Twingo RS, zou het wat zijn?

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomasss
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
Auto: Bakfiets!
Locatie: Naast Amersfoort

Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Thomasss » 03 feb 2024, 13:39

Nadat ik mijn Clio RS verkocht en een Mégane Estate GT terugkocht voorveen jaartje (want tweede kind, handig, geen tijd meer voor hobby etc) ben ik nu een jaar (eigen-)auto loos. Ik heb hem hem eigenlijk ook echt niet nodig. Maar leuk is het wel, dus ik heb de zoekopdrachten weer aan staan.

Ik mis de Clio echt mega, maar terugkopen is geen optie nu. A) ze zijn omhoog gegaan en B) het huis is net verbouwd.

Dus heb ik mijn zinnen op een Twingo RS gezet. Phase1, want de Ph2 vind ik niet mooier dan de 1.

Even checks; ze lijken technisch redelijk goed, kom niet veel tegen als een standaard checklist voordat je er een koopt, behalve reguliere onderhoudszaken die ook gewoon in het schema staan.

Maar komende uit die Clio, ga ik dit leuk vinden of is dit het dan net niet? Want als het niet in de buurt komt kan ik net zo goed een 75 of 100pk opzoeken.

Oh, ik ben geen coureur, weet niet wat skeef gaan is en zal er 2000km p.j. mee rijden op binnendoorweggetjes.

Iemand tips/advies?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Eeuwe » 03 feb 2024, 18:26

Heb ervaring met zowel de C3RS als de TRS, het zijn beide redelijk unieke auto's qua karakter. De Clio is wel oprecht een stuk sneller en (relatief) veel meer auto. Maar ook een keer zo duur dan de Twingo RS en kan niet zeggen dat 'ie meteen een keer zoveel fun biedt. De Twingo is wel echt een serieus gaaf dingetje die veel fun biedt, mega praktisch in de stad is en nodigt je alsmaar uit (zoals de Clio ook wel doet) om lekker uit te wringen. Echter kom je op lange afstanden wel serieus comfort te kort, ook vind ik ze wel een stuk rumoeriger. Met z'n 133pk is het zeker geen stakker, maar verwacht op lange bochten etc geen spektakel. Zó heel snel is 'ie ook alweer niet. Hoewel een C3RS met 200pk ook niet heel snel is, zet 'ie wel serieuze stappen voorwaarts tov de Twingo.

Het klinkt wat negatief, maar zo bedoel ik het niet. Het is een ongelofelijk gave kar (vind ik), uniek in z'n soort en biedt ook enorme fun. Maar als je binnendoor weggetjes lange rechte stukken en lange doordraaiers/bochten hebben, zou ik toch even doorsparen en altijd de C3RS nemen. Ik zou adviseren om er eens serieus eentje te test rijden, ben wel oprecht benieuwd naar je bevindingen.

Heb zelf ook nog een originele C3RS met lage KM stand in bezit (als stofhapper, vorig jaar 53 km mee gereden, eeuwig zonde :sealed:), mocht je na de TRS weer eens willen rijden in ene C3RS om dat gevoel te ervaren doe je mij maar een PB'tje :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door JP » 03 feb 2024, 21:52

Waarom geen Polo GTi ? :coffee:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door sitechris » 03 feb 2024, 22:12

Twingo RS is heerlijk karretje. Stuurt geweldig. Beperktere vermogen is even wennen maar is uiteindelijk wel genoeg voor de leuk.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Eeuwe » 04 feb 2024, 00:54

JP schreef: 03 feb 2024, 21:52 Waarom geen Polo GTi ? :coffee:
Totaal geen concurrentie. Mijn bevindingen met een 9n3 GTI (wel jaar of 10 geleden); Afstandelijker, minder tot niet speels (onderstuur!), motor weinig beleving, gewoon van alles net niets. Een vlotte polo, not more. Alleen op interieur (materiaalgebruik) en algemeen inzetbaarheid wint ‘ie het van de Clio. Maar echt wel saai, totaal geen DF m.i.. een Clio is echt hardcore en herinnert je ieder moment dat je met iets speciaals onderweg bent.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door sitechris » 04 feb 2024, 08:54

Is met nieuwste generatie Polo hetzelfde. Echt meer dan prima auto voor de dagelijkse kilometers. Veel prettiger dan de Fiesta ST die ik zelf heb gehad. Maar qua driving-fun ben je met die laatste beter uit. En in dit segment telt dat laatste natuurlijk zwaar. Overigens moet je de Polo GTI-tjes met 1.4 ltr motor (compressor+turbo) niet kopen. Die blokken zijn nogal berucht. Ook de latere 1.8 kan een olieboot worden. Latere generaties (2.0 TSI bv) zijn beter.

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Gisae » 04 feb 2024, 14:26

Is een Citroen C2 VTS geen optie? Hoogtoerig blok, korte bak, licht, onverwoestbaar.

Beros
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Beros » 04 feb 2024, 16:19

Waarom niet een Clio II RS? Weegt zelfs nog iets minder dan een Twingo RS (en bijna 200kg minder dan de C3RS) en bijna 40pk extra. Wat mij betreft een onderschatte auto. Ik ben misschien niet helemaal objectief, want ik heb er zelf een. Gebruik hem op de manier zoals jij voor ogen hebt. Ze zijn lang erg goedkoop geweest maar dat lijkt nu wel te veranderen, o.a. door toenemende vraag uit Frankrijk, maar ook weer niet veel duurder dan een Twingo RS.

Gebruikersavatar
Thomasss
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
Auto: Bakfiets!
Locatie: Naast Amersfoort

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Thomasss » 04 feb 2024, 19:42

Goede punten allen, dank!

Een Polo GTI of een Citroën komen niet eens in mij op eigenlijk, heb er gewoon niks mee. Heb een tic voor vlotte Renaults, zo zal er ooit een Mégane 3 RS komen bijvoorbeeld.

Clio 2 is zeker een optie, maar vind er maar eens eentje voor acceptabel geld en overprutst. Moderne tech doet me voor dit doel niets, het moet leuk rijden.

Qua rijden is het dan ook 15% langere afstand voor het werk als de poolauto van de zaak of de ID3 van de vrouw bezet is, 25% door de stad heen jagen om op kantoor te komen en 60% fun. En dan bedoel ik dus op 60-80 weggetjes op zondagmorgen het buitengebied wakker maken. ;)

Wat mij eventueel zou tegenhouden is het vermogensverschil met de Clio, maar dat moet ik gaan ervaren. En het vinden van de juiste waar niet gelijk 500-1000€ werk aan zit om hem in originele staat terug te brengen is ook best een klus.

Eerst maar eens rijden. Staat een rode bij een particulier in Den Bosch die er wel vanaf lijkt te willen, ik ga er maar eens over slapen. :)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Eeuwe » 04 feb 2024, 20:10

Citroën VTS'je is nog wel een leuke auto hoor, leuker dan een Polo van die tijd zeker. Maar zet 'm naast een Renault RS en dan concludeer je vrij snel dat ook dat niet echt concurrentie is. Ik snap die liefde voor sneller Renaults zeker wel :) Punt is ook dat ze zó goed zijn voor een FWD hothatch dat er eigenlijk niet echt concurrentie is. Ja Ford, die vind ik persoonlijk ook super goed rijden, maar interieur en exterieur in een eerste oogopslag bekeken ben ik uitgegeten en uitgedronken op Ford.

Thomas, denk dat je gewoon eens met een TRS moet rijden. Je kent de C3RS, en desnoods kun je altijd even rustig om je heen kijken naar een C2RS ofzo.

Gebruikersavatar
Thomasss
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
Auto: Bakfiets!
Locatie: Naast Amersfoort

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Thomasss » 05 feb 2024, 20:39

Rijden is inderdaad een volgende stap. Punt is alleen dat ik veel te netjes ben en met mijn achtergrond in autodealerland ga ik niet ergens rijden als ik hem niet zou kopen. Oftewel, eerst wachten op de juiste en dan eens proberen.

Beros
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Beros » 05 feb 2024, 23:57

Thomasss schreef: 05 feb 2024, 20:39 Rijden is inderdaad een volgende stap. Punt is alleen dat ik veel te netjes ben en met mijn achtergrond in autodealerland ga ik niet ergens rijden als ik hem niet zou kopen. Oftewel, eerst wachten op de juiste en dan eens proberen.
Mocht je er iets aan hebben in de zoektocht, ben je welkom voor een blokje om in mijn C2RS. Ik woon in de buurt van Amersfoort. :) De auto is origineel op de inlaat (K-tec) en de veren na. Hij is alleen niet te koop. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Eeuwe » 06 feb 2024, 08:14

^ En mocht je daarna of daarvoor nog weer eens een C3RS willen ervaren mag je mij altijd PB'en haha. Ook (bijna) helemaal origineel, alleen woon ik iets verder weg dan A'foort.

Gebruikersavatar
Thomasss
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
Auto: Bakfiets!
Locatie: Naast Amersfoort

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Thomasss » 06 feb 2024, 09:54

Beros schreef: 05 feb 2024, 23:57
Thomasss schreef: 05 feb 2024, 20:39 Rijden is inderdaad een volgende stap. Punt is alleen dat ik veel te netjes ben en met mijn achtergrond in autodealerland ga ik niet ergens rijden als ik hem niet zou kopen. Oftewel, eerst wachten op de juiste en dan eens proberen.
Mocht je er iets aan hebben in de zoektocht, ben je welkom voor een blokje om in mijn C2RS. Ik woon in de buurt van Amersfoort. :) De auto is origineel op de inlaat (K-tec) en de veren na. Hij is alleen niet te koop. :mrgreen:
Ik vond een C2 1.6 16v ook altijd al een heerlijk vlot ding, een RS moet helemaal geniaal zijn! Is die van jou vers ingevoerd met een Veban plaathouder? Dan kwam ik je tegen dit weekend. :)

Gebruikersavatar
Thomasss
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
Auto: Bakfiets!
Locatie: Naast Amersfoort

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Thomasss » 06 feb 2024, 09:55

Eeuwe schreef: 06 feb 2024, 08:14 ^ En mocht je daarna of daarvoor nog weer eens een C3RS willen ervaren mag je mij altijd PB'en haha. Ook (bijna) helemaal origineel, alleen woon ik iets verder weg dan A'foort.
Onverstandig, maar dankje :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Niels » 07 feb 2024, 00:51

Ik weet niet wat het budget is maar zou zelf in die prijsklasse voor een Mini R53 gaan. Niet hoogtoerig maar super karakteristiek en de best sturende fwd die ik heb gehad

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door MVB » 08 feb 2024, 10:43

Als voormalig TRS bezitter kan ik gerust stellen dat het een briljant ding is. Onderstel deelt hij met de Clio 2 RS, Is ook niet te vergelijken met een Polo GTI of een C2. Motor is bullet proof Maakt meer als 7000 toeren heerlijk. Koop er een met een cup onderstel monteer lichte 16'' wielen en klaar ben je :df:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Rolf205 » 08 feb 2024, 11:07

Thomasss schreef: 03 feb 2024, 13:39 Dus heb ik mijn zinnen op een Twingo RS gezet. Phase1, want de Ph2 vind ik niet mooier dan de 1.
Dat is de franse regel; Ph1 is mooier, Ph2 is beter....

Als je er nog een kan vinden voor redelijk geld: Peugeot 106 Rallye Ph1 met de 1.3 motor; ~800kg en een jankmotor die onder de 4k rpm niks doet. Niet snel volgens hedendaagse maatstaf, wel heel veel :df:

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Bombadil » 08 feb 2024, 13:47

Wat vindt je van het model erna?
110pk maar wel mooier en praktischer ivm achterdeuren.

Weet niet of ook degelijk??


Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Martijn M » 08 feb 2024, 13:51

Dat rijdt echt als een natte krant, verschrikkelijk.

En mooier?!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door matthyssie » 08 feb 2024, 14:56

MVB schreef: 08 feb 2024, 10:43 Als voormalig TRS bezitter kan ik gerust stellen dat het een briljant ding is. Onderstel deelt hij met de Clio 2 RS, Is ook niet te vergelijken met een Polo GTI of een C2. Motor is bullet proof Maakt meer als 7000 toeren heerlijk. Koop er een met een cup onderstel monteer lichte 16'' wielen en klaar ben je :df:

Afbeelding
Heb in deze parel gereden in Zuid-Frankrijk. Ik was op dat moment helemaal lyrisch over de auto. Onwijs wendbaar, lekker vlot maar langzaam genoeg om het niet echt gevaarlijk te maken, zet de kont stevig om als je hem inremt. Kortom; Superleuk.

En daar zit ook meteen het grote nadeel: Hij is leuk in zuid-frankrijk met slingerende bergwegen, hairpins etc. In Nederland met haaks links/haaks rechts en dan weer 400m rechtdoor en in dagelijks verkeer is hij langzaam, lawaaiig en niet comfortabel.

Maar als je dat accepteert heb je er op de juiste momenten veel lol van.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Arthur » 08 feb 2024, 15:20

Bombadil schreef: 08 feb 2024, 13:47 Wat vindt je van het model erna?
110pk maar wel mooier en praktischer ivm achterdeuren.

Weet niet of ook degelijk??


Afbeelding
Mooier? Smaken verschillen zullen we maar zeggen :tooth:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Eeuwe » 08 feb 2024, 15:22

Martijn M schreef: 08 feb 2024, 13:51 Dat rijdt echt als een natte krant, verschrikkelijk.
+1, geen vergelijkingsmateriaal. Daarnaast duffe motor met iets meer oempf (tov basis T3), that's all. Niet echt een auto die DF geeft.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Luco » 08 feb 2024, 16:33

wel rwd.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Twingo RS, zou het wat zijn?

Bericht door Martijn M » 08 feb 2024, 17:52

matthyssie schreef: 08 feb 2024, 14:56
MVB schreef: 08 feb 2024, 10:43 Als voormalig TRS bezitter kan ik gerust stellen dat het een briljant ding is. Onderstel deelt hij met de Clio 2 RS, Is ook niet te vergelijken met een Polo GTI of een C2. Motor is bullet proof Maakt meer als 7000 toeren heerlijk. Koop er een met een cup onderstel monteer lichte 16'' wielen en klaar ben je :df:

Afbeelding
Heb in deze parel gereden in Zuid-Frankrijk. Ik was op dat moment helemaal lyrisch over de auto. Onwijs wendbaar, lekker vlot maar langzaam genoeg om het niet echt gevaarlijk te maken, zet de kont stevig om als je hem inremt. Kortom; Superleuk.

En daar zit ook meteen het grote nadeel: Hij is leuk in zuid-frankrijk met slingerende bergwegen, hairpins etc. In Nederland met haaks links/haaks rechts en dan weer 400m rechtdoor en in dagelijks verkeer is hij langzaam, lawaaiig en niet comfortabel.

Maar als je dat accepteert heb je er op de juiste momenten veel lol van.
Dat is juist het pluspunt. Lekker sturen kan amper in NL, goede reden om er op uit te gaan :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten