Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthursx
Berichten: 667
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Arthursx » 21 feb 2024, 22:11

Leon ST kan ook inderdaad.
Bombadil schreef: 21 feb 2024, 22:05 Ford Focus huidig model in ST line variant? 150 pk of iets meer budget en 180 pk.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/for ... 2020-blauw

Prima ruimte op de achterbank (handig voor tegen rijrichting in gemonteerde maxi cosi).
Zelf met de 5serie E61 touring moest ik nog altijd de kinderwagen inklappen dus alles onder een bestelbus is proppen. Met één kind kan je net zo goed een hatchback nemen, parkeert in de stad ook wat makkelijker.
Niet gek

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Kadett » 22 feb 2024, 06:00

Enzo schreef: 21 feb 2024, 21:45

OK, adviseer Arthur dan maar een Leon met dakdragers haha. En voor als er een tweede komt eventueel? Gemiddeld volgt een tweede zwangerschap binnen 3 jaar na geboorte van de eerste kleine. Dan een trekhaak? 😜

Ik snap niet helemaal waarom je die C en D segmenten erbij haalt; het gaat om het interieurformaat van de auto. Mijns inziens kom je niet lekker uit met formaat 1-serie en zeker wel met dat van een 3-serie. En jij haalt nog een grotere klasse auto erbij: A6/E-klasse/5-serie. Ja, uhh, nog beter natuurlijk! 😇 Maar wel goed lezen 😘
Ik kom met dat verhaal omdat jij beweerd dat je minimaal een 3 serie nodig heb. En probeer uit te leggen dat de hele benaming gewoon niet klopt qua segmenten. Een 3 serie touring is gewoon niet groter dan een C segment station. Eerder kleiner/krapper zeker op de achterbank.

Ik heb 2 kinderen gered in Knots broemer. Daar was de (financiele) situatie naar. Daarna een Megane Estate. Maar die ging amper vol na een tijdje.

Is een station handiger qua laden? Zeker weten, heb je het continue nodig? Naar mijn mening niet. En de wijk waar ik woonde had ik achteraf liever een hatchback gehad want alles langer dan 4.5 meter kreeg je amper weg.

Online
Enzo
Berichten: 367
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Enzo » 22 feb 2024, 06:55

JP schreef: 21 feb 2024, 21:55 Zo'n grote middenklasser voor de sporadische weekendjes met de kinderen weg, is toch dezelfde drogreden om geen ev te nemen, omdat die niet genoeg range heeft voor de vakantieritten ?

Dagje of weekendje weg is niet zo sporadisch, dat is juist leuk met kids.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door JP » 22 feb 2024, 08:45

Dan maar een BMW, daar passen 3 kinderen achterin in een sporadische avondje weg.... :coffee:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/442 ... achterbank

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Eeuwe » 22 feb 2024, 08:49

Bombadil schreef: 21 feb 2024, 22:05 Ik vind de VAG-multi media bediening onacceptabel, dus die zou ik eerst goed testen.
Legitiem punt, maar om dan vervolgens een Ford met zo'n jungle aan onoverzichtelijke knoppen en goedkoop ogend miultimediasysteem te adviseren.. :(

Zou lekker een Corolla touring pakking. Het is toch allemaal eenvoudig saai vervoer tegenwoordig, dan kun je het beste iets pakken wat je ook nooit zou laten staan of met onverwachte hoge kosten op zal zadelen.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Elise » 22 feb 2024, 09:01

Enzo schreef: 21 feb 2024, 20:48 Iedereen met een kind zou ik adviseren minimaal formaat 3-serie Touring aan te houden want 1 weekendje weg en je kunt al niet meer door je binnenspiegel kijken.
Vroeger ging een gezin, pa&ma met 2 of 3 kinderen, met de tent op vakantie naar Frankrijk voor een week of 3, in bijvoorbeeld een Renault 4 :whistle:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Arthur » 22 feb 2024, 09:43

Hahaha, idd :tooth: Kun je je nu niet meer voorstellen.

De Ford Focus die hier voorgesteld wordt is niet sub 15k. En de VW’s van sub 15k hebben toch nog gewoon normale, vindbare, bediening?
Volgens mij voldoet elke hatch en station in deze klasse wel zo ongeveer aan deze wens. Dan gewoon kiezen welke je mooi vindt.

KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door KoenM » 22 feb 2024, 09:51

Martijn_bmw schreef: 21 feb 2024, 14:31
Eeuwe schreef: 21 feb 2024, 14:23 Ik vind Toyota doorgaans echt heel duur voor wat het is maar toch onderstaande auto een erg modaal imago hebben:

Afbeelding
Aanschaf is hoog maar afschrijving laag en onderhoud reparatie bijna verwaarloosbaar. Die auto’s hebben uiteindelijk echt een lage km prijs.
Vind dit ook nog best een mooie auto inderdaad, en lijkt me prima zorgeloos rijden.

Maar dan blijkt hij toch 19k te kosten met 160k gelopen..

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door MartijnGizmo » 22 feb 2024, 10:42

Vriend van een vriend zoekt een vervangen voor z'n geplofte Alfa 159, eisen zijn automaat, beetje betrouwbaar en max €9000... viel me erg tegen wat je dan zoal tegenkomt op de occasionsites.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Philipoo » 22 feb 2024, 10:51

MartijnGizmo schreef: 22 feb 2024, 10:42 Vriend van een vriend zoekt een vervangen voor z'n geplofte Alfa 159, eisen zijn automaat, beetje betrouwbaar en max €9000... viel me erg tegen wat je dan zoal tegenkomt op de occasionsites.
Weer een 159 halen voor een scheet en drie knikkers en die weer oprijden!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Arthur » 22 feb 2024, 10:52

Vind sowieso dat de occasions van pakweg een jaar of 10 oud relatief duur zijn. Dan vind ik soms de sprong naar wat jongers niet eens zo groot. Alleen moet je dat budget wel hebben natuurlijk.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door JP » 22 feb 2024, 11:03

Geen idee, ben niet in de markt voor 10jaar oude(re) spullen :coffee:

Kapotte Alfa.....? Nee ik doe het niet :angel:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Eeuwe » 22 feb 2024, 11:25

KoenM schreef: 22 feb 2024, 09:51 Vind dit ook nog best een mooie auto inderdaad, en lijkt me prima zorgeloos rijden.

Maar dan blijkt hij toch 19k te kosten met 160k gelopen..
Ja exact, restwaarde van Toyota is immens. Zoals ik gisteren al zei, je snapt bijna niet waarom men een Toyota tweedehands nog zou kopen.
Arthur schreef: 22 feb 2024, 10:52 Vind sowieso dat de occasions van pakweg een jaar of 10 oud relatief duur zijn. Dan vind ik soms de sprong naar wat jongers niet eens zo groot. Alleen moet je dat budget wel hebben natuurlijk.
Dit. Ook diesels zijn echt duur. Zag deze week nog ergens een super uitgeleefde 308 1.6 HDi, 2 ton op de klok, bj 2015, redelijk basis specs. Vraagprijs 8495. Die zie ik niet helemaal.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Baboulah » 22 feb 2024, 15:03

Eeuwe schreef: 21 feb 2024, 14:21 En da's maar goed ook want voor die niet-duracell Mustang-rothok is iedere euro er eentje te veel. :attentie:
En dat denk ik dus bij de EV versie...

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Godspeed » 22 feb 2024, 15:40

Voor wat betreft het kinderen en auto’s verhaal. Komende uit een Audi A3 met drie kinderen (leeftijd 1, 3 en 5 jaar), is de huidige, reeds genoemde Skoda Superb een verademing. Máár vergis je niet, in de breedte win je nauwelijks iets. De ruimte zit ‘m in de lengte van de auto. Dit zie je terug in de immense beenruimte op de achterbank en belachelijk diepe kofferbak. Heb niet de illusie dat je opeens drie kinderstoelen naast elkaar kwijt kunt, dan moet je toch echt zoeken naar een MPV met drie stoelen achterin ipv een achterbank.

Overigens is een A3 met een of twee kleintjes goed te doen, maar je moet inderdaad niet te veel mee willen zeulen. Een vriend van me rijdt een F31 320d maar die kwam met één kind en een skibox op het dak nog royaal ruimte te kort :sealed:

Lang verhaal kort: de persoon bepaalt of er ruimte genoeg is, niet de auto.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Robin » 22 feb 2024, 15:47

Godspeed schreef: 22 feb 2024, 15:40 Een vriend van me rijdt een F31 320d maar die kwam met één kind en een skibox op het dak nog royaal ruimte te kort :sealed:

Heb je de kinderbescherming ook gebeld?

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Elise » 22 feb 2024, 15:53

:tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door JP » 22 feb 2024, 15:58

Moet ik de volgende maar weer 'importeren' als ze zindelijk zijn en al zonder rollator kunnen lopen :coffee:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Spijkerhard » 22 feb 2024, 17:50

V70 (2002) was prima te doen met 3 kinderzitjes op de achterbank (bovenop de voorraad luiers voor de vakantie)
Zelf met 4 kinderen (1 op het achterbankje) en 2 grote dakkoffers 3 weken naar Italie geweest. Kinderen hebben niet zoveel nodig op vakantie...

Maar Jan Modaal koopt geen nieuwe auto, toch? Eerste 3 jaar veel te veel afschrijving, hier en daar een Toyota uitgezonderd...

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Kadett » 22 feb 2024, 17:54

Bij auto's waar je flinke voorgevormde achterbank voor 2 volwassenen hebt kan je een MultiMac overwegen.

Afbeelding

Arthursx
Berichten: 667
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Arthursx » 22 feb 2024, 19:15

Goede ervaringen hier! Ik denk dat het inderdaad aan jezelf ligt of je ruimte te kort hebt. Leon (ST) of vergelijkbaar zal vast volstaan

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Luco » 22 feb 2024, 19:30

Godspeed schreef: 22 feb 2024, 15:40 Voor wat betreft het kinderen en auto’s verhaal. Komende uit een Audi A3 met drie kinderen (leeftijd 1, 3 en 5 jaar), is de huidige, reeds genoemde Skoda Superb een verademing. Máár vergis je niet, in de breedte win je nauwelijks iets. De ruimte zit ‘m in de lengte van de auto. Dit zie je terug in de immense beenruimte op de achterbank en belachelijk diepe kofferbak. Heb niet de illusie dat je opeens drie kinderstoelen naast elkaar kwijt kunt, dan moet je toch echt zoeken naar een MPV met drie stoelen achterin ipv een achterbank.

Overigens is een A3 met een of twee kleintjes goed te doen, maar je moet inderdaad niet te veel mee willen zeulen. Een vriend van me rijdt een F31 320d maar die kwam met één kind en een skibox op het dak nog royaal ruimte te kort :sealed:

Lang verhaal kort: de persoon bepaalt of er ruimte genoeg is, niet de auto.
+1000 ik ken mensen die in een zijspancombinatie meer meenemen dan mensen met een willekeurige grote suv of station, kwestie van goed pakken en vooral alle ruimte benutten, kijk maar eens goed als je de auto hebt gepakt welke ruimte je niet benut.

bv:
onder de stoelen
onder de bodem van de kofferruimte
zijvakken deuren
achtervakken stoelen
zijvakken kofferruimte (vaak nog veel plek)
dashboardkastje
je kan nog zoveel ruimte beter benutten.

Online
Enzo
Berichten: 367
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Enzo » 22 feb 2024, 20:33

:rolling:

1 speentje in deurvak links achter, 3 onderbroeken in dashboardkastje, misschien een paar luiers schoon linksachter in stoelvak en vieze rechtsachter.

Ik begrijp niet helemaal waarom iedereen tegen mij in gaat haha. Volgens AUTOWEEK is de minimale kofferbakinhoud van een BMW e91 3-serie Touring 460 liter en die van een Seat Leon ST 620 liter. Ik zeg toch dat je minimaal het formaat van een 3 serie Touring moet aanhouden? Dat wordt toch gedaan met de Seat Leon ST? Die is zelfs rondom nog wat groter. Ik heb het nooit gehad over of het een 'premium' wagen moet zijn. Overigens is een V70 volgens mij nog een flinke maat groter dan beide wagens.

Arthur, in eerste instantie gefeliciteerd alvast met de gezinsuitbreiding! En welke M3 rijd je nu? :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Luco » 22 feb 2024, 20:40

Enzo schreef: 22 feb 2024, 20:33 :rolling:

1 speentje in deurvak links achter, 3 onderbroeken in dashboardkastje, misschien een paar luiers schoon linksachter in stoelvak en vieze rechtsachter.

Ik begrijp niet helemaal waarom iedereen tegen mij in gaat haha. Volgens AUTOWEEK is de minimale kofferbakinhoud van een BMW e91 3-serie Touring 460 liter en die van een Seat Leon ST 620 liter. Ik zeg toch dat je minimaal het formaat van een 3 serie Touring moet aanhouden? Dat wordt toch gedaan met de Seat Leon ST? Die is zelfs rondom nog wat groter. Ik heb het nooit gehad over of het een 'premium' wagen moet zijn. Overigens is een V70 volgens mij nog een flinke maat groter dan beide wagens.

Arthur, in eerste instantie gefeliciteerd alvast met de gezinsuitbreiding! En welke M3 rijd je nu? :)
Van het formaat Leon ben je met een kleine binnen een half jaar ongelukkig met je keuze (voor de wagen dan he).

Iedereen met een kind zou ik adviseren minimaal formaat 3-serie Touring aan te houden want 1 weekendje weg en je kunt al niet meer door je binnenspiegel kijken.
Dit impliceert dus echt dat je een leon te klein vind.

Je reactie met speentje hier en onderbroeken daasr zegt dus al genoeg, je kan niet fatsoenlijk pakken.

Online
Enzo
Berichten: 367
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is het/een nieuwe gewoon/modale auto?

Bericht door Enzo » 22 feb 2024, 20:54

Vindt.

Er stond toch nergens dat het om de Sportstourer ging? Dat is toch anders dan een Leon? Snap je dat een Golf Variant groter is dan een Golf?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HJ2, Joost H., MarcF, RS-Ron, WJ en 41 gasten