Upgraden Giulia

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Upgraden Giulia

Bericht door MartijnGizmo » 12 feb 2024, 10:38

RS-Ron schreef: 10 feb 2024, 19:55 - velgen worden 18 inch square set met rondom 255-40-18 banden.
Ik heb op mijn M135i een tijd met 245/35-voorbanden gereden, maar vond dit toch stuk gevoeliger voor spoorvorming etc dan 235/40 en 225/40. Geen punt bij sportief gebruik, maar wel irritant bij dagelijkse snelwegkilometers. Heb persoonlijk liever een beetje meer negatief camber dan hele brede voorbanden bij een straatauto. :)

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 12 feb 2024, 12:04

De Giulia heeft en camber instel mogelijkheden aan de voorzijde. Dat is wel op te lossen maar dan komen de voorwielen te veel naar voren. Dat is ook weer te corrigeren met andere bussen. Ik moet dat nog eens uitvogelen. De Giulia heeft nu 0.5 graden camber voor. Dat mag wel iets meer worden.

Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Upgraden Giulia

Bericht door MartijnGizmo » 12 feb 2024, 12:14

Ja, graadje extra kan geen kwaad.

Bert legde ergens hier op DF eens uit dat met bredere voorbanden je contactvlak met de weg niet alleen breder, maar ook korter wordt, waardoor bredere banden niet per definitie meer grip in een bocht genereren.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 12 feb 2024, 14:57

Dank ! Eens ff kijken….. Bert :forum:

Gr Ron

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Upgraden Giulia

Bericht door TLRS » 12 feb 2024, 18:52

Vanwege zelfde aslast, smallere band.. iets meer vervorming?

Online
Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Nivek » 12 feb 2024, 21:31

Gijzert schreef: 12 feb 2024, 08:17
Nivek schreef: 11 feb 2024, 11:44
Ik heb een complete remmenset zelf samen gesteld voor mijn rx7, ik hoop snel te kunnen gaan testen, maar ik kreeg er knap hoofdpijn van. Tot op het punt dat ik met slechts een beperkte onderbouwing maar gewoon wat ga proberen. Maar aangezien ik echt alles op z'n kop gooi kan ik links en rechts nog wat spelen mocht het niet goed gaan. Hoop ik...
Ik zou links en rechts wel hetzelfde doen hoor. :bag:
:lollerdelol:

You know what i mean :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Bert ///M3 » 13 feb 2024, 10:33

MartijnGizmo schreef: 12 feb 2024, 12:14 Ja, graadje extra kan geen kwaad.

Bert legde ergens hier op DF eens uit dat met bredere voorbanden je contactvlak met de weg niet alleen breder, maar ook korter wordt, waardoor bredere banden niet per definitie meer grip in een bocht genereren.
Ligt genuanceerder omdat je sliphoek ook meetellen moet.

Je contactvlak word niet groter, maar inderdaad breder en korter.

Alleen als je door de bocht gaat dan word de band als het ware van de velg gedrukt. Als je band niet meer terug komt naar zijn originele vorm als het contactvlak het wegdek verlaat, dan begin je te glijden. Met een korter maar breder contactvlak heb je minder zijwaardse deflectie bij dezelfde zijwaardse kracht en kan je dus iets meer zijwaarde kracht hebben. Lastig uit te leggen zonder tekening, google op slipangle tire.

Daarom heb je bijvoorbeeld met een staggered setup nog steeds meer grip op de as die breder staat.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Robin » 13 feb 2024, 10:42

Bert ///M3 schreef: 13 feb 2024, 10:33
MartijnGizmo schreef: 12 feb 2024, 12:14 Ja, graadje extra kan geen kwaad.

Bert legde ergens hier op DF eens uit dat met bredere voorbanden je contactvlak met de weg niet alleen breder, maar ook korter wordt, waardoor bredere banden niet per definitie meer grip in een bocht genereren.
Ligt genuanceerder omdat je sliphoek ook meetellen moet.

Je contactvlak word niet groter, maar inderdaad breder en korter.

Alleen als je door de bocht gaat dan word de band als het ware van de velg gedrukt. Als je band niet meer terug komt naar zijn originele vorm als het contactvlak het wegdek verlaat, dan begin je te glijden. Met een korter maar breder contactvlak heb je minder zijwaardse deflectie bij dezelfde zijwaardse kracht en kan je dus iets meer zijwaarde kracht hebben. Lastig uit te leggen zonder tekening, google op slipangle tire.

Daarom heb je bijvoorbeeld met een staggered setup nog steeds meer grip op de as die breder staat.
Ik heb gezocht, maar niks gevonden. Heb jij tekeningen/video's hiervan? Of misschien begrijp ik de gebruikte woorden niet helemaal, kan ook. :bag:

Deze even kijken binnenkort...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Bert ///M3 » 13 feb 2024, 12:52

https://en.wikipedia.org/wiki/Slip_angle

Wikipedia incluus plaatje.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 13 feb 2024, 12:58

Ik heb inmiddels ook de prijs binnen voor de Dicase remmen. Nu nog even de verzendkosten afwachten.

Wat betreft de velgen/banden. De meeste Giulia’s rijden met de 5 gaat ‘s 19 inch set, meestal de breedset. Achter 9J en voor 8J. Banden achter 255/35/19 voor 225/40/19. Gewicht velg achter 11.9kg voor 11.2kg. Standaard wordt de Giulia geleverd met RF banden, die zijn ook iets zwaarder. Veel gelezen klacht over de Giulia is dat de banden voor aan de buitenkant van het loopvlak snel slijten met een sportievere bochten-rijstijl. Dat heeft, denk ik met de 0.5 graden camber te maken. Met een kleine verlaging gaat het camber naar 0.8 graden en een shim kan ie naar 1.2/3 graden. Ga je verder met camber moet er een andere bus worden geperst anders komt voorwiel te veel naar voren en loopt aan, iets met caster heet dat geloof ik. Ik moet nog eens uitzoeken wat het maximale camber is zonder gebruik van de andere bussen.

Ik vind het grappig om uit te zoeken hoe het precies zit en het dan naar eigen wens aan te passen. Ik ben geen Max dus de laatste seconden haal ik toch niet uit de auto. Maar als ik wat aan ga passen is het wel handig om het in ieder geval een beetje goed te doen voor het budget wat ik er voor over heb. Mijn idee was 255 banden voor is meer rubber dus meer grip. Dat met iets meer camber voor, een 2kg lichtere velg, lichtere niet RF banden, een schroefset en een standaard remmen set zou, dacht ik, in ieder geval hetzelfde of iets beter moeten sturen. Maar dat licht wat gecompliceerder maak ik uit de post van Bert op. Waarom snap ik nog niet helemaal : :hmmm: :tooth:

Ik gaat nog wat studeren !

Gr Ron

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Bert ///M3 » 13 feb 2024, 13:44

Probleem is dat de meesten het verkeerd om doen.

Voor bredere banden is wel leuk maar in de basis wil je op een RWD auto met veel vermogen achter altijd breder houden, tenzij het niet kan ivm regels enz.

Vanuit de basis heeft een RWD auto altijd iets onderstuur nodig. Ga maar na, anders geef je mid corner gas, geen tractie op de achteras en ga je achterstevoren. Met vermogens zoals op de Guila zit je meestal op een rolverdeling van 55-65% op de voorkant.

De wielophanging van je koets heeft een bepaalde frequentie, die word achter eigenlijk altijd iets harder gezet als voor zodat de body vlakker blijft als je over hobbels rijd. Rest van het verschil voor / achter word bepaald met je stabi's.

Ipv er een bredere set voorbanden op kwakken als lapmiddel kan je beter kijken wat er precies mis gaat bij veerbalans uitlijning enz. Als er toch breder wilt kan je beter voor / achter breder doen bijvoorbeeld 245 om 275 oid. Vergt meestal wel een beetje onderzoek en rekenwerk.

Verder als het toch over banden en velgen gaat. Als je een bredere velg neemt met dezelfde band word de constructie stijver en heb je dus ook meer zijwaardse grip, zie slipangle verhaal. En het stuurt beter/directer. Dus bijvoorbeeld 18x8.5 met 255 voor daar zou je liever een 9J wiel voor willen hebben oid.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 13 feb 2024, 14:02

Tot zo ver mijn ideeën voor de Giulia………

Afbeelding

Bedankt voor je input !

We gaan weer opnieuw beginnen :tooth:

Gr Ron

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Spijkerhard » 13 feb 2024, 14:46

Wat ga je allemaal doen met de Giulia, dat je die modificaties overweegt?
Lijkt me standaard al geen misselijke auto, waar je schoonmoeder en je vrouw toch al roepen "kan 't wat minder?" terwijl je op je dooie akkertje de rotonde neemt...

Met wat meer grippie blokken in de 130i kom ik zelf op t circuit al een heel eind... (tot de vonken er van af vliegen dan...)

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 13 feb 2024, 18:46

Het is beslist niet tobben met de Giulia, heb er altijd wel lol in om her en der wat aan te passen. Ik dacht gooi het eens in de groep, wil hem wat beter laten sturen en remmen…… Maar dat is toch lastiger dan ik dacht. :tooth:
Maar als ik mijn verstand gebruik, had ik geen Alfa gekocht, is een setje 19 inch Alfa velgen ook voldoende. En de Q race knop met SW.

Gr Ron

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Upgraden Giulia

Bericht door DFJEF » 13 feb 2024, 19:37

RS-Ron schreef: 13 feb 2024, 18:46 Maar als ik mijn verstand gebruik, had ik geen Alfa gekocht
:rolling:

Misschien als advies wat betreft de topic titel: doorsparen voor een Q ? :mrgreen: :wink:

Online
Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Nivek » 13 feb 2024, 21:34

Bert ///M3 schreef: 13 feb 2024, 13:44 Probleem is dat de meesten het verkeerd om doen.

Voor bredere banden is wel leuk maar in de basis wil je op een RWD auto met veel vermogen achter altijd breder houden, tenzij het niet kan ivm regels enz.

Vanuit de basis heeft een RWD auto altijd iets onderstuur nodig. Ga maar na, anders geef je mid corner gas, geen tractie op de achteras en ga je achterstevoren. Met vermogens zoals op de Guila zit je meestal op een rolverdeling van 55-65% op de voorkant.

De wielophanging van je koets heeft een bepaalde frequentie, die word achter eigenlijk altijd iets harder gezet als voor zodat de body vlakker blijft als je over hobbels rijd. Rest van het verschil voor / achter word bepaald met je stabi's.

Ipv er een bredere set voorbanden op kwakken als lapmiddel kan je beter kijken wat er precies mis gaat bij veerbalans uitlijning enz. Als er toch breder wilt kan je beter voor / achter breder doen bijvoorbeeld 245 om 275 oid. Vergt meestal wel een beetje onderzoek en rekenwerk.

Verder als het toch over banden en velgen gaat. Als je een bredere velg neemt met dezelfde band word de constructie stijver en heb je dus ook meer zijwaardse grip, zie slipangle verhaal. En het stuurt beter/directer. Dus bijvoorbeeld 18x8.5 met 255 voor daar zou je liever een 9J wiel voor willen hebben oid.
Interessant wel. En ingewikkeld haha.

Ik heb ook eens gelezen dat je eigenlijk altijd een grotere spoorbreedte wilt op de vooras vergelijken met achter. Maar heeft varieren daarin zin?

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Upgraden Giulia

Bericht door TLRS » 14 feb 2024, 04:05

Als je dit soort dingen echt serieus wil gaan nemen.. denk ik dat je er verstandig aan doet om heel nauwkeurig te definiëren wat je wil. Veel professionele argumenten komen uit de race wereld. Dat is niet noodzakelijkerwijs wat je wil op straat. Daar tellen andere factoren zoals beleving en inzetbaarheid enzo.

Fat cat motorsport oid heeft goeie info over onderstel techniek trouwens. Onder andere over "bumpstops", bij sommige auto's zijn het eigenlijk hulpveren.

Wat betreft de afgekloven randen van de voorbanden, camber is een oplossing. Dikkere stabi's misschien ook. De auto helt over en daar zit de ophanging aan vast. Dus die helt mee en beïnvloed het camber. Dikkere stabi's = minder overhelling = minder camber verlies afaik.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Robin » 14 feb 2024, 06:30

Dat drie minuten verhaaltje van Engineeering Explained wist ik allemaal wel, en onderstaande had ik ook gelezen:

Bert ///M3 schreef: 13 feb 2024, 12:52 https://en.wikipedia.org/wiki/Slip_angle

Wikipedia incluus plaatje.
Ik werd in de war gebracht door dat een bredere voorband (zie een vorige RS3 die bredere vóór- dan achterbanden had) ook wel eens 'minder grip' zou kunnen betekenen, en dat haal ik niet uit die wiki of de EE video.
Bij BMW kon je van een (voorbeeld 225 rondom) een Mischbereifung set bestellen, wat ik deed bij de E46 330's , 225 vóór en 255(?) achter.

Het alléén de vooras voorzien van bredere banden is idd in feite een lapmiddel; het moet vierkant ok zijn, maar dat zegt Bert ook al. En Nivek.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 14 feb 2024, 12:18

TLRS schreef: 14 feb 2024, 04:05 Als je dit soort dingen echt serieus wil gaan nemen.. denk ik dat je er verstandig aan doet om heel nauwkeurig te definiëren wat je wil. Veel professionele argumenten komen uit de race wereld. Dat is niet noodzakelijkerwijs wat je wil op straat. Daar tellen andere factoren zoals beleving en inzetbaarheid enzo.

Fat cat motorsport oid heeft goeie info over onderstel techniek trouwens. Onder andere over "bumpstops", bij sommige auto's zijn het eigenlijk hulpveren.

Wat betreft de afgekloven randen van de voorbanden, camber is een oplossing. Dikkere stabi's misschien ook. De auto helt over en daar zit de ophanging aan vast. Dus die helt mee en beïnvloed het camber. Dikkere stabi's = minder overhelling = minder camber verlies afaik.
Het moet gewoon een weg-auto blijven die net wat lekkerder op de weg ligt. Beslist geen trackday tool met twee voorstoelen en een achterbank. De Giulia moet ook gewoon inzetbaar zijn om hier in klein Zwitserland over de spring schansen te komen en ik wil niet vaststaan op de bodemplaat in de parkeergarages die voor een type Seat Mii volume is ontworpen. Vandaar een schroefset, dan kan ik net zolang draaien tot het een aanvaardbaar compromis is. Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe alles werkt en maak dan voor mijzelf de afweging wat ik denk dat ik voor de Giulia belangrijk vind. Als 18 inch square niets brengt zou ik zomaar een 19 inch Alfa breedset kunnen kiezen met wel iets meer camber en de Q voorrem conversie. Maar ben ook niet bang om soms eens wat te proberen. Vandaar mijn vraag over de Chinese rem set. Set kost 740 euro, remt goed en die zal ik echt niet zomaar slopen op de openbare weg met 5000km per jaar. Alleen gewicht van +/- 2kg (heb ff lbs naar kg omgerekend) per voorwiel extra is wel behoorlijk. Dan is de Q remschijf conversie interessanter. Ik heb de maten voor de bussen gekregen en die persoon heeft er al meerdere trackdays mee gereden. Dan zal het bij mij ook prima remmen. Ik wil over een paar jaar ook nog wat terugkrijgen voor de Giulia wanneer hij ruimte moet maken voor een beetje extra gekietelde versie. (Als de benzine geen €5,- per liter kost en er een wegenbelasting van €200,- per maand op zit door de milieu fascisten)

Gr Ron

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Robin » 14 feb 2024, 12:32

Afbeelding

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Upgraden Giulia

Bericht door DFJEF » 14 feb 2024, 13:02

RS-Ron schreef: 14 feb 2024, 12:18 Set kost 740 euro, remt goed en die zal ik echt niet zomaar slopen op de openbare weg met 5000km per jaar. Alleen gewicht van +/- 2kg (heb ff lbs naar kg omgerekend) per voorwiel extra is wel behoorlijk. Dan is de Q remschijf conversie interessanter.
Prijs is inderdaad laag (inclusief invoerrechten en BTW?).
Ik had bijna 4kg per voorwiel berekend aan de hand van het filmpje op de vorige pagina.
33.6 lbs (Chinees, met 14" (355mm) schijven) - 25.4 (standaard WRX, ook 4 piston Brembo volgens mij) = 8.2 lbs = 3.7 kg.
Of heb je nu een specifiek gewicht van de Chinese leverancier gekregen, met eventueel kleinere schijven ?

Denk ook dat dan Q remschijf conversie interessanter is. :thumbup:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Upgraden Giulia

Bericht door RS-Ron » 14 feb 2024, 13:15

Mij werd het niet helemaal duidelijk of het gewicht nu per set of per wiel is berekend. Ik dacht per set. Als het per wiel is dan is het idd 4 kilo per wiel. Das wel heeeeeeeel veel. +/- 2 kg per wiel zou je het nog kunnen overwegen met een lichter wiel, je wint niets wbt gewicht maar wel meer rem vermogen.

Gr Ron

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Upgraden Giulia

Bericht door DFJEF » 14 feb 2024, 13:20

In het Youtube filmpje wegen ze duidelijk telkens maar één schijf, één klauw en een setje blokken, dus het is echt per voorwiel......

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Upgraden Giulia

Bericht door DFJEF » 14 feb 2024, 13:26

Zelf heb ik op mijn MX-5 de standaard stalen "floating calipers" op de vooras vervangen door aluminium Wilwood remklauwen en die waren ruim 2kg lichter per wiel (met dezelfde 280mm schijven).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Upgraden Giulia

Bericht door Bert ///M3 » 14 feb 2024, 15:40

Nivek schreef: 13 feb 2024, 21:34
Bert ///M3 schreef: 13 feb 2024, 13:44 Probleem is dat de meesten het verkeerd om doen.

Voor bredere banden is wel leuk maar in de basis wil je op een RWD auto met veel vermogen achter altijd breder houden, tenzij het niet kan ivm regels enz.

Vanuit de basis heeft een RWD auto altijd iets onderstuur nodig. Ga maar na, anders geef je mid corner gas, geen tractie op de achteras en ga je achterstevoren. Met vermogens zoals op de Guila zit je meestal op een rolverdeling van 55-65% op de voorkant.

De wielophanging van je koets heeft een bepaalde frequentie, die word achter eigenlijk altijd iets harder gezet als voor zodat de body vlakker blijft als je over hobbels rijd. Rest van het verschil voor / achter word bepaald met je stabi's.

Ipv er een bredere set voorbanden op kwakken als lapmiddel kan je beter kijken wat er precies mis gaat bij veerbalans uitlijning enz. Als er toch breder wilt kan je beter voor / achter breder doen bijvoorbeeld 245 om 275 oid. Vergt meestal wel een beetje onderzoek en rekenwerk.

Verder als het toch over banden en velgen gaat. Als je een bredere velg neemt met dezelfde band word de constructie stijver en heb je dus ook meer zijwaardse grip, zie slipangle verhaal. En het stuurt beter/directer. Dus bijvoorbeeld 18x8.5 met 255 voor daar zou je liever een 9J wiel voor willen hebben oid.
Interessant wel. En ingewikkeld haha.

Ik heb ook eens gelezen dat je eigenlijk altijd een grotere spoorbreedte wilt op de vooras vergelijken met achter. Maar heeft varieren daarin zin?
Niet altijd en ook afhankelijk van het ontwerp van de auto (RWD, front rear engine enz)

Verder heeft varieren wel zin maar meestal alleen als je het op fabricatie niveau kan doen. Dwz bredere subframes en geometrie verplaatsen. After market met spacers geven je wel meer spoorbreedte maar nu ga je ook een behoorlijk aantal andere zaken beinvloeden, denk aan wheelrate, schuurstraal, antiroll enz.

Gewichtsverplaatsing is een fuctie van laterale kracht en het zwaartepunt van de auto. Bodyroll is een functie van gewichtsverplaatsing.

Zeg op een 50/50 gewichtsverplaatsing en een onbeperkt stijf chassis, als je een smallere spoorbreedte voor hebt dan verplaats je voor dus meer gewicht.

Als je 10mm spacer per kant op een personenauto van 1.5m+ breed zet dan zal je in de praktijk minder merken van het gewichtsverplaatsings verhaal, maar wel dat het irritanter gaat sturen doordat je schuurstraal anders word enz. Zet je 10mm op de achteras van een go kart van nog geen meter breed dan is dat alweer een ander verhaal.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten