de Racevijf
- frankie
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: de Racevijf
Heel gaaf hoor Luco!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26739
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: de Racevijf
absoluut gaaf, leuk ook dat je het topic met veel detail vult
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: de Racevijf
Heel leuk om te lezen!
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Ja, bewust, moet nog een hoop leren en er zitten hier best mensen met wat kennis, en feedback wordt zeker gewaardeerd, al kan ik er niet altijd wat mee.Martijn_bmw schreef: ↑09 feb 2024, 15:35 absoluut gaaf, leuk ook dat je het topic met veel detail vult
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
ah, kijk, daar kan ik misschien wel wat mee, de zijkanten verder naar beneden door laten lopen in de toekomst, moet ook op de weg nog kunnen rijden, maar dan kan ik wisselstukken maken, zijn maar 6 boutjes per kant.Bert ///M3 schreef: ↑09 feb 2024, 15:02 Gewoon fabriceren is ook leuk natuurlijk Ik heb zoiets uitgedacht voor mijn E36 destijds, maar ik ben meer van de getallen en ideeën als dingen fabriceren lol.
Wat je nog kan doen als hij hoog staat is die verticale delen verder door laten lopen naar onder, dan krijg je als het ware een soort tunnel onder de bodem. Zelfs een paar cm doet al veel denk ik.
De werking van splitters en vlakke bodems is dat de lucht onder de auto versneld en daardoor onderdruk geeft. Alleen halverwege de auto lekt de lucht weer terug onder de auto en dan daalt de stroomsnelheid weer. Als je een tunnel effect hebt dan word je diffuser ook weer effectiever.
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Vraagje, doen jullie een drupje loctite op de sensoren die in het blok gaan?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: de Racevijf
Nee, maar dat soort dingen denk je nooit aan todat er 1 los gelopen is
Schroefdraad van een sensor staat doorgaans dusdanig veel voorspanning op dat ze niet los lopen door trillingen enz. Sensor zelf weegt weinig, en de enige reden dat je vaak een vrij grote diameter draad nodig hebt is het formaat van de sensor.
Dingen lopen los doordat de massa van het voorwerp heen en weer schud en uiteindelijk de frictie van het pasvlak tussen sensor en blok overwint, bij een sensor is dat meestal niet het geval.
Schroefdraad van een sensor staat doorgaans dusdanig veel voorspanning op dat ze niet los lopen door trillingen enz. Sensor zelf weegt weinig, en de enige reden dat je vaak een vrij grote diameter draad nodig hebt is het formaat van de sensor.
Dingen lopen los doordat de massa van het voorwerp heen en weer schud en uiteindelijk de frictie van het pasvlak tussen sensor en blok overwint, bij een sensor is dat meestal niet het geval.
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Nou het past
bij de vorige versie had ik geen voorste bovenbalk, maar die zit er nu wel weer in na de schade aan de voorkant.
Die wil ik eigenlijk behouden, maar dan past de luchtfilterkast niet, dus deze maar aanpassen, maar het is zulk slap spul pfffffffff
en ook niet meer te krijgen, pipercross is gestopt met dit soort dingen en alleen een foam filter erover is bij regen niet echt ideaal.
bij de vorige versie had ik geen voorste bovenbalk, maar die zit er nu wel weer in na de schade aan de voorkant.
Die wil ik eigenlijk behouden, maar dan past de luchtfilterkast niet, dus deze maar aanpassen, maar het is zulk slap spul pfffffffff
en ook niet meer te krijgen, pipercross is gestopt met dit soort dingen en alleen een foam filter erover is bij regen niet echt ideaal.
-
- Berichten: 3546
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: de Racevijf
Je werkt wel zeer rap zeg
En je zult waarschijnlijk echt een luchtfilterkast nodig hebben om het geluid beneden de grenswaardes te houden op het circuit. Op Zandvoort werd ik eraf gestuurd voor het geluid met open kelken en een foam filter erop. Ik dacht eerst dat het aan de uitlaat lag maar het was juist de open inlaat.
En je zult waarschijnlijk echt een luchtfilterkast nodig hebben om het geluid beneden de grenswaardes te houden op het circuit. Op Zandvoort werd ik eraf gestuurd voor het geluid met open kelken en een foam filter erop. Ik dacht eerst dat het aan de uitlaat lag maar het was juist de open inlaat.
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Luchtfilterbak is aangepast, moet nu allemaal drogen en dan kit ik hem met ruitenkist vast en dicht, zal niet het fraaiste zijn, maar dicht is het belangrijkste.
Verder vandaag de wilen erop gezet om ergens volgende week ofzo de aandrijfassen op te meten (alleen heb ik daar wat kennis en hulp bij nodig van Erwin, dus ligt eraan wanneer hij tijd heeft, maar nog werk zat.
Er mag nog wel een dikkere spacer tussen, achter en voor, of wielen met andere et.
Bumper zat links tegen het wiel en rechts ruim een cm ruimte, dus even aan het meten geweest en links moest de bumper wat naar achteren en iets omhoog, alleen is nu de naad met het scherm wat minder netjes, maar helaas kan ik daar niks aan doen.
Merk dat ik ongeduldig wordt als het niet helemaal lekker loopt, dus stoppen en volgende week verder.
Verder vandaag de wilen erop gezet om ergens volgende week ofzo de aandrijfassen op te meten (alleen heb ik daar wat kennis en hulp bij nodig van Erwin, dus ligt eraan wanneer hij tijd heeft, maar nog werk zat.
Er mag nog wel een dikkere spacer tussen, achter en voor, of wielen met andere et.
Bumper zat links tegen het wiel en rechts ruim een cm ruimte, dus even aan het meten geweest en links moest de bumper wat naar achteren en iets omhoog, alleen is nu de naad met het scherm wat minder netjes, maar helaas kan ik daar niks aan doen.
Merk dat ik ongeduldig wordt als het niet helemaal lekker loopt, dus stoppen en volgende week verder.
- Alexsti
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: de Racevijf
Ziet er goed uit Luco !
- jos_br
- Berichten: 2256
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: de Racevijf
Ik zou voor een racewagen altijd voor een ander wiel (ET waarde) gaan. Ik heb op de TT een paar spacers kapot gehad...Krijg wel weer jeuk wanneer ik dit opgebouwd zie worden!
Jos.
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
De vraag is of er 16inch is met die et waarde, moet ik nog uitzoeken
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: de Racevijf
Je kan volgens mij ook spoorverbreders van staal kopen als je alu niet vertrouwd.
Scheelt alleen wel een hoop gewicht. Alu spacer is 2 KG voor 50mm in 120mm PCD en staal is 5.7 KG voor 120mm PCD.
Bij wielen met grotere ET waarde komt dat gewicht er doorgaans ook bij in het hart dus staal is netto 3.7 KG zwaarder.
Scheelt alleen wel een hoop gewicht. Alu spacer is 2 KG voor 50mm in 120mm PCD en staal is 5.7 KG voor 120mm PCD.
Bij wielen met grotere ET waarde komt dat gewicht er doorgaans ook bij in het hart dus staal is netto 3.7 KG zwaarder.
- Philipoo
- Berichten: 4113
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: de Racevijf
Hoeft niet. sterker nog, meestal ligt het hart gewoon verder naar binnen ipv een dikker hart.Bert ///M3 schreef: ↑12 feb 2024, 05:59 Bij wielen met grotere ET waarde komt dat gewicht er doorgaans ook bij in het hart dus staal is netto 3.7 KG zwaarder.
Luco er zijn zat merken die velgen maken in precies de maten die jij wil. sowieso alles wat 3 delig is kan je krijgen zoals jij wil, maar merken als compomotive bijv. leveren ook heel veel in gekke maten! Welke specs zou je willen?
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
iig 16 inch, et waarde moet ik naar kijken, weet nooit of de ET waarde nu lager moet als het wiel naar buiten moet of hogerPhilipoo schreef: ↑12 feb 2024, 15:55Hoeft niet. sterker nog, meestal ligt het hart gewoon verder naar binnen ipv een dikker hart.Bert ///M3 schreef: ↑12 feb 2024, 05:59 Bij wielen met grotere ET waarde komt dat gewicht er doorgaans ook bij in het hart dus staal is netto 3.7 KG zwaarder.
Luco er zijn zat merken die velgen maken in precies de maten die jij wil. sowieso alles wat 3 delig is kan je krijgen zoals jij wil, maar merken als compomotive bijv. leveren ook heel veel in gekke maten! Welke specs zou je willen?
- Philipoo
- Berichten: 4113
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: de Racevijf
Bij een lagere et waarde staat de rand van de velg meer naar buiten.Luco schreef: ↑12 feb 2024, 17:03iig 16 inch, et waarde moet ik naar kijken, weet nooit of de ET waarde nu lager moet als het wiel naar buiten moet of hogerPhilipoo schreef: ↑12 feb 2024, 15:55Hoeft niet. sterker nog, meestal ligt het hart gewoon verder naar binnen ipv een dikker hart.Bert ///M3 schreef: ↑12 feb 2024, 05:59 Bij wielen met grotere ET waarde komt dat gewicht er doorgaans ook bij in het hart dus staal is netto 3.7 KG zwaarder.
Luco er zijn zat merken die velgen maken in precies de maten die jij wil. sowieso alles wat 3 delig is kan je krijgen zoals jij wil, maar merken als compomotive bijv. leveren ook heel veel in gekke maten! Welke specs zou je willen?
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Ik zal het weekend even meten, maar ik heb 3 jaar geraced met spacers van 35mm gebout op de naaf en in de spacer zitten stalen bussen en daar de tapeinden in, nooit geen problemen gehad, auto is natuurlijk oop maar rond de 700 a 800 kilo , het is geen bmw van 1500 kilo
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Vandaag weer aan het knutselen geweest, de benzinevlotter weer gerepareerd en kan nu ook de liters zien op de aim (nog even inprogrammeren)
bedrading naar de expansion gelegd, expansion gemonteerd.
Toen dacht ik, hee ik heb een versnellingsindicator van sadev, kan die ook niet op de aim? Ja dat kan, dus de sensor opsturen naar albi en dan blijft het dash clean.
Helaas kan de toerenbegrenzer en de ontstekingsonderbreker niet via de aim. dus die moeten wel een plekje krijgen waar je er makkelijk bij kan.
bedrading naar de expansion gelegd, expansion gemonteerd.
Toen dacht ik, hee ik heb een versnellingsindicator van sadev, kan die ook niet op de aim? Ja dat kan, dus de sensor opsturen naar albi en dan blijft het dash clean.
Helaas kan de toerenbegrenzer en de ontstekingsonderbreker niet via de aim. dus die moeten wel een plekje krijgen waar je er makkelijk bij kan.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: de Racevijf
Erg cool Luco! Gaaf ook met zo’n sadev, wel dure bakjes
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Deze sadev valt nog mee, heeft nog schuine vertanding, probleem is dat sadev is gestopt met reserveonderdelen, dus moet er zuinig op zijn.
Vandaag de elektra eens uitgelegd, wat een puinzooi.
Maar het moet goed komen met veel hulp.
Vandaag de elektra eens uitgelegd, wat een puinzooi.
Maar het moet goed komen met veel hulp.
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Vandaag toch weer wat gemaakt, beetje aluminium, waar zou het nu weer voor zijn.
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Het beetje alu is klaar, in het verleden zat het met haken en ogen met veren, erg lelijk, dus deze oplossing bedacht.
Nu nog een regenlicht monteren, dan is de achterkant wel zon beetje klaar, op de uitlaat na.
Nu nog een regenlicht monteren, dan is de achterkant wel zon beetje klaar, op de uitlaat na.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26739
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: de Racevijf
Oh ziet er idd mooi strak uit zo!
-
- Berichten: 3546
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: de Racevijf
Mooie oplossing.
Wellicht wel handig om een extra popnagel in de beugeltjes links en rechts te doen? Zo met maar 1 popnagel lijkt de hele balk met bevestigingspinnen te kunnen roteren als die popnagel(s) een beetje los komen te zitten.
Wellicht wel handig om een extra popnagel in de beugeltjes links en rechts te doen? Zo met maar 1 popnagel lijkt de hele balk met bevestigingspinnen te kunnen roteren als die popnagel(s) een beetje los komen te zitten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: mark123 en 6 gasten