Komen eigenzinnige merken nog terug?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Tom » 14 feb 2024, 13:59

Vroeger waren er best wat merken die op hun eigen manier eigenzinnig waren.
Citroën had echt een eigen manier van auto's maken, qua comfort, uiterlijk en toch vaak bijzondere innovaties. Saab was eigenzinnig, met een eigen doelgroep, dashboards waarvan de verlichting deels uit kon en hun turbomodellen. Lancia was typisch Italiaans, met best wat bijzondere modellen zoals de Thesis. Volvo met hun grote en vierkante auto's, en sterke focus op veiligheid. Subaru was qua uiterlijk niet bijzonder maar op technisch vlak wel, met boxermotoren en AWD.

Gaat dat nog terugkomen in de toekomst?
Wat je nu ziet is veelal hetzelfde. Veiligheid is geregeld op EU niveau, dat ontloopt elkaar weinig bij de verschillende merken. Vormgeving is weinig uniek. De Franse merken doen nog wel eens iets grappigs, maar niet zoals vroeger. Technisch is het ook allemaal min of meer hetzelfde, helemaal als EV's doorzetten. Interieurs zijn ook niet uniek meer. De laatste auto's die ik kan bedenken zijn de Multipla (3 zitplaatsen voorin) en Audi TT met dat baseball-leer.
Enkel bij exoten of merken met hele lage productie vind je nog iets eigenzinnigs terug.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Baboulah » 14 feb 2024, 14:03

Alles word alleen maar nog meer eenheidsworst dan het allemaal al is ondertussen, met dank aan de groenebrigade en hun gepush op EV's, maar ook de EU met alle veiligheids wetten voor nieuwe autos waardoor designers minder los kunnen gaan door de vele eisen aan motorkap hoogte en meer van die onzin.

Kwa techniek zal het allemaal even saai zijn om te rijden, ze gebruiken immers dezelfde motoren en accu's dus er zal alleen maar minder onderscheid komen in hoe het rijdt straks denk ik, puur alleen nog interieur aankleding en exterieur zal verschillen ben ik bang

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2024, 14:08

Ben bang van niet, niet eens zozeer alleen door de ontwikkeling naar EV maar meer door verplichtingen van EU op gebied van veiligheid zowel actief als passief dicteren daarmee al een eind de vorm van een auto.

Dan blijft over de alsmaar grotere honger naar nog meer winst voor de aandeelhouders… en hoe maak je meer winst door steeds efficiënter te produceren dus alle modellen op hetzelfde platform ook over merken heen (o.a. stelantis) en daarmee verdwijnt dus elke vorm van eigenzinnigheid helaas :(

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door HJ2 » 14 feb 2024, 14:50

Ach... we hebben anders altijd de foto's nog he?!

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Wouter81 » 14 feb 2024, 14:55

Ik denk het niet, het wordt allemaal éénheidsworst.

Aan de andere kant: met al die verplichte en zwaar irritante electronische EU-bemoeihulpjes is mijn motivatie om nog nieuwe auto's te kopen toch al op een dieptepunt beland. Gewoon een mooie verzameling aan nog echt leuke en iets oudere auto's opbouwen en laat de massa maar in hun saaie Chinese legobouwdozen gaan rijden.

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Richardt. » 14 feb 2024, 15:14

Ik ben ook bang van niet. Merken worden opgeslokt door andere merken en brengen auto's uit die technische hetzelfde platform delen. Onderhuids zijn ze steeds meer hetzelfde.

Heb ook het idee dat veel merken wel 10x nadenken voor ze iets op de markt brengen wat totaal anders is zoals een Mulitpla of een Phaeton.

Daar komt bij dat iedereen die eigenzinnige merken wel leuk vond, maar geen hond de auto's kocht en dus gingen de merken failliet als ze niet voor die tijd inzagen dat ze meer eenheidsworsten moesten gaan maken. Jammer dat dergelijke merken/modellen er niet meer zijn? Absoluut, maar dus wel "ons" eigen schuld.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door JP » 14 feb 2024, 15:19

Vandaag zou/wordt de nieuwe Lancia Yp officieel onthuld, onderhuids natuurlijk een Corsa (en meer modellen) maar qua looks toch best eigenzinnig te noemen

Afbeelding
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door RS-Ron » 14 feb 2024, 15:42

Een klein beetje eigenzinnig is Alfa Romeo toch nog wel. Waar iedereen het liefst een 55 inch info scherm in zijn twingo wil hebben, gaven de eigenaren van een Alfa aan dat ze geen groot scherm willen. Ze willen liever gewoon met de auto rijden. https://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-rij ... ek-3523570

Gr Ron

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Robin » 14 feb 2024, 15:53

Ik ben groot Lancia liefhebber(van Aprillia naar Stratos via 037 naar de Delta's) , maar dat ding wat JP post is niks. Wat een sneu verhaal, ja Alfa, maar dat was ook ten einde bij de 75:) Ja nu de Giulia gelukkig weer. Jaguar...EV....Maserati....zegt me weinig tov 25-40 jaar geleden( ja de onbetaalbare MC20)

Eigenzinnig is nichemarkt is bijna faillissement helaas. Kijk de Lotus Elletre, worden we daar warm van dan? Ja als de batterij in de hens vliegt als je er in zit:)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Eeuwe » 14 feb 2024, 16:12

Robin schreef: 14 feb 2024, 15:53 Ik ben groot Lancia liefhebber(van Aprillia naar Stratos via 037 naar de Delta's) , maar dat ding wat JP post is niks. Wat een sneu verhaal, ja Alfa, maar dat was ook ten einde bij de 75:) Ja nu de Giulia gelukkig weer. Jaguar...EV....Maserati....zegt me weinig tov 25-40 jaar geleden( ja de onbetaalbare MC20)
Quattroporte uit 2009/2010 met 4.7 en ZF, kom maar dooooorrrr. Vind die Ypsilon ook niet heel mooi maar juich 'm wel toe omdat het wel echt herkenbaar een Lancia is, het is een verademing tov. die saaie eenheidsworsten van nu.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Robin » 14 feb 2024, 16:18

Eeuwe schreef: 14 feb 2024, 16:12
Robin schreef: 14 feb 2024, 15:53 Ik ben groot Lancia liefhebber(van Aprillia naar Stratos via 037 naar de Delta's) , maar dat ding wat JP post is niks. Wat een sneu verhaal, ja Alfa, maar dat was ook ten einde bij de 75:) Ja nu de Giulia gelukkig weer. Jaguar...EV....Maserati....zegt me weinig tov 25-40 jaar geleden( ja de onbetaalbare MC20)
Quattroporte uit 2009/2010 met 4.7 en ZF, kom maar dooooorrrr. Vind die Ypsilon ook niet heel mooi maar juich 'm wel toe omdat het wel echt herkenbaar een Lancia is, het is een verademing tov. die saaie eenheidsworsten van nu.
Die was mooi inderdaad klopt! Ik ben meer van de 1979 QP en de Biturbo, 222 230 varianten die vierkante dingen. Skitterend!

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door TLRS » 14 feb 2024, 16:41

Er zijn landen met andere regels.. dus misschien is er nog een kans. Niet dat we er dan mee mogen rijden hier waarschijnlijk..

Of als restomodding. Oudere quirky auto's met moderne techniek. Maarja, meestal prijzige aangelegenheid.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Baboulah » 15 feb 2024, 09:39

Robin schreef: 14 feb 2024, 15:53 Ik ben groot Lancia liefhebber(van Aprillia naar Stratos via 037 naar de Delta's) , maar dat ding wat JP post is niks. Wat een sneu verhaal, ja Alfa, maar dat was ook ten einde bij de 75:) Ja nu de Giulia gelukkig weer. Jaguar...EV....Maserati....zegt me weinig tov 25-40 jaar geleden( ja de onbetaalbare MC20)
Uhm, Granturismo MC Stradale's, of eigenlijk elke vorm vd Granturismo is toch gewoon een schitterende auto om te zien :hot: of een Quattroporte Sport GTS met die 4.7L V8 in het vooronder, heerlijke autos zowel om te zien als te horen, kwa rijden geen idee nog nooit een gereden helaas

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Robin » 15 feb 2024, 09:52

Zo'n 2009 QP is mooi, maar die GT MC Stradales vind ik net te rond , iets van karakter missend in hun look, qua sound/tech/prestaties zal het toppie zijn denk ik...

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Philipoo » 15 feb 2024, 10:11

Tom schreef: 14 feb 2024, 13:59 Vroeger waren er best wat merken die op hun eigen manier eigenzinnig waren.
Citroën had echt een eigen manier van auto's maken, qua comfort, uiterlijk en toch vaak bijzondere innovaties. Saab was eigenzinnig, met een eigen doelgroep, dashboards waarvan de verlichting deels uit kon en hun turbomodellen. Lancia was typisch Italiaans, met best wat bijzondere modellen zoals de Thesis. Volvo met hun grote en vierkante auto's, en sterke focus op veiligheid. Subaru was qua uiterlijk niet bijzonder maar op technisch vlak wel, met boxermotoren en AWD.

Gaat dat nog terugkomen in de toekomst?
Wat je nu ziet is veelal hetzelfde. Veiligheid is geregeld op EU niveau, dat ontloopt elkaar weinig bij de verschillende merken. Vormgeving is weinig uniek. De Franse merken doen nog wel eens iets grappigs, maar niet zoals vroeger. Technisch is het ook allemaal min of meer hetzelfde, helemaal als EV's doorzetten. Interieurs zijn ook niet uniek meer. De laatste auto's die ik kan bedenken zijn de Multipla (3 zitplaatsen voorin) en Audi TT met dat baseball-leer.
Enkel bij exoten of merken met hele lage productie vind je nog iets eigenzinnigs terug.
Technisch zitten we redelijk vast aan regelgeving, het ontwikkelen van bizarre motoren kan daardoor niet zoveel meer. Ook hebben we inmiddels redelijk goed door hoe we iets prima kunnen laten rijden voor weinig geld; hele bizarre techniek zal daardoor niet zo gauw meer terugkomen.

Ik ben het echter niet met je eens dat er niks aparts meer gedaan wordt. paar voorbeelden van de afgelopen jaren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en ja deze lijkt op de volgende:

Afbeelding

Afbeelding

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Tom » 15 feb 2024, 10:57

Klopt Philipoo, de Citroën bedoelde ik inderdaad in mijn post. Maar buiten dat cactus-design is het 'doe eens wat anders' gehalte ook bij Citroën flink minder. Voorheen had je de C6, SM, DS, Vel Satis, Avantime etc. Allemaal auto's voor de gewone man maar niet te vergelijken met iets anders. En als je geen Citrofiel was had je nog tig merken waar je terecht kon.
De Cybertruck is goed voorbeeld, dat is relatief betaalbaar en op en top eigenzinnig!
De Ferrari en Aston zijn exoten, die tel ik even niet mee.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Rolf205 » 15 feb 2024, 11:22

TLRS schreef: 14 feb 2024, 16:41 Er zijn landen met andere regels.. dus misschien is er nog een kans. Niet dat we er dan mee mogen rijden hier waarschijnlijk..
Dit is denk ik niet een kans, maar een van de oorzaken. In China zijn er andere regels en andere belangen (lees: overheidsfunding), waardoor de prijs van hun accu's/auto's zo laag gaat worden, dat het voor de westerse automerken niet veel anders op zit dan hetzelfde platform voor heel veel modellen zullen moeten gebruiken om rendabel te blijven en eigenlijk alleen met vormgeving het verschil kunnen maken. Zoals de Lancia van hierboven op hetzelfde platform als de rest van de Stellantis groep.

En de Chineze EV's zijn echt niet allemaal heel slecht meer. Bijv de BYD TANG; vind daar maar eens een vergelijkbare SUV voor dat geld. BYD maakt nu nog gebruik van veel westerse leveranciers, maar dat zal door 'regelgeving' anders gaan worden.
Dus ik denk dat technisch eigenzinnige auto's straks alleen nog in het premium segment voor zullen komen...

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Gijzert » 16 feb 2024, 11:56

Rolf205 schreef: 15 feb 2024, 11:22
TLRS schreef: 14 feb 2024, 16:41 Er zijn landen met andere regels.. dus misschien is er nog een kans. Niet dat we er dan mee mogen rijden hier waarschijnlijk..
Dit is denk ik niet een kans, maar een van de oorzaken. In China zijn er andere regels en andere belangen (lees: overheidsfunding), waardoor de prijs van hun accu's/auto's zo laag gaat worden, dat het voor de westerse automerken niet veel anders op zit dan hetzelfde platform voor heel veel modellen zullen moeten gebruiken om rendabel te blijven en eigenlijk alleen met vormgeving het verschil kunnen maken. Zoals de Lancia van hierboven op hetzelfde platform als de rest van de Stellantis groep.

En de Chineze EV's zijn echt niet allemaal heel slecht meer. Bijv de BYD TANG; vind daar maar eens een vergelijkbare SUV voor dat geld. BYD maakt nu nog gebruik van veel westerse leveranciers, maar dat zal door 'regelgeving' anders gaan worden.
Dus ik denk dat technisch eigenzinnige auto's straks alleen nog in het premium segment voor zullen komen...
Dit is al lang aan de gang. Heeft niets met de EV overgang te maken.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Komen eigenzinnige merken nog terug?

Bericht door Alexsti » 16 feb 2024, 19:39

De EV zorgt wel voor dat alles op elkaar lijkt door de dezelfde platforms dus de speciale vormgegeven modellen worden steeds zeldzamer op de markt...alles lijkt straks op een soort groot SUV achtig hoog op z'n wielen staand zwaar voertuig waar o emotie inzit.
Dat laatste is wel mijn mening als autoliefhebber,, er zijn ook hele volksstammen die het niet uitmaakt waar ze inzitten als ze maar hoog en droog en saai met 300 rijhulpjes van a naar b zoeven.
Dus ik hoop wel dat er eigenzinnige merken/modellen blijven dan valt er nog iets te dromen want die zullen onbetaalbaar zijn voor de gewone man...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], BMWDennis, Google [Bot], Mark 320iS, wackywim en 135 gasten