Kneedbaar staal is misschien een idee, is wel troep volgens mij. Moet ik wel tapen denk ik omdat het anders blijft plakken denk ik.

Karton zie ik niet gebeuren met de ruimte die ik niet heb.

polyester heb ik niet aan gedacht, weet niet of ik daar voldoende ruimte voor heb.

Zal nog eens kijken morgen

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door TLRS » 25 feb 2024, 00:38

Geen idee of het troep is. Om te beginnen lijkt t me handig dat het in potentie gelijk de ruwe vorm van je werkstuk kan zijn. Mal maken en negatief bouwen enzo, hoop gedoe. Als het afwijkt van de vorm die het moet hebben trekt het misschien zelf ongewenste vormen in je plaatwerk..?!

Tape, folie, (keuken) olie of vet zou ik ook doen. En eventueel een strip metaal om het kneedbare spul mee te sandwichen..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Bert ///M3 » 25 feb 2024, 05:53

3D scan maken met een telefoon app en dan natekenen in CAD. Zit wel een leercurve aan, maar kan gratis. Voordeel is dat je een negatief kan maken met een 3D printer om te kijken of het echt past.

Wat ik eerder zou doen is de hele vleugel er af pakken, dan de achterklep van de auto zodat je er aan kan werken. Dan bijvoorbeeld een stukje aluminium in vorm buigen zodat je de vorm hebt. En daarna afmaken.

Klei zou ook goed werken, alleen het oppervlak insmeren waarop klei niet houd bijvoorbeeld zeep.

Plaatje alu heeft vanzichzelf niet veel stevigheid dus je moet er ws. wel een profiel van maken.

Grotere vraag is hoe ga je het bevestigen? Gewoon tussen de bouten vast zetten gaat niet zo veel doen aangezien krachten naar beneden lopen. Het moet ergens op afsteunen zeg maar. Je houd hooguit de achterklep wat beter in vorm.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Nivek » 25 feb 2024, 18:08

Wellicht geeft dit wat meer duidelijkheid over de uitdaging.

De spoiler staat niet recht boven de voeten. Dat wilt zeggen dat de spoiler achterover kantelt onder belasting wat gelijk verklaard waarom ik een versteviging wil maken. Het voorste puntje van de voet word opgetilt.

Op de foto zie je ook hoeveel ruimte ik heb. Ik moet door dat gat en dan omhoog om bij de boutjes te komen.

Afbeelding

Afbeelding


Dus wat ik uit eindelijk ook ga doen, de mal moet (gedeeltelijk) gekopieerd worden, ik hoef geen negatief te maken of iets. Het is enkel zodat ik (in verhouding) een makkelijke manier heb om de juiste vorm te krijgen die ik in het zwarte gat kan drukken.

3D scan lijkt me wel tof, wil ik nog eens leren om adv dat dingen te kunnen maken in solidworks. Maar ik betwijfel of ik een scan kan maken van de donkere krappe ruimte daar.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Bert ///M3 » 25 feb 2024, 20:28

Het plaatwerk is daar nog geen millimeter dik. Als je een plaatje alu aan de buitenkant in vorm maakt kan je hem simpelweg nog wat verder buigen en dan monteren. Of gewoon zo laten en dat stuk alu in vorm trekken als je de bout aandraait.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Philipoo » 26 feb 2024, 08:30

Waarom gebruik je niet gewoon klei? of purschuim om de ruwe vorm te krijgen?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Estoque » 26 feb 2024, 09:19

3D-scan werkt juist mooi in donkere, krappe ruimtes met veel hoeken en obstakels.
Grote vlakke oppervlaktes zijn veel moeilijker voor een scanner.

Online
Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Harrie D » 26 feb 2024, 10:25

En geheel over een andere boeg: het voorste boutje in zo'n splitter verstevigingstangetje schroeven die onder het plaatwerk zit en de stang aan de binnenkant naar de wielkast (ofzo) sturen waar je wat makkelijker een brede plaat er onder kan leggen om de belasting te verdelen.
Zou ook met een staalkabel kunnen als je ergens een bochtje moet maken, dan moet je alleen een maniertje verzinnen om die (goed) strak te spannen.

Online
SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door SlowCo » 26 feb 2024, 11:07

Grootste trekkracht komt op het voorste boutje. Dus een strip metaal eronder is al een hele verbetering waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Nivek » 26 feb 2024, 20:54

Harrie D schreef: 26 feb 2024, 10:25 En geheel over een andere boeg: het voorste boutje in zo'n splitter verstevigingstangetje schroeven die onder het plaatwerk zit en de stang aan de binnenkant naar de wielkast (ofzo) sturen waar je wat makkelijker een brede plaat er onder kan leggen om de belasting te verdelen.
Zou ook met een staalkabel kunnen als je ergens een bochtje moet maken, dan moet je alleen een maniertje verzinnen om die (goed) strak te spannen.
Die tip kreeg ik toevallig ook nog van iemand anders, had ik nog niet over na gedacht. Dit kan zo simpel als een stukje rondstaf uit alu.

Ik heb alleen nog geen tijd gehad om met alle nieuwe info nog eens goed te kijken.


Klei was mijn eerste idee, maar als het niet uit hard of iets dan trek ik het weer uit zijn vorm met verwijderen ben ik bang?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: mal maken op moeilijk toegankelijke plek

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2024, 21:03

Klei met huishoudfolie er op/tussen? Dan plakt het niet aan het staal en blijft het in vorm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten