Upgraden Giulia

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 10 feb 2024, 19:55

Ik ben best tevreden over de Giulia, eigenlijk geen klachten, hij start ook iedere keer. Ben op mijn gemak naar wat upgrades aan het kijken om hem helemaal naar mijn zin te maken.

- velgen worden 18 inch square set met rondom 255-40-18 banden.
- onderstel is eigenlijk wel prima zo, maar zit toch te dubben om er een schroefset onder te zetten, Madness Autoworks in de VS heeft een leuke set ontwikkeld voor de Giulia met een Nederlands bedrijf. Set is in hoogte verstelbaar, meestal met schroefset en in 20 standen instelbaar. Na wat zoekwerk bedrijf in Nederland gevonden, die kunnen de set hier ook leveren……. Maar is een merk waar ik niet meteen warm voor loop, V-Maxx. Aan de andere kant kost de schroefset niet de hele wereld. Hij zal er met 5dkm per jaar en garagegestald ook niet meteen onder vandaan vallen. In de VS zijn ze er erg tevreden over.

Dan de remmen. De Giulia heeft, je moet goed kijken, remschijven voor en achter. De 200pk is standaard met 305mm schijven voor en 4 pots rode remklauwen geleverd. Achter 294mm schijfjes met remklauwen met elektronische handrem. Achter zijn er originele brackets te krijgen in kleur en kan je relatief makkelijk upgraden naar 320mm schijven.

Voor kan je upgraden naar 330mm schijven met 4 pots remklauwen van het sportpakket. Ik heb even zitten kijken die remklauwen zijn ook gebruikt behoorlijk aan de prijs. Toch wil ik wat meer remkracht, de auto heeft nu rond de 300+ PK en dan mag de remmerij ook wat zwaarder. De Giulia heeft een compleet elektronische remmerij wat op zich al spannend is bij een Alfa ivm de elektrische geschiedenis van het merk :wink: De kunst is natuurlijk om een leuke remmen upgrade te realiseren voor een prettige prijs. Na wat zoek en speurwerk kwam ik het merk DICASE tegen. Wat ervaringen met de 335i BMW gevonden en die waren positief. Maar is Chinese makelij. Ze leveren wel een grappig setje voor de Giulia, remklauwen, blokken, remslangen en schijven.

Afbeelding

De Giulia is in te stellen op bijna alle maten remmer voor en achter. Of is een 355mm remmerij icm 320mm achter teveel uit balans ?

De bedoeling is om deze zomer de Giulia wat aan te passen en te upgraden. Ik heb dus de tijd om alles een beetje bij elkaar te zoeken. Ik heb er geen BBK/Ohlins en OZ racing prijzen voor in mijn hoofd, gewoon wat grappige upgrades. Die laatste tienden van seconden haal ik toch niet uit de auto.

Gr Ron

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Wimo » 10 feb 2024, 20:50

Ok.. dickcase remmen dus. Dit was de oude naam. Ik heb ergens een filmpje gezien waar ze die dingen testen. Zal eens graven.. was niet extreem positief. Maar ze kosten ook niet de wereld...

https://youtu.be/OzUVy-TO6KQ?si=rFrTMecHeQIgM0YD
Laatst gewijzigd door Wimo op 10 feb 2024, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Upgraden Giulia

Bericht door JdBn » 10 feb 2024, 20:55

Haha, jij hebt ook 0to60 gekeken! :lol:
Uiteindelijk waren ze wel tevreden over die remmenset, weet alleen wel dat het niet van de eerste keer paste en het een hoop heen-en-weer was voordat ze nieuwe brackets hadden die wel gingen werken.
Wat betreft verschil voor-achter: mijn F31 heeft met de Performance upgrade remmen ook 370mm (vierzuiger) voor en 330mm (dubbelzuiger) achter, ook een flink verschil. Achter heb je toch niet heel veel nodig, en zeker als in het brein alles in te stellen is qua diameters zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken.
Alfa kennende, zouden er geen klauwen van een Maserati oid passen? Of Porsche (wel even poedercoaten dan..) met een adapter? Je zal vast niet de eerste zijn die dit overweegt.

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Wimo » 10 feb 2024, 20:56

Nee , net een andere ;) . Ze faden dus vrij snel .. ik weet het niet, het blijft wel een beetje belangrijk die remmen.

Ik zou ook voor porsche / Brembo of okidokibimbo (oid) gaan. 12 pots!

https://akebonobrakes.com/
Laatst gewijzigd door Wimo op 10 feb 2024, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Upgraden Giulia

Bericht door vester86 » 10 feb 2024, 20:57

heb je al betere blokken geprobeert in de Giulia? persoonlijk zou ik daar meer vertrouwen in hebben dan in een of ander vaag merk... de originele 4-pots moeten een beetje mishandeling makkelijk aankunnen, zeker met betere blokken en vloeistof

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Upgraden Giulia

Bericht door TLRS » 10 feb 2024, 21:20

Dit ^

Tenzij je echt flink hitte in de remmen gaat jagen.. pads met meer bite.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 10 feb 2024, 22:23

Er zijn bijna geen alternatieven voor de standaard remklauwen op de Giulia. De 330mm remklauwen voor van een sport pack kunnen worden voorzien van een 156/147 GTA remblok en dan is de keuze reuze. Maar als ik het optel met nieuwe schijven, blokken Pagid of zoiets en gebruikte remklauwen zit ik op hetzelfde bedrag als de Dicase remmen.

Wat betreft andere remklauwen van Porsche of welke andere auto dan ook, in tegenstelling tot Renault/VW enz zijn er nauwelijks brackets te vinden. Ik kan ze niet vinden. Kwam filmpje tegen van Australiër die eerst 380 Dicase remmen had, gaf probleem met de brackets. Twee jaar later een andere set voor een 335i was plug and play. Was ook tevreden na een jaar rijden met de remmen. Dat Subaru filmpje snap ik niet helemaal, de Subaru met de AP remmen is eerst sneller, dan minder snel en wordt dan in de kreukels gereden. De bestuurder van de Subaru met Dicase remmen komt vragen of het goed gaat. Bij de rem test is de AP beter, die stopt paar meter eerder. Zou ik mee kunnen lever voor $3850,- goedkopere remmen. Ik mis de 3e Subaru met standaard remmen. Ik heb netjes een reactie van Dicase gehad, ik wacht ff af wat dat met verzenden moet kosten.

Gr Ron

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Upgraden Giulia

Bericht door vester86 » 10 feb 2024, 23:16

EBC greenstuff of Yellowstuff is toch een prima upgrade?
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en

of anders gevraagd: wat is er niet goed aan de huidige remmen? een snel rondje googlen leert dat de 330mm rem upgrade nauwelijks een verbetering biedt (hooguit iets meer keuze in blokken)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Upgraden Giulia

Bericht door JP » 10 feb 2024, 23:52

Fijn dat de Juilia je bevalt Ron, zou er alleen geen BMW-delen onder zetten. Past 330mm goed in de 18" velgen met 255mm rondom ?, het is toch geen Audi ? :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Robin » 11 feb 2024, 05:18

Leuk draadje Ron, remmerij altijd interessant!
Wimo schreef: 10 feb 2024, 20:50 Ok.. dickcase remmen dus. Dit was de oude naam. Ik heb ergens een filmpje gezien waar ze die dingen testen. Zal eens graven.. was niet extreem positief. Maar ze kosten ook niet de wereld...

Donut Media, ik was ze alweer bijna vergeten, skkitterende gasten. Al jaren geabonneerd, maar zie ze weinig in m'n feed.

En zo flauw....vanaf 1:15 ik zag 'm al aankomen...en ja hoor. :lol:

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Upgraden Giulia

Bericht door DFJEF » 11 feb 2024, 07:25

vester86 schreef: 10 feb 2024, 20:57 heb je al betere blokken geprobeert in de Giulia? persoonlijk zou ik daar meer vertrouwen in hebben dan in een of ander vaag merk... de originele 4-pots moeten een beetje mishandeling makkelijk aankunnen, zeker met betere blokken en vloeistof
Zou dit ook eerst proberen. Ook als je ziet wat dat Chinees spul (extra) weegt. Even een paar kilo onafgeveerd gewicht erbij bevordert het rijgevoel niet.

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Upgraden Giulia

Bericht door DFJEF » 11 feb 2024, 07:40

Ik denk dat je tevens rekening moet houden met de oppervlakte van de zuigertjes in de (nieuwe) remklauwen. Als die niet enigszins overeenkomen met de standaard remmen, dan moet je wellicht ook de hoofdremcilinder aanpassen. En zoals je al aangeeft, heeft de Giulia "brake by wire", wat dan ook nog software problemen kan geven.

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Godspeed » 11 feb 2024, 08:53

Wimo schreef: 10 feb 2024, 20:56 Nee , net een andere ;) . Ze faden dus vrij snel .. ik weet het niet, het blijft wel een beetje belangrijk die remmen.

Ik zou ook voor porsche / Brembo of okidokibimbo (oid) gaan. 12 pots!

https://akebonobrakes.com/
Ik moest hier veel te hard om lachen :lol:

Verder betreft het topic inhoudelijk heb ik geen bijdrage :tooth:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 11 feb 2024, 09:14

JP schreef: 10 feb 2024, 23:52 Fijn dat de Juilia je bevalt Ron, zou er alleen geen BMW-delen onder zetten. Past 330mm goed in de 18" velgen met 255mm rondom ?, het is toch geen Audi ? :coffee:
Der zit ook een ZF bak in en die doet het prima ! :tooth:

Gr Ron

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Joy » 11 feb 2024, 09:49

Ik lees dat de Giulia-remmen koeling te kort komen. Misschien daar ook even naar kijken. Bepaalde uitvoeringen hebben al betere brakeducts maar misschien is er aftermarket wat te vinden.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 11 feb 2024, 10:36

DFJEF schreef: 11 feb 2024, 07:25
vester86 schreef: 10 feb 2024, 20:57 heb je al betere blokken geprobeert in de Giulia? persoonlijk zou ik daar meer vertrouwen in hebben dan in een of ander vaag merk... de originele 4-pots moeten een beetje mishandeling makkelijk aankunnen, zeker met betere blokken en vloeistof
Zou dit ook eerst proberen. Ook als je ziet wat dat Chinees spul (extra) weegt. Even een paar kilo onafgeveerd gewicht erbij bevordert het rijgevoel niet.
Klopt, vandaar 18 inch velgen van ongeveer 9.3kg per stuk. Scheelt om en nabij de 3 kg per wiel in vergelijking met de oem velg. Tweedelige schijf met aluminium hart zal ook iets schelen ten opzichte van de eendelige standaard schijf. Maar dat wordt weer teniet gedaan door de grotere schijf. Ik neem aan dat de AP kit ook wat zwaarder is dan de standaard remmerij ?

Gr Ron

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Upgraden Giulia

Bericht door DFJEF » 11 feb 2024, 11:28

RS-Ron schreef: 11 feb 2024, 10:36
DFJEF schreef: 11 feb 2024, 07:25
vester86 schreef: 10 feb 2024, 20:57 heb je al betere blokken geprobeert in de Giulia? persoonlijk zou ik daar meer vertrouwen in hebben dan in een of ander vaag merk... de originele 4-pots moeten een beetje mishandeling makkelijk aankunnen, zeker met betere blokken en vloeistof
Zou dit ook eerst proberen. Ook als je ziet wat dat Chinees spul (extra) weegt. Even een paar kilo onafgeveerd gewicht erbij bevordert het rijgevoel niet.
Klopt, vandaar 18 inch velgen van ongeveer 9.3kg per stuk. Scheelt om en nabij de 3 kg per wiel in vergelijking met de oem velg. Tweedelige schijf met aluminium hart zal ook iets schelen ten opzichte van de eendelige standaard schijf. Maar dat wordt weer teniet gedaan door de grotere schijf. Ik neem aan dat de AP kit ook wat zwaarder is dan de standaard remmerij ?

Gr Ron
Ik baseerde me op de info uit het bovenstaand filmpje. Zal vergelijkbaar zijn voor de Giulia.
Aliexpress weegt dus bijna 4kg meer (per kant!) dan origineel (AP 1,5 kg extra). Dan zoek je speciaal lichte wielen uit en dan gaat het voordeel gelijk de deur uit. Zou het geld eerst aan remblokken en vloeistof besteden. De standaard remklauwen zijn van Brembo met 4 zuigers, dus al een upgrade tov de gemiddelde auto met "floating calipers".
Bijlagen
weight.jpg
weight.jpg (90.86 KiB) 1247 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Nivek » 11 feb 2024, 11:44

Vergis je niet, remmerij is stiekem best hogere wiskunde.

Frictie niveau van de remblokken, schijfdiameter, zuigeroppervlak.... Alles heeft op 1 of meerdere manieren invloed. Bijvoorbeeld, grotere zuiger diameter voor = meer kracht op de blokken, máár, ook een grotere pedaal slag omdat er meer volume verpompt moet worden. Grotere pedaalslag betekend dan ook meer vloeistof naar de achterblokken dus dat heeft ook weer effect. Zit er een proportioning bypass valve tussen, dan weer niet. ABS zal er ook wat effect op hebben. Je kunt dan nog wat spelen met verschillend remblokken voor/achter, maar het kan best ingewikkeld zijn allemaal.

Ik heb een complete remmenset zelf samen gesteld voor mijn rx7, ik hoop snel te kunnen gaan testen, maar ik kreeg er knap hoofdpijn van. Tot op het punt dat ik met slechts een beperkte onderbouwing maar gewoon wat ga proberen. Maar aangezien ik echt alles op z'n kop gooi kan ik links en rechts nog wat spelen mocht het niet goed gaan. Hoop ik...


Ik zou idd ook beginnen met goede remblokken en goede remvloeistof (met hoog kookpunt). Eventueel gegroevde schijven voor wat extra bite. Word temperatuur een probleem, dan rem je verkeerd (op het circuit) of je kunt een maatje groter proberen zodat de remmen minder te lijden hebben. Uiteindelijk kun je niet harder remmen dan de frictie met het wegdek dat toe laat.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 11 feb 2024, 12:12

DFJEF schreef: 11 feb 2024, 11:28
RS-Ron schreef: 11 feb 2024, 10:36
DFJEF schreef: 11 feb 2024, 07:25

Zou dit ook eerst proberen. Ook als je ziet wat dat Chinees spul (extra) weegt. Even een paar kilo onafgeveerd gewicht erbij bevordert het rijgevoel niet.
Klopt, vandaar 18 inch velgen van ongeveer 9.3kg per stuk. Scheelt om en nabij de 3 kg per wiel in vergelijking met de oem velg. Tweedelige schijf met aluminium hart zal ook iets schelen ten opzichte van de eendelige standaard schijf. Maar dat wordt weer teniet gedaan door de grotere schijf. Ik neem aan dat de AP kit ook wat zwaarder is dan de standaard remmerij ?

Gr Ron
Ik baseerde me op de info uit het bovenstaand filmpje. Zal vergelijkbaar zijn voor de Giulia.
Aliexpress weegt dus bijna 4kg meer (per kant!) dan origineel (AP 1,5 kg extra). Dan zoek je speciaal lichte wielen uit en dan gaat het voordeel gelijk de deur uit. Zou het geld eerst aan remblokken en vloeistof besteden. De standaard remklauwen zijn van Brembo met 4 zuigers, dus al een upgrade tov de gemiddelde auto met "floating calipers".
Dit heb ik compleet gemist, is idd wel een dingetje dat gewicht. Dan is de conversie met de achter schijven van een Q met de standaard remklauwen misschien niet zo gek. Dat weegt evenveel als de standaard remmen, maar geeft wat meer schijf oppervlak met tweedelige schijven. 16 kg meer gewicht is niet echt bevordelijk.

Afbeelding


Gr Ron

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Upgraden Giulia

Bericht door JP » 11 feb 2024, 12:17

Als je dan toch bezig bent zou ik wel de klauwen stralen en opnieuw lakken en in hetzelfde font Alfa Ron d'r op plakken :coffee:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 11 feb 2024, 12:36

JP schreef: 11 feb 2024, 12:17 Als je dan toch bezig bent zou ik wel de klauwen stralen en opnieuw lakken en in hetzelfde font Alfa Ron d'r op plakken :coffee:
Waarom zou ik die dingen stralen eb opnieuw lakken ?

Afbeelding

Gr Ron

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2700
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Mark 320iS » 11 feb 2024, 14:13

Waarom geen Quadrifoglio klauwen? Die heb je (voor) ook voor €1.000, moet je wel nog schijven en blokken erbij natuurlijk.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Opa » 11 feb 2024, 15:22

Zolang je geen trackdays op een circuit gaat doen zou ik ook eerst alleen betere blokken proberen, dat alleen kan al heel veel schelen.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1422
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Upgraden Giulia

Bericht door EmielS60 » 11 feb 2024, 15:49

Bij dit soort setjes zou ik eerst uitzoeken of er wel vervangingsdelen voor te verkrijgen zijn, schijven/blokken voor normaal geld.

Uit m’n tuning tijd weet ik nog wel dat setjes als D2/XYZ/hitec goedkoop in aanschaf waren maar er geen losse delen voor te verkrijgen waren en de kwaliteit (combinatie remblok/schijf) liet ook te wensen over.
Ik zou met remmen geen risico durven nemen eigenlijk.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Gijzert » 12 feb 2024, 08:17

Nivek schreef: 11 feb 2024, 11:44
Ik heb een complete remmenset zelf samen gesteld voor mijn rx7, ik hoop snel te kunnen gaan testen, maar ik kreeg er knap hoofdpijn van. Tot op het punt dat ik met slechts een beperkte onderbouwing maar gewoon wat ga proberen. Maar aangezien ik echt alles op z'n kop gooi kan ik links en rechts nog wat spelen mocht het niet goed gaan. Hoop ik...
Ik zou links en rechts wel hetzelfde doen hoor. :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fedmas, Stefan R en 121 gasten